Inmiddels met mijn handen in het haar (over zoon 6)

Discussie in 'Schoolkinderen en pubers' gestart door Warboel, 10 feb 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    De vraag die in mij op komt is, heb je je zoon al gevraagd waarom hij zich zo gedraagt?
    Misschien kan hij het zelf wel prima uitleggen....

2. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Natuurlijk! Helaas is het niet zo een 'prater'.

3. huggybird

huggybird Fanatiek lid

8 okt 2010
    3.738
    803
    113
    Hmmm jammer..... Soms kunnen kinderen zo verhelderend uit de hoek komen...

4. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.329
    10.295
    113
    Wat andere ook zeggen, verveling. Nu is zijn uitdaging hoe krijg ik alle kinderen aan mijn kant.

Ze zouden eigenlijk moeten proberen om hem verantwoordelijk te maken. Jij kan dit al zo goed wil jij.... Helpen want die weet nog niet hoe het moet.

Ondertussen ook uitdaging krijgen op eigen niveau, krijg echt het idee dat ze hem onderschatte. Sommige blijven eenmaal speels en wat jonger maar zegt niks over het cognitieve vermogen.

Start is een nieuw gesprek, vertellen wat hij thuis doet (willen lezen, rekenen, tellen etc) en hoe hij thuis is.
    Openstaan voor hun ideeën maar zeker jou gevoel volgen.

5. Roanna

Roanna Bekend lid

24 aug 2015
    880
    395
    63
    Ik denk dat er nog wel meer aan de hand kan zijn dan alleen gebrek aan uitdaging.... Zelf zou ik proberen om op meer dingen tegelijkertijd in te zetten.

Bij mijn zoon zou ik:
    1. een pittig gesprek met hem aangaan:
    dit (vb) doe je op school, zo ken ik je niet! Kun je uitleggen waarom je dat doet? Als je iets niet mag (je zin niet krijgt), dan ga je thuis niet zo raar doen, waarom op school wel? Je moet luisteren naar de juf, ook al vind je iets niet (zo) leuk!
    hoe vindt jij het in de klas? Wat kunnen we eraan doen om het leuker te maken op school? (niet elk kind kan dit op deze leeftijd al verwoorden, maar je kunt altijd een poging wagen ;))
    Ik zou de verantwoordelijkheid echt bij mijn kind neerleggen voor zijn gedrag. Hij moet zich goed gedragen (ook als hij te weinig uitdaging krijgt!).

2. ondertussen natuurlijk wel verder kijken of hij inderdaad te weinig uitgedaagd wordt. Is dat zo? Kinderen kunnen ook hetzelfde gedrag laten zien als ze het moeilijk vinden... Vraag de juffen maar eens hoe zij hem qua niveau zien vergeleken met zijn klasgenoten. Herken je het beeld wat zij geven met wat jij thuis ziet (wat beginnende geletterdheid betreft).

3. is hij gevoelig voor veranderingen? Ik lees een vervanger van een vaste juf... Soms kan dat ook heel heftig zijn voor een kind en laten ze totaal ander gedrag zien. Misschien heeft de juf de groep (nog) niet zo in de hand, voelt jouw zoontje ruimte en neemt hij die ook. Dan is er begeleiding voor deze juf nodig.

Verder is het heel normaal dat een kind op school en thuis zich totaal anders kan gedragen.

Hopelijk ga je snel weer de positieve kant op!

Line en huggybird vinden dit leuk.
  6. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    6 jaar oud vond ik zo moeilijk, stuiterbal kind. echt niet in staat om te luisteren. totaal bezig met eigen dingen. ik was blij dat het voorbij was tegen 7 jaar oud. Niet alleen hij, al zijn vrienden, vooral jongens. echt heel moeilijk vond ik dat, zeker bij de jongens die je rustig en lief kent. veel naar buiten, meer samen tijd met hele energieke activiteiten en heel vaak laten afspreken met vrienden. tijd om echt met sporten te beginnen.

7. Deliana

Deliana Niet meer actief

Grote kleuterklassen werken indeedaad ook niet echt in zijn voordeel nee.

