Zwanger en tegemoetkoming arbeidsongeschikten

Discussie in 'Stel je vraag aan het UWV webcareteam' gestart door Passie12, 8 jun 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Passie12

Passie12 Nieuw lid

8 jun 2016
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Beste lezer,

Ik ben 62 procent arbeidsongeschikt en ontvang een loongerelateerde wia uitkering. Nu is per 3 juni mijn zwangerschapsverlof ingegaan en zal ik een wazo uitkering gaan ontvangen (aanvraag is nog in behandeling) ik vraag me af of ik in september wel of geen tegemoetkoming arbeidsongeschikten zal ontvangen. Ik ben op 1 juli van dit jaar namelijk wel arbeidsongeschikt maar ontvang dan geen wia maar een wazo uitkering.

Alvast bedankt

Met vriendelijke groet,

Pas

2. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Pas,

Dat is een goede vraag die je daar stelt. Ik ga het voor je navragen.
    Wordt vervolgd.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team

3. Passie12

Passie12 Nieuw lid

8 jun 2016
    4
    0
    0
    NULL
    NULL
    Dankjewel ik wacht je reactie af.
    Ik vroeg me ook nog af of het klopt dat ik straks ipv 70% LGU tijdens de wazo uitkering 100% krijg uitgekeerd?

Alvast bedankt

4. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Pas,

Ik heb al een reactie mogen ontvangen.
    Je komt in aanmerking voor de Tegemoetkoming Arbeidsongeschikten, omdat het recht op je WIA blijft bestaan. De zwangerschapsuitkering is een tijdelijke uitkering.
    En klopt inderdaad, de betaling tijdens je verlof zal 100% zijn.

Ik wens je een voorspoedige zwangerschap.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team

5. UWV

UWV VIP lid
    Medewerker

Beste Passie,

Wij hebben een mail ontvangen van onze inhoudsdeskundige waarin wordt aangegeven dat het eerder gegeven antwoord niet correct is. Dit is natuurlijk heel naar, wij vinden het heel spijtig dat dit gebeurd is.

Ik wil je ook graag de uitleg geven die wij hebben gekregen:

Een klant met een loongerelateerde WGA-uitkering wordt voor de zwangerschaps- en bevallingsuitkering (WAZO) beschouwd als een werknemer. Daardoor bestaat er recht op WAZO tijdens zwangerschap. Het recht hebben op de zwangerschapsuitkering is een uitsluitingsgrond voor de loongerelateerde uitkering. Het recht op de loongerelateerde uitkering eindigt dus op de ingangsdatum van je verlof. Na het einde van je zwangerschaps- en bevallingsuitkering herleeft je loongerelateerde uitkering weer.

Omdat de loongerelateerde uitkering definitief eindigt tijdens je verlof heb je géén recht op de tegemoetkoming. Om voor deze tegemoetkoming in aanmerking te komen moet je per 1 juli 2016 recht hebben op een WGA-uitkering.

Ik vind het heel rot dat we je in eerste instantie verkeerd hebben geïnformeerd, dat is natuurlijk niet de bedoeling geweest.

Met vriendelijke groet,

Mariël
    UWV Webcare Team

Deel Deze Pagina