Ik ben zwanger van ons tweede kindje, maar nu heb ik vanaf 11 weken pijnklachten in mijn rug, linker bekken die doorstromen naar mijn been. De klachten lijken als maar erger te worden. Ik ben bij 13 weken naar de huisarts gegaan en deze geeft aan een week rust houden en niet werken. Mocht het erger worden dan moet ik terug komen. Maar de klachten worden ook alsmaar erger. De arts dacht een beginnende bekkeninstabiliteit of overbelasting. Ik ben ook al bij de arboarts geweest omdat mijn werk te zwaar is. Ik werk in een verpleeghuis en na een werkdag van 8 uur kan ik thuis niets meer. Ik zit vaak huilend thuis omdat het zo'n zeer doet. De arboarts geeft aan dat ik maximaal 6 uur op een dag mag werken maar dan moet ik wel meerdere dagen in de week werken. (4 in plaats van 2) Dit gaat mij ook niet lukken, want dan ga je het probleem alleen maar forceren omdat ik vaker op mijn werk ben, heb ik ook vaker de ochtendzorg die ik moet doen en die te zwaar is. Mijn leidinggevende is het hier ook niet helemaal mee eens. En die zegt ook ik begrijp niet dat hij je niet tijdelijk ziek meld. Vrijdag heb ik weer gesprek dus dan ga ik het nogmaals met mijn leidinggevende bespreken. Vandaag ben ik bij de fysio geweest, ze heeft me helemaal onderzocht. Haar conclusie was dat ik een verkeerde houding heb aangenomen voor een aantal jaren. En dat mijn botten heel los zijn. Hierdoor worden de pijnklachten veroorzaakt. En door het zware werk en het tillen van mijn zoontje zijn deze klachten verergert. Ze zei ook dat het geen oplossing was dat ik 4 dagen per week 6 uur ging werken omdat dit te belastend voor mij is. Ik moet vrijdag terug komen en dan gaat ze verder met de oefeningen. Ik heb nu al een aantal oefeningen mee gekregen om te doen. Ik heb ook aangegeven: Zou dit door de zwangerschap verergert kunnen zijn? Ze dacht van niet. Maar ik heb hier nooit eerder last van gehad en het is pas gekomen sinds mijn zwangerschap. En de klachten worden met de dag erger. Stofzuigen en dweilen hoef ik niet achter elkaar te doen want dat red ik gewoon niet. Ik begrijp echt niet dat ik nooit ergens last van heb gehad en nu ineens wel. Vanaf dat ik 11 weken zwanger ben. Als het altijd al is geweest dan moet ik hier toch al veel eerder last van gehad hebben? Wat denkt u ervan? En heeft u tips voor mij wat ik nu het beste kan doen? Groetjes, Sabrina
Hoi sabrina, ik denk dat de zwangerschap wel degelijk in vloed heeft want door de hormonen word het kraakbeen weker waardoor er meer beweeglijkhied onstaat in gewrichten en tussen botten. Hierdoor kan het zijn dat je nu juist meer klachten ervaart. Ik denk dat het heel raadzaam is om minder te gaan werken of zelfs tijdelijk te stoppen.Indien de oefeningen van de fysio gaan werken kan je altijd weer proberen je werkzaam heden op te pakken. Imke
Heel erg bedankt voor u snelle antwoord. Ik had ook al het gevoel dat het door de zwangerschap de klachten toegenomen waren. Ik zal dit goed bespreken met mijn leidinggevende, en ik zal dit ook aangeven bij mijn eigen verloskundige. Groetjes, Sabrina
Gister contact gehad met mijn eigen verloskundige om te overleggen omdat de pijn ook doorstraalt naar mijn buik. Ze gaf aan dat dit kan komen omdat je een andere houding gaat aannemen om de pijn te onderdrukken. Het enige advies wat ze me kon meegeven is naar de fysio gaan. Maar dat doe ik al. Nu heb ik ook weer erge last van mijn buik, het is een stekende zeurende pijn/gevoel wat regelmatig terug komt. Ik weet echt niet wat ik moet doen, ik ben zo bang dat het niet goed gaat. Bij mijn zoontje heb ik dit nooit gehad, nu weet ik wel elke zwangerschap is anders. Groetjes, Sabrina
Hoi Flixbilly, ik denk dat de pijn in je buik best een gevolg kan zijn van én een compenserende houding voor je bekken én spanning. Als je niet lekker in je vel zit, slaat dat in de zwangerschap vaak op je buik. Ik denk dat het voor jou op het moment heel belangrijk is goed aan jezelf te denken en fijne, leuke, ontspannende dingen te gaan doen. Ik denk echt niet dat het mis zal gaan door de dingen die je nu beschrijft. Maar je moet nog een tijdje en je moet wel zorgen dat je je zwangerschap op een goede manier kunt dragen. (letterlijk en figuurlijk). Dus maak eens lijstje met ontspannende dingen en probeer elke dag een van die dingen te doen.(bad met een lekkere geurolie, high tea met vriendinnen, dat tijdschrift wat je nooit koopt toch eens halen, sauna etc) Al is het maar heel klein. En probeer het ook goed van je af te praten. Groetjes Brigitte
Ik naai, brei en haak graag dus dan ga ik daar maar meer mee doen. En misschien is het wel goed voor mezelf om wat meer ontspanningstijd in te lassen voor mezelf. Dank je wel. Groetjes, Sabrina