Hey iedereen, ik ben nieuw hier dus even in het kort iets over mij… ik ben 30 jaar bijna 31 inmiddels en vorige week voor de eerste afspraak bij de gynaecoloog geweest ivm menstruatie cyclus van 56 dagen gemiddeld. Nu heeft hij met een echo gekeken en geconstateerd dat ik pcos heb. Nou mijn wereld stond dinsdag op zijn kop aangezien ik ook alleen heen was naar de afspraak. Mijn vriend is bijna 39 en is al papa van 2 kindjes 8 en 3. Ikzelf heb dus nog geen kinderen omdat mijn lange ex vriend na een relatie van 12 jaar uiteindelijk besloot om geen kinderwens te hebben. Daar heb ik ook al een jaar geprobeerd een kindje mee te krijgen, alleen het toen niet verder laten onderzoeken waarom dit niet lukte. Nu moet ik op mijn 3de menstruatie dag bloed prikken en dan weer terug komen. Hoe en wat ik allemaal kan verwachten geen idee. Ik stond met 5 min alweer buiten met : je hebt pcos en hier heb je een website en zoek het maar op en kom maar terug als je bloed hebt laten prikken. Dus eigenlijk meer vragen dan antwoorden gekregen op deze manier. Hoe gaan jullie ermee om? Meer vrouwen die het net te horen hebben gekregen. Ik vind het allemaal onwijs spannend en mijn kinderwens is echt enorm groot. Nu heeft mijn vriend al aan mij laten weten geen jarenlang traject van 4-5 jaar in te willen gaan vanwege zijn eigen leeftijd. En voor hem is het anders want hij zegt ja als t niet komt dan pech mja hij heeft er natuurlijk al 2 dus voor hem is de wens minder groot dan voor mij. En hoe gaan jullie er emotioneel mee om? Ik merk echt dat ik afgelopen week heel erg in mezelf gekeerd ben en het liefst alleen maar zou willen huilen…. hoop dat ik hier welkom ben liefs Celine
Hi Celine, ik ben ook nieuw hier! Ik zelf ben 28 (in maart 29) en wij zijn nu ruim 1 jaar bezig voor ons eerste kindje. Bij mij is ook helaas PCOS ontdekt. Ik heb ook bloed laten prikken en daaruit kwam dat ik teveel van het anti mullerse hormoon aanmaak en (te)veel eitjes heb, waardoor er meerdere eitjes tegelijk reageren, maar er niet eentje springt. Hierdoor heb ik geen eisprong en ben ik sinds augustus 2022 niet meer ongesteld geweest. Ik ben december 2021 gestopt met de pil en daarna 2x 'natuurlijk' ongesteld geweest, maar hele onregelmatige cyclussen gehad. Daarna kwam de menstruatie helemaal niet meer op gang. Uiteindelijk is nu het zaad van mijn vriend getest (hier moesten we 3 maanden mee wachten, omdat hij vlak ervoor koorts had gehad. Dit kon de zaadkwaliteit aantasten, dus we mochten dat echt pas na 3 maanden doen. Gelukkig bleek alles in orde. Vorige week donderdag zijn we weer bij gynaecoloog geweest en heb ik een kuurtje Primolut meegekregen. Dit slik ik 10 dagen 3x per dag. Dit moet een ontrekkingsbloeding opwekken. En dan op dag 3 t/m 7 van de nieuwe cyclus ga ik Clomid slikken om een eisprong om te wekken. Ik vind het mega spannend. Hopelijk gaat het aanslaan. Sorry dit was een heel verhaal, haha. Weet dat ze tegenwoordig heel veel kunnen met PCOS en dat er vele mogelijkheden zijn. Jammer dat je eigenlijk niet zo fijn geholpen bent en eigenlijk snel weer buiten stond. Ik heb het tot nu toe altijd als prettig ervaren bij de gyn. Ik kon ook alles vragen en bespreken wat ik wilde. Misschien kijken voor een second opinion? Hopelijk kan je snel bloed laten prikken en weet je snel weer!
Hallo Celine, het is inderdaad even schikken en je ziet gelijk lange trajecten voor je. Ik ben vorig jaar oktober voor het eerst naar de gynaecoloog geweest omdat ik een cyclus had van 100+ dagen. Ik had geen idee omdat ik eerder van een eerste ronde zwanger ben geraakt maar dit was blijkbaar een gelukstreffer. Maar dus ook PCOS en een hoop eiblaasjes in beide eierstokken. ik heb toen ook bloed laten prikken en daar kwam uit dat ik een te hoog testosteron gehalte heb. Ik ben begonnen met een kuur primolut om mijn cyclus weer op gang te brengen en daarna letrozol om een eisprong op te wekken. De laagste dosis werkte niet en ik had alsnog geen eisprong. Toen een dosis hoger gegaan en ik ben nu 5 weken zwanger! 1 keer spontaan zwanger en nu in ronde 2. Het kan dus nog best snel gaan Mocht je vragen hebben of er over willen kletsen kan je me altijd een berichtje sturen.
