Mijn bevalling is wel spontaan begonnen, maar nadat mijn vliezen zijn gebroken (spontaan), gebeurden er niks meer. Eerst nog afgewacht, maar nog steeds niks. De gyn besloot dat mijn dochter toch echt die dag geboren moest worden, dus ben aan het infuus gegaan, plus een sensor bij mijn dochter op haar hoofd en nog een draadje om de wee actieveteiten te meten. Had ook een band om mijn buik, maar die gad regelmatig vals alarm. Ieder half uur werd hij omhoog gezet. Ik mocht inderdaad nog gewoon lopen, onder de douche (wel band af) etc. Toen de weeën echt goed opgang waren gekomen, kon ik ook niet meer lopen, en was blij met mijn bed. Uitiendelijk is ze in 1 uur en 40 minunten geboren (waarvan 20 minunten persweeën), nadat de wee opwekkers echt begonnen te werken. Ik kijk er zeer positief op terug. Zag er wel tegenop omdat je overal hoort en leest dat het vreselijk is. Heb het gewoon over me heen laten komen (vond het behoorlijk spannend allemaal) en zou het zo weer doen. Succes!
Bij de eerste ben ik ingeleid op 41 weken, ivm valse start van de bevalling en daarvoor al prematuur weeen en 3 cm ontsluiting. de bevalling duurde 16uur En bij de 2e duurde de bevalling 5,5 uur.... ook ingeleid had 4 cm voor het inleiden had na ongeveer 5 uur en een kwartier de eerste perswee, maar toen bleek de navelstreng uitgezakt te zijn dus werd het een spoedKS anders had het ook rond de 5,5 a 6 uur geweest
mijn eerste bevalling werd ik met 40 weken precies ingeleid omdat ik uitgeput raakte. had krap 1 cm ontsluiting maar nog weinig verweking dus kreeg hormoon tabletjes tussen de baarmoeder en vliezen ingebracht. de eerste 2 tabletjes waren om half 9 sochtends ingebracht en zorgde gelijk voor rugween maar om half 3 smiddags hadden die nog niets gedaan.. na het inbrengen moest ik een half uurtje aan de ctg en verder mocht ik gewoon rondlopen door het ziekenhuis. half 3 weer 2 nieuwe gekregen en die deden weer niets behalve heftige rugweeen veroorzaken maar geen ontsluiting of verweking.. half 5 weer 1 tabletje en die had om 8 uur nog niets gedaan dus heb toen gevraagd om pijnstilling en ik kreeg een prik in me been met spierverslapper zodat de weeen die werden veroorzaakt door de hormonen zouden stoppen en dat deden ze ook gelijk en ik ben heerlijk gaan slapen. de volgende ochtend om half 9 een dosis gel ingebracht gekregen in de hoop dat dat wel wat zou doen en dat was ook het laatste wat ze zouden proberen. als dat niet zou werken zouden ze stoppen en afwachten wat de natuur zou doen. ik kreeg gelijk weer hele heftige rugweeen die gelijk elke minuut kwamen en 1,5 minuut duurde. ik heb de hele dag alleen maar onder de douche gestaan want dat was de enige plek waar ik de weeen een beetje kon opvangen. om half 3 smiddags had het nog steeds niets gedaan en ze wouden nog even afwachten tot 5 uur. om 5 uur had ik weer die spierverslapper ingespoten gekregen maar die werkte niet en de weeen werden alleen maar heftiger en er zat nog maar een halve minuut tussen de weeen in.. om 6 uur savonds opnieuw om pijnstilling gevraagt maar de gyn zou eerst nog een keer komen om te kijken hoe het er voor stond. die was er eindelijk om kwart voor 7 en ik had opeens 3 cm ontsluiting! gelijk me vliezen gebroken en na een half uur ctg mocht ik eindelijk weer onder de douche.. om half 8 kreeg ik persweeen maar moest wachten op de gyn. die was er om kwart voor 8 en ik mocht gelijk gaan persen en om 19:57 is Kian geboren! dus toen het eenmaal echt was begonnen ging het heel snel! Bij Loys ben ik ingeleid wegens extreem veel vruchtwater en ze was al aan de grote kant. ben ingeleid met 38+6 en om 9 uur sochtends hebben ze me vliezen gebroken.. er kwam ruim 3 liter vruchtwater uit. de hartslag val Loys daalde opeens zo erg en kwam niet meer terug omhoog toen het vruchtwater eruit was dat ik aan de zuurstof moest. harstslag bleef op 60 hangen. daardoor mocht ik de hele bevalling niet van de ctg af en was ik aan bed gekluisterd. toe ze me vliezen braken had ik 3 cm en na het breken had ik 4 cm. de weeen kwamen niet zelf op gang dus om 11 uur weee opwekkers gekregen en na 1,5 uur stond die op standje 5. de weeen duurde bijna 2 minuten en zat maar 1 minuut tussen dus ik kon totaal niet ontspannen waardoor de ontsluiting maar niet vorderde. ik had ook al 3 nachten niet geslapen van de spanning. om half 4 smiddags had ik nog steeds maar 4 cm ontsluiting en heb ik een ruggeprik gekregen. eindelijk alle pijn was weg en ik kon me ontspannen! om half 7 voele ik alweer weeen door de ruggeprik heen en had om 19:15 8 cm ontsluiting en ik voelde de weeen weer volledig door de ruggeprik heen. om kwart voor 8 had ik 9 cm en kreeg lichte perdrang maar moest me inhouden.. 8 uur was de perdrang niet meer weg te puffen en mocht ik zachtjes meepersen. om 20:13 had ik eindelijk 10 cm en mocht ik vollop persen en 20:17 is ze geboren. dus een hele andere bevalling en ervaning van het inleiden maar kijk op beide bevallingen goed op terug.
