ik denk dat steeds meer mensen voor deze keuze komen te staan. Onze cv ketel moet binnen kort vervangen worden, om lang verhaalt kort te maken. Hij verbruikt gewoon veeeeel te veel tov van de woning. Hij is al wat jaren oud dus we willen hem er gewoon uit hebben. Nu twijfelen we echt onwijs erg waar we goed aan zouden doen. Toch nog maar een cv en daarnaast zonnepanelen, of kijken of we helemaal van de gas af kunnen en daarnaast zonnepanelen. Of misschien een combi... er gaat echt een wereld voor ons open waar we geen kaas van hebben gegeten. Dus wij weten het op dit moment niet wat de meest verstandige keuze is. Sowieso willen wij eerdaags een aantal bedrijven langs laten komen om de opties te bespreken, maar ben vooral ook erg benieuwd naar ervaringen van jullie
Wij zijn voor een hr condensatieketel gegaan. Verder geen zonnepanelen omdat we (toen we dit huis kochten) het buget er niet voor hadden. Wij willen in de toekomst nog wel zonnepanelen (we zijn nu klaar met alle verbouwingen in huis) dus we gaan daar nu voor sparen. Ik weet er qlleen niet veel van, dus ik kan je ook niet verder helpen helaas.
Ik lees mee. Ik wil ook mn CV ketel er uit. Hoor overal waaien dat CV ketels op gas niet meer kunnen en we naar de warmtepomp moeten. Maar heb daar totaal geen verstand van. En misschien dat er ook andere mogelijkheden zijn? Geen idee.
Misschien is het nog net wat te vroeg om daar al een keus in te maken. Het is momenteel actueel in het nieuws. Ze willen vanaf 2021 het aantal ketels afbouwen, maar de alternatieven zijn zo verschrikkelijk duur. En ook nog niet geoptimaliseerd, denk aan de warmte winner van Eneco. Bleek toch wel een behoorlijke flop te zijn. Misschien even de ontwikkelingen afwachten?
Nee hoor cv kan nog gewoon, ze gaan er op ten duur wel uit. Ze zijn er nu mee bezig om ze over een aantal jaar al uit de verkoop te halen, dan kun je enkel nog een hybride cv ketel kopen. Enkel trekt ons dat helemaal niet momenteel. Er zijn zoveel keuzen hierin dat we het even niet weten. Goedkoopste is qua aanschaf gewoon nog een cv en dan eventueel zonnepanelen erbij. maarja, of dat op lange termijn de verstandigste keuze is....
Ja we willen wel even wachten, maar geen 6 maanden meer. Daar verbruikt hij momenteel gewoon teveel voor. Leggen nu elke maand bijna €100,- toe omdat hij zo belachelijk verbruikt qua gas. In de zomer valt het verbruik mee, het is enkel als de radiatoren aan staan. Dus voor de winter willen we over zijn op iets andwrs
Als je huis goed geïsoleerd is, dan kan je kiezen voor een warmtepomp. Is dit niet het geval dan kan je ervoor kiezen om een elektrische cv aan te schaffen of “normale” cv.
Wij hebben net een hybride warmtepomp en zonnepanelen. Kosten € 15.000. Nu heb ik een groot (250m2) en oud huis ( 1895). Een waar rib uit het lijf maar gekozen uit een stukje toekomstvisie, duurzaamheid en uiteindelijk ook kostenbesparing natuurlijk.
Ja is best veel geld willen we graag besparen binnenkort. Ja, de nieuwe uitbouw plus garage zijn compleet voorzien van spouwmuur isolatie, vloerisolatie in de uitbouw en alle ramen voorzien van minstens hr+ glas. Alleen aan de voorzijde en boven geen spouwmuur isolatie. Dat zou voldoende moeten wezen lijkt me. Gedeeltelijk vloerverwarming.
Hoe zit een hybride ongeveer qua gas verbruik? Ben benieuwd hoeveel dat ongeveer nog verbruikt tov een traditionele cv ketel.
