Waarom wil je ingeleid worden als ik vragen mag? In de meeste gevallen geeft de baby zelf aan wanneer hij of zij eruit wilt en wat ik zo hoor hier en daar schijnen de risico' op een (nog) pijnlijkere bevalling erg groot te zijn met alle risico's zoals vacuümpomp erbij.
@Ballon: er is anders behoorlijk wat wetenschappelijk bewijs dat de kans op gezondheidsproblemen bij vooral het kindje groter worden na 41 weken. In veel Westerse landen leiden ze standaard in bij 41 weken. @ts: Ik wilde precies hetzelfde als jij. Ik ben rond de 40 weken 2x gestript. Dit zette helaas geen zoden aan de dijk. Toen zijn 2 dagen voor ik 41 weken was mijn vliezen doorgeprikt. Het idee was dat dit mijn laatste kans was om het zelf te doen en als de baby niet zou komen ik 48 uur later ingeleid zou worden. Uiteindelijk kwam mijn dochter gelukkig snel na het breken van de vliezen. Mijn vk vond het in principe niet nodig allemaal, maar ik was zelf heel erg overtuigd dat ik absoluut niet over de 41 weken heen wilde. Ik heb zelfs een keer een stapel wetenschappelijke publicaties meegenomen . Uiteindelijk vond ze dat het mijn beslissing moest zijn.
Dat is een risicoafweging; na 41 weken nemen de risico's toe, als je dat tegenover de risico's van inleiding zet, komt inleiden er beter uit.
Fijn van al die wetenschappelijke artikelen hoor, maar nu weet ik nog niet waarom je met 39 weken al gestript zou willen worden bv en eerder ingeleid. Waarom niet bij bv 40 en half strippen en 41 bv inleiden?
Ik raad je ten zeerste aan om met 40 wkn te strippen. ik begon bij 41 wkn en dat was te laat eigenlijk. Het haalde niks uit qua bevallen (wel 2cm ontsluiting uiteindelijk waardoor de vliezen meteen gebroken konden worden). Ik werd ingeleid met 42 wkn. kijk ik voelde me prima, maar ik ga dit niet meer doen. ik had toch erg veel zorgen over de gezondheid vd baby.
De risico's nemen na 41 weken al toe! En na 42 weken helemaal. Daarom is het beleid veranderd en doen ze mu een landelijk onderzoek. In landen om ons heen is dit al jaren heel gebruikelijk (iedereen standaard inleiden met 41 weken). Ik zou na 41 weken bijvoorbeeld worden overgedragen naar de gynaecoloog. En moest meerdere malen op controle komen in het ziekenhuis. Dat doen ze niet voor niets maar omdat je meer risico loopt. Reden voor mij om het niet zover te laten komen.
Ik wilde net als jij absoluut niet later dan met 41 weken bevallen. Ik heb dit kort na de 40 weken aangekaart en toen ben ik ingeleid met 40+5. ik zou het op tijd aangeven. Ze doen maar een x aantal inleidingen per dag. Verder gaan spoedgevallen voor, dus de mogelijkheid bestaat dat je inleiding wordt uitgesteld.
Dat is wel een vreemde redenering; als strippen bij 41 weken niet gewerkt heeft had het bij 40 al helemaal.niets gedaan. Over strippen is best veel onderzoek gedaan, en daaruit blijkt dat het pas zin heeft vanaf 41 weken. Wat betreft inleiden; de meeste ziekenhuizen leiden in vanaf 41 weken als je zelf niet langer door wilt lopen. Meestal houden ze ook aan die 41 weken, dus als dat op een drukke dag of feestdag oid valt zal het eerder later worden dan vroeger. Het is wel zo dat je vanaf 41 weken extra controles krijgt met echo's en ctg. Als daarop alles goed is, zijn de risico's om door te lopen tot 42 weken heel klein (gelijk of lager aan de risico's van inleiden). De meeste eerste kindjes worden pas na 40 weken geboren. Grote kans dat je gewoon nog spontaan bevalt, en ik zou liever een dag langer wachten om die spontane bevalling de kans te geven, gewoon omdat het dan toch vaak veel soepeler verloopt.
Bij de eerste ben ik na 41 weken 3 keer gestript en het hielp allemaal niet. Uiteindelijk pas met 42 weken bevallen. Thuis heeft de verloskundige mn vliezen gebroken, maar uiteindelijk toch naar het ziekenhuis gegaan. Aan de weeopwekkers gezet, omdat mn ontsluiting niet opschoot en mn zoontje is met de vacuümpomp gehaald. Ik ben 20 uren bezig geweest, heb een prima bevalling gehad en zoontje deed het super! Dus niet alleen maar horrorverhalen wat inleiden en vacuümpomp betreft. Nu ben ik morgen 40 weken en ben er klaar mee! Heb mega last van mn rug (waarschijnlijk zwangerschapsischias) en ga woensdag aangeven dat ik sowieso met 41 ingeleid wil worden als dat nodig is. Waarschijnlijk wel, want ik ben denk ik gewoon zo'n broedkip 😂 Van te voren zou ik graag gestript willen worden, want een bevalling die zelf op gang komt, lijkt mij ook beter. Nu vind ik 39 weken opzich ook best wel vroeg, maar als je er echt doorheen zit, vind ik dat je ook best aan jezelf mag denken. Waarom zit je er doorheen eigenlijk? Je hebt nog ff tot de uitgerekende datum, dus de kans is vrij aannemelijk dat je uit jezelf bevalt. Probeer niet al teveel op de zaken vooruit te lopen, maar bespreek het zeker wel met je verloskundige. Succes!
