Wanneer tweede baby en borstvoeding

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Pitahaya, 25 mrt 2016.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Pitahaya

Pitahaya Niet meer actief

Hallo allemaal,

Mijn zoontje is over 2 weken een half jaar. Ik heb een heerlijk zwangerschap gehad, een makkelijke (en snelle) bevalling (geen hechtingen), heerlijke kraamweek en nu een super makkelijk mannetje.
    Al na de kraamweek had ik het met mijn man alweer over een tweede. We hadden toen tegen elkaar gezegd dat we in ieder geval een jaar wilden wachten dus totdat R. 1 jaar is en dan er weer voor te gaan.

Maar die verdomde eierstokken rammelen maar. Op dit moment geef ik nog volledig borstvoeding en heb ik nog geen normale menstruatie gehad (wanneer zal die komen?) dus is het op dit moment sowieso natuurlijk zeer onwaarschijnlijk dat ik zwanger raak....
    Ik merk wel dat ik lichamelijk nog steeds niet helemaal ben hersteld. Niet dat ik klachten heb of iets. Maar doordat ik te lui ben om een sport op te pakken, voel ik dat mijn conditie niet erg goed is maar vooral mijn spieren erg slap zijn. Ik loop wel altijd een uur met mijn zoontje en als ik werk ga ik op de fiets (uur in totaal fietsen). Maar ik ben nog steeds niet helemaal hersteld.

Ik had het er laatst over met een vriendin en die zei van jeeeetje, nee toch, r. is net geboren! En ja, zo ervaar ik het ook wel. De tijd gaat zo snel!!

En ik weet ook niet of ik nu echt verlang naar een baby maar soms ook misschien wel een beetje naar het weer zwanger zijn, het hele proces er naar toe (al was ik ook zo zwanger) en die heerlijke zwangerschapsverlof. Het is alles bij elkaar. En ik wil ook nog zo lekker genieten van R. zonder dat daar een broertje of zusje bij komt.

Dubbel dus. Mijn man heeft hetzelfde dus het is niet dat ik heel graag wil en hij liever niet ofzo, maar hij zegt wel nog echt te willen wachten totdat R. 1 jaar is.

Hebben anderen dit ook zo erg? Hoe gaan jullie hier mee om? En hoe lang zal het duren voordat ik ongesteld ga worden? Want wil eigenlijk voorlopig nog wel door blijven gaan met de borstvoeding, maar zal ik dan over een half jaar wel weer een cyclus hebben of pas als ik met de borstvoeding stop?

2. Veera

Veera Niet meer actief

Van de borstvoeding icm zwangerschap heb ik geen verstand maar t verlangen naar zwangerschap en weer een baby wel. Dit zijn je hormonen, ik had er ook last van, sterker nog ik kon haast nergens anders aan denken.
    Ik ben blij dat mijn vriend zei absoluut niet te willen, daardoor bleef ik netjes aan de pil en nu kan ik wat realistischer denken. Ik wil nog steeds een tweede, maar over een half jaar is t ook prima. De oudste verdient ook wat aandacht "alleen" vind ik en het is toch fijn als ze wat meer zelfstandig is
    Als je toch snel een tweede wil, wacht dan in ieder geval minimaal tot je kleine 9 maanden oud is. Eerder is je lichaam nog niet hersteld

3. MiaMaria

MiaMaria Niet meer actief

Wat heerlijk dat het allemaal zo goed is gegaan en dat je zo geniet! :)
    Ik snap wel dat je er meteen nog een wilt! Haha

Ik zou je niet kunnen adviseren, weet niet hoe het gaat als je bv geeft. Maar ik lees ook regelmatig hier op t forum dat er vrouwen zijn die -al dan niet bewust gekozen-al heel snel weet zwanger zijn van n volgend kindje. En daar zitten ook weer voordelen aan.
    En aan de andere kant kun je ook nu nog lekker even verder genieten en er nog eens rustig over na denken.
    Wij hebben met een tweede en derde wel expres gewacht tot de vorige ouder dan een jaar was. Maar ik vond de tweede en derde zwangerschap lichamelijk veeeel zwaarder dan de eerste. En ik had wel het idee dat ik voldoende hersteld was. Maar misschien word je ook niet meer helemaal de oude of zo. Plus dat ik ook geen 20 ben of zo (maar inmiddels 36)
    Succes met de beslissing en geniet lekker van je gezinnetje :)

