Inleiding met ballon katheter

Discussie in 'De bevalling' gestart door washburn, 28 sep 2012.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. washburn

washburn Actief lid

25 jan 2012
    426
    286
    63
    therapeut
    gaat je niks aan ;)
    Hey hallo,

Aangezien ik vandaag 9 dagen overtijd en ik het niet zie zitten om pas na 42 weken ingeleid te worden hebben we dinsdag avond een inleiding gepland staan. Ik ben vandaag getoucheerd waarbij vastgesteld is dat mijn baarmoedermond is verstreken maar ik nog net geen ontsluiting heb. Voorstel van de gynaecoloog is dus om de inleiding te gaan doen met een ballon katheter (om ontsluiting tot stand te brengen en de boel wat wakker te schudden) om vervolgens na ontsluiting de vliezen te breken en hopelijk zonder hormonen de bevalling op gang te brengen. Mocht dit niet het geval zijn krijg ik via een infuus oxytocine toegediend...

Wie heeft ervaring met deze methodes en volgorde van inleiden?
    Hoe is dat bij jullie verlopen?

Mij werd verteld dat het in het snelste geval binnen een dag gepiept kon zijn, het langst zou het een opname van drie dagen kunnen worden...:(

Hoor heel graag jullie ervaringen!!!

Liefs...

2. mnonc

mnonc Fanatiek lid

9 mrt 2012
    2.589
    0
    0
    Hee meis, ballonkatheter weet ik niet.
    Ik had wel 1 cm onsluiting en bmm verstreken.
    Bij mij hadden ze gel ingebracht en bij mij heeft dit meteen een weeenstorm veroorzaakt. Bij 3 cm hebben ze pas de vliezen gebroken, maar doordat de kleine dipte en niet snel genoeg herstelde met haar hartslag werd t een keizersnede. Maar als dit niet t geval was had ik haar wss dezelfde dag nog gehad!

3. washburn

washburn Actief lid

25 jan 2012
    426
    286
    63
    therapeut
    gaat je niks aan ;)
    Hey!

Ja, heb je berichtje gelezen in 'ons' :) september mama topic...
    Heftige reacties/ weeën op gel of vaginale tabletten hoor je schijnbaar vaker, dit is ook de reden waarom de gynaecoloog in het ziekenhuis eerst de ballon wil gebruiken.

Het schijnt een soort 'strip de luxe' te zijn en omdat je eigenlijk het lichaam vraagt zelf de hormonen aan te maken zou het proces iets geleidelijker moeten verlopen...

Maar goed, dat is het verhaal van een arts... Ik ben benieuwd of er mensen zijn die zelf ervaring hebben met deze vorm van inleiden. Ik heb wel een ouder topic gevonden maar niet echt iets recentelijk...

Hoe is het nu met je? Ben je een beetje hersteld ondertussen?
    Hoop het van harte!:)

Liefs!

4. mnonc

mnonc Fanatiek lid

9 mrt 2012
    2.589
    0
    0
    Jaa klopt.
    Mn schoonzus werd met 42 weken ingeleid dmv ballonkatheter. Zij had nog geen ontsluiting en amper last gehad van gerommel (we maakten al grappen dat beebje nog een jaar zou blijven zitten als het niet gehaald werd).
    Bij haar waren 2 ballonkatheters nodig.
    Maandag 8 uur sochtends ingebracht en 11 savonds begonnen de weeen pas. Dinsdagmiddag 3 uur s haar dochter geboren.

Met mij gaat het goed! Geen pijn meer, wandel iedere dag.
    En geniet heerlijk van mn meisje!

Liefs

5. Jessi79

Jessi79 Fanatiek lid

4 jan 2012
    4.820
    2.679
    113
    Ik ben ingeleid met een balloncatheter met 39+2. Het inbrengen van de ballon was even pijnlijk omdat alles nog potdicht zat en ze mijn bmm dus open moesten maken. Ik kreeg de ballon op vrijdagochtend. De hele dag in het zh gehangen. Ze hebben 3x een ctg gemaakt maar er gebeurde niks, geen gerommel. Zaterdagochtend was de ballon er nog niet uitgevallen, maar bij het toucheren bleek ik 3 cm ontsluiting te hebben. Ruggenprik gekregen, en om half 2 het infuus met weeenopwekkers. Ik had meteen mooie regelmatige weeen. Mijn dochter is om half 10 geboren. Uiteindelijk dus mooi vlot allemaal.

Ons ziekenhuis gebruikt geen gel of vaginale tabletten meer om de weeen op te wekken. Als je namelijk een weeenstorm krijgt daarvan dan kunnen ze niks.doen om het te minderen. Met het infuus kan dit wel, die kunnnen ze hoger en lager zetten.

