Hoii, Manlief en ik zijn al een tijdje bezig voor een eerste kindje, nu in de 11e ronde. Na een (zoveelste) zoektocht op internet vind ik dat astma invloed kan hebben op je vruchtbaarheid, i.v.m. minder gemeenschap hebben en/of ontstekingen. Hoewel ik mijn astma naar mijn idee goed onder controle heb (dankzij medicatie: Qvar, loratadine, rhinocort en zo nodig ventolin) en we zeker het laatste half jaar rond de vruchtbare dagen om de dag klussen, is het nog niet een keer 'raak' geweest. Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen met astma; wie herkent dit en/of hoe lang hebben jullie moeten wachten op een kindje? Hebben jullie het idee dat astma invloed heeft gehad op jullie kinderwens? alvast bedankt!
Ik heb zelf geen astma en hier ook geen ervaring mee maar wilde toch even reageren Bij de een duurt het langer dan bij de ander om zwanger te worden. Als het maar niet wil lukken kunnen er veel oorzaken zijn. Ik zou na een jaar proberen naar de huisarts gaan en dan ook vragen of je astma invloed kan hebben. en ja.. google.. ik doe het ook steeds weer maar we maken ons zo gek door te zoeken op het internet Hopelijk ben je snel zwanger!
Ja is zeker waar mbt google, maar ik kan het toch niet laten, wil alles weten, wil zekerheid enzo, maar dat heb je niet met dit.. Ik ga eigenlijk nooit naar de huisarts maar was van plan na deze ronde te gaan, anders in de knoei met vakantieperiode enzo, en word gek van die onzekerheid.. hopelijk ben jij ook snel zwanger, jouw geduld word ook behoorlijk op de proef gesteld! Thnx voor je reactie in ieder geval
Ik heb mijn hele leven al last van astma. Kreeg een kinderwens maar de huisarts raadde het af tot ik het onder controle zou hebben omdat zwangerschap het erger zou maken. Mijn kinderwens was te groot en we probeerden toch zwanger te raken. Ondertussen kreeg ik met een andere huisarts een test en heb ik het besproken. Ze schreef me andere medicijnen voor omdat de andere niet goed zijn tijdens de zwangerschap. Ben in ronde 2 zwanger geraakt inmiddels 23 weken zwanger en zelfs minder last van mn astma dan voordat ik zwanger was. Ik denk dus niet dat astma invloed heeft op je vruchtbaarheid maar je misschien wel even bij de huisarts moet bespreken of je je medicijnen moet laten aanpassen. Verder verschilt het per persoon hoelang het duurt voordat je zwanger raakt. Maak je niet te druk over je astma.
Ik heb ook astma en niet het idee dat je er minder snel zwanger van zou raken. Je huisarts zal overleggen met een gynaecoloog en longarts welke medicijnen je mag blijven gebruiken en zolang het stabiel blijft hoef je dan geen extra controles, zodra je meer benauwd word wel. Op het eind van de zwangerschap wel sneller benauwd maar dat hebben veel vrouwen zonder astma ook door de verdrukkingen. Tijdens de bevalling zal je door de adrenaline helemaal geen last van je astma hebben.
Thnx voor de reacties weer! Medicatie is al bekeken inderdaad, en dat zou goed moeten zijn Heb jij kinderen Chels89 en hoeveelste ronde was het bij jou 'raak'? Hier het artikel waar ik het over had https://www.longfonds.nl/vrouwen-met-astma-minder-snel-zwanger#
Ik was zwanger na ronde 3 maar onregelmatig cyclus 26-48-67 en toen zwanger. In de maand dat ik zwanger raakte maar 1x seks gehad dus ondanks dat de astma die maand tegen werkte was die ene keer toch genoeg haha
Ik heb ook astma en was in ronde 3 zwanger. Moest wel andere medicijnen gaan gebruiken (ik dacht vanaf het tweede trimester, maar kan ook het derde geweest zijn). Ik ben daarna niet naar mijn oude medicijnen terug gegaan en gebruik nu een lagere dosis. Laat je daarover goed door je arts en eventueel apotheek informeren wanneer het raak is. Succes!
