Houding tijdens bevalling

Discussie in 'De bevalling' gestart door Jebb, 18 dec 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Jebb

Jebb Niet meer actief

Ik zat wat folders door te bladeren, om de bevalling weer beetje voor ogen te krijgen.

Nu las ik veel voordelen over het bevallen op een andere manier als liggend. Bij mijn eerste lag ik 'gewoon'..
    Maar er staan veel voordelen om het dus staand of zittend te doen.
    Na een half uur lezen, lees ik ook 1 nadeel: grotere kans op veel bloedverlies. Dit is voor mij dus al een reden om er niet aan te beginnen het anders tedoen, aangezien ik bij mijn eerste al (heel) veel bloed had verloren.

Toch mijn vraag, in wat voor houding beviel jij? Heb je vergelijkingsmateriaal met een andere houding, wat was je ervaring enz.

2. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    beide keren liggend, zou niet weten hoe ik fysiek anders had moeten liggen, had enorm veel pijn en was helemaal uitgeput... dat was voor mij de enigste en meest vanzelfsprekende houding op dat moment.
    denk dat dit heel erg persoonlijk is :)

3. Jebb

Jebb Niet meer actief

Nouja, dat leek mij dus ook! Ik was verrot, ondanks een normale, rustige nacht en toch vlotte bevalling.. ik denk niet dat ik puf heb om te zitten of zelfs te staan...

4. Beckje

Beckje VIP lid

12 jul 2010
    8.652
    4
    36
    hier ook goed geslapen ervoor, bevalling van 4 uur maar een hele heftige weeënstorm was toch wel erg slopend

5. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

8 okt 2006
    34.227
    7.275
    113
    Vrouw
    Brabant
    Als je zit, zit je op de baarkruk en leun je tegen je partner aan, dat is juist heel relaxed ;) (ik was ook helemaal kapot door weinig slaap). Ik wilde bij de eerste graag blijven liggen, maar ze was een sterrenkijker en ze wilden haar laten draaien en daarom moest ik op de baarkruk. Dat werkte, alleen haar hartslag ging bij elke wee omlaag en toen moest ik toch weer gaan liggen. Had best op de baarkruk willen bevallen. Bij de jongste ging het zo snel dat ik liggend ben bevallen.

6. Lisalisalisa

Lisalisalisa Bekend lid

21 feb 2016
    703
    426
    63
    Vrouw
    Opvoeder
    Aalst, België
    Misschien in bad? Is toch liggend maar meer relaxed. Dat had ik graag gehad! Maar door infuus was dat niet mogelijk ;)

7. Fuddey

Fuddey VIP lid

6 okt 2015
    16.382
    12.678
    113
    Hier enorme beenweeen, ik kon echt niet staan of hurken ofzo, ook bv op handen en knieen zitten kon echt niet, mijn benen konden niks hebben. Dus ik lag op m'n rug en kon zo beter die beenweeen volhouden. In bad was overigens wel erg erg fijn, dat werkt ontzettend goed tegen de beenweeen. Maar ik kon er helaas niet in bevallen.
    Bij de tweede werd ik ingeleid met ctg continu op m'n buik, draadje op hoofdje van baby, infuus... in bad was geen optie, andere houding dan liggen ook niet (maar gezien die beenweeen ook niet mogelijk). Ruggeprik gekozen ivm inleiding, weeenstorm, weer die beenweeen, geen vorderende ontsluiting... en dan kun je ook alleen maar liggen ;)

8. Mama2017

Mama2017 Actief lid

30 nov 2016
    409
    109
    43
    Vrouw
    Liggen lukte me niet thuis. (Wou thuis bevallen) Enorm last van mn rug. Dus baarkruk en staande geprobeerd... Lukte niet...

