Scheuren litteken na keizersnede

Discussion in 'De bevalling' started by rijo, Mar 27, 2016.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. rijo

rijo VIP lid

Mar 5, 2014
    5,272
    2,034
    113
    Weet iemand wat voor symptomen hierbij horen? Ik heb een paar weken geleden weer een ks gehad, omdat ik het zaakje niet vertrouwde: veel bloedverlies, fikse lage buikpijn, geen ontsluiting/verweking bbm, hartslag dochter dipte behoorlijk bij iedere harde buik. We hebben geen spijt van deze beslissing, want inleiden voelde voor mij niet goed, maar ik ben toch wel benieuwd of mijn klachten met het litteken te maken zouden kunnen hebben.

2. MiaMaria

MiaMaria Niet meer actief

Het enige wat ik weet is dat de kans dat t litteken scheurt extreem klein is. Maar als het scheurt, het heel gevaarlijk is, en dat je daarom altijd in t zkh moet bevallen.
    Bij mijn tweede en derde zw was het litteken ook best gevoelig trouwens.

3. baby90

baby90 Fanatiek lid

Mar 10, 2011
    4,032
    316
    83
    Female
    Gelderland.
    Het enige dat ik weet is dat het een onbeschrijfelijke pijn is. Althans, dat heb ik gelezen.

4. Warboel

Warboel Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,541
    625
    113
    Scheuren van het litteken NA een keizersnede komt nagenoeg niet voor.

Al heb je soms wel het idee dat het kan scheuren :p. Althans; dat had ik, haha.

5. schoentje24

schoentje24 Bekend lid

Aug 6, 2013
    869
    1
    18
    Mij lijkt dat het alleen zou kunnen scheuren als je weer opnieuw zwanger bent (en dan met name als je buik heel groot is, dus niet zozeer in het 1e en 2e trimester). Maar ook dat komt gelukkig niet heel vaak voor maar mag je niet meer thuis bevallen.

6. Warboel

Warboel Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,541
    625
    113
    Zelfs dan niet.
    Alleen wee-kracht kan het litteken van een keizersnede laten scheuren. Na twee keizersnede is die kans nog iets groter dan na een eerste. Daarom mag je dan ook niet meer normaal bevallen.

7. rijo

rijo VIP lid

Mar 5, 2014
    5,272
    2,034
    113
    Het staat er niet helemaal duidelijk zie ik. Ik heb twee weken geleden mijn tweede ks gehad. Ik vroeg me af wat ik zou voelen als mijn litteken tijdens de zwangerschap/bevalling gescheurd zou zijn. Omdat ik bovenstaande klachten had de laatste dagen van mijn zwangerschap vroeg ik mij af of dit er op zou kunnen wijzen dat er iets met het litteken aan de hand zou kunnen zijn. Ik heb daar in het zh geen duidelijk antwoord op bekregen.

8. Warboel

Warboel Fanatiek lid

Jan 8, 2014
    3,541
    625
    113
    O, ja! Dat is duidelijker, haha.

Van wat ik heb gehoord doet een littekenruptuur in je bm echt hels pijn.
    Zelfs zo erg dat het dwars door de ruggenprik heen zal komen. Deden je harde buiken ook pijn en had je last van veel bloedverlies of een beetje?

Het zou namelijk ook je placenta geweest kunnen zijn, maar dat hadden ze in het ziekenhuis wel gezegd neem ik aan.

Misschien was het slechts een klein scheurtje? Aangezien je het toch hebt over fikse buikpijn.

9. rijo

rijo VIP lid

Mar 5, 2014
    5,272
    2,034
    113
    Mijn harde buiken (waarop de hartslag van mijn dochter dipte) vond ik niet heel pijnlijk, maar piekten wel behoorlijk op het ctg scherm. De vk noemde dat in principe weeen, maar toen ik zei dat die harde buiken nauwelijks voelde, zeker vergeleken met de flinke buikpijn die ik 's nachts had (golvende pijnlijke steken in mijn onderbuik), wist ze het even niet meer. Ze ging toen meteen de gyn ophalen en niet lang daarna moesten we uit twee opties kiezen: of inleiden met een ballon en kijken hoe mijn dochter op weeen zou reageren - met grote kans op spoed ks, of een gentle sectio, in alle rust. Ik vertrouwde het niet dus hebben we voor de gentle sectio gekozen, voor de veiligheid van mijn dochter (en mij). Maar ik begin me nu steeds vaker af te vragen waar die buikpijn ed vandaan kwam. Het zat, en zit, me niet lekker. Ik ga het sowieso bij de nacontrole navragen. Bloedverlies was te vergelijken met de laatste dagen van een menstruatie, dus niet extreem veel, maar wel helderrood.

Share This Page