Hoi! Sinds een klein jaar slik ik medicatie tegen mijn trage schildklier. Ik ben al jaren bekend met hoge tsh waarden, nooit hoger dan 7.3 en op zijn laagst 5.9. Omdat ik al erg lang schildklier gerelateerde klachten had, en op dat moment ook een onregelmatige menstruatie, heeft mijn vorige huisarts mij 25mg medicatie voorgeschreven. Mijn menstruatie werd weer regelmatig en ik was minder vermoeid. Mijn tsh bleef steken op 4.3 en mijn vorige huisarts was tevreden, en daarmee ik ook. Fast forward naar deze zomer is mijn vriend gediagnostiseerd met ernstige oligospermie en ligt ons enige kans bij ICSI. Bij mij lijkt alles goed te zijn en over mijn schildklier heeft niemand meer gesproken. In september mag ik beginnen met prikken en ik ben mij na een paar avonden google toch zorgen gaan maken over mijn tsh waarde, in het buitenland beginnen ze niet eens met een behandeling met mijn waarde. Mijn nieuwe huisarts vond de waardes helemaal prima en vond dat ik mij aanstelde. Ik voelde mij niet helemaal gehoord en heb toch de fertiliteitspoli maar even gebeld. Zij vertelden mij dat ze mijn tsh waarde het liefst onder de 2.5 wilden zien (zoals ik online ook al had gevonden). Mijn fertiliteitsarts wilde mij zo snel mogelijk naar 50 mg verhogen, ik had hier alleen toestemming voor nodig van mijn huisarts. Nou die heeft er een enorm drama van gemaakt en wilde het eigenlijk niet doen. Uiteindelijk heeft ze toestemming gegeven maar heeft ze mij ook een beetje bang gemaakt. Volgens haar was deze verhoging veel te groot en zou ik enorm veel klachten krijgen die horen bij een te snel werkende schildklier. Ik denk zelf dat dit wel meevalt, bij de eerste 25mg ben ik maar +- 1.5 naar beneden gegaan, en de ideale tsh waarde blijkt tussen de 1 en 2 te liggen dus ik zou juist erg blij zijn als ik zo laag kom! Maar toch merk ik dat ik een beetje huiverig ben geworden. Dus ik ben benieuwd of er meer mensen met medicatie zijn begonnen of hebben opgehoogd bij de start van een traject. Wat was jullie ervaring hiermee en is deze verhoging echt zo rampzalig als mijn huisarts doet denken?
Hoihoi... Ik had voor de zwangerschap helemaal geen schildklier problematiek. Eind januari was mijn tsh 0.94. Voor een screening voor zwangerschapsdiabetes werd mijn bloed geprikt en werd ook de schildklierwaarden nagekeken. Ik had opeens een tsh van 9 en vrije t4 van 10. Ben onmiddellijk moeten starten met 50mcg en onder toezicht van een internist geplaatst. Na 4 weken was het gezakt naar 2.78, een aanvaardbare waarde en moet niet ophogen meer. Bij mij benadrukten zowel de internist, huisarts als gyne dat het belangrijk is rond die waarde van 2 - 2.5 te zitten. Kan je niet antwoorden of ze vrouwen aan een behandeling laten starten. (Mss moet het wel goed staan vr beyere slaagkans, maar ken ik niks van) Maar wel dat die ophoging nodig is vr al je zwanger bent. Dus Ik zou zeker voet bij stuk houden en die 50mcg gaan. En na x aantal tijd opnieuw bloed laten prikken.
Bedankt voor je reactie! Ik heb er enorm op aangedrongen om die verhoging te mogen, en dat staat ze nu gelukkig toe. Mij vertelde ze alleen dat onder de 1 er weer een verlaagde kans was op zwangerschap, maar ik ben blij om te lezen dat jij met een tsh onder de 1 "gewoon" zwanger bent geworden!! Ik heb afgesproken met het ziekenhuis om nu elke 4 weken bloed te prikken, dus dan zal het vast goed komen! Nog gefeliciteerd met je zwangerschap, en hopelijk blijven je waarden goed!