Later na de weeënopwekkers (gekregen in het ziekenhuis) Toch op mn rug onze zoon eruit geperst! ;)

9. itakepictures

itakepictures Niet meer actief

Op de baarkruk (alleen tijdens de laatste wee voordat ze geboren werd verhuist naar bed omdat de hartslag dipte), ik vond het echt heel fijn (voor zover dat kan bij een bevalling ;) ). Liggend vond ik echt super vervelend om dan kracht te zetten, op de baarkruk voelde ik goed waar ik heen moest persen en kon ik tussen de weeën door achterover leunen tegen mn man die achter me zat. Dat was heel fijn!

10. toch3

toch3 VIP lid

28 dec 2013
    18.273
    17.149
    113
    1 ks dus liggend. 1x bijna alles op bed en 1x tot bijna het einde zittend onder de douche en daarna liggend op bed. Naar de laatste gaat mijn voorkeur nu

11. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    Beide keren liggend ;)

12. Billy60

Billy60 Niet meer actief

Beide keren liggend. Achteraf ook helemaal prima, geen behoefte aan wat anders.

13. Olifantje1991

Olifantje1991 VIP lid

9 jan 2013
    9.521
    3.739
    113
    Bij de eerste liggend op m'n rug, maar toen op verschillende plaatsen behoorlijk uitgescheurd en ook een knip nodig gehad. Bevalling ging ook wel erg snel.
    Dus denk er nu toch over om horizontaal te bevallen, maar wil dit ook nog eens met de verloskundige bespreken. En aangezien de vorige al vlot ging en ik er dus vanuit ga dat deze nog sneller gaat, weet ik niet of ik er op dat moment nog bij stil sta.

14. Madeliefje06

Madeliefje06 VIP lid

26 mrt 2015
    11.866
    5.104
    113
    1x liggend en 1x een keizersnee

15. Aiseria

Aiseria Bekend lid

22 jul 2014
    876
    3
    16
    Ik zou héél graag op een baarkruk bevallen, zodat het misschien wat natuurlijker naar beneden glijdt. Heel vroeger was gehurkt ook dé houding voor bevallen.

Maar ik had opwekkers nodig en een ruggenprik dus kon niet anders dan liggend bevallen. Hoop de komende keer het op eigen kracht te kunnen doen.

16. Strijkkraal

Strijkkraal VIP lid

11 apr 2008
    10.680
    3.692
    113
    liggend en vooral op mijn zij ... ik had heftige rug en beenweeen dus ik zou niet weten hoe ik het anders had moeten doen. Op die manier kon ik mijn voeten tegen de borst van mijn man en de verpleegkundige zetten voor de persweeen. Ik had gewoon geen kracht meer

17. Logan

Logan Niet meer actief

Liggend. Op mijn zij had ik de beste persweeën maar meneer wilde er niet uit komen dus terug op mijn rug en de gynaecoloog stond al klaar om z'n hoofdje aan te pakken. Uiteindelijk is het een keizersnee geworden.
    Als alles goed was gegaan had ik hem het liefst op m'n zij eruit geperst.

18. GingerAle

GingerAle Fanatiek lid

21 apr 2014
    1.394
    1
    0
    Hier tot aan bijna het einde staand, voor weeën opvangen werkte dat het best. Maar het uiteindelijke bevallen vond ik op de rug toch echt het fijnst!

19. annneliesje

annneliesje Fanatiek lid

16 jan 2011
    3.569
    0
    0
    Administratief medewerkster
    Noord Nederland
    @gongerqle ik heb ook veel gestaan en gezeten op een bal. Het bewegen tijdens de weeen vond ik toch wel heel erg fijn.

20. Daan90

Daan90 Bekend lid

10 mrt 2013
    651
    3
    18
    Ik had van te voren ook veel gelezen over zittend bevallen en een badbevalling. Toen leek me dat allemaal heel mooi.
    tijdens de bevalling wilde ik echter alleen maar op bed liggen, ik heb bij de eerste eerst nog even gedoucht, maar vond dat vreselijk dus ben snel weer terug in bed gekropen.
    Het is dus ook echt heel erg persoonlijk en je moet vooral op dat moment doen waar je je goed bij voelt. Voor mij voelde het liggen op bed heel natuurlijk.

Deel Deze Pagina