4. Zus9

Zus9 Bekend lid

25 jul 2014
    967
    688
    93
    Vrouw
    Noord NL
    Herkenbaar! Mijn zoontje is nu 9 maanden en ik geef ook nog volledige borstvoeding, wel met vast voedsel ernaast nu natuurlijk. Maar hij drinkt zeker nog 5x per dag en soms nog eens 's nachts.
    Ook wij willen heel graag een tweede kindje. Inmiddels heb ik ook het gevoel dat ik lichamelijk weer goed de oude ben. Ik ben alleen net als jij nog niet ongesteld geworden. Zelf heb ik het gevoel dat ik dit echt door de borstvoeding in stand gehouden wordt en dat ik alleen een cyclus terug ga krijgen wanneer ik helemaal stop met voeden. Soms schijnt het te helpen als je stopt met nachtvoedingen, maar dat heeft bij mij dus geen verschil gemaakt.
    Hoe graag ik ook een tweede zou willen, ik vind dat niet een reden om mijn zoontje zijn borstvoeding te ontzeggen. Ik wil graag voeden tot hij een jaar is, dan rustig afbouwen en ergens deze zomer hopen dat mijn cyclus weer op gang komt. :)

Om even op je vraag terug te komen: het verschilt dus per vrouw enorm wanneer de cyclus weer op gang komt. De ene is ondanks borstvoeding binnen 2 maanden alweer ongesteld, bij een ander blijft het weg zolang je voedt... Je zult niks anders kunnen doen dan wachten tot het weer terug komt denk ik.

Succes in elk geval met je baby kriebels :D

5. Champetter

Champetter VIP lid

5 mrt 2013
    6.825
    3.809
    113
    Wij wilden zo graag meteen een derde ( 1 en 2 kwamen tegelijk) dat we nooit meer iets gebruikt hebben. Nu heb ik wel pittige vruchtbaarheids problemen. 8 maanden later was ik zwanger. Nu hoogzwanger van de derde hoop ik alweer snel zwanger te raken van de 4e. En ja, daarmee ben ik geloof ik best gek :D

6. Lieke84

Lieke84 Fanatiek lid

1 jun 2011
    3.016
    2
    38
    Als jullie beide nog niet direct een tweede willen, maar als je zoontje een jaar is, zou ik wellicht vanaf 9 maanden de natuurlijk zijn gang laten gaan. Ik werd bij borstvoeding pas weer ongesteld op het moment dat ik 1 tot 2 keer per dag een voeding gaf. Na de eerste nooit meer ongesteld geweest en wel weer zwanger geraakt na een jaar. Was toen net een kleine maand met de pil gestopt.

7. Pitahaya

Ja, ik wil dus niet mijn zoontje borstvoeding ontzeggen omdat ik voor een tweede wil gaan. En eigenlijk wil ik voorlopig nog helemaal niet stoppen met borstvoeding. In ieder geval wil ik doorgaan tot een jaar maar misschien zelf nog wel tot 2 jaar als alles goed gaat.
    Ik geef nu 5 voedingen per dag, dus nog helemaal niet zo vaak eigenlijk. Mijn zoontje drinkt dan wel gulzig. Hij krijgt nog geen bijvoeding maar hier willen we over 2 weken mee starten.
    Ik had wel het gevoel dat ik een ovulatie heb gehad, maar ongesteld ben ik nog niet. Misschien komt dat er dus aan (maar dit roep ik al weken, haha).
    Dus vooralsnog: Als ik niet ongesteld word met de borstvoeding, dan zit een tweede baby er voorlopig niet aan te komen.

En dat het de hormonen zijn dat zou ook zomaar nog wel eens kunnen. Wel fijn dat dit herkenbaar is bij andere dames. Mocht ik na een jaar weer een menstruatie hebben dan denk ik wel dat we er veel voor gaan. Als ik echter goed menstrueer zijn wij wel super vruchtbaar. De vorige keren was het erg snel raak.

We wachten het dus nu nog maar even af en tot die tijd geniet ik lekker van mijn zoontje.

8. Lesliefje

Lesliefje Bekend lid

3 nov 2015
    933
    585
    93
    Wauw wat heerlijk dat je nog niet ongesteld ben en nog volledig borstvoeding geeft.. Ik geef ook nog volledige borstvoeding, maar was 1,5 maand na mijn bevalling gewoon weer ongesteld. Mijn kleine is nu 4 maanden en ik ervaar hetzelfde als jij! Ken het gevoel van rammelende eierstokken, alleen is mijn financiële situatie niet ideaal en een zwangerschap met HG. Dus wachten mijn partner en ik nog wel. Als je zwanger zou raken terwijl je bv geeft verandert de smaak van je melk, waardoor je kleine opeens niet meer kan willen drinken.