Je zou kunnen kiezen voor een waterpomp, al dan niet hybride. Maar dat is wel duurder dan een traditionele cv-ketel en jouw huis moet wel goed genoeg geïsoleerd zijn. In verband met duurzaamheid is het natuurlijk wel een goede keuze. Ik citeer: Met een volledige warmtepomp gebruik je geen aardgas meer. De warmte wordt elektrisch opgewekt, waardoor de CO2-uitstoot van je huis daalt met gemiddeld 50 tot 60 procent. Er bestaat subsidie voor. Een andere optie is de zogenoemde hybride warmtepomp. Die wordt naast je cv geplaatst en is goedkoper dan een volledige warmtepomp. De hybride pomp, een soort omgekeerde koelkastmotor, doet het meeste werk. De cv-ketel gaat alleen aan als het erg koud is, en zorgt voor warm water in je keuken en douche. Met een hybride pomp daalt je CO2-uitstoot ongeveer 35 procent. Het grote probleem bij warmtepompen is de aanschafprijs. Anders dan bij zonnepanelen heb je zo'n pomp niet snel terugverdiend. In het beste geval heb je op het eind van de levensduur deze duurzame warmte voor hetzelfde geld als bij je traditionele cv. Je verdient er dus niet op, zoals bij zonnepanelen wel het geval is. Bij een hybride warmtepomp, waarbij je nog voor een deel gas gebruikt, ben je wel goedkoper uit dan met alleen aardgas. Want je verdient hem in 10 jaar terug, terwijl de levensduur 15 jaar is. En je CO2-uitstoot gaat flink naar beneden. Kosten hybride warmtepomp, gemiddeld: aanschaf: 4.000 euro subsidie: 1.500 - 1.800 euro beparing per jaar: 240 euro. Dit is bij een gemiddeld gasverbruik in een matig geïsoleerd huis. (Bron: Milieu Centraal)
Wij zitten een beetje in hetzelfde schuitje al hopen wij dat de cv het nog redt tot zeker 2021. Voor een warmtepomp moet het huis goed tot zeer goed geïsoleerd zijn. Je hebt ook warmtepompen die aardwarmte gebruiken, maar die zijn nog duurder. Op het moment denk ik dat een elektrische cv met zonnepanelen het nog niet redt. Je moet dan accu's hebben om de verkregen energie op te slaan voor de winter. Wij hebben ook gekeken naar een pelletkachel die kunnen worden aangesloten op de cv, dit is ook erg duur. En bovendien ben ik bang dat ze die ook weg willen hebben omdat dit weer meer CO2 vormt. Een hybride warmtepomp lijkt dus voor nu de beste compromis.
Wij hoopten ook dat onze cv ketel het nog even zou uithouden. Want er gaat vast een subsidie komen voor een meer duurzame vorm (welke deze dan ook mag gaan worden). Helaas kregen we anderhalve maand geleden problemen met onze (bijna 15 jaar oude) nefit ketel. Ondanks dat we al wel zonnepanelen hebben vind ik de huidige opties echt nog veelste duur. We hebben dus toch nog maar gekozen voor een cv ketel.
Ja dat dacht ik ook. Hoorde paar dagen geleden het idee op het nieuws voor een woning gebonden lening. Die lening is dus niet persoonsgebonden, en met eventuele verkoop komt de lening op de nieuwe bewoners terecht. Om dit allemaal mogelijk te kunnen maken voor mensen met een lager budget. Dat lijkt mij voor de staat natuurlijk een stuk aantrekkelijker dan al die subsidies, en daarom voor mij ook niet ondenkbaar. Er is natuurlijk op dit moment subsidies op oa warmtepomp, combi pomp en zonneboillers.
We hebben enige tijd geleden een isolatie-expert over de vloer gehad. We wilden graag zonnepanelen en ramen vernieuwen en een warmtepomp. Zijn advies: beginnen met vloerisolatie, ramen vervangen en schuifpui en terras isoleren dan zonnepanelen. Pas bij vervanging cv over naar een warmtepomp. Onze cv is uit 2015 dus gaat nog wel even mee. De warmtepomp was nu nog te duur zei hij en in combinatie met de slechte isolatie sowieso niet handig. Prijzen van warmtepompen gaan de komende jaren dalen als er meer vraag naar komt dus die tijd gebruiken we nu om te isoleren. Verder past vloerverwarming er het beste bij en dat hebben we ook (nog) niet. De adviseur hebben we via vereniging eigen huis. Vond dat heel erg de moeite waard.
Wij hebben een huis uit 2015 gekocht, dus top geïsoleerd, helaas geen vloerverwarming. Wij gaan voor nu zonnepanelen plaatsen en genoeg panelen zodat er in de toekomst een hybride warmtepomp bij kan komen. Volgens de installateur is het voor nu nog zonde om CV ketel te vervangen gezien de prijs van de pomp
Ja zonnepanelen zouden wij ook graag willen. Alleen hebben wij helaas geen tijd om te wachten om de cv te vervangen. Al hoewel, kan wel maar kost ons elk jaar 1200€ extra. Wij gaan installateurs langs laten komen. Vermoed dat hun advies een combi of toch nog een gewone cv is in combi met zonnepanelen
Nee dan kopen we liever zelf gewoon een cv, installatie kan man zelf met een oude buurman dus die kosten zijn relatief laag