6. raldaellen

raldaellen Niet meer actief

Ik ben ook ingeleid met ballon catheter. met 41 weken, om 6.30!! s'morgens geplaatst, viel er om 20.00 uur uit. om 22.30 weeën, zoon geboren om 1.54. geen ruggeprik wel remifentanil. Geen pijn gehad met inbrengen...wel heftigere weeën dan bij de eerste die spontaan kwam.

7. Miffy77

Miffy77 Fanatiek lid

9 jan 2009
    2.725
    3
    38
    Maastricht
    Bij Elin ben ik met 37+4 ingeleid (ivm pre-eclampsie), in eerste instantie geprobeerd met balloncatheter. Van het inbrengen niks gevoeld, maar het ding wilde maar niet blijven zitten omdat mijn baarmoedermond wat gekanteld lag blijkbaar. Na een paar uur proberen zijn ze om 10:00 begonnen met misoprostol tabletten. Begin van de middag de tweede gift, paar uur later begonnen de weeen en die nacht is Elin geboren.

Succes!

8. Ummi92

Ummi92 Niet meer actief

Ik ben ook ingeleid met een balloncatheter. Inbrengen ging niet goed was echt niet grappig maar uiteindelijk was het gelukt. Als het ballon in de bmm zit dan vullen ze het met vocht en dat vond ik ook echt een vervelend gevoel en het zakt wel maar je blijft het voelen. na 3 uur 3 cm ontsluiting en hebben ze het eruit gehaald. Volgende morgen 08:30 infuus rond 10:00 begonnen de weeen werden steeds heviger. rond 19:00 uur persweeen en 19:43 geboren.

9. washburn

washburn Actief lid

25 jan 2012
    426
    286
    63
    therapeut
    gaat je niks aan ;)
    wow, dus het hoeft allemaal niet zo heel desastreus te verlopen...
    Ik vind het zelf wel een prettig idee dat je lichaam eerst even de tijd wordt gegeven... Je hebt toch negen maanden dat kindje gedragen en dmv die heftige hormonen wat je wel es hoort en de weeën storm die sommige vrouwen er door krijgen doe je je lijf ook wel geweld aan...althans, zo komt het op mij over...

Hmm, misschien hoef ik me er dan toch niet zo heel druk over te maken...

@mnonc: Super m te horen/ lezen dat het goed gaat met je... ja, en genieten dat zal zeker... :) !!!

Ja, hier zegt ook iedereen al dat ik een plakkertje heb... ;) en dat ik tot kerstmis met hem/ haar zal lopen... ik doe namelijk alles nog, net ook weer anderhalf uur door onze limburgse heuveltjes hier gebanjerd met vriend en onze honden.... haha.. mn tong hangt tot op mn schoenen maar het is nog te doen allemaal...

bedankt voor jullie reacties allemaal, stelt me echt meer op mn gemak voor dinsdag mocht onze dreumes zich niet zelf melden...

:)

10. Bika

Bika Niet meer actief

Ik ben zo met 38 weken ingeleid, ballon knapte een keer dus toen moest het over. Uiteindelijk 3 dagen later ks gehad, ik reageerde niet op de wee-opwekkers.

Weet 1 ding wel, dit wil ik nooit weer!

11. Emily27

Emily27 Fanatiek lid

14 nov 2011
    2.616
    2
    0
    Ik ben ingeleid met 37 wk, ook met ballon. Alles zat toen nog potdicht. S avonds ballon ingebracht, s ochtends heeft de gyn de vliezen gebroken, en is het oxytocine infuus gestart. Vanaf breken vliezen tot geboorte baby 7.5 uur over gedaan. Het ballonnetje leverde me overigens 2 cm ontsluiting op.

12. emmy80

emmy80 Lid

21 dec 2011
    45
    0
    0
    ass. afdelingsmanager levensmiddelenbedrijf
    Zwolle
    Ik ben met 37+1 ingeleid (ivm groeiachterstand), ook met balloncatheter!
    Het plaatsen was een beetje gedoe, bleef niet goed zitten, uiteindelijk wel gelukt. Dat was om 830, 's avonds begonnen wat weeen. Volgende ochtend gekeken naar ontsluiting, 3 cm, maar ballon viel er niet uit. Kwam doordat darm in de weg zat, klisma gehad en moest direct naar toilet. Ballon viel eruit!
    Rond 1300 vliezen doorgeprikt en infuus met weeenopwekkers gekregen. Dosis werd om de 10 minuten verhoogd, best pittig! 6 minuten persweeen gehad en om 1559 was ie dan: onze zoon! Best snel gegaan, verloskundige zei dat dit eigenljjk mijn eerste bevalling was (eerder ks gehad) en dat het idd erg vlot was.
    De kleine was 2080 gram, klein mannetje, maar helemaal gezond! Lekker genieten nu!

Deel Deze Pagina