Inleiding: praktische tips

Discussie in 'De bevalling' gestart door 1982Eva, 20 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. 1982Eva

1982Eva Fanatiek lid

12 mrt 2014
    1.035
    5
    38
    NULL
    NULL
    Ha allen,

Tenzij deze laatkomer zich nog spontaan meldt, word ik zondagochtend ingeleid. Omdat ik al iets meer dan 2 cm heb (yes!) beginnen ze met vliezen breken en als er dan niet na een uur vanzelf weeën ontstaan, een infuus.

Heel erg spannend natuurlijk! Ik weet dat er zowel hele positieve als hele negatieve ervaringen met inleiden zijn, en bevallingen van 4 uurtjes tot 24 uur net spoed ks. Niemand kan mij natuurlijk voorspellen hoe het bij mij zal gaan, dus ik hoop op het beste en probeer er ontspannen in te gaan.

Daarom dit topic; ik zoek vooral praktische tips! Bijv:
    - word al om 7 uur ingeleid; is het slim wel te ontbijten of niet?
    - iemand tips hoe je in een verloskamer nog wat kunt ontspannen?
    - nog speciale items voor de tas die naast alle normale spullen niet mogen ontbreken?
    - wat was de rol van jullie mannen, daar nog gouden tips?
    - goede apps om je te concentreren bijv?

Nou, alle handvaten zijn welkom (en bangmaakverhaken liever niet... Met alle respect uiteraard, maar ik denk niet dat het zin heeft als ik me vantevoren nog nerveuzer maak dan ik natuurljk al ben...)

Thanks!!

2. Moli

Moli Niet meer actief

hier ook de vorige keer ingeleid, ik zou wel ontbijten het kan nog best een tijdje duren voordat er wat gebeurd en dan moet je wachten tot de lunch wat ik persoonlijk dan best lang vind.

misschien een puzzelboekje?

Verder zou ik zeggen laat het op je af komen.

3. Maantje80

Maantje80 Fanatiek lid

9 okt 2014
    1.213
    1
    0
    Drenthe
    Probeer je te ontspannen.
    Weeën komen gemakkelijker op gang als jij je rustig en veilig voelt, dus probeer dat te creëren.

Het creëren van prettige kippenvel, een fijne massage van je vriend/man, of het aanraken van je tepels (las ik laatst ergens) kan er voor zorgen dat je oxytocine gaat aanmaken, precies het hormoon dat de weeën op gang brengt. Ga dus niet druk rondlopen/puzzelen/lezen maar probeer in de juiste stemming te komen. ;)

Probeer ook je buik te ontspannen, mee te gaan met je lijf.
    Als je lijf het zelf op pakt is prettiger dan wee opwekkers.
    Succes!

4. Amberxx

Amberxx VIP lid

6 nov 2013
    5.019
    5.228
    113
    - Niet te zwaar ontbijten. Daar krijg je alleen maar last van (zwaar op de maag en sommige vrouwen moeten ook overgeven door de weeën). Gewoon iets van thee en een broodje (als je dat al naar binnen krijgt door de zenuwen). Grote kans dat je weinig tot niets kunt of wilt eten. En anders kan je gewoon wat aan de verpleging vragen.

-Je hebt al ontsluiting (zeer positief) dus dan kunnen ze er direct goed bij. Dat scheelt echt een heel stuk (veel vrouwen moeten eerst nog ontsluiting krijgen voor ze de inleiding kunnen beginnen). Het breken van de vliezen doet geen pijn :) Gewoon rustig ontspannen.

- Qua kleding trek een donker shirt aan. Daar zie je minder vlekken op (denk aan foto's voor/tijdens/na de bevalling). Doe iets aan met korte mouwen. De verloskamers zijn erg warm en zelf krijg je het natuurlijk ook warm. Ook kom je bij een inleiding vast te zitten aan draden en een monitor. Dan is het handig dat er niets in de weg zit. Vanwege de buikband is een lang nachtjapon dus ook niet handig.
    - Ondanks de kabels en het infuus mag je gewoon lopen, bewegen, naar de wc etc. Alleen met bepaalde pijnstilling moet je op bed blijven (dat zal de arts je ook vertellen). Maar veel vrouwen helpt het juist om te staan/leunen/lopen. Doe dat dus ook gewoon.

