tips kolven, ook voor op het werk

Discussie in 'Borstvoeding' gestart door Miranti, 30 okt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Miranti

Miranti Fanatiek lid

1 jan 2013
    1.445
    0
    36
    Hoi hoi,

Ik moet volgende week weer beginnen met werken. Ik ga dan kolven. Nu is tot nu toe als ik kolf de productie laag en veelste weinig voor een voeding voor volledige voeding. Meer komt er gewoon niet. Hoe kan ik dit verbeteren? Ik werk onregelmatig diensten en op een woongroep. Er ligt dus ook best wat druk om bijv niet te lang bezig te zijn. Eigenlijk zie ik er ook wel een beetje tegen op omdat ik gewoon niet genoeg melk kolf. Thuis moet ik dan weer bij kolven enzo. Ik vind dat best veel werk icm werk, huishouden en 2 kleine kindjes. Bij mijn eerste heb ik 2.5 mnd fulltime borstvoeding gegegeven en toen afgebouwd. Hij had zoveel klachten dat borstvoeding niet goed ging en teveel spanning bezorgde. Mede hierdoor voel ik nu een enorme druk het te laten slagen.. Dus dat is ook niet echt bevorderend. Soms voel ik me ook helemaal niet ontspannen tijdens voeden of kolven. Ben ook continu bang te weinig te melk te hebben.

Wie heeft tips en adviezen? :)

2. Tara84

Tara84 Fanatiek lid

10 apr 2011
    3.878
    0
    36
    Ontspannen! Als je stress hebt kolf je echt veel minder. Veel water of borstvoedingsthee drinken. Naar een foto van je baby kijken tijdens het kolven. Een goede dubbele electrische kolf aanschaffen. 's Ochtends thuis na de eerste voeding nakolven (ik kolfde dan altijd nog een voeding) of 's avonds voor het slapen gaan als hij dan niet meer drinkt.

3. Zoe123

Zoe123 VIP lid

9 feb 2013
    11.815
    5.951
    113
    Vrouw
    Welke kolf gebruik je?

4. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Bij LLL kwam een filmpje voorbij over na de kolfbeurt ook nog met de hand te kolven, heb het eens geprobeerd en dan kreeg ik nog meer eruit terwijl het met de kolf gestopt was.

Er was een studie geweest dat als je dat steeds deed na kolven de productie omhoog ging.

Verder kun je masseren, warme kompressen erop en aan je kindje denken. Misschien filmen als je kindje drinkt en er dan tijdens kolven naar kijken? Hier krijg ik er dan ook meer uit.

5. Miranti

Miranti Fanatiek lid

1 jan 2013
    1.445
    0
    36
    Helpt veel drinken bij de aanmaak van voeding ja? Ik las laatst dat het eet en drink patroon van moeder weinig tot geen invloed heeft op de borstvoeding.. behalve dat het ten nadele is vd moeder zelf.

Ik gebruik een elektrische kolf van Avent.

Wat is LLL? Hoe kun je het beste handpoppen? Zijn daar tips voor?
    Filmpje maken tijdens het voeden is wel een goede ja.

6. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    La leche league. Borstvoedingsorganisatie. Ze hebben een fb pagina. Super handig. Iedereen stelt er vragen en je krijgt tips van andere moeders en ervaringsdeskundigen. Ik heb er veel aan.

7. MnnW

MnnW Fanatiek lid

10 jun 2013
    3.244
    2.362
    113
    Vrouw
    Probeer toch je tijd te nemen zodat je niet hoeft te stressen, onthoud dat je gewoon recht hebt op je kolftijd en dat het een probleem van je baas is als het hierdoor spaak loopt (klinkt hard en oncollegiaal, maar je moet soms even voor jezelf/je kindje kiezen)

Is je kolf dubbelzijdig? dat kolft beter dan enkelzijdig in minder tijd. Zorg ook dat je borstschild goed past (mijne was te groot, sinds deze week kolf ik met eentje die goed past en ik kolf 30-40ml per kolfbeurt meer!)

Misschien helpt een doekje/shirtje/knuffeltje met de geur van je kindje om de melk beter te laten toeschieten, als dit toch moeizaam gaat kun je je huisarts vragen om oxytocine neusspray voor te schrijven.

Zorg dat je het niet koud hebt (borsten voorverwarmen met kompressen of van die handenwarmers en vestje aan) en je lekker zit, kopje (borstvoedings)thee erbij, tijdschrift of telefoon etc etc..

Probeer je er niet te druk om te maken! Als het op je werk niet lukt probeer je het thuis nog een keer en als dat ook niet voldoende is (of je hebt er gewoon de puf niet meer voor) is er altijd nog de voorraad in de vriezer (als je die hebt) of desnoods 1x per dag een flesje kunstvoeding (als je dat geen probleem vindt).

8. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    https://www.lalecheleague.nl/borstvoeding-abc/artikel/206-hoeveelheid-eten-en-drinken-bij-borstvoeding

9. IJsthee

IJsthee Bekend lid

23 feb 2014
    711
    0
    0
    Een fijn ritueel maken voor jezelf. Zoals voor je baby die in slaap moet vallen :p maar dan voor jezelf om te ontspannen en goed te kunnen kolven. Ruimte goed afsluiten, goed plekje vinden, alles op je dooie gemakje aansluiten, dan even naar foto's of filmpjes van je kleine kijken, en dan rustig beginnen met kolven. Geef jezelf die eerste dagen ongeveer 45-60 minuten en ga niet op de klok letten. Als je er eenmaal aan gewend bent gaat het steeds beter en ben je op een gegeven moment al wel met 15-20 minuten klaar.
    En inderdaad niet stressen als het te weinig is. Dan maar een keer een flesje kunstvoeding tussendoor. En de volgende dag weer proberen.

Edit: oh ja en eten en drinken maakt echt wel uit! Veel water drinken en goed eten.

10. soefdeboef

soefdeboef Fanatiek lid

5 aug 2011
    2.049
    0
    0
    Na de ochtend voeding nog een keer afkolven, zodat je al wat extra's hebt?
    Verder veel "oefenen" thuis wellicht?
    Ik had altijd een kolfbustier, zodat ik m'n handen vrij had, vond ik heerlijk.
    Pump Ease Kolf BH
    Verder geen stress... Stress is ook nutteloos, je krijgt er niet meer productie van... Dus let iT gooooooooooooooo;)

Deel Deze Pagina