hier mn vliezen gebroken in het ZH om 9.00 en om 21.14, na iets meer als 12 uur was hij er. tis dat ze de dosis omhoog gezet hebben op het eind want ze schatte eerst dat ie rond 1.30 geboren zou worden en ja tevreden..? heb nog nooit een ander soort bevalling gehad dus niks om mee te vergelijken
Ingeleid met ruim 41 weken omdat ik er door heen zat en steeds meer last van carpaal tunnelsyndroom kreeg. 's ochtends om 8 uur aan het infuus. Mocht gewoon rondlopen en douchen ( superplek om eerste weeën op te vangen). Ging wel hard omdat ze elk half uur het infuus een standje hoger zetten, ik wist op een gegeven moment even niet meer wanneer de ene wee op hield en de volgende begon. Begin middag een ruggeprik besproken, staat die anestesist op de kamer en wil de gyn nog even kijken, stuurt ze die vent weer weg omdat ik bijna 10 centimeter ontsluiting had. Met uiteindelijk vacuumverlossing was zoonlief er om 14.50.
Hoi, Ik ben afgelopen maandag naar het ziekenhuis geweest om de bevalling op gang te brengen d.m.v. primen met 39-2. Ze brengen dan 3x per dag tabletjes aan bij de baarmoedermond om deze te laten verweken en om tot min. 2 cm ontsluiting te komen zodat daarna de vliezen kunnen worden doorgeprikt en ik een infuus zou kunnen krijgen om de weeen op gang te brengen. Vooraf aan het inbrengen van de tabletjes lig je aan de ctg en na het inbrengen nog een half uur. Tussendoor kun je gewoon alles doen. Om de 4u wordt het inbrengen en de ctg herhaald. De reden hiervoor was bij mij zwdiabetes en ze verwachten een grote baby (9 pond). Helaas heeft het afgelopen 2 dagen alleen geleid tot 1 cm ontsluiting en nu ben ik dus weer thuis . Moet nu maandag terug komen om opnieuw te beoordelen. Of eerder natuurlijk als de bevalling uit zichzelf begint. Ben vanmorgen wel de slijmprop verloren. Tot dusver nog niet echt resultaat om te melden.
@ Karina: wat naar voor je! Je ging natuurlijk naar het zh met het idee er met baby weer uit te komen... Hopelijk komt het de volgende dagen gewoon op gang, je hebt inmiddels gelukkig al wat ontsluiting... Heel veel succes!!!
Ik ben 2 keer ingeleid ivm langdurig gebroken vliezen. Bij de eerste is rond 8 uur het infuus aangegaan en ben ik om 19 53 uur bevallen. Bij de 2e is rond 02.30-03.00uur het infuus aangesloten en ben ik om 12.00 uur bevallen. 2 keer een flinke weeenstorm doorgemaakt. Bij de eerste uiteindelijk rond 16.30 uur de ruggeprik gekregen, heerlijk was dat. Bij de 2e lukte de ruggeprik niet. Toch vond ik beide bevallingen heel speciaal. Snel maar mooi. Ondanks dat de 2e veel complicaties met zich meenam.