- Leg je telefoon weg en probeer je volledig te concentreren op waar je mee bezig bent. Berichtjes van mensen uit je omgeving helpen daar niet goed bij. Beter om een tijdschrift te lezen (als je daar nog toe in staat bent.).
    - Geef je partner aan dat hij precies doet wat jij vraagt. Jij kunt zelf wel aangeven waar jij je prettig bij voelt. Dat weet je nu nog niet dus wacht het straks af.
    - Dextro druivensuiker in je tas! Geeft extra energie en is snel op te nemen.

- Neem na de bevalling rustig de tijd om samen met je partner bij te komen van de bevalling en te genieten van jullie kindje. Ook kan je rustig kijken naar de controles van je kindje door de arts of verloskundige (en je partner daar foto's van laten maken). Niet direct iedereen gaan bellen/appen/facebook etc maar even de tijd nemen. Die eerste momenten komen niet meer terug en je wilt niets missen doordat je aan de telefoon hangt. Ook is het niet leuk om de enthousiaste reacties van familie te missen omdat medische personeel opeens binnenkomt en met jou/jullie in gesprek wil/moet of er nog bepaalde handelingen moeten worden verricht. Pas bellen als alles achter de rug is, jij onder de douche bent geweest en je kindje in de kleding in je armen ligt.
    - Mocht je borstvoeding willen geven geef dat dan aan. Ook hiervoor is het belangrijk dat je dit zo snel mogelijk doet na de bevalling en controles (en zonder gestoord te worden door telefoon of andere zaken).

Het belangrijkste is echt om te ontspannen en mee te gaan met je lichaam. Het personeel zal je daarbij helpen dus laat dat ook over je heen komen.

Veel succes! Laat je nog even weten hoe het is gegaan ?

5. flowersoflove

flowersoflove Bekend lid

15 nov 2013
    811
    0
    16
    Kinderopvang
    Ik lees hier even mee, ik word over 2 weken ingeleid. Alleen is bij mij de boel waarschijnlijk nog potdicht en zal er geprimed moeten worden en gaat het dus allemaal wat langer duren. Ondanks dat kan ik uiteraard ook wel tips/ervaringen gebruiken!

6. 1982Eva

1982Eva Fanatiek lid

12 mrt 2014
    1.035
    5
    38
    NULL
    NULL
    Kijk, dit zijn precies tips waar ik op hoopte. Zo had ik bijv een lichtgrijs nachthemd in gedachten, bij nader inzien idd niet handig!
    Ik laat het zeker weten, ook als ik zelf nog tips heb dan Flowers!

7. Shandy

Shandy Fanatiek lid

14 jan 2012
    2.603
    18
    38
    Licht ontbijtje, wel iets in je maag, kan ook best even duren
    Iets leuks te lezen/puzzelen
    Je eigen dekentje/kussen of iets wat je nu graag bij je hebt.
    In mijn ziekenhuis kon je ook een cd'tje draaien
    Ook iets voor je partner te lezen of wat hij graag doet
    Wat eten voor je man. Wij hadden niks bij,maar werd perfect verzorgd door de voedingsassistent
    Wij hadden wifi, tablet mee,filmpje kijken.

Toen t eenmaal op gang was had ik genoeg aan mezelf....
    Succes!

8. Moi1985

Moi1985 Actief lid

2 jul 2014
    414
    27
    28
    Ik ben afgelopen maandag bevallen van onze zoon en ben toen met 41.1 weken ingeleid. Had ook al twee centimeter ontsluiting dus mochten ons om 06.30 uur melden in het ziekenhuis waarna ze gelijk mijn vliezen braken en het infuus aansloten. Ik zat om 07.00 uur aan het infuus en rond kwart over 9 werden de weeën als best wat heftiger. Vanaf dat moment had ik bijvoorbeeld ook geen zin meer om een tijdschrift lezen, ging me toen echt op de weeen concentreren. Om de 20 minuten zetten ze het infuus hoger totdat de weeen sterk genoeg waren. Maar op een gegeven moment werden ze te heftig bij mij en werd het weer minder gezet. Ik ben uiteindelijk om 19.30 uur bevallen en vond het allemaal best heftig. Had om 16.00 uur al volledige ontsluiting maar heb amper persweeen gehad waardoor ik alles op eigen kracht moest doen. Ben uiteindelijk na 1,5 uur persweeen bevallen.

