Ik ben absoluut geen keukenprinses. Vind andijviestamppot, hutspot en boerenkoolstamppot ontzettend lekker en voordat ik kinderen had ging ik dat heerlijk bij mn schoonouders eten... Nu wil ik dat toch echt zelf leren maken dus heeft iemand makkelijke recepten hiervoor voor mij??? Ben te dwars om dat aan mn schoonouders te vragen
hutspot: een kilo winterwortels schrappen en in blokjes snijden, 1 of 2 uien snijden en er bovenop gooien. Alles koken, aardappels schillen voor 4 personen ongeveer, ook koken en alles stampen! Het lekkerste vind ik alles in één pan koken. Andijviestampot doe ik eerst de aardappels koken, de laatste 5 minuten een zak andijvie erbij gooien en vervolgens stampen, eventueel scheutje melk erbij om het smeuig te maken.
Ik doe eigenlijk alle stampotten (zuurkool uitgezonderd) hetzelfde. Aardappels schillen en in de pan met water en daar bovenop de kool. Als de aardappels gaar zijn alles afgieten, boter en melk erbij en mixen maar (bij stampen vind ik de aardappels nog te grof). En voor hutspot alles zelf maken ben ik te lui, dat koop ik dus kant en klaar gesneden.
Andijvie kook ik nooit, die doe ik er altijd rauw bij. Dus aardappels koken, fijnstampen met wat melk en een beetje roomboter... (lekker smeuiig, kun je ook weglaten) Dan de rauwe andijvie er door roeren. Ik doe er ook altijd nog uitgebakken spekjes in. Serveren met (bij voorkeur Hema) rookworst of met speklapjes. Boerenkool hetzelfde, alleen dan de boerenkool mee koken met de aardappels. De aardappels niet te klein snijden, anders zijn ze al gaar voor je boerenkool gaar is, heeft echt wel 25 minuten nodig. Daar bak ik ook spekjes bij, alleen gooi ik ze er niet bij, ik vind dat zelf niet lekker. (ook weer met speklapjes of hema rookworst) Wortels en uien koop ik altijd kant en klaar in een zak, helemaal makkelijk... voor het recept, zie boven.. succes!
Voor de lekkerste stamppotten heb je spekjes nodig. Daar haal je de meeste smaak uit. Mijn recept (om je vingers erbij af te likken) Aardappelen gaar koken. Stampen Melk en margarine toevoegen en mixen (of gewoon met een houte lepel roeren. Mijn man houdt van niet te smeuig) Uitgebakken spekblokjes met de jus erbij toevoegen. En dan de groente die je wil. Andijvie doe ik rauw erin met een scheutje azijn (heerlijk) of gekookte boerenkool, of zuurkook of peen en ui, of sperziebonen. Allemaal lekker en eigenlijk heel makkelijk
hutspot: 750 gram winterwortel in blokjes of schijfjes 250 gram ui gesnipperd 1 kilo aardappelen geschild en in stukjes Alles koken tot het goed gaar is. Dan alles door elkaar stampen, ik vind het makkelijker om eerst alles apart te stampen, dan is het niet zo zwaar. Naar smaak stamp ik er nog een klont bakboter doorheen en een scheut melk. Boerenkool: qua hoeveelheden ligt het eraan of je verse of diepvries boerenkool hebt. Bij diepvries boerenkool pak je 2 keer zoveel aardappelen als boerenkool. Dus 400 gram boerenkool en dan 800 gram aardappelen. De boerenkool eerst in een pan zachtjes ontdooien, aardappelen schillen en koken. Als de aardappels gaar zijn en de boerenkool ontdooid dan door elkaar stampen. Dan doe ik er nog een half zakje geraspte kaas door. In een andere pan bak ik spekjes uit en schep die er ook door. Daarna nog melk erbij om de juiste structuur te krijgen.
Hutspot; Koop een zak hutspot, een zak aardappelen die je alleen nog maar hoeft te koken en rookworst. Hutspot en aardappels tegelijk in de pan, als je je aardappels goed kunt prikken is 't prima. Liever iets te lang koken dan te kort. Beetje zout er overheen. Klaar Oh en, ook lekker makkelijk; Smeltjus van croma! Ook lekker er overheen! Makkelijker dan dit kan echt niet!
Iemand ook nog tips voor veldsla stamppot... Ga zo trouwens maar eens naar de winkel... zak hutspot groente halen en morgen aan de slag!!!
Heerlijke zuurkoolschotel (is ook met spruitjes te maken): Aarappelpuree (zelf maken of van zakjes poeder) onder in een ovenschotel. Daar bovenop een rookworst in plakjes, zuurkool erbovenop met stukjes appel of een blikje ananas in stukjes. Vervolgens een half bekertje slagroom (die nog geklopt moet worden) mixen met een ei. Dit mengsel over de zuurkool schenken. Geraspte kaas en een beetje paneermeel erover en een half uurtje tot driekwartier in de oven op 200 graden. Jammie....., krijg er spontaan zin in!!
boerenkool (zak boerenkool uit de winkel) en voor 4 persoon aardappelen. Hele boek bij elkaar in de pan en koken. Als het klaar is stampen. Uitgebakken spekjes erdoor. Lepel mosterd flinke lepel picalily. JAMMIE!
Ook lekker: andijviestamppot met shoarma en perzik. Je kookt de 1 kg aardappels en stampt ze fijn met ongeveer 100 ml melk. Dan doe je de andijvie er door. Verder doe je 200 gr gebakken shoarma er door heen en in stukjes gesneden perzik. (komt uit een unox-stamppotboekje) En dan met rookworst natuurlijk! Maar voor meer tips en lekkere stamppotrecepten: www.unox.nl
Nou ik heb het vanavond maar gelijk gemaakt, yummie yummie wat heb ik lekker gegeten zeg!!! Thnx voor de tips meiden!!!
Andijvie stampot: - speklappen zonder zwoerd bakken.. Als ze een beetje gebakken zijn in stukjes snijden - aardappels koken tot dat ze gaar zijn - aardappels stampen , en een scheutje melk en nootmuskaat toevoegen. - bij de speklappen de gesneden andijvie doen en de aardappels. Goed doorroeren en de andijvie dus meebakken - kaasblokjes erbij indoen. - ondertussen in een andere pan een eitje bakken En dan lekker eten
Ik lees dat veel van jullie melk door boerenkoolstamp doen, wat is hiervan de meerwaarde ? lekkerder, smeuiger? ik doe dat namelijk nooit en vraag me al tijden af waarom mensen er melk door doen
Eindelijk meer mensen die er kaas doorheen doen word altijd zo vreemd aangekeken als ik vertel dat ik dat doe! Bij rauwe andijvie doe ik er ook nog een gekookt ei doorheen