Beste verloskundige, Ik heb al sinds ongeveer 8 weken vreselijke druk op mijn perineum, vooral als ik sta/loop/op toilet zit. Het voelt soms echt of mijn perineum scheurt, zo gezwollen voelt het. Ik hoorde van mijn VK dat ze dat vaker hoort van zwangeren. Maar ik ben er dus nu zelf achter gekomen waardoor het komt. Het is van onder erg opgezwollen en ik blijk enorme spataderen te hebben, zowel aan de binnenkant als de buitenkant van mijn vagina, dus ook in mijn schaamlippen enzo. Verder heb ik erg last van bekkenklachten (steken, zeurende pijn etc.) wat ik ook tijdens mijn 1e zwangerschap in hevige mate had. Ik ben pas 26 weken zwanger en ik vroeg me eigenlijk af wat ik kan doen om de pijn van de spataderen te verminderen. Zitten (dus druk van buitenaf) helpt wel, maar ja, dat kan natuurlijk niet continu Hopelijk kun je me helpen... Ik heb trouwens wel Curanol tabletjes in huis, zou dat hiertegen ook kunnen helpen??? Groetjes, Emma
Hoi Emma, ik denk niet dat curanol zal helpen tegen de spataderen. Dat is echt meer iets tegen aambeien. Je zou eens kunnen informeren voor een steunpanty. Die heb je dacht ik ook met een verstevigd kruis en dat zou denk ik wel helpen. Via de HA of de thuiszorgwinkel. Soms kan het ook via een bekkenbodemfysio. Dit laatste is misschien ook niet zo'n slecht idee, omdat je natuurlijk al 2 keer zwanger bent geweest. Je onderkantje is daardoor ook niet meer zo stevig en dit kan het zware gevoel van de spataderen alleen maar versterken. Dus wellicht zijn oefeningen daarvoor ook wel handig. Doe in ieder geval stevige onderbroeken aan, op harde stoelen zitten en je onderkantje met warm en koud water afwisselnd spoelen onder d edouche. Dat is goed voor de doorbloeding en tegen de pijn. Groetjes Brigitte
Heel erg bedankt Brigitte! Hier kan ik wel wat mee denk ik! Wist niet dat er speciale broekjes voor waren enzo. Ik hoopte dat Curanol ook zou kunnen helpen omdat dat bloedvaten versterkt en aambeien ook bloedvaten zijn en het in feite dus om hetzelfde probleem gaat. Nou heb ik van dat laatste (aambeien) ook regelmatig last met de zwangerschap, dus ik start het straks toch maar op. Bij navraag hoorde ik via mijn moeder dat zij en haar moeder er ook heel erg last van hadden met de zwangerschap. Superbedankt Brigitte!!!!!!!! Groetjes, Emma