Het fijne vond ik wel de begeleiding die ik heb gehad in het ziekenhuis, hoop dat jij dat ook zo ervaart. En je weet nooit hoe lang het allemaal gaat duren, voordeel is echt dat je al wat ontsluiting hebt en ze gelijk echt aan de slag kunnen waardoor het wel wat sneller gaat allemaal. 10-15 uur is normaal voor een eerste bevalling is mij verteld.

Alvast heel veel succes, je kunt het!

9. Moi1985

Moi1985 Actief lid

2 jul 2014
    414
    27
    28
    Oh ja, ik had trouwens ook een zwart t-shirt met korte mouwen aan wat fijn was want had het vaak heel warm! Heb 's ochtends thuis ook nog gewoon ontbeten trouwens en in het ziekenhuis ook nog wat aangezien ze dan nog met de broodkar langskomen. Maar vanaf de lunch heb ik overgeslagen... :).

Wat dextro is handig voor extra energie, bij mij hadden ze dit in het ziekenhuis net zoals framboos limonade met lekker veel suiker wat je ook wel nodig hebt tijden het harde werken!

Rol van de partner; net wat jij prettig vind. Ik vond het heel fijn dat mijn partner de weeen goed op de ctg kon zien en hierbij aangaf als hij bijna aan de top zat en vooral ook dat de wee alweer afnam.. Dat hielp mij er echt doorheen omdat ik dan wist dat ik nog even vol moest houden en het dan weer even voorbij zou zijn!

10. Jemie

Jemie Nieuw lid

30 sep 2014
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Aan mijn ervaring heb je waarschijnlijk niet zoveel, maar ik vond het zelf wel fijn om van tevoren al wat te lezen over andermans ervaringen (zonder bangmakerij dan he..).

Ik had op een dinsdag ook ong 2 cm ontsluiting en kreeg toen een afspraak voor zaterdag om verder te kijken. Op die zaterdag bleek ik 3 cm ontsluiting te hebben. Vervolgens zijn mijn vliezen gebroken en werd meteen een infuus met wee-opwekkers aangelegd. De eerste drie kwartier heb ik de krant kunnen uitlezen, vervolgens kwam en ging een zeurderig gevoel waarvan ik dacht dat het weleens weeën konden zijn en daarna werd het vervelend. Ik had constant het gevoel dat ik naar de wc moest (poepen), wat vrij irritant was omdat telkens alles (stekker van het infuus en de band om de hartslag te registreren etc) afgekoppeld moest worden en ik met infuusrek e.d. naar de wc moest waggelen.
    Daarnaast had ik het gevoel dat de weeën te snel op elkaar kwamen, ik had tussendoor telkens maar een halve minuut om op adem te komen. Heb toen gebeld naar de verpleging, maar die zette de pomp alleen maar hoger omdat de weeën te kort waren. Op een gegeven moment hield ik het niet meer en liet weer de verpleging komen omdat ik nu dan toch maar een vorm van pijnstilling wilde. Toen ik zei dat ik echt moest poepen, gingen toch de alarmbellen af en werd er (eindelijk) een verloskundige bijgehaald.
    Ik mocht gaan liggen - ik had de hele tijd gestaan en gehangen aan het infuusrekje om de weeën op te vangen - en bleek volledige ontsluiting te hebben. Mocht gelijk gaan persen.