Helaas wel hier baby ook al aan de puffers, gelukkig niet dagelijks nodig want voor zo'n kleintje ist helemaal zielig maar ja de erfelijke kans is ook groot wanneer het aan beide kanten van de familie zit
Ik heb ook astma en was van de eerste na een jaar zwanger en van de tweede na vier maanden. Ik heb weinig last gehad van mijn astma, als laatste maar niet ernstig er dan andere vrouwen die daar last van kunnen hebben.
Thanx voor jullie reacties Klinkt tot nu toe niet echt anders dan gemiddelde, de meesten binnen half jaar. Hoop dat ik dan jou achterna ga trotsema
Hoi! Ik heb zelf ook astma. Ik gebruikte de inhalator Seretide ( 2x per dag, een ontstekingsremmer) Wij zijn gelijk de eerste poging na het stoppen van de pil zwanger geraakt. Dit was sneller dan we hadden verwacht, ben toen ook gelijk gestopt met seretide want die mag je niet gebruiken tijdens je zwangerschap. Vervolgens heb ik de inhalator Ventolin gehad, deze mag je namelijk wel gebruiken tijdens je zwangerschap. Nu is het zelfs zo dat ik sinds een maand helemaal geen puffer meer nodig heb. Mijn verloskundige gaf al aan dat het kon zijn dat mijn astma zou gaan verminderen "soort van overheen groeien" ( Astma is bij mij ook op latere leeftijd gekomen). dus het kan 2 kanten opgaan, ik heb nergens geen last meer van! en ik heb ook niet gemerkt dat de astma ervoor zorgt dat ik minder snel zwanger raak
Hey, Ik heb zelf ook ernstig astma en toevallig heb ik net allemaal dingen laten onderzoeken m.b.t. astma en zwanger worden. Maar het is helemaal niet zo hoor dat je minder snel zwanger kunt raken! Wel is het zo dat het belangrijk is dat de astma stabiel is tijdens een zwangerschap. Benauwd zijn heeft namelijk veel invloed op de gezondheid (voornamelijk groei) van het kindje. Dus het is belangrijk om goed onder controle te zijn bij een longarts (samen met de gynaecoloog). Verder zal ik nog even naar je medicatie laten kijken, want die zijn niet geheel veilig. Als ontstekingsremmer is alleen Beclometason, langdurige luchtwegverwijder Bricanyl en kortwerkende luchtwegverwijder Ventolin 100% veilig. Van alle andere middelen weten ze nog te weinig, van sommige denken ze dat het veilig is, maar onderzoek is daar nooit naar gedaan. Alleen deze middelen zijn dus daadwerkelijk getest en weten ze wat het ook op lange termijn doen. Qvar is nog heel nieuw, daar weten ze nog niks van. Dus daar zou ik zeker voorzichtig mee zijn. Ik ben daar juist vanaf gehaald om deze reden. Mocht je willen weten hoe het met deze informatie zit, mag je me altijd een privébericht sturen. Vind het een beetje te persoonlijk om op een openbaar forum te zetten. Verder kan het in je zwangerschap geen kwaad om prednison te gebruiken, mocht dat nodig zijn. Het is slechter om benauwd te zijn, dan prednison te slikken voor het kindje. Hopelijk raken jullie snel zwanger en krijg je een heel gezonde zwangerschap Goed nieuws is wel dat bij veel mensen de astma verbeterd tijdens de zwangerschap Bij sommige verslechterd het of blijft het hetzelfde, maar daar denk ik maar niet te veel aan haha.
