Bij wie met 3 of meer miskramen oorzaak gevonden?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Robina2, 22 jul 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Robina2

Robina2 Lid

30 mei 2008
    99
    0
    0
    Hallo, na mijn derde miskraam worden er nu allerlei onderzoeken gedaan, o.a. chromosoom onderzoek en ik geloof ook iets met bloedstolling en auto-immuunreactie ofzo. Ik hoor steeds dat de kans dat daar iets wordt gevonden heel klein is. Wie heeft nog meer de diagnose 'habituele abortussen' (herhaalde miskramen) gekregen en is er uiteindelijk achtergekomen waar het aan ligt?
    Het is zo frustrerend, ik heb echt het gevoel dat er iets mis is, bij de laatste zwangerschap waren er zelfs drie vruchtzakjes, en dat er geen 1 van die drie het haalt kan toch geen domme pech zijn? Zeker niet al het daarvoor ook al twee keer is misgegaan....

2. bamjolan

bamjolan VIP lid

7 mei 2008
    8.138
    0
    36
    Vrouw
    Moeder
    Den Haag
    Ik heb 8x een miskraam gehad tussen week 4 en 6 in, domme pech word er gezegd, want ik heb ook 2 gezonde meiden gekregen.
    In 2006 zijn er meerdere onderzoeken geweest en bleek mijn foliumzuur en B6 (of B12, raak altijd in de war met deze 2) waarde te laag en is dit een *mogelijke* oorzaak.
    Inmiddels ben ik 6 weken zwanger en tot nu toe gaat het goed.

3. Pooh81

Pooh81 Fanatiek lid

3 jan 2008
    2.703
    0
    0
    in de zorg
    Zuid-Holland
    Hoi Robina,

Ik heb er zelf geen ervaring mee maar ik ken wel iemand die meer dan 5 keer al een miskraam heeft gehad. Telkens rond de 7 weken. Bij haar is er toen iets gevonden wat te maken had met de schildklier. Ze kreeg hier medicijnen voor en is bijna gelijk daarna zwanger geworden en is dan nu nog steeds.

Succes, hoop dat ze snel de oorzaak vinden!

4. Robina2

Robina2 Lid

30 mei 2008
    99
    0
    0
    @ bamjolan: poeh, 8 keer... dat gaat je ook niet in de kouwe kleren zitten... Slik je nu dan extra foliumzuur? Ik hoop dat je huidige zwangerschap voorspoedig zal verlopen!

@Pooh: volgens mij testen ze niet bij mij op schildklierafwijkingen, maar ik zal dit in ieder geval eens vragen aan de gyn. Bedankt voor je antwoord!

5. lalalindsay

lalalindsay VIP lid

19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    idd ik ben ook een schildklierpatiënt en die hebben zeer grote kans op miskramen.
    als je hiervoor behandeld wordt (gewoon dagelijks pilletje innemen)
    ben je net zo gezond als iemand zonder schildklierprobleem, is dus
    gemakkelijk te verhelpen.

als je schildklier niet goed is, kunnen ze dat zien in je bloed

6. Robina2

Robina2 Lid

30 mei 2008
    99
    0
    0
    @lalalindsay: weet je ook of ze dat standaard meenemen in de bloedonderzoeken, je schildklier? Ik was nog een beetje suf na de narcose toen ik ze met die bloedprikpapieren zag zwaaien, dus ik weet niet precies waar ze nou op gingen testen.

7. lalalindsay

lalalindsay VIP lid

19 jun 2007
    6.527
    489
    83
    bij mij werd dit gedaan omdat ik op korte tijd heel veel was bijgekomen en dat kan een symptoom zijn. daarom bloedonderzoek gedaan en daaruit bleek dat schildklier niet goed was

8. Trees

Trees Niet meer actief

Robina bij mij is de schildklier standaard meegenomen. Ik had zelf een formulier voor de chromosomen, een voor bloedstolling en een formulier waar allerlei hokjes waren aan gestreept. Op dat laatste formulier werd er o.a. gekeken naar de schildklier, maar ook suiker, nierfunctie en nog een aantal zaken die ik niet meer weet. Mijn gynaecoloog zei dat dit een algemeen bloedbeeld was en dat hij dit standaard altijd meeneemt. Ik weet niet of jij het formulier met kolommen lastige namen en aanvinkhokjes kan herinneren? Deze formulieren worden namelijk in elk ziekenhuis gebruikt en hierop staat dus ook de schildklierfunctie.

