Kans op dubbele eisprong groter met langere cyclus?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door MotherOfAnAngel, 20 okt 2018.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. MotherOfAnAngel

MotherOfAnAngel Fanatiek lid

8 sep 2017
    2.764
    2.420
    113
    Vrouw
    Maassluis
    Ik las laatst een artikel waarin stond dat vrouwen met een langere cyclus vaak meer kans hebben dat er dan een dubbele eisprong plaats vind.
    Of een cyclus direct na een miskraam.
    Heb het artikel nooit helemaal gelezen en kan het nu nergens terugvinden.

Is dit waar?
    Zoja , hoe komt dat ?

2. Flamingo1990

Flamingo1990 Niet meer actief

Hmm hier heb ik nooit iets over gelezen. Wel dat het mogelijk kan zijn om twee ovulaties te hebben, dat is bij ongeveer 10 procent van de vrouwen. Echter, vindt deze tweede ovulatie meestal plaats binnen dezelfde 24 uur LH piek. Lijkt mij dat dit dan geen invloed heeft op je cyclus duur.. hooguit een dag. Ik heb juist begrepen dat een lange cyclus vaak wijst op geen ovulatie die maand.

3. MotherOfAnAngel

MotherOfAnAngel Fanatiek lid

8 sep 2017
    2.764
    2.420
    113
    Vrouw
    Maassluis
    Ja dat laatste is juist óók wat ik heb geleerd

4. Flamingo1990

Ik heb me daarstraks ook suf gegoogled maar kan niks vinden wat jouw verhaal ondersteund. Ik blijf aandachtig meelezen of iemand anders nog info heeft!

MotherOfAnAngel vindt dit leuk.
  5. Flamingo1990

Ik lees nu net: bij een folliculaire fase van 25 dagen of meer is je lichaam meerdere pogingen aan het doen om een ovulatie te krijgen, echter blijft de ovulatie telkens uit. Er worden dus wel meerdere pogingen gedaan, misschien bedoelen ze dat met twee ovulaties? Maar dat de ei niet daadwerkelijk springt?

MotherOfAnAngel vindt dit leuk.
  6. Spectre

Spectre VIP lid

5 nov 2015
    19.849
    18.596
    113
    Vrouw
    Maar als je uiteindelijk ongesteld wordt na een lange cyclus, is er dan een eisprong geweest of niet? Ik zit nu op dag 42 en begin een beetje moedeloos te raken..... en wat als je daadwerkelijk een cyclus overslaat , ga je dan gelijk door naar de volgende cyclus en dan wel kans op een eisprong?
    Ik gebruik nu sinds afgelopen week weer ovu testen om het in de gaten te houden.

7. Elinetjeee

Elinetjeee Niet meer actief

de cyclus waarin ik zwanger werd duurde 6weken. Dus zegt niet zoveel

Spectre vindt dit leuk.
  8. Flamingo1990

Volgens mij wordt het alleen een probleem als je altijd zon lange cyclus hebt. Meestal heb je wel een eisprong gehad, wanneer je weer een menstruatie krijgt. Het kan altijd zijn dat je een keer een eisprong overslaat, bijvoorbeeld door stress of ziekte als de griep. Dan duurt je cyclus langer.

9. RoGiJuLi

RoGiJuLi VIP lid

15 apr 2011
    54.966
    15.605
    113
    Nabij Utrecht
    Als je ongesteld wordt is er idd bijna altijd een eisprong geweest. Je wordt namelijk ongi doordat progesteron daalt en hierdoor het bms afbreekt.
    Progesteron wordt pas goed opgebouwd na een eisprong ;)

Ook het hebben van altijd een lange cyclus heeft verder geen invloed op het ei, maar is enkel lastiger omdat je daarom minder kansen per jaar hebt.
    Wel kan je idd meerdere lh pieken per maand hebben (telkens zonder volgend ei). Dit beeld wordt vaak bij pcos gezien en us met clomid prima te verhelpen.
    Je krijgt dan weer een vroegere eisprong en dus kortere cyclus :)

Een dubbele eisprong kan idd ook, maar de eitjes springen dan alrijd tegelijk. Dus niet vandaag 1 en de andere morgen of volgende week pas ;)

Je zou eventueel kunnen gaan temperaturen. Dat geeft een betrouwbaar beeld (mits correct en stipt uitgevoerd) hoe je lichaam reageert en hoe lh pieken verlopen :)

Spectre vindt dit leuk.
  10. Lisanne1811

Lisanne1811 Fanatiek lid

2 dec 2016
    3.701
    4.591
    113
    Ik heb van nature een onregelmatige cyclus die soms heel lang is doordat mijn hormonen uit balans zijn. FSH moet aan het begin van de cyclus hoger zijn en als het eitje gaat groeien wordt LH hoger tot het piekt en dan springt je ei. Maar bij mij is LH vaak aan het begin al te hoog waardoor ik niet genoeg FSH aanmaak en er dus geen follikel gaat groeien. Dit wisselt per cyclus, het is echt net uit balans dus de gynaecoloog zei dat het ook soms een maand net de goede kant op gaat en ik dan dus een 'normale' cyclus heb, zie je ook wel in mijn onderschrift. Ik hoop dat ik het zo goed uitleg, dit is hoe ik me herinner wat de gynaecoloog me verteld heeft. Het heeft voor zover ik weet niets te maken met de hoeveelheid eicellen, daar heb ik nooit iets over gehoord. Nu met clomid al wel een keer een dubbele eisprong gehad, de andere keren die gemeten zijn was het een enkele.

Deel Deze Pagina