Om een lang verhaal kort te maken: ik ben in 3 uur tijd - vanaf het breken van de vliezen tot de geboorte - bevallen en had dus zelf niks aan de meeste tips:
    - neem in je ziekenhuistas niet alleen een fijn ruim t-shirt voor jezelf (dat over je kont valt, zeker prettig je ook nog wilt lopen of staan) mee, maar ook extra kleren voor je partner
    - ontbijt gewoon waar je trek in hebt, tussendoor zul je waarschijnlijk nergens zin in hebben. Neem voor de zekerheid wel wat snoep en tussendoortjes mee (zelf niks aangeraakt)
    - als je vliezen worden gebroken zul je vervolgens ook nog beetjes vruchtwater blijven verliezen (geen idee wat dan fijn is, ik vond het nogal irritant en heb met een prop wcpapier tussen mijn benen rondgelopen)
    - neem een stapel tijdschriften, boeken of iets anders mee om de tijd te verdrijven (bij mij gingen ze ongebruikt mee terug naar huis, maar beter mee dan om verlegen)
    - neem een paar fijne toiletspulletjes mee voor als je "moet" douchen na de bevalling. Je bent dan een beetje wiebelig, raar, overdonderd en het is fijn als je dan je vertrouwde shampoo/zeep bij de hand hebt. Ik deed het met de zeep die er hing en vervolgens duurde het een dag voordat ik weer (thuis) voorzichtig durfde te douchen.

Het belangrijkste is: je weet niet hoe het gaat lopen, of het net zo snel gaat als bij mij of dat het juist heel lang duurt... probeer het een beetje over je heen te laten komen "go with the flow". Stel vooral vragen als je dingen niet (zeker) weet en wees duidelijk naar het verplegend personeel over je wensen, twijfels en angsten. Het is jouw bevalling!

11. 1982Eva

1982Eva Fanatiek lid

12 mrt 2014
    1.035
    5
    38
    NULL
    NULL
    Dank jullie wel allemaal voor jullie praktische en positieve verhalen! Vind ik echt heel fijn om te lezen! Klinkt misschien kop in het zand, maar nu niet teveel "enge" verhalen horen helpt me denk ik het beste om er met wat vertrouwen in te gaan... Ben nog steeds wel heel zenuwachtig!! Ik ga zo lekker slapen, hoop dat ik morgen terecht kan, en de komende dagen laat ik hier zeker iets horen met hopelijk ook een positief verhaal!! Thanks!!!!!

12. mimimama88

mimimama88 Fanatiek lid

19 sep 2014
    1.516
    0
    36
    Dat je zenuwachtig bent, is logisch. Dat was ik ook. Ik heb daarom ook geen horror verhalen willen lezen voor mijn inleiding begon.
    Tips:
    -Wij hadden geen familie op de hoogte gebracht dat de bevalling zou beginnen of begonnen was. Oh wat heb ik genoten van die rust!
    -Wat ik ook fijn vond waren los zittende sokken. Dan heb je lekker warme voeten.
    -tijdschriften waar de man ook nog even lekker in kan bladeren.
    -niet te veel verwachting scheppen over hoe het zal gaan lopen. Elke bevalling is uniek dus probeer er redelijk blanco in te gaan en alles over je heen laten komen.
    -heb je het idee dat je het erg pijnlijk is, of is je kracht op, dan is pijnstilling een goede hulp.
    -blijven lachen, laat je man/partner je opvrolijken.
    -laat je lekker verwennen door je partner/man dmv een massage en als "bedankje" kun je tijdens de weeën zijn hand goed fijn knijpen ;)

Verder wens ik je veel succes! En geniet van de eerste momenten na de bevalling!

13. Maantje80

Maantje80 Fanatiek lid

9 okt 2014
    1.213
    1
    0
    Drenthe
    Nog een tip:

Vraag of ze na het breken van de vliezen eerst een uurtje willen wachten om te kijken of je lichaam zelf weeën aan gaat maken, alvorens ze meteen wee opwekkende middelen gaan geven. Soms is dat helemaal niet nodig. Gelukkig zijn er steeds meer ziekenhuizen die dit gewoon even afwachten, dan heb je een rustigere/natuurlijkere verloop van je bevalling.

14. Saartje5

Saartje5 Fanatiek lid

21 jul 2012
    2.289
    0
    0
    Zuid-Holland
    Ik had het dus steenkoud tijdens de bevalling, ik heb meteen om een deken gevraagd (dat ze hopelijk weggegooid hebben achteraf :))

Verder kan ik niets toevoegen aan de tips, alleen ga ik zelf een volgende keer niet meer een hele dag door het ziekenhuis rennen om de ontsluiting te helpen. 's Ochtends met inleiden begonnen en pas om 4:20 was mijnheertje geboren...

Deel Deze Pagina