wat is de juiste tijd?

Discussie in 'Zwanger worden' gestart door bar, 2 mei 2006.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bar

bar Fanatiek lid

1 mei 2006
    2.342
    0
    0
    Secretary Pre-sales&Implementation
    Gouda
    hoi,

ik vind overal iets anders en de een zegt dit en de ander dat. Hoelang blijft het
    zaad leven in je en hoe lang blijft het eitje leven?
    En als je temperatuurt, stel je bent smorgens warmer dan normaal.
    Moet je dan gelijk gaan klussen of kan dat wachten tot savonds?

vast bedankt

2. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Een eicel blijft niet veel langer dan 12 uur in leven als het goed heb onthouden. De levensduur van zaad hangt af van je cervix slijm. Inje vruchtbare periode heb je vruchtbara cervix slijm dat ervoor zorgt dat zowel de zaadcellen blijven leven als dat ze zich beter kunnen verplaatsen. volgens mij kunnen ze dan 72 uur in leven blijven maar dat weet ik niet zeker.

3. elfje

elfje Fanatiek lid

11 mrt 2006
    1.964
    0
    0
    hoi bar,
    je temp zegt eigenlijk pas iets achteraf!
    als de eisprong is geweest, stijgt je basale lichaamstemperatuur met 0.1 tot 0.3 graden, dit is onder invloed van de progesteron die vrijkomt na je eisprong....
    er valt niet zoveel te zeggen over de levensduur van de zaadcellen en de eicel... dit is bij iedereen en bij iedere cyclus/zaadlozing anders... gemiddeld kan je zeggen dat een eicel 6 tot 24 uur blijft leven en zaadcellen 24-48 uur....er zijn echter veel verhalen dat zaadcellen het in sommige gevallen langer uithouden...
    succes met klussen, houdt het wel leuk en vrij vooral wanneer je zin hebt..., ipv teveel te rekenen!
    ik hoop dat je snel zwanger bent
    liefs elfje

4. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    yep tot zo'n 72 uur.
    Met temperaturen zie je de eisprong pas achteraf.. de op basis van je temp kan je niet vrijen..
    En je hebt minstens 2 cycli nodig om te kijken of je rond dezelfde tijd ovuleert.

5. san78

san78 Fanatiek lid

14 mrt 2006
    1.172
    0
    0
    assen
    op de site waar de billingsmethode staat leeft een eicel 48 en een zaadcel enkele dagen en soms houden ze het een week uit.en heb weer ergens anders gelezen dat een zaadcel zo'n 72 uur in leven blijft.

liefs san.

6. bar

bar Fanatiek lid

1 mei 2006
    2.342
    0
    0
    Gouda
    oke dank je wel.

Klopt het dat je ook je eetgewoonte moet aanpassen als je zwanger wilt worden?

7. san78

san78 Fanatiek lid

14 mrt 2006
    1.172
    0
    0
    assen
    ik doe het niet altijd, maar let wel op wat ik eet. b.v. geen rauwe kaas of vis, maar voor de rest eet ik bijna alles.en ik drink eigenlijk geen alcohol meer. heb laatst in het weekend nog 1 glaasje wijn gehad, maar verder niets.
    ik geloof dat het niet erg is als je b.v. wel zwanger bent en 1 keer iets eet wat niet echt goed is niet erg is. maar als je zwanger wilt worden dan maakt het volgens mij niet uit wat je eet, maar ikzelf hou er wel rekening mee, want misschien ben ik wel zwanger, want ik moet nog 4 dagen wachten.

en gebruik je ook al foliumzuur??

liefs san.

8. bar

bar Fanatiek lid

1 mei 2006
    2.342
    0
    0
    Gouda
    Ja ik ben al begonnen met foliumzuur :). Maar je moet toch ook elke dag groente en fruit eten enzo? Ik dacht dat je van te voren al je eetpatroon moet aanpassen in alleen maar goede dingen enzo. Want wat zijn bijv dingen die goed zijn om te eten nu? Of als je net zwanger bent?
    Nee alcohol drink ik zo goed als nooit en rauwe dingen een ik zoiezo al niet. Dus dat scheelt vast denk ik.

9. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
  10. san78

san78 Fanatiek lid

14 mrt 2006
    1.172
    0
    0
    assen
    ik eet zoiezo wel gezond veel groenten en fruit, voor de vitamines enzo.
    ikzelf houd er wel rekening mee. met rauwe vis bedoel ik zoute haring en rauwe kaas zoals mozarella dat eet is dus niet meer. maar af en toe eet ik ook wel een patatje.

liefs san.

11. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    een eicel leeft echt geen 48 uur.
    Na het springen leeft heeft tot 24 uur.. maar meestal 12 uur.

groetjes

12. san78

san78 Fanatiek lid

14 mrt 2006
    1.172
    0
    0
    assen
    dat gaat over zwangerschap, maar het is volgens mij wel goed om er alvast wat rekening mee te houden als je er nog mee bezig bent om zwanger te worden.

liefs san.

13. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    Die 24 rekenen ze omdat er wel eens twee eicellen vrijkomen, na elkaar. Dus gewoon 12+12.

14. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Precies.. maar echt geen 48 never... dat zou het wel een stuk makkelijker maken! :D

15. san78

san78 Fanatiek lid

14 mrt 2006
    1.172
    0
    0
    assen
    kijk dit vond ik op het internet bij de site waar billingsmethode staat.

· Op het moment dat een meisje wordt geboren, zitten er in elk van haar eierstokken 200.000 eicellen.
    · Een eicel is ontzettend klein, niet veel meer dan 0,1 millimeter.
    · Vanaf de puberteit rijpt elke maand één eicel. De 'eisprong' is het moment dat deze rijpe eicel wordt uitgestoten door de eierstok.
    · Als op het moment van de eisprong een zaadcel in de eileider aanwezig is, kan een bevruchting plaatsvinden. Als dat niet binnen 48 uur gebeurt, sterft de eicel.

liefs san.

16. stranger

stranger Fanatiek lid

28 mrt 2006
    3.412
    0
    0
    ja zeg, dubbel zoveel kansen, ha zou wel mooi zijn!

17. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Yep het het gelezen.. maar helaas is het niet zo.
    Na springen leeft een eicel maar 12 uur.

Eisprong en vruchtbare periode
    Het moment waarop de follikel barst en de eicel vrijkomt, wordt de eisprong of ovulatie genoemd. Dit moment valt nagenoeg steeds ongeveer 12 à 16 dagen voor het einde van de menstruele cyclus. Schommelingen in de duurtijd van de cyclus zijn doorgaans het gevolg van afwijkingen tijdens de eerste fase, dus tijdens de rijping van de eicel. De tweede fase kent bij de meeste vrouwen een vrij gelijkmatige duurtijd, namelijk van 2 weken. Een eicel overleeft slechts één dag. Ze is slechts gedurende de eerste 12 uur optimaal vruchtbaar. Nadien takelt ze af. Om de kans op een zwangerschap zo goed mogelijk te kunnen bepalen, is het belangrijk dat men nauwkeurig weet wanneer de eisprong juist plaatsvindt. Zonder hulpmiddelen is dit echter zo goed als onmogelijk. Bij een perfect regelmatige cyclus van 28 dagen zou de eisprong steeds op de 14° dag moeten vallen.

bron: http://www.uzleuven.be afdeling GYN

18. san78

san78 Fanatiek lid

14 mrt 2006
    1.172
    0
    0
    assen
    ik heb eens even gezocht en op verschillende site's gelezen en bij elke site is het verschillend. de ene zegt wel 48 uur en de ander inderdaad 12 tot 24 uur. je zal dan wel gelijk hebben.

liefs san.

19. smoekie

smoekie VIP lid

7 mrt 2006
    5.543
    1
    0
    mannelijk zaad blijft over het algemeen een dag of 2-3 leven, maar er zijn zelfs onderzoeken geweest die hebben aangetoond dat na 7 dgn nog leefbare zaadcellen aanwezig waren.

een eitje KAN tot 1 dag na de eisprong blijven leven ( 6 tot 24 uur), als jij dus de dag voor of op de dag van je eisprong geslachtsgemeenschap hebt gehad is de kans op bevruchting dus het grootst.

als jou temperatuur 's morgens iets gestegen is (teken dat je je eisprong hebt gehad) zou het het mooiste zijn als je de dag ervoor of van geklust hebt. als jij 's avonds pas gaat klussen is de kans niet zo heel erg groot meer (wel aanwezig natuurlijk) dat het eitje bevrucht wordt, de zaadcellen hebben tenslotte ook nog een weg (paar uur) af te leggen tot het eitje (in de eileider). en dat een eitje tot een dag na de eisprong leeft is eerder uitzondering dan regelmaat, daarom zegt men ook dat je de grootste kans hebt op bevruchting als je voor de eisprong gemeenschap hebt gehad, omdat er dan al miljoenen zaadcellen zitten wachten tot het eitje voorbij komt, ipv dat het het eitje nog zou moeten inhalen (ff simpel gezegd).

veel succes

20. Natasja

Natasja VIP lid

1 aug 2005
    25.784
    22
    38
    docente engels
    Capelle aan den IJss
    Die van billing is eigenlijk de enige waar ik het van gelezen heb.
    Ik heb het net even aan mijn vriendin gevraagt, zij is bioloog en zegt iff tot 24 uur, na 12 uur aftakelen.
    Helaas, was het maar zo'n feest dat het zo lang was.. dan had je meer kans dan 15 tot 20 % kans per keer om zwanger te worden! :D

Deel Deze Pagina