Hallo allemaal, Kan iemand mij uitleggen hoe het werkt met temperaturen: Wanneer en voor hoe lang moet je dat doen en hoe moet ik de waardes interpreteren? En heeft het naast het doen van ovulatietesten een duidelijke meerwaarde? Het zou fijn zijn om meer inzicht te krijgen in mn cyclus om zo de kans op zwangerschap wat te vergroten. Uitleg en tips zijn welkom
Elke ochtend vanaf cd 1 neem je RECTAAL je temperatuur op. Dit doe je direct na ontwaken, nog voor je je bed bent uitgeweest en elke dag op dezelfde tijd (ook weekend/vrije dagen). Je zal zien dat je temperatuur in de begin periode laag is (bij mij tussen 36.3 en 36.5). Tijdens de lh piek kan je temperatuur wat hoger liggen, maar dat hoeft niet. Op de dag van de eisprong kan je soms een dip zien. Maar ook dit hoeft niet elke keer zo te zijn. De dag na de eisprong gaat je temperatuur met minimaal 0.2 graden stijgen tov je gemiddelde temperatuur voor je eisprong (=heet basale temperatuur). Mijn basale temperatuur is 36.4 en na de eisprong is hij 36.6 of hoger! De verhoging blijft net zo lang aanhouden tot dag dat je ongesteld wordt. Dan zakt je temperatuur naar basaal en wordt je ongesteld. Als je ook ovulatietesten erbij doet dan zal je 2 -3 dagen na de positieve ovulatie een temperatuursverhoging moeten zien. Succes en heb je nog vragen, stel ze gerust!
Ik heb wel gehoord dat je na de komma 2 decimalen moet hebben? Dat is beter? Klopt dat? Als ik zaterdag negatief test, dan wil ik een thermometer bestellen en ga ik tarten als ik ongi word met temperaturen...
Nee dat is niet nodig. Ik gebruik ook al zolang ik temperatuur er eentje met 1 decimaal achter de komma .
Dankjewel voor de fijne uitleg! Duidelijk! Ik vraag me alleen af of het echt een meerwaarde heeft als je een redelijk regelmatige cyclus hebt en ook ovulatietesten doet? Bij een ovulatietest weet je wanneer er een eisprong aankomt, bij temperaturen weet je dat de eisprong is geweest.. Maar wat zegt temperaturen dan eigenlijk meer dan een ovulatietest? Dat kwartje wil nog niet vallen bij mij
Bij een regelmatige cyclus meestal niet echt nodig idd maar bij een langere en/of onregelmatige cyclus hebben sommige vrouwen 2 of meerdere lh-pieken waarbij het eitje uiteindelijk niet springt. Als je dan bij je 1e lh-piek stopt met testen en alleen dan vrijt, kan je er er flink naast zitten. Geldt ook voor vrouwen met pcos, waarbij een positieve ovu vaak vals is. Bij een positieve ovulatietest denk je dat je ei er aan komt en bij een stijgende temperatuur weet je dat je ei geweest is. Stukje zekerheid dus. Als je echt zwanger wilt worden zou ik of allebei doen of alleen ovulatietesten. In alleen temperaturen zie ik het nut niet echt, tenzij je al de hele maand om de dag van bil gaat, dan is het puur handig om je dpo te bepalen.
Thanks! Dan heb ik genoeg aan alleen ovulatietesten.. Als de moeite die "temperaturen" heet, doorslaggevende meerwaarde zou hebben dan zou ik de moeite er graag voor doen, maar in mijn situatie lijkt het me dus echt niet nodig. Dankjewel voor de info!