Comorbiditeit Kinderwens

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door Dreamer83, 8 sep 2008.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Ik heb net mn verwijzing naar de gyn opgehaald bij de dokter.
    Nu staan er een aantal vreemde dingen op waar ik geen wijs uit kan worden, dus hoop dat er hier misschien iemand is die het mij kan uitleggen.

Er staat:

Comorbiditeiten

Begin Comorbiditeit Einddatum
    05-09-2008 KINDERWENS (VROUW) 05-09-2010

Als ik ga googlen kom ik comorbiditeit alleen tegen bij psychische ziektes.
    Zo zou ik mijn kinderwens nou niet omschrijven...
    En die einddatum, wat wordt daar nu mee bedoeld?

Wie weet wat deze dingen betekenen en kan mij dat uitleggen?

2. McGyver

McGyver Niet meer actief

geen idee,
    hopelijk heeft iemand antwoord voor je en heb je weer wat rust.

ik lees mee

3. Miez

Miez Fanatiek lid

7 feb 2008
    1.118
    0
    0
    Comorbiditeit betekent het hebben van 2 of meerdere stoornissen of aandoeningen tegelijk. Dat heeft dus niet perse iets te maken met de psychiatrie, want het gaat ook over lichamelijke aandoeningen.

Ik weet natuurlijk niet waarom jouw dokter dat op de verwijzing heeft gezet. Heb je een lichamelijke aandoening?
    De einddatum is volgens mij de "houdbaarheidsdatum" van je verwijzing. Dus na die datum kun je er niet meer mee naar de gyn stappen (maar lijkt me ook niet logisch dat je daar 2 jaar mee zou wachten).

4. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Bedankt voor je antwoord :D

Een houdbaarheidsdatum klinkt wel logisch ja.
    Heb 10 oktober een afspraak staan, dus die houdbaarheid zal niet vervallen :p

Maar ik heb geen 2 lichamelijke aandoeningen.
    Er staat verder ook niks bij over wat de comorbiditeit zou moeten zijn dan.
    Er staat echt alleen comorbiditeiten en dan als comorbiditeit kinderwens vrouw.

Ben echt benieuwd wat er dan mee bedoeld wordt.

5. Miez

Miez Fanatiek lid

7 feb 2008
    1.118
    0
    0
    Vraag het aan de gyn! Laat je het nog ff weten wat het betekent? Ben wel benieuwd... Maar dit topic is tegen die tijd waarschijnlijk al dicht natuurlijk...

Groetjes

6. Begin 05-09-2008 (de datum dat je bij hem/haar kwam, toch?)
    Comorbiditeit (als in aandoening waar het om gaat, wellicht gewoon een standaard woord die hij/zij bij doorverwijziging gebruikt, of anders je ondergewicht. Het is ook een synoniem voor een aandoening. Voor ons is het niet zo maar misschien in hun taal wel).
    Einddatum: Waarschijnlijk gewoon een jaar verder als iets standaards.

Is het misschien geprint? Misschien is het zo'n standaard ding die de HA in moet vullen, en snel ff printen klaar..

7. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Hij is geprint ja, maar geen standaard ding.
    Mijn gegevens van de afgelopen 4 jaar staan er in 1 woord op.
    Dus daar heeft ze wel even voor gezeten.

Mn ondergewicht staat niet vermeld bij die comorbiditeit, enkel kinderwens.
    Misschien bedoeld ze er dan idd zoals jij zegt gewoon mee dat het daarom gaat ofso.

De einddatum staat voor over 2 jaar trouwens, ook zo iets vreemds.

Ik zal het laten weten wat de gyn zegt erover.

8. Liefie

Liefie Bekend lid

26 mrt 2008
    753
    1
    0
    Hoi Dreamer,

Wees gerust! Het is echt niets om je zorgen over te maken!

Ik weet zeker dat de woorden begindatum, comorbiditeit en einddatum 'voorgedrukt' zijn op het formulier, en dat je dokter de data en het woord kinderwens zelf heeft toegevoegd.

In de verwijzingen die ik van dokters krijg (ik ben dietist) staat ook het kopje:
    "Relevante (medische) informatie (medicatie, comorbiditeit, onderzoeksuitslag, etc.)"

Comorbiditeit betekent letterlijk 'toegevoegde ziekte' ofwel een aandoening die in de weg staat voor iets anders. Nou zou ik niet willen zeggen dat 'kinderwens' een aandoening is, dus dat heeft je dokter dan enigszins kort door de bocht omschreven. Waarschijnlijk omdat ze niet weet waarom je kinderwens nog niet in vervulling is gegaan en ze dat aan de gyn overlaat om uit te zoeken. Ze heeft dus voor de gyn heel algemeen omschreven waar je voor komt.

Nogmaals, geen zorgen en gewoon afwachten wat de gyn je te vertellen heeft. Veel succes!

9. Dreamer83

Dreamer83 VIP lid

16 apr 2008
    10.390
    30
    48
    Dank je Liefie! :D
    Klinkt heel logisch idd en komt wel overeen met wat Desiree zei, dus ik ga er maar vanuit dat ze het idd zo heeft bedoeld dan.

Nu maar wachten op 10 oktober!

Deel Deze Pagina