Jeetje wat fijn dat het zo ontzettend snel is gegaan bij jullie! En dat jullie eerste kindje een wondertje is op de natuurlijke manier. Hoop dat je een hele gezonde en voorspoedige zwangerschap hebt. Lief van je dat ik een berichtje mag sturen, ik merk echt in mijn omgeving dat ze allemaal zeggen ah wat erg voor je en we snappen het, maar zal iemand die gewoon gezond is en al meerdere kindjes heeft gekregen op de natuurlijke manier ooit begrijpen hoe wij ons voelen? Ik merk echt dat mijn emoties momenteel alle kanten op gaan en dat niemand het "echt' begrijpt. Zelf met mijn vriend heb ik moeite om het te uiten omdat hij er al 2 heeft en er dus echt anders in staat dan ikzelf. Als je al die berichten ook leest op internet dan schrik je wel behoorlijk. Plus nog eens als je dan zwanger bent alle complicaties die er op kunnen treden. Is het nu wel zo dat jij gewoon bij de gynaecoloog blijft lopen je gehele zwangerschap i.v.m. verhoogd risico op complicaties?
Hoi, hier ook pcos, ik had zelf al het vermoeden maar mijn huisarts wilde nog niet doorverwijzen pas na 1,5 jaar ontpillen. (Was halfjaar voordat we gingen proberen al gestopt met de pil om te ontpillen). Na een jaar proberen nog niet zwanger en werden we doorverwezen en kwam er inderdaad pcos uit. Voor mij dus geen grote schrok, maar kan me voorstellen dat je ervan schrikt! Toen vanwege corona even moeten wachten helaas, vervolgens werd traject opgestart en kreeg ik clomid. Clomid deed echter niks, dus had 3 rondes geen eisprong. Toen mocht ik spuiten en in ronde 2 was ik blijvend zwanger. Uiteindelijk bijna 2 jaar over gedaan om zwanger te worden, maar dat kwam dus denk ik ook omdat huisarts me niet eerder wilde doorverwijzen en corona kwam tussendoor. Nu in traject voor tweede kindje, mocht meteen beginnen met spuiten en nu is het afwachten wanneer het weer zover is. Tijdens de zwangerschap heb ik zwangerschapsdiabetes gehad, maar jij en de baby worden goed in de gaten gehouden. Dieet was bij mij nog net voldoende, wel had ik te veel wisselende waardes waardoor ik opgeven moment onder behandeling van de gynaecoloog kwam. Daarvoor kon ik gewoon terecht bij de verloskundige. En echt lang niet iedereen met pcos krijgt zwangerschapsdiabetes of andere complicaties en ook lang niet iedereen met pcos komt in jarenlange trajecten terecht ❤️ Maar ik had die angst ook enorm bij de eerste, maar uiteindelijk is het via het traject dus nog vrij vlot gegaan. Hopelijk blijft het jou ook bespaard! Het lijkt me wel heel lastig dat jullie er beide zo heel anders in staan, maar wat ik wel denk is dat je van te voren niet kan weten hoe ver je daarin wilt gaan. Het is een heel proces waar je samen doorheen gaat en jullie beginnen nu gewoon eerst bij stap 1 van het traject en hopelijk is dat gewoon voldoende! Je mag me ook altijd een berichtje sturen.
@Angellceline Het is inderdaad slim dat je alvast wat vragen opschrijft. Ik vergat namelijk ook de helft van wat ik wilde vragen, haha. Houd je ons op de hoogte?
Ah wat fijn om te horen dat je nu wel snel al op spuiten wordt gezet. Ik wil inderdaad ook niet langer gaan wachten dan noodzakelijk is. En hoop ook echt niet dat hij ons naar huis stuurt met probeer het nog maar een tijdje want ja bij ons begint de tijd ook wel een beetje te dringen... Ik hoop voor je dat je snel zwanger mag raken van de 2e en een gezonde zwangerschap tegemoet gaat.
Jaa zal ik doen, zodra ik wat meer weet zal ik dat hier wel weer even posten. Meer dan mijn menstruatie afwachten kan ik nu toch niet. En kan mezelf wel helemaal gek gaan maken met wat we op internet lezen maar schiet ik ook niet zoveel mee op. Hou je mij ook op de hoogte hoe het met jullie traject gaat ?
