Inschatting risico's

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door Rosao, 23 aug 2010.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
?

Hoe omgaan met die zoldertrap

1. Toegeven, ook al is jouw inschatting van het gevaar anders...

2. Is idd een kwestie van vertrouwen, ieder op zijn eigen manier

3. Zo'n trap is gewoon gevaarlijk, dus aan de hand mee laten lopen

4. Waarom zou je hier ruzie over maken :)

Meerdere stemmen zijn toegestaan.
De resultaten zijn alleen zichtbaar na stemmen.
  1. Mowtom

Mowtom Fanatiek lid

22 aug 2006
    3.530
    0
    36
    Pedagogisch medewerkster kdv
    Omg eindhoven
    Ons mannetje wordt zaterdag 3 jaar oud maar hij loopt al heel lang zelf de trap op en af. In eerste instantie natuurlijk met ons geleerd en eerst op de knieen omhoog en op de billen omlaag. Nu loopt hij zelfstandig de trap en op af met zijn hand aan de armleuning. Hij komt 's morgens alleen uit zijn bed (slaapt op zolder) en staat dan naast mijn bed ineens.
    Dus ik zou zeggen dat je elkaar moet vertrouwen in het feit dat je je kind heus niet zou laten vallen. En ook vertrouwen dat je kindje het kan je of nee. Per kind verschillend!

2. Cygnet2

Cygnet2 Niet meer actief

Wat? Je kind is bijna 3? Mijn zoontje loopt alle trappen zelf op sinds hij 19 maanden is. Ben er wel bij hoor maar vast houden... dat doe ik niet. Wij zijn beide niet bangig aangelegd en hebben hier eigenlijk nooit discussie over.
    Toch zou ik wel respect hebben voor de sentimenten van mijn man maar vooral ook doorvragen waarom hij hier zo angstig over is en wat hij denkt dat het effect is van het altijd maar helpen van het kind. Het straalt weinig vertrouwen uit richting het kind in mijn optiek maar misschien dat je man dat heel anders ziet. Goed om eens wat langer over door te praten.

3. odet

odet Niet meer actief

ik loop altijd achter mijn zoontje op de trap (ongeacht wat voor trap het is) en ik houd hem bij zijn broek vast. (zodat hij wel het idee heeft dat ie helemaal alleen naar boven is gegaan)
    moeter niet aan denken dat ie valt.

4. 4days

4days Niet meer actief

Als je man het graag wilt zou ik het gewoon doen... Ik bedoel, waarom zou je er een heel drama van maken? Pak gewoon het handje van je zoon, is hubbie ook weer blij...

Ik persoonlijk zou het erger vinden als mijn vriend juist heel laks omging met dat soort dingen. Nu hoef je je tenminste niet druk te maken dat je man niet goed op de veiligheid van je zoontje let.

5. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Vind het wel grappig dat het zo verdeeld is :) Ik ben ook van mening dat je vertrouwen in je kind moet hebben en Thijmen kan het heel goed zelf. Maar mijn vriend is gewoon bang dat hij uitglijdt en tussen de treden door naar beneden valt. Tja, zoals iemand in het begin zei is dat wel mogelijk.
    Nu heb ik ook gezegd dat ik op de open trap zijn hand zal vasthouden, op de dichte trap mag Thijmen alleen.

6. mamavanukkie

mamavanukkie Fanatiek lid

2 jul 2008
    3.253
    16
    38
    Brabant
    Wij hebben ook een open trap naar zolder, wel met vloerbedekking erop. Mijn zoontje gaat zelf de trap op en af, wel loop ik eerst, zodat ik hem op kan vangen als het nodig is.

Ik ben overigens dolblij dat hij het goed kan, ook op zo'n enge trap. Vorige week waren we bij mijn schoonzusje, die heeft nog geen traphekjes omdat ze een baby heeft, we waren hem een paar seconden kwijt, was hij helemaal naar zolder gelopen, toen we boven aankwamen, liep hij net naar beneden en die trap heeft geneens een leuning en is steil:$. Maar doordat je kindje het leert, weet hij wel hoe het moet. (wil niet zeggen dat mijn hart even een paar slagen oversloeg;))

7. dreames

dreames VIP lid

9 dec 2007
    7.827
    4.057
    113
    Ik vind zo'n trap gevaarlijk en kies dus voor altijd aan de hand mee laten lopen.
    Overigens ben ik ook van mening dat als een van de ouders het echt gevaarlijk vind, de andere zich wel (enigzins) kan aanpassen/toegeven.

8. Saskia78

Saskia78 Niet meer actief

lastig hoor.. hier hebben we diezelfde discussie gehad
    maarja.. als ze het nooit zelf doen zullen ze het ook niet zelf leren
    aan de andere kant heeft je vriend natuurlijk wel een punt dat ALS het mis gaat.. het ook goed mis gaat :)

Wij hebben ook een open trap... en anne weet niet beter
    omdat het een nieuwbouwhuis is is de trap heel breed en de treden ook. Dat maakt het voor mij minder eng dan wanneer ze bij vrienden met een oud huis een stijle trap met smalle treetjes af moet. Gewoon omdat ze gewend is aan groot en breed.

hier hebben we de tussenweg gekozen.. ik blijf gewoon dusdanig dichtbij dat ik meteen anne vast kan pakken mocht ze uitglijden
    inmiddels is ze 2x zelf naar boven geklommen EN uitgegleden.. en is nooit tussen de treden door gevallen
    maarja.. ook gewoon naar beneden vallen van een draaitrap doet erg veel pijn :)

en inmiddels loopt ze zelf de trap elke dag wel een paar keer.. moeilijk aan ontkomen omdat hij bij ons gewoon naar boven gaat ipv naar de zolder :)
    papa en mama vertrouwen het wel redelijk inmiddels.. al kijken we wel altijd even op ze op het brede deel van de trap blijft ;)
    maar als opa en oma hier zijn.. (of willekeurig wie anders) krijgen ze nog steeds een halve hartverzakking als ze zien dat anne alleen de trap af wil :)

Deel Deze Pagina