9. Robina2

Robina2 Lid

30 mei 2008
    99
    0
    0
    Hoi Trees, ik heb de formulieren helaas niet goed kunnen zien. De gyn wapperde er mee toen ik in bed lag na de curettage en daarna kwam iemand bloed prikken dus ik heb ze niet van dichtbij gezien. Het ging allemaal een beetje snel.
    Jij hebt zeker ook nog geen uitslagen, ik zie dat je ook net het onderzoek hebt gehad... Ik heb over zes weken weer een afspraak en dan hoor ik meer. Wanneer krijg jij het te horen?

10. mamasan

mamasan Fanatiek lid

Hoi Robina,

Ik heb 6 mk's gehad en bij mij is nu het vermoeden B12 tekort als boosdoener.
    Ook de schildklier,folium,B6 en nog een aantal zaken zijn getest, aangezien ze nogal eens samen gaan met B12 tekort.
    Wij krijgen 1 aug de uitslag, maar de gyn is vrij zeker van zijn zaak.
    Gelukkig is het goed te behandelen en hopelijk mogen we over een tijdje weer beginnen met klussen.

11. Robina2

Robina2 Lid

30 mei 2008
    99
    0
    0
    Zes keer mis, jemig Mamasan, wat zwaar! Waarom denkt je gyn trouwens dat het B12 tekort is? Wat zijn aanwijzingen daarvoor? Ik ben erg benieuwd wat de uitslag is, het zou wel heel fijn zijn als je nu eindelijk weet wat de oorzaak is en zeker omdat het goed te behandelen is. Sterkte en hou me op de hoogte als je wilt!

12. Trees

Trees Niet meer actief

Kan me voorstellen dat je na een curretage niet even papieren gaat checken. Sowieso over zes weken even navragen, toch? Het valt me op dit forum op dat het echt per gyn verschilt wat ze onderzoeken. Raar eigenlijk :(. Krijg jij over zes weken de uitslag en hoe lang heb je er dan op gewacht? Bij ons in het ziekenhuis duurt het normaal drie tot zes maanden voordat je uitslag krijgt. Behalve als je tussentijds zwanger raakt, want dan kan het plotseling in een week :confused:. Doordat mijn laatste zwangerschap een tweeling was, waarbij één kindje buitenbaarmoederlijke heb ik al een gedeelte van de uitslag gehad. Hier waren geen bijzonderheden gevonden, wat natuurlijk fijn is, maar je hoopt ook stiekem op een makkelijk te verhelpen oorzaak. Heel dubbel eigenlijk. Hoe sta jij daarin?

13. Robina2

Robina2 Lid

30 mei 2008
    99
    0
    0
    Hoi Trees, ja ik ga er eigenlijk van uit dat ik dan al de eerste uitslagen krijg van het bloedonderzoek. Ze hebben dat eigenlijk niet met zoveel woorden gezegd, maar ik ging er gewoon van uit dat alleen dat chromosomenonderzoek 4 maanden kan duren, dat zeiden ze erbij. Wat die andere onderzoeken betreft ging ik er eigenlijk van uit dat dat niet meer dan zes weken zou duren omdat ze daar niet over zeiden dat het lang zou duren. Die zes weken is dan vanaf het prikken. Ik hoorde ook dat dat chromosomenonderzoek plotseling wel sneller kan als je weer zwanger bent, dus het kan wel. Dat vond ik ook wel raar dat het dan opeens wel kan... Zal wel weer geld kosten ofzo.
    Ik hoop stiekem ook wel op een te verhelpen oorzaak, maar weet dat die kans klein is. Ik geloof gewoon niet in zoveel 'domme pech'. Maar we zullen zien. Wachten, wachten, wachten....