Ook hier astma! Volgens mijn longarts kan ik mijn medicatie gewoon veilig gebruiken (Foster: ontstekingsremmer + luchtwegverwijderaar) en daarnaast gebruik ik nog veel medicatie voor allergieën. Hij gaf aan dat er geen onderzoek is naar het effect is van deze medicatie tijdens de zwangerschap, omdat het ook niet ethisch verantwoord zou zijn om experimenten uit te voeren met zwangere vrouwen. Dat is ook nooit gedaan met de 'veiligere' medicatie, die zijn dat nu alleen omdat ze al vrij oud zijn en je daarom retroperspectief kunt stellen dat het geen nadelig effect heeft gehad. Mijn longarts zegt hoe beter het met de moeder gaat, hoe beter voor de baby. Alles staat bij mij goed ingesteld en het blijven nemen van medicatie is in mijn ogen wel erg belangrijk. Het kan inderdaad zo zijn dat je astma tijdens zwangerschap minder klachten geeft door de invloed van hormonen. Het kan echter ook verergeren. Ik weet wel dat je meer kans hebt op bijv. een baby met een laag geboortegewicht. Ik denk eigenlijk dat het zwanger worden ook met meer dingen te maken heeft. Als het minder goed gaat met je astma, zul je misschien ook minder zin hebben om met kinderen bezig te zijn. Wij gaan zelf beginnen aan ronde 4! Ik ben benieuwd, ga er in principe niet vanuit dat het minder snel zal gaan! Maar zullen het zien.! Hoop voor iedereen hier dat jullie snel zwanger mogen zijn en jullie weinig hinder zullen hebben van jullie astma!
Ik vraag me ook af of het invloed heeft hoor. Wij hebben over onze dochter wel heel wat langer dan een jaar gedaan helaas. Ik moest aan het begin van de zwangerschap van de huisarst stoppen met mijn medicatie (symbicort) en mocht niets anders omdat dat slecht was. Alleen als ik het nodig zou hebben zou ik beclometason krijgen. Nou.. dat heb ik geweten. Mijn conditie was na de bevalling en tijdens de zwangerschap zeer slecht. Toen ik eindelijk (na 30 weken) beclometason kreeg werkte dat voor geen meter dus stopte ik daarmee. Ik mocht niet naar de longarts van de huisarts. En met je hormonen ging ik daar niet tegen in. Ik was niet meer bij een longarts omdat met de symbicort mijn astma onder controle was. Na mijn bevalling ben ik wel bij de longarts terecht gekomen die echt niet blij was dat ik geen medicatie had gehad. Ik kreeg van hem Foster voorgeschreven omdat ik nog borstvoeding gaf. Volgens hem mag foster ook i.c.m. zwangerschap en dus met bv. Nu ben ik gelijk zwanger geraakt. Dus ik denk dat de astma weinig invloed heeft.
Tmx voor jullie reacties! Mn gezondheid tijdens zwangerschap zie ik wel, eerst maar eens zwanger zien te raken.. Succes lace, En fijn dat het de 2e keer snel ging zolief
Aloly, sta je nog onder controle bij de longarts? Wat heeft hij/zij erover gezegd? Ik ga voor je duimen dat je snel zwanger mag worden en dat je astma je niet zal hinderen daarin!
Ik heb ook astma en idd de beclametason en de ventolin gevraagd omdat deze tijdens een eventuele zwangerschap gebruikt kunnen worden. Ik zie wel hoe dat dan loopt, ik laat me door de astma niet tegenhouden iig Normaal gebruikte ik jarenlang niks meer, heel af een toe een pufje, maar helaas door veel stress etc. 4 maanden met een verwaarloosde longontsteking rondgelopen en daar ben ik nu nog herstellende van, dus helaas aan de pufjes nog steeds. Als het goed gaat, dan mag ik deze weer afbouwen.
Lace, sta niet meer onder controle sinds volwassen leeftijd, enkel de jaarlijkse spirometrie bij praktijk ondersteuner. En met onze wens naar huisarts gegaan om medicatie te bespreken en te veranderen maar hij zei verder toen niks over andere dingen. Was daar zelf toen ook niet mee bezig, heerlijk relaxte tijd