Mijn zoon zat in een klas van 34 kleuters en keer op keer beloofde juf hem meer uitdaging te gaan geven, maar helaas kwam daar dus gewoon helemaal niets van terecht... Mijn zoon gedroeg zich precies tegenovergesteld; hij deed op school helemaal niks meer. Vond alles stom en was alleen nog maar aan het hangen (behalve met buiten spelen). Thuis was hij daarentegen écht stomvervelend :rolleyes: Ik kon hem ook niet echt meer "tegenhouden" qua ontwikkeling dus ben zelf maar aan de slag gegaan met uitdaging zoeken.

Gevolg is nu dat hij in groep 3 een enorme voorsprong heeft, waardoor we dus weer tegen hetzelfde aanlopen :confused:

Met andere woorden: zorg voor duidelijke afspraken op school en zorg dat ze zich daar aan houden! Succes!

8. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63
    als je hem uitdaging aanbiedt moet je op letten dat je geen schoolse zaten leert. er zijn zoveel andere mogelijkheden. (wel antwoorden geven aan de specifieke vragen)

9. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113

Probeer eens te vragen

b.v jij luisterde niet naar juf omdat .......
    ipv Waarom luisterde je niet naar juf.

Mijn ervaring is dat er dan verrassend meer uit komt dan de gesloten (laatste ) vraag.

Voor de rest lijkt het mij dat je zoon zich heel erg verveeld in de klas, en wat doen kinderen die zich vervelen ? Juist die gaan keten. Mijn dochter had dit elk jaar na de kerst, die gedroeg zich dan wel netjes op school maar thuis kwam alles eruit en we hadden steeds meer moeite om haar naar school te krijgen omdat ze gewoon niet wilde.

Dit jaar (groep 5) is ze door de juf in de plusgroep gezet en wat heeft ze een plezier om naar school te gaan.

10. Warboel

Warboel Fanatiek lid

8 jan 2014
    3.541
    625
    113
    Ik heb het linksom en rechtsom al geprobeerd, maar ik denk dat hij zoiets als 'verveling' niet kan uitdrukken in de juiste woorden. Snap je wat ik bedoel?

Boos, verdrietig, blij, zielig, missen, grappig... Dat zijn dingen die hij wel kan uitleggen, maar ik denk verveling nog een emotie is die hij wel kent, maar niet kan omschrijven. Alhoewel: hij had het laatst dat hij zich 'vervelend en stout' voelde, haha. Misschien dat hij daarmee vervelen bedoelde?

11. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.068
    3.862
    113
    Vraag anders per onderdeel of hij aan kan geven of hij het moeilijk, gewoon of makkelijk vindt en of hij dingen als kringgesprekken leuk vindt of niet? Vertellen de kinderen leuke verhalen of saaie etc.? Weet hij vaak met vragen die de juf aan de groep stelt al welk antwoord er volgt of niet? Is hij snel klaar met werkjes?

12. Caithy

Caithy Fanatiek lid

8 feb 2013
    3.713
    1.060
    113
    Mijn zoon vertelt mij ook niets, terwijl onderweg naar voetbal tussen pa en zoon hele gesprekken plaatsvinden.. misschien is dat een optie?

13. Deliana

Deliana Niet meer actief

Je hebt natuurlijk gelijk, maar op deze leeftijd 5-6 jaar is dat natuurlijk best lastig.... kinderen zijn dan veel bezig met letters en cijfers en dat is nou precies waar groep 3 om draait ;)

Mijn zoon had bedacht dat hij - net als zijn zus - wilde leren lezen, dus ipv voorleesboeken wilde hij ook een echt leesboek uit de bieb. Het begon met 1 boekje, maar hij vond het zo leuk dat hij daarna alleen nog maar échte boeken wilde. Probeer ze dan maar eens op een ander iedere te brengen :D

Eigenlijk zou er in januari i.p.v. een extra kleuterklas voor instromers (zoals op veel scholen) een extra groep moeten komen met kleuters, die klaar zijn met kleuteren....

14. tupp

tupp VIP lid

13 jun 2009
    22.793
    18.993
    113
    Vrouw
    lerares basisonderwijs
    Als hij het moeilijk vindt om te vertellen, zou je misschien een omweggetje kunnen proberen. Teken een lijn, het ene uiteinde van de lijn is “heel erg makkelijk” en het andere uiteinde “veel te moeilijk”. Laat hem eens van verschillende activiteiten aanwijzen waar dat volgens hem zit op de lijn. Eventueel kun je hem daarna op die lijn (of een andere lijn) ook laten aanwijzen waar zo’n activiteit zit tussen “saai” en “erg leuk”.
    Noem dan wat dingen die hij thuis doet en op school (paardrijden, in de kring zitten, buiten spelen, tv kijken, werkje maken op school etc.) Misschien dat je daarmee een beetje in beeld kunt krijgen hoe hij er tegenaan kijkt.

