Ik heb astma. de medicijnen die ik nu gebruik (symbicort) mag ik als ik het goed begrepen heb niet gebruiken bij een kinderwens en een eventueel daaruit voortvloeiende zwangerschap. Dit vanwege de luchtwegverwijder die er in zit. Het is beter om over te stappen naar Pulmicort (bijv.) en dan in combinatie met een kortwerkende luchtwegverwijder. Omdat ik jarenlang alleen een ontstekingsremmer heb gebruikt, weet ik dat dat geen problemen zal opleveren. Ook kan ik zelf mijn longfunctie bij een overstap naar andere medicatie nauwlettend in de gaten houden, om dezelfde reden dat ik zelf longfunctie-laborante ben. En dus toegang heb tot de juiste apparatuur. Ik weet ook dat ik niet geheel zonder medicijnen kan, heb ik ooit mogen proberen van mijn arts. Maar ik ben dan van het minste en geringste benauwd, en steeds ziek. (Ik werk voor longartsen, dus in theorie kan ik ze lief aankijken... maar ik vertel mijn wens liever aan hen wanneer ik al driemaanden in blijde verwachting ben). Nu dus mijn vraag. Ik ben alleen onder behandeling van mijn huisarts, maar die heb ik niet erg vaak hoeven te bezoeken. Ik durf dus niet naar mijn huisarts toe om te zeggen dat ik een kinderwens heb, en van medicijnen zou willen switchen. Heeft er iemand een soort gelijke ervaring? En hoe is dat opgelost?
Hoi Daisy, Ik heb zelf ook Astma maar ik gebruik Seretide en Ventolin. Ik ben toen wij voor een kindje wilde gaan meteen naar mijn longarts gegaan. Zij vertelde mij dat ik langs moest komen zodra ik wist als ik zwanger was. De Ventolin mag ik wel gewoon door blijven gebruiken tijdens een zwangerschap, maar voor de Seretide(ontstekkingsremmend) wordt dan vervanging gezocht. Zodra ik dan ook een positieve test in handen heb maak ik meteen weer een afspraak. Misschien toch even zo'n longarts lief aankijken? Liefs Daantje