Die snap ik niet echt, je hebt toch geen last van mensen die alleen ingeschreven staan maar niet reageren op een woning?
Ik sta ook al jaren ingeschreven. Gewoon voor het geval dat. Ik kan dit huis niet betalen qua huur , mijn man wel dus ik zal er sowieso dan uit moeten. Hier is de wachttijd ongeveer 3 tot 5 jaar geloof ik. Valt nog mee als ik bij sommige hoor
Hier minimaal 10 jaar wachttijd En nu krijgen statushouders nog voorrang dus word de wachttijd nog langer Als m’n kind 18 is dan zou hij dus nooit op zichzelf kunnen ik vind dat ze hier echt wel iets aan moeten doen hoor
Dus je vind jezelf dom omdat je niet ingeschreven stond en omdat jij dus nu moet wachten zou ik niet ingeschreven mogen staan voor de toekomst omdat ik dan eventueel eerder dan jou een huis heb als ik nu reageer? Tja sorry maar ik sta niet voor niks ingeschreven, mocht er ooit iets gebeuren met mijn man of om de een of andere reden met ons huis of zoals ik zei we zijn 70+ en hebben een seniorenwoning nodig dan heb ik helemaal geen tijd om nog even 10+ jaar te wachten op een huurwoning omdat de wachtlijsten minstens 10+ jaar zijn
Maar je hoeft met 18 toch niet al je eigen vaste voordeur? Dan kan je prima toe met een studentenkamer, antikraak, met een vriend/vriendin wonen... er zijn best wel wat opties in die fase dat je toch nog niet vast zit. Hoort een beetje bij de rommeligheid van je adolescentie vind ik. En in de studentensteden heb je dan nog studentenhuisvesting die ook zelfstandige appartementjes heeft, woningbouw heeft jongerenwoningen, enzovoorts. Mijn eigen woonpad? Papa mama - met 17 op kamers - met 21 naar antikraak - eind 21 in een gammel woningbouwflatje zonder verwarming in grote stad waar je met 2,5 jaar inschrijftijd en een beetje geluk nog wel tussen kwam als je maar niet kritisch was - met 28 koopflat - met 36 particuliere huur - met 38 huis waar ik wil blijven.
Maar de mensen die nu op woningen reageren en kans maken, stonden wel al járen ingeschreven zonder dat ze een woning zochten. Tegen die inschrijftijd kan je gewoon niet opboksen als je nu bv in de 20 bent en een woning zoekt.
Je spreekt jezelf tegen haha. Schrijf je overal in, ook al heb je geen intenties. Bij geen intenties reageer je toch ook niet? Het heeft geen zin, iedereen eraf gooien die niet reageert. Voordat je in aanmerking komt voor een vrijgekomen huis moet je reageren. Mensen die nu geen huis nodig hebben reageren ook niet. Als er 5000 mensen ingeschreven staan bij een wooncorporatie en 1.500 zijn nu actief opzoek naar een woning... dan kan je die 3.500 die niet actief zoeken er wel af gooien maar dan blijven die 1.500 mensen staan. Probleem is doorstroming, te weinig woonruimte voor specifieke groepen. Bijvoorbeeld: Zoveel senioren die graag gelijkvloers en iets kleiner willen wonen. Probeer dat maar eens te vinden, betaalbaar en in eigen stad of dorp. Die blijven zitten waardoor hun huis, dat geschikter is voor een gezin of jonge starters, niet beschikbaar komt. Hoop dat je snel iets vindt en een fijn eigen plekje kan maken.
