Lage bloeddruk en lage hb gehalte

Discussie in 'Stel je vraag aan de verloskundige' gestart door sim80, 13 jan 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. sim80

sim80 Fanatiek lid

28 mrt 2008
    1.329
    0
    0
    Hallo Vk's

Zit even met iets,

Ik ben vandaag naar de vk controle geweest. Ik gaf aan dat ik erg moe was en toch wat vervelende kwaaltje had die hiermee samenhangen.
    Ik vroeg haar mijn hb te meten. Die was nu 6,6, terwijl hij in het begin 8,3 was. Nu was ook mijn bloeddruk net als 4 wkn geleden laag namelijk 90/50. Ze zei verder niets over dat hb gehalte, aleen dat ze dat bij 30 wkn nog eens zou meten. Maar wat betekent die lage bloeddruk en dat lage hb gehalte nu. Dit iword mijn 3 derde kindje, maar heb dit nog niet meegemaakt. Doe ik iets verkeerd of zo.
    Ben even in de war.

Groetjes Sim

2. Mirjam

Mirjam Verloskundige

2 dec 2005
    11.590
    2
    0
    verloskundige en lactatiekundige IBCLC
    hoi Sim,

aan de bloeddruk kun je sowieso niets doen. Die is inderdaad laag, daar kun je je wel naar van voelen, vooral duizelig. Dat kan verder geen kwaad. Een lage bloeddruk is gezond voor jou en voor de zwangerschap. Een daling van Hb van 8,3 naar 6,6 is wel veel. Het is normaal dat je Hb daalt in de zwangerschap. Om het niet verder te laten dalen kun je ijzerrijk gaan eten. Voor tips kun je kijken op de websit evan het voedingscentrum.
    Daarnaast kun je roosvicee ferro nemen of floradix.
    Toch wordt moeheid eigenlijk niet vaak door een laag Hb of lage bloeddruk veroorzaakt, maar door de zwangerschap zelf. Dat trekt veel energie van je lichaam, zeker als het de derde zwangerschap is. Eet en drink gezond en voldoende (kijk ook eens voor een gezond menu op de site van het voedingscentrum) en neem veel rust. Beweeg daarnaast ook voldoende.
    Je kunt ook een zwangerschapsmultivitamine nemen, dat kan je ook helpen om je wat beter te voelen.
    Succes!

Mirjam

Deel Deze Pagina