Hier laten ze je maximaal tot 41 weken rondlopen, tenzij je zelf aangeeft dat je nog niet ingeleid wil worden en het tot 42 weken de kans wil geven. Mijn vriendin zou ook gewoon op zondag ingeleid worden, terwijl ik dacht dat ze dat niet zouden doen in het weekend. Gewoon nu al goed overleggen met je verloskundige en een plan maken!
Thanks voor alle reacties hier! Ik zal nog even een update geven! Ik heb het gisteren besproken met de VK en een heel plan gemaakt met strippen op 40+4 en 40+6 (eerder had volgens haar geen nut). Met uiteindelijke "oplossing" dat ik met 41+0 naar ziekenhuis zou gaan voor check-up en dan gelijk de inleiding inplannen. Dit kan dan 1 of 2 dagen later, (ligt eraan hoe druk het is) Ziekenhuizen hier leiden pas in als er geen medische indicatie is met 41 weken.. Dus dan zou het op 41+1 of 41+2 uitkomen. (26 of 27 december) Situatie nu: Ik ben nu zelf voor 3/4 verweekt en ze kan er heel misschien een stukje vinger in krijgen. Dus nog niet echt ontsluiting op dit moment. MAAAAAAR... Nadat ik dit had besproken deden we de controles. Mijn bloeddruk is nu flink verhoogd dus ben die middag nog naar het ziekenhuis gegaan. Geen eiwitten in urine, maar hoge bloeddruk blijft. Ik ben nu dus overgenomen door de gyn. Dus mijn hele plan met de VK dat vervalt nu allemaal weer (zucht). Mijn bloeddruk is niet hoog genoeg om te starten met medicatie/inleiden. In het ziekenhuis staan ze wel minder open voor strippen dan de VK. Maar inleiden met 41 weken was helemaal geen probleem..Misschien zou het dan gewoon op de dag van 41 weken kunnen omdat ik nu "kortere" lijnen heb? Enige punt is... ik ben 41 weken op 1e kerstdag.. dus dan wordt het haast zeker een kerstkindje haha. Eerst maar afwachten of het spontaan komt. Ik heb morgen weer een afspraak in het ziekenhuis om weer een CTG te laten maken, bloed, urine laten checken en echo te laten maken. Ze houden mij nu goed in de gaten. Hopelijk kan ik dat strippen nog wel met ze bespreken! Ik heb liever dat het door strippen eerder komt dan een uiteindelijke inleiding nodig is. Laat de bevalling maar gewoon spontaan beginnen aub! *Doet een baringsdansje*
Ik snap wel dat je niet langer dan 41 weken wil lopen! Bij mij heeft ze afgelopen donderdag ook gecheckt of er wat gaande was, wel indd de baarmoedermond een stuk verkort maar nog geen ontsluiting! Woensdag gaat ze weer kijken, maar ik ben nu al 2 dagen in het ziekenhuis geweest omdat ik het kindje minder voelde en het hartje tijdens een harde buik een dip had, moet dinsdag weer terug! Maar anders zou ik met 40.5 week naar t ziekenhuis mogen om alles te checken en inleiden te bespreken 😉!
@ingie wij zijn net zover en hier door het zkh ook al gesproken over inleiden. Dinsdag gaan we het er echt over hebben. Ik hoop eigenlijk dat ze vrijdag al willen inleiden. Ze gaan dinsdag ook proberen te strippen. Maar afgelopen vrijdag zat ik nog dicht.
Bij mijn eerste wilde ik ook niet langer dan 41 weken lopen. Ik had een afspraak in het ziekenhuis om met precies 41 weken ingeleid te worden. Bij de controle van de gyn zat alles nog potdicht. Maar een dag later zijn mijn vliezen spontaan gebroken en toen kwamen de weeën gelijk op gang. Mijn dochter is met precies 40 weken geboren. Bij de andere 2 ben ik met 38 weken ingeleid ivm zwangerschaps diabetes, dus toen was het sowieso niet aan de orde dat ik langer zou lopen.
Inge , hoe is het? Je uitgerekende datum en de mijne ook!. Bij mij nog niks van voor tekenen. is er bij jou al iets aan de gang?