Hier maak je een grote denkfout. Als iedereen die niet zoekt van de lijst afgehaald worden dan wordt de wachtlijst op papier korter maar voor de overige woningzoekende maakt het geen ene drol uit. Jouw wachttijd blijft even lang. Die wachttijd is namelijk gebaseerd op de hoeveelheid huizen die gemiddeld vrij komen per jaar. Er wordt een gemiddeld berekend van hoeveelheid mensen die een woning moeten hebben en de woningen die vrij komen. Dat wordt je wachttijd. Als ik 10 jaar op die wachtlijst sta voor het geval "wat als" dan zal ik de komende jaren niet reageren. Dus daar heb jij geen last van. Die woningen zijn er niet dus je bent echt niet sneller aan de beurt. Hier komen gemiddeld 3 tot 5 eengezinswoningen per jaar vrij. Zoveel mensen die op zoek zijn naar zo'n woning dus de wachttijd is dan gemiddeld 10 jaar. En je spreekt je eigen tegen. Aan de ene kant zeg je zelf dat je jezelf dom vind dat je je niet voor de zekerheid ingeschreven had. En aan de andere kant zegt je dat ze al die mensen die dit wel gedaan hebben, van de lijst af moeten gooien En alleen reageren op moment dat je een woning zoekt maakt de lijst echt echt niet korter. Als er hier 20 flats per jaar vrij komen en er elke jaar 300 jongeren het huis uit willen dan heb je al een flinke wachttijd.
Diegene die al jaren ingeschreven staan die reageren vaak op andere woningen dan die van 20 jaar. Hier kan een 20 jarige bijv niet op eengezinswoningen of flats reageren. Tenzij ze een relatie hebben/met meerdere zijn. Kp dit soort woningen hebben ze hier de regel dat je alleen mag reageren vanaf een bepaald inkomen of bijv vanaf 2-3 personen. Het appartement waar ik ben begonnen was een jongerenflat. Hier mocht je alleen op reageren wanneer je tussen de 18 en 25 jaar was. 10 jaar op de wachtlijst gestaan voor een eengezinswoning omdat de flat veel te klein werd voor mij en m'n kinderen. Op deze woning mocht je alleen reageren vanaf 3 personen en een bepaald inkomen Iets wat de gemiddelde 20 jarige meestal nog niet heeft En waarom moet een 20 jarige meteen al een woning voor zichzelf? Paar jaar bij ouders blijven, sparen of met meerdere war huren of op kamers? Ik moest toendertijd al 9 jaar wachten op m'n jongerenwoning. Niet vanwege de wachttijd /omdat mensen langer op de lijst stonden maar vanwege de doorstroming. Daarom ook ruim 10 jaar op de wachtlijst gestaan voor de eengezinswoning. Niet vanwege de lijst maar omdat urgentie en statushouders voorrang kregen en vanwege de doorstroming. Er moet simpelweg eerst iemand verhuizen/dood gaan voordat er weet een woning vrij komt.
nou ik zou never nooit niet bij een studentenvereniging willen wonen of antikraak Ik vond het juist fijn op mijn 21e m’n eigen plekje met genoeg woonruimte te hebben maar als m’n kind nu 10 jaar en tegen die tijd misschien wel 15 jaar ingeschreven moet staan vind ik dat echt niet oké hoor
Ja.. dus? Je bent ingeschreven zodat je een woning kan krijgen als je het nodig hebt. moet ik me slecht voelen omdat ik 15 jaar inschrijftijd heb en iemand van 20 niet? Er zijn ook loot woningen en eerste reageer woningen.
Maar op zich is een echt eigen plekje op je 21ste best luxe. Op die leeftijd kan je best met minder toe. Natuurlijk mag je ernaar verlangen en staat het je volkomen vrij om daar je best voor te doen, maar het is geen basisrecht op die leeftijd. Op zich is het een basisrecht voor iedereen om een geschikte woonruimte te hebben, maar voor een 21-jarige die studeert en een bijbaantje heeft is een kamer met een gedeelde keuken en badkamer over het algemeen prima geschikt. Voor een stel dat op 21-jarige leeftijd een kind van 2 heeft niet. Op je 28ste of 32ste (uitgaande van 10-15 jaar inschrijftijd) pas aan een zelfstandige woonruimte