Ik lees vooral veel positieve verhalen over het inleiden na het breken van de vliezen middels het oxytocine-infuus. Maar je hebt twee soorten inleiden, namelijk ook die als de bmm nog niet rijp/verweekt is en nog potdicht zit zodat er nog geen vliezen doorgeprikt kunnen worden. Dat verweken kunnen ze bespoedigen dmv gel, tabletten of een veter die ze inbrengen. Deze periode duurde bij mij 6 dagen, ze begonnen met 36 weken. Onder de 37 weken en helemaal bij een eerste is de kans klein dat je bmm al verweekt is. Toen nog 18 uur met rugweeen aan het oxytocine-infuus. Het was een groot pijnlijk drama... (mijn lijf snapte niks van die kunstmatige bevalling die na een week eindigde in een spoedks). Maar dit was een uitzondering, denk ik.
Wow Zogelukkig, 6 (ZES) dagen?! Waarom zo lang? Ik vond 24 uur veters al lang en mijn lichaam nam het gelukkig zelf over...
Tsja, omdat de boel nog potdicht zat! 2x per dag toche + gel met de daarbij behorende oefenweeen die weer afzakten, hels was het! Maar ze gaan toch niet zo snel over op een ks, helemaal niet als de conditie van de moeder niet goed is, dat blijft toch een hele zware ingreep! Jij loopt ook lekker overtijd zeg, wat zijn de plannen? Sterkte met alles!
Ben ook ingeleid ivm zwangerschapsdiabetes met 37+2. Nou ik vond het echt een regelrechte RAMP! Om 9uur begonnen met vliezen door prikken omdat ik al 2cm ontsluiting had. Toen aan het infuus, CTG, electrode op hoofdje en bloeddrukband. Om 11uur weeenstorm!! Een wee duurde ongeveer een minuut en na 15 seconde kwam er alweer een nieuwe wee. Dit volgehouden tot 15uur. Toen 2cm ontsluiting..grrr baalde ik! Ze hebben toen een epi gezet.. en om 21uur bevallen na 2,5uur persen!! Dus niet altijd succes verhalen Heel veel sterkte!!!!
@ Yvjuh: Mijn god, 4 uur weeënstorm zonder één centimeter extra ontsluiting! Kan me voorstellen dat je dat echt helemaal opbrak... Hopelijk is jouw verhaal een uitzondering, daar duim ik dan maar even voor (voor mezelf)
nog ff een vraagje aan de "ingeleide dames"... moet je altijd een nachtje blijven na een ingeleide bevalling??? Thnx vast!
ik ben ook ingeleid met 38 weken en 3 dagen, bij mij was alles nog gesloten en hebben ze een gel ingebracht om half 9. na 10 min begon het al te werken en kreeg ik lichte menstruatie krampjes had ik voor de rest geen last van... ik mocht ook gewoon lopen over de gang enzo... rond een uur of 3 was de binnekant nog gesloten en de buitekant al wat open en had ik al ongeveer 2 a 3 cm ontsluiting. ik moest een nachtje daar slapen. volgende dag werd ik wakker gemaakt en kwam de vk voelen hoever het gevorderd was. ik zat op de 4cm en werden mijn vliezen gebroken, en werd het weeen infuus aangesloten. dit alles gebeurde rond een uur of 10 smorgens... de weeen waren goed te doen geen last van gehad en rond een uur of 1 voelde ik hele lichte persdrang en om kwart over 1 moest me moeder de zuster roepen die ging kijken wat er gebeurde tijdens een wee, en gelijk belde ze de vk die ging voelen en had 8 cm met gigantisch persdrang, was ren en vlieg werk ze ging de laatste 2 wegmaseren om 13.25 mocht ik persen en 13.30 was me mannetje er... en om een uur of 5 was ik al weer thuis haha.. ik heb het als super ervaren nergens geen last van gehad en ging super snel ook geen pijnstilling gehad.
Hier ingeleid met 40+1, 's morgens om 7 uur gemeld op de afdeling, om half 8 is er een gel ingebracht, ik moest een uur op bed blijven liggen, daarna naar beneden geweest om een broodje te eten samen met Femman. Nergens last van. Daarna weer een uur aan de ctg gelegen, er gebeurde eigenlijk niks maar was wel -zonder op te merken- van 1 naar 2 cm gegaan, toen zijn de vliezen handmatig gebroken. En maar wachten en wachten. Om 14 uur kreeg ik te horen dat ik zodadelijk naar de verloskamer gebracht zou worden, maar er was niks aan de hand, geen weeën.... niks, noppes, nada. Om 15 uur -ik was net op de verloskamer- begonnen de weeën, kwam in een weeënstorm terecht, anderhalf uur later kwamen de persweeën en om 17.07 uur is onze zoon geboren. Ik ben wel een nachtke gebleven, de volgende ochtend om 10 uur mocht ik naar huis . Supersnelle bevalling dus (tellend vanaf 15 uur aangezien toen de weeën pas kwamen). Succes!