9. Tralalala

Tralalala Fanatiek lid

29 dec 2012
    1.968
    1
    36
    Zuiden van NL
    Ik geef ook volledig borstvoeding en ben vorige week voor het eerst weer ongesteld geworden. Had van mij nog wel een paar maanden weg mogen blijven, haha! Maar vind het ook wel weer fijn dat alles 'het nog doet'. Wij willen over een half jaartje misschien voor nummer 3 gaan dus op zich wel handig dat mijn cyclus nu een paar maanden de kans heeft zich te stabiliseren en dan kunnen we er hopelijk tegen die tijd direct echt gericht voor gaan.

10. Stokstaartje86

Stokstaartje86 VIP lid

4 jan 2013
    5.299
    1.769
    113
    Vrouw
    Wat ontzettend fijn dat jullie zo'n heerlijke periode hebben mogen meemaken van zwanger worden tot aan elke dag nu verder!!! Dat was hier op sommige delen ver te zoeken haha. Fijn om te lezen dat dat toch anders kan! Wanneer jullie weer voor een kindje gaan kunnen natuurlijk alleen jullie beslissen!

Ik geef nu geen borstvoeding meer, maar heb dit wel 2 jaar en 3 weken gedaan. Meteen na de bevalling was ik weer ongesteld ondanks volledige borstvoeding!!! Ik had een cyclus van ongeveer 3 weken met een melkdip bij eisprong EN menstruatie dus ik zat bijna continu in een melkdip. Daarom aan de cerazette gegaan. Daardoor had ik geen melkdips meer en werd ik ook niet echt meer ongesteld. Door alle narigheid moest ik er ook echt niet aan denken om al weer zwanger te worden haahha. Vorig jaar Oktober gestopt, omdat ik dacht zwanger te zijn (was niet zo). We hadden sowieso al afgesproken om in januari weer te proberen (ik gaf nog steeds borstvoeding), maar hierdoor besloten er meteen voor te gaan. In januari ben ik zwanger geworden in de derde ronde na het stoppen met de pil. Ik gaf nog steeds borstvoeding, ongeveer 3-4 voedingen per dag waarvan de vierde dan 's nachts was, maar die was er niet altijd. Dit kindje is verwekt rond de tweede verjaardag van onze eerste.

Je hebt eerst een eisprong nodig om ongesteld te worden he! Dus het kan best zo zijn dat jij denkt dat je nog niet vruchtbaar bent dat je dit dus al wel bent! Ik wilde graag de 2 jaar halen en was ook bang dat als ik meteen zwanger zou zijn mijn dochter niet meer wilde drinken en we de 2 jaar niet zouden halen. Ik snap je dilemma wel. Ik zou gewoon die 1 jaar aanhouden en vanaf dan eerst eens kijken hoe het gaat. Nu drinken ze vaak nog meer borstvoeding in hoeveelheid dan rond 9 maanden of 1 jaar waardoor het best zo kan zijn dat je cyclus tegen de tijd dat je er echt voor wilt gaan weer op gang is. Als het toch nodig is om voedingen te minderen (wat ik dus niet heb gedaan/heb hoeven doen) zou ik daar zelf beter mee kunnen leven als de vaste voeding de hoofdvoeding is geworden dan als de borstvoeding eigenlijk nog de hoofdvoeding is. Mijn dochter heeft technisch gezien 3 weken van de zwangerschap bij mij gedronken nog. Ik heb zelf afgebouwd...zij was misschien nog wel langer door gegaan.

Maar ik snap je wel, omdat mijn doel is bij elk kindje de WHO norm te halen, maar eigenlijk vind ik pas na 2 jaar weer voor een kindje gaan te lang duren (nu moest het wel even door omstandigheden), maar de volgende kindjes heb ik ook liever wat dichter op elkaar alleen dan heb ik dus wel kans dat ik de WHO norm niet ga halen. En dan voelt het een beetje alsof ik het ene kindje tekort doe omdat ik zo graag een nieuw kindje wil

11. Twinkelbell

Twinkelbell Actief lid

31 aug 2015
    364
    47
    28
    Vrouw
    2 vriendinnen van me zijn ongepland zwanger geraakt in hun borstvoedingsperiode, beide nog geen menstruatie gehad dus ze dachten dat voorbehoedmiddelen nog niet nodig waten. Wilde ik toch even zeggen :p

12. Pitahaya

Thanx voor jullie reacties.
    We wachten sowieso tot R. 1 jaar is. Dus ik ga gewoon even afwachten hoe het tegen die tijd met mijn cyclus gesteld is. Misschien is er geen dillemma en vormt het zich allemaal wel vanzelf.

Deel Deze Pagina