14. Trees

Trees Niet meer actief

Inderdaad het zal wel met geld hebben te maken. Bij ons doen ze één keer in de drie maanden alle chromosoomonderzoeken tegelijk. Dat betekent als je geluk hebt dat de uitslagen drie maanden duurt en bij pech zes maanden. Ik hoop dat we ons best kunnen doen om deze uitslag te versnellen, bijvoorbeeld binnen een week ;)
    Ik geloof trouwens ook niet in zoveel domme pech. Ik had het vandaag met de gyn over en ze zei dat ze gewoon nog te weinig weten als het over oorzaken bij herhaalde miskramen gaat. Domme pech is eigenlijk de wetenschap weet het niet. Vind dat wel wat anders dan domme pech eigenlijk :(. Ik hoop trouwens niet dat er wat uit het chromosoomonderzoek komt, want daar kunnen ze helemaal niks meedoen. Het enige wat ik begreep is dat je dan een medische indicatie voor een vruchtwaterpunctie krijgt, omdat je dan een grotere kans op aangeboren afwijkingen hebt. Word ik niet bepaald vrolijk van, maar als de uitslag goed is, is dat wel een megageruststelling.

En inderdaad verder wachten, wachten, wachten...en ik ben zo ongeduldig!

15. Robina2

Robina2 Lid

30 mei 2008
    99
    0
    0
    Zo denk ik er precies ook over, er is denk ik gewoon heel veel dat ze (nog) niet weten.
    Dat ze een keer in de zoveel tijd alle onderzoeken tegelijk uitvoeren zou wel verklaren waarom het zo lang duurt... Raar eigenlijk he.
    Ik herken me erg in je ongeduld... We zijn nu meer dan twee jaar bezig en ik wordt volgende week 35... Die magische grens waarna je vruchtbaarheid volgens de statistieken dramatisch keldert. Zucht...

16. mamasan

mamasan Fanatiek lid

Hey Robina,

Je had me gevraagd om je op de hoogte te houden,dus bij deze de update.
    Ik blijk inderdaad een B12 tekort te hebben en ben vandaag begonnen met spuiten.
    Helaas heb ik dat wel met een omweg moeten krijgen, want mijn gyn vond de waarde goed genoeg, ondanks dat ik alle symptonen vertoon die er zijn.
    Mijn huisarts denkt er heel anders over en die heeft meteen mijn 1e injectie met B12 gegeven.
    OOk ben ik meteen doorverwezen naar een gyn die B12 wel erkend, dus het ziet er hier eindelijk hoopvol uit.

Alle symptonen kun je terugvinden op de website van stichting B12 tekort, er zit ook een heel goed forum bij waar je alle vragen kunt stellen over B12.
    type maar B12 tekort in op google en je komt direct daar uit.
    Mocht je aan B12 denken en je laat het testen zorg dan altijd dat je je waardes te weten krijgt.
    Dat heb ik ook gedaan, want als ik de gyn had moeten geloven had er niks aan de hand geweest,terwijl het wel zo is.
    Voor ik een A4 voltype, lees de site maar rustig door.
    Het staat er heel duidelijk omschreven wat het is,waar je op moet letten, wat goede en slechte waardes zijn etc etc.

17. Robina2

Robina2 Lid

30 mei 2008
    99
    0
    0
    Hoi Mamasan, bedankt voor je update! Wat fijn dat je huisarts je wel wil helpen! Ik heb al eens naar de symptomen gekeken en het enige wat ik ergens zag dat ik herken is dat het soms samengaat met ijzertekort.
    Ik heb een aantal jaren geleden erge bloedarmoede gehad en toen konden ze geen oorzaak vinden (helemaal onderzocht met echo van schildklier en inwendige onderzoeken enzo). Ik heb nu nog altijd wel een vrij laag Hb, ik ben al een paar keer weggestuurd bij de bloedbank omdat het net te laag was. Ik heb er zelf niet zoveel last van, maar misschien heeft het er wel iets mee te maken. Ik zal het in ieder geval eens met mijn gyn bespreken.
    Nou ik hoop dat de injecties aanslaan en dat je wens snel in vervulling zal gaan!

Deel Deze Pagina