Ja, het wachten lijkt telkens zo eindeloos. Gelukkig helpt werk en de dagen volplannen goed voor de afleiding haha. Hopelijk begint je menstruatie snel. Hoeveelste cyclusdag zit je nu? Ik zit zelf nu op dag 6 (van de 10) met het slikken van Primolut. Zondag de laatste pillen en dan begint hopelijk snel mijn ontrekkingsbloeding. Ik vind het allemaal heel spannend!
Meestal doen ze dat dus niet bij pcos, omdat pcos echt een reden is voor een traject. Je bent verminderd vruchtbaar omdat je minder eisprongen hebt, dus in principe is dat reden genoeg om te starten met een OI traject. Hopelijk weet je snel meer en gaat clomid/letrozol je al snel helpen!
Nou mijne is dus heel onregelmatig maar ik zou ongv rond 1 febr ongesteld moeten worden. Al heb ik sinds vandaag wel last van mijn rug en beetje buikkrampen en meestal is dit wel een teken dat het eraan zit te komen. Dus ik hoop van harte dat het mijn ongesteldheid is. Dan kan ik eindelijk bloedprikken en dan kijken hoe snel ik terug kan bij de gynaecoloog. Logisch dat je het allemaal onwijs spannend vind! Want die Primolut die zorgt voor je eisprong? Sorry ik ben nog niet echt bekend met alle medicijnen en alles en hoe en wat met al die dagen slikken en je cyclus en noem het allemaal maar op. Want is de Primolut alleen om je ongesteldheid op te wekken? En reken je dan zelf uit wanneer je eisprong is? Of kom je gewoon op die dagen terug bij de gc en kijk hij of je al een eisprong hebt?
Ja ik hoop het! En dan hopelijk snel met het traject beginnen, vonden jullie het ook allemaal zo zenuwslopend? En natuurlijk elke maand weer die teleurstelling als het natuurlijk niet raak is. Hoe gaan jullie daarmee om ? Ik heb behoorlijk last ervan met een paar dagen een down gevoel en dan denk ik van nou kom op ! Maar ben vooral bang om te horen te krijgen dat het gewoon helemaal niet erin zit om een kindje te krijgen want ook dat komt natuurlijk voor bij vrouwen met PCOS.
Inderdaad heel fijn dat het zo snel is gegaan. Ik heb tijdens mijn eerste zwangerschap geen complicaties gehad en een gezonde jongen mogen krijgen. Nu krijg ik een eerste echo bij de gynaecoloog en ik verwacht als deze er goed uitziet dat ik me gewoon mag aanmelden bij een verloskundige. Over deze zwangerschap kan ik nog niets zeggen is nog zo pril! Eerst de echo maar afwachten. Ik hoop voor jou dat je menstruatie snel mag doorbreken en dat ze gaan starten met letrozol (om een eisprong op te wekken) ik ga voor je duimen!
Oh, nou duimen dat je menstruatie dan sneller doorbreekt! De Primolut zorgt ervoor dat er een ontrekkingsbloeding ontstaat. (wat heel vreemd gaat zijn, want heb sinds augustus 2022 geen menstruatie meer gehad). Als dan de bloeding start, is dit de eerste dag van mijn cyclus. Vervolgens moet ik op cyclusdag 3 t/m 7 (dus 5 dagen) Clomid 50mg slikken. Dit gaat er dan voor zorgen dat er een eisprong gaat plaatsvinden. Nu is het wel zo, dat de kans op een meerling van 1-2% naar 10% gaat met Clomid Omdat er meerdere follikels kunnen gaan groeien en dus meerdere eitjes eventueel kunnen springen. Dus dat maakt het ook wel spannend, haha. Maar ja, mij hoor je niet klagen, als dit zou werken! Ik krijg tussendoor helaas geen echo. Dus ik ga kijken of ik zelf mijn ei kan vinden dmv ovulatie testen. Nu is het wel zo dat je met PCOS ovulatietesten soms niet werken, of vals positief worden. Ik heb voorheen wel ovulatietesten gebruikt (voordat ik wist dat ik PCOS had en natuurlijk menstrueerde) en toen werkte ze wel gewoon prima, dus ik ga het wel gewoon proberen! En anders maar de hele cyclus het zoveel mogelijk 'gezellig' proberen te maken. Over 6 weken heb ik weer een afspraak bij de gynaecoloog en dan gaan we eventueel kijken voor een hogere dosis van de Clomid als het deze ronde niet aanslaat. Dus fingers crossed!
Vond het ergens wel zenuwslopend maar tegelijkertijd kwam er bij mij ook meer rust. Ik vond het heel fijn om eindelijk geholpen te worden en ook om zo vaak echo's te hebben zodat ik kon zien wat mijn lichaam aan het doen was. Ik ging er mee om door dure chocolade te eten, te huilen en daarna gewoon door te gaan.. Had wel angst dat ik misschien nooit moeder ging worden, heb er veel over gepraat met familie en vrienden. Nu is die angst weg, maar merk ik toch weer een lichte angst of I. een broertje of zusje gaat krijgen ja of nee. Dat mag er ook zijn, het is nou eenmaal spannend en je weet niet hoe het gaat lopen dus ik laat alle gevoelens vooral toe. En dan als ik ongesteld word mag ik ook weer beginnen met spuiten en dan focus ik me daar weer op. Geen kindje krijgen komt wel weinig voor, het komt helaas voor hoe oneerlijk ook maar weinig. En volgensmij niet perse vaker bij vrouwen met pcos. Met pcos is er echt nog wel een goede kans om zwanger te worden en eer dat het zover is ben je al een heel stuk verder. Die gedachtes en gevoelens mogen er zijn, maar probeer je ook te focussen op de positieve verhalen en die zijn er vele malen meer gelukkig en eerst te focussen op de bloeduitslagen en vervolgens op de eerste ronde in het traject ❤️
Oh ik hoop zo voor je dat de echo er goed uit ziet ! Wens je echt een goede zwangerschap toe dat het allemaal goed gaat met de kleine en met jou natuurlijk. Bedankt voor je uitleg !
Ah bedankt ik begrijp het nu al inderdaad iets beter, wel vreemd dat je geen echo tussendoor krijgt want zo is het toch bijna voor jou niet uit te rekenen wanneer je eisprong gaat zijn.... Hopelijk doen de ovulatietesten nu ook gewoon weer hun werk voor je. Ik ga voor je duimen dat het deze ronde al raak is voor jullie. Ja ik had het inderdaad gelezen dat de kans groter is op meerlingen.... daar moest ik wel even van slikken aangezien mijn vriend er al 2 heeft. En hun hebben gewoon co ouderschap dus die hebben we de ene week wel en de andere week niet. Dus ja je moet dan ook nagaan dat je dan 1x in de 2 weken 4 kinderen om je heen hebt lopen haha en waar gaan we ze allemaal laten. Maar goed al zou dat aan de orde zijn ik zou er alsnog onwijs blij mee zijn.
Ja ik merk wel dat er meer puzzelstukjes op zijn plaats vallen nu ik het weet. Ja de eerste dag was ik een wrak en wist ik het allemaal niet zo goed maar hoe meer ik er over lees en zoals dit forum waarbij ik andere vrouwen spreek die in het zelfde schuitje zitten, dat helpt wel echt enorm. Puur omdat jullie ook hetzelfde doormaken. En nog kan iemand zeggen ik snap het , ik begrijp het. Dan denk ik toch nee je snapt het niet want jij hebt gewoon zelf kindjes op de wereld gezet en daarbij was dit niet aan de orde. Hoe goed ze het ook bedoelen natuurlijk he! Hoop dat je snel weer een positieve test in je handen mag hebben! Wij zijn ondanks dat de kans klein is dat het lukt op de natuurlijke manier ook gewoon deze maand aan het klussen geweest. Ik dacht we kunnen het gewoon blijven proberen totdat ik op die medicijnen gezet wordt, wie weet dat het toch nog voor die tijd raak is hahaha. Nou nu maar met spanning nog mijn menstruatie afwachten. Vanmorgen dacht ik echt van nou volgens mij ben ik ongesteld totdat ik naar de wc ging en niks zag. Ik zou dan ook wel erg aan de vroege kant zijn want duurt eigenlijk nog een week. Misschien toch mijn eigen koppie die me gek probeert te maken.
Ja, ik vind het ook wat vreemd. Ik lees dat veel vrouwen wel gewoon een echo tussendoor krijgen. Maar ik ga gewoon op tijd beginnen met de ovulatietesten. Mocht het nou deze ronde niet lukken, ga ik bij de volgende afspraak wel vragen om een tussentijdse echo. Ik snap dat een meerling even schrikken gaat zijn. Ik zit er zelf ook een beetje mee in mijn hoofd. Maar aan de andere kant, als het gebeurd, dan moest het gewoon zo zijn en worden ze met open armen verwelkomd! Zijn er bij jou al meer tekenen voor de aankomende menstruatie? Of juist misschien niet en is het alsnog deze ronde voor jullie op de natuurlijke manier gelukt. Ik ga voor je duimen!!