Placenta gescheurd

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door Mirella28, 1 sep 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Mirella28

Mirella28 Fanatiek lid

17 aug 2006
    1.143
    0
    0
    Administratief
    Rotterdam
    Laatst hoorde ik een vreselijk verhaal. Een kennis van ons had een goede vriendin die tijdens de bevalling is overleden. De baby was ook overleden.
    Diep tragisch.

Het bleek dat de placenta was gescheurd. :) Ik hoorde dit via anderen want er wordt - begrijpelijk - niet graag over gepraat.

Ik wist niet dat dat kon. Kunnen jullie mij hier meer over vertellen?
    Komt dat door een val of iets anders?
    Weet men hoe je dit kunt voorkomen?

Ik neem aan dat dit heel zeldzaam is. Deze vrouw was jong en gezond.
    Het is echt in en in triest. Ook voor de nabestaanden.

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Mirella,

wat naar om te horen zeg, heel verdrietig!
    De placenta kan niet scheuren, ook niet door een val ofzo. Wat heel zeldzaam is en wat ik denk dat hier is gebeurd, is dat de placenta vroegtijdig heeft losgelaten. De bloed- en zuurstofvoorziening naar de baby stopt dan en het kindje overlijdt vrij snel. Soms gaat hierbij zoveel bloed verloren dat de vrouw zelf ook overlijdt. Dit is echt HEEL ZELDZAAM. Je hoeft er dus niet bang voor te zijn. De kans dat het gebeurt is echt minimaal klein.
    Dus probeer het van je af te zetten.

Mirjam

3. Mirella28

Mirella28 Fanatiek lid

17 aug 2006
    1.143
    0
    0
    Administratief
    Rotterdam
    Dankjewel voor de informatie Mirjam.

Ik zal zeker proberen er niet te veel aan te denken.

Mensen in mijn omgeving komen met allemaal van die verdrietige verhalen en die moet je eigenlijk niet moet horen als je zelf zwanger bent.

En ik ben heus realisitisch genoeg om te beseffen dat niks vanzelfsprekend is en dat het nog altijd een wonder is als een kindje gezond ter wereld komt.

4. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Mirella,

ik ben het helemaal met je eens, het is en blijft een groot wonder als een zwangerschap helemaal goed gaat en er wordt een gezond kindje geboren, het is zeker niet vanzelfsprekend. Gelukkig gaat het in de meeste gevallen gewoon goed.
    Ik wens je een voorspoedige zwangerschap!

Mirjam

Deel Deze Pagina