Het bieden van uitdaging hoef in een kleuterklas echt niet altijd ingewikkeld te zijn. Er is ook geen speciaal materiaal voor nodig. Is bijvoorbeeld een puzzel te makkelijk? Laat hem die puzzel dan eens maken terwijl hij op zijn kop ligt. Of gooi twee of drie puzzels door elkaar. Dat kost de juf geen enkele voorbereidingstijd. En zo is er met wat creatief denkwerk bij al het kleutermateriaal wel een moeilijkere variant te bedenken. En anders kan een avondje googlen ook een hoop suggesties opleveren. Lijkt mij de moeite van het proberen waard.

Daarnaast vind ik de suggestie van een beloningskaart die jullie thuis doortrekken ook goed. Wel in combinatie met het bieden van werk dat meer bij hem past. Wat staat daarover eigenlijk in het plan dat is geschreven toen er werd gekozen voor verlengd kleuteren?

15. pluk

pluk VIP lid

13 dec 2005
    16.246
    4.480
    113
    Wat hier op die leeftijd erg hielp was vissen , zo noemden wij dat maar eigenlijk benoemde ik gevoelens/ gebeurtenissen etc en waren de vragen gesloten dus hoefde hij alleen met Ja of Nee te antwoorden.

Was het leuk op school? Nee
    Was de kring leuk ? Nee
    Was de kring niet leuk omdat je het moeilijk vind om stil te zitten ? ja
    Is je stoel te klein ? Nee
    is je stoel te hoog ? Nee
    Zat je naast iemand die je niet zo leuk vind?

Enz.

Op deze manier heb ik al veel dingen eruit gevist die hij zelf slecht onder woorden kon brengen.

Misschien helpt het ook om zelf een emoticon te tekenen , hem uit te leggen wat je eigenlijk voelt als je je verveeld en dat aan die emoticon te hangen, zodat hij het niet onder woorden hoeft te brengen maar het simpel weg kan aanwijzen.

16. belize

belize VIP lid

25 feb 2009
    11.105
    203
    63

maar dat komt omdat hij misschien niets anders heeft om bezig te zijn? dat weet ik niet. mijn zoon begon school al lezend en schrijvend etc, niet dat ik hem tegen kon houden(wel geprobeerd toen hij erg jong was maar met verkeerde dingen zoals knutselen, tekenen stickers plakken) we kregen van onze adviseur een hele lijst met spelletjes toen hij 4 was.hij las toen E4, ineens begon hij weer te spelen. cubarro, katamino, nikitin, smartgames,spektro. allemaal met boekjes en opdrachten. maar ik weet dus wat je bedoelt. heel lastig is het. weet ik. en het is nog steeds hier het geval. zoontje wilde vorige week rekenen met wortels leren etc. tja..deze juf schrik daar niet van. decimalen en breuken kreeg hij gewoon van de juf. wortels wel een intro. omdat het een montessorie is. het is met 8 jaar moeilijker om een alternatief te vinden kan ik vertellen.

17. Deliana

Deliana Niet meer actief

Denk dat het voor jou zoontje, en die van mij, iets anders is (als ik het mij goed herinner heeft hij altijd al een stuk doorgelopen op zijn leeftijdsgenootjes...?) Laten we het topic van te ook niet te veel vervuilen ;) (Zal eens kijken of ik het topic over voorlopende kinderen kan vinden. Vond daar altijd erg nuttige dingen in staan!).

Feit is dat sommige kleuters op een gegeven moment gewoon klaar zijn met kleuteren. Niet zo gek ook na 2.5 jaar! Ik denk inderdaad dat je op moet passen dat ze niet te veel groep 3 onderwerpen willen leren en dat ze op een andere manier uitgedaagd zullen moeten worden, omdat je anders in een volgende groot wederom vast loopt.

@Warboel: heb je inmiddels met de juf gesproken?

Deel Deze Pagina