Alcohol en dergelijke

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door floraa, 19 okt 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. floraa

floraa Niet meer actief

Hallo allemaal,

Ik vroeg me af of jullie meteen stopten met het drinken van alcohol en het eten van bepaalde dingen toen jullie besloten om het te gaan proberen. Of hebben jullie gewacht tot het moment dat je wist dat je zwanger was?

Ik houd zelf nogal van borrelen uitgaan, ik drink dus ook best wat. Is het verstandig om hier nu al helemaal mee te stoppen of denken jullie dat ik best kan wachten tot ik een positieve test heb?

2. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Alcohol is slecht voor je vruchtbaarheid. Dat is een feit. Ik was geen grote drinker, dus voor mij was het geen grote opgave. Ik dronk heel af en toe een half glaasje wijn bij een diner, maar verder niet. En naarmate het bij ons moeilijker bleek te gaan werd het nog logischer om er alles aan te doen (of voor te laten).

3. floraa

floraa Niet meer actief

Tja, er is wel meer slecht voor je vruchtbaarheid. Ik begrijp wat je wil zeggen, ik weet alleen niet of die paar maanden (of wellicht wat langer) nu dat grote verschil gaan maken. Vandaar dat ik het me afvraag.

Ik begrijp dat jij er op dat moment alles voor over had, dat vind ik knap van je.

4. Floortje90

Floortje90 Actief lid

25 sep 2014
    312
    0
    0
    Ouderenzorg
    Uithoorn
    Als je iets graag wilt, zul je er dingen voor moeten laten, ik zou het vreselijk vinden als ik sneller zwanger had kunnen raken door het stoppen of in ieder geval een stuk minderen van alcohol drinken, waarom zou je het risico nemen?
    Snap sowieso niet waarom alcohol zo belangrijk is voor sommige mensen, maar goed dat is mijn mening;)

5. floraa

floraa Niet meer actief

:)

Ik heb naar aanleiding van wat informatie op internet besloten komende tijd te minderen. Stoppen doe ik bij een positieve test.

6. Fee89

Fee89 Fanatiek lid

23 aug 2013
    2.349
    808
    113
    Gent
    Ik ben gestopt na een posi test. toen we aan het proberen waren, was ik wel wat vaker chauffeur en dronk ik vaak watertjes tussendoor. Dronk dus minder dan voordien.

7. Beeb87

Beeb87 Niet meer actief

Ik ben geen grote drinker.
    Zo af en toe een glaasje bij het eten of 's avonds als we filmpje aan het kijken zijn.

Ik drink dus zo nu en dan wat maar niet meer na de eisprong.
    Zelfde geldt voor biefstuk en andere dingen die je tijdens een zwangerschap niet mag eten.

Het is maar net wat je belangrijk vind.

Als ik jouw verhaal zo lees lijkt het me wel verstandig in ieder geval te gaan minderen ja. Als alchohol je leven zo beheerst dan is dat niet best.

8. San987

San987 Fanatiek lid

21 okt 2012
    1.516
    98
    48
    Voordat ik zwanger werd van de eerste was ik ook een grote drinker en mijn vriend ook.. toen ik positief testen, ben ik gegestopt.
    Maar toen viel net voor de omgeving ook meteen op ;)

9. tess2013

tess2013 Niet meer actief

Prima toch zo! Ik dronk de laatste jaren niet meer zo veel (als in "zuipen"), maar wel regelmatig een (of soms 2) glaasje(s) s avonds. Ik ben wat minder gaan drinken, maar niet gestopt. Ook nog af en toe een sigaretje.

Ik dacht als ik nu opeens met alles stop word het zo'n enorme obsessie. Uiteindelijk was ik met 3 maanden zwanger. Wellicht als het allemaal moeizamer was gegaan dat ik wel met alles gestopt was.

Uiteraard na de positieve test niet meer gedronken. Oh ja een heel klein glaasje met kerst. Een arts in de familie zei dat dat dat helemaal geen kwaad kan een keertje, maar kom maar op met de bakken kritiek;)

10. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Ik schrijf enkel op hoe het is en wat mijn keuze was. Dat jij daar op deze toon op reageert doet mij afvragen hoe je relatie met alcohol is. En dat bedoel ik niet lullig, maar ik herken de toon van toen ik nog rookte.
    Sterkte!

11. maximell

maximell Actief lid

15 okt 2014
    117
    0
    0
    NULL
    NULL
    Alcohol (en sigaretten en nog veel meer) is slecht voor je vruchtbaarheid maar maakt het innestelingsproces vooral moeilijker, het drinken van alcohol al voor je zwanger bent wordt dus afgeraden (in ieder geval fors minderen) in verband met dat het eitje zich dus sneller en beter kan ontwikkelen in een schone en gezonde omgeving.

Hoe jij er zelf mee omgaat is geheel je eigen keus, ik persoonlijk ben er op het moment dat we hebben besloten ervoor te gaan mee gestopt (roken en drinken) omdat ik graag mn lichaam helemaal 'schoon' wilde hebben voor ons aankomende kindje, maarja wat ik zeg het is je eigen keus en gevoel.

Vraag jezelf alleen wel af dat als je nu gewoon op dezelfde weg doorgaat en je over een tijdje een positieve test in handen hebt of je dan in een keer per direct helemaal kunt stoppen (dit bedoel ik niet vervelend voor het zo opgevat wordt, maar bij mij en roken wist ik dat ik niet zomaar kon stoppen, vandaar dat ik al snel ben gaan minderen en het af ben gaan bouwen en uiteindelijk helemaal gestopt)

Hoop dat je er wat aan hebt, :) success ermee!!

12. floraa

floraa Niet meer actief

#12 floraa, 20 okt 2014
    Laatst bewerkt door een moderator: 20 okt 2014
    Waar lees je dat het mijn leven beheerst?
    Ik ben geen alcoholist en drink nooit alleen, ben ook niet afhankelijk van alcohol. Ik begrijp dus niet waar je die zin vandaan haalt.

Ik had het in dit geval niet alleen over alcohol, maar ook over bijvoorbeeld sushi en dergelijke. Alcohol was slechts een van de voorbeelden.

Hilly: sorry, wellicht dat je het dan verkeerd opvat. Ik bedoelde meer dat ik gewoon niet wist dat alcohol al bepalend was vóórdat je überhaupt zwanger bent. Vandaar dat ik het me afvroeg. Ik rook niet, nooit gedaan en zal met liefde stoppen met drinken voor een kleintje. Ik doe het alleen niet, als het niet nodig lijkt :D
    Ik eet en leef verder erg gezond, dus dit is gewoon mijn guilty pleasure haha. Ben vanwege het gebruik van medicatie ook wel eens een paar maanden gestopt en dat is even niet leuk (in de zomer) maar ik kan het wel, gelukkig.

13. floraa

floraa Niet meer actief

Dankjewel voor je reactie. Ik ga het drinken nu gewoon inperken, dat moet zeker lukken. Kan ik vrienden gelijk vertellen dat we voor een kindje gaan, anders begrijpen die er niets van haha.

14. maximell

maximell Actief lid

15 okt 2014
    117
    0
    0
    NULL
    NULL

Oh dat is leuk! wij willen het zo stil mogelijk houden, gelukkig dronk ik niet veel en heel erg gelukkig besloten we destijds met een familie/vrienden clubje te stoppen met roken dus dat viel ook niet op haha ;) wat betreft sushi etc zag ik langs komen, ik eet zo nu en dan nog steeds wel sushi hoor, in principe is sushi niet slechter alleen om dat je zwanger wilt worden sushi is zoiezo al risico voedsel, zwanger of niet zwanger. Als ik zeker weet dat wat ik eet vers is dan kan het volgens mij niet zo veel kwaad.

Als je het leuk vind kun je de app zwanger&zo downloaden, daar staat een hele lijst met voedingsmiddelen met een uitleg waarom het wel of niet verstandig zou zijn om dat te eten tijdens een zwangerschap (van dranken tot broodbeleg tot vis tot snoep etc)

15. floraa

floraa Niet meer actief

Ah dankje, die ga ik downloaden!

16. Onyx

Onyx Bekend lid

10 sep 2014
    550
    0
    16
    NULL
    NULL
    Ik werd pas zwanger toen we beiden geen alcohol meer dronken. Het is heel slecht voor je vruchtbaarheid, dus ervoor stoppen is beter

17. Kaila

Kaila Fanatiek lid

7 mrt 2014
    1.593
    215
    63
    Zelf wilde ik het niet meteen aan vrienden vertellen dat we aan het proberen waren, dus als er een feestje was op of na mijn ongesteldheid, dronk ik gewoon mee. (Geen 'zuipen', maar 2 of 3 glaasjes) dat zelfde gold voor sushi, filet americain, etc. Ik wilde ook niet meteen alles laten staan, omdat het dan inderdaad misschien zo'n ding zou worden.
    Achteraf is dat misschien maar goed, zie mijn onderschrift, want ik ben al even bezig. Nu dat we in het ISCI traject zitten ga ik geen risico meer nemen, dus laat ik alles staan. Er zijn nu ook meer vrienden op de hoogte, dus ik hoef ook niet meer geheimzinnig te doen.

18. Maartt

Maartt Fanatiek lid

30 mrt 2011
    4.843
    725
    113
    Nou nee. Ik heb gewoon gedaan zoals altijd. En ik ben geen kleine drinker. Hou erg van een glaasje wijn. Ook wel meer dan 1 trouwens.
    Ben wel gestopt met roken toen ik stopte met de pil. Tot de dag van vandaag. Dat dan weer wel. Maar m'n wijntje? nee, die ben ik pas gaan schrappen vanaf de positieve test.

In de ogen van velen zal ik wel een alcoholist zijn. Tja...ik weet wel beter.

19. Hilly1980

Hilly1980 VIP lid

23 jun 2014
    7.299
    6
    38
    Of iemand alcoholist is of niet, dat kunnen wij toch niet bepalen zo via een computerscherm? Volgens mij ben je 'verslaafd' (en of dat nou aan alcohol, sigaretten of iets anders is) als datgene je leven op een bepaalde manier beheerst.

Zo was ik bijvoorbeeld echt verslaafd aan roken. Ik rookte niet alleen twee pakjes per dag, maar ik kon ook niet weg zonder mn sigaretten en aansteker bij me te hebben. En ik plande ook altijd wanneer ik weer zou kunnen roken, bijv na een treinreis of vliegreis. Ook wilde ik niks weten van 'gezeur' over gezondheid. Dat waren de 'anti-rook-nazi's' en die nam ik mooi niet serieus...
    Op een dag zag ik mezelf zo bezig en dacht ik: "zo wil ik het niet meer. Ik wil niet zo afhankelijk zijn van iets" en toen ben ik gestopt. Van de ene dag op de andere. Klaar. Dat is nu iets van 8jr geleden.

Maar je moet dus wel eerlijk tegen jezelf durven zijn over of je relatie met dat middel of die activiteit nog wel 'normaal' is en of je open staat voor feitelijke info over bijv gezondheidsrisico's. En als je dan heel eerlijk bent en je constateert dat je er afhankelijker van bent dan goed voor je is, dan zou ik daar wat aan doen. Kinderwens of niet. Hoewel zwanger willen worden een prima stok achter de deur is. ;)

20. Kinesteet

Kinesteet Bekend lid

13 nov 2013
    647
    4
    18
    Nou nou, wat hebben sommigen hun oordeel weer snel klaar. Beetje overdreven om to meteen als een alcoholist neer te zetten.

Ik hou ook erg van een wijntje zeg maar. ;) En toen ik het vroeg aan de fertiliteitsarts zei zij: zolang je niet zwalkend over straat gaat, stop je gewoon met alcohol zodra je een positieve test hebt. Ze raadde zelfs aan om er een wijntje bij te nemen in je vruchtbare dagen! Goed voor de ontspanning zei ze. :p

Voor mij geldt dat als ik al ga leven als een zwangere en ik mezelf al allerlei dingen ontzeg, dat voor een hoop extra frustratie zou zorgen als ik weer ongesteld word.
    Dus ik zeg: lekker van genieten, nu het nog kan!
    Ik probeer wel een beetje de maat erin te houden, maar heb soms ook nog wel een uitschieter op een feestje. En merk dan ook hoe fijn het is om het hele zwanger worden even los te laten.

@ Floraa: ik zou dus vooral lekker doen wat voor jou goed voelt! En hopelijk heb je dan gauw een positieve test in handen. Dan kun je nog maandenlang leven als een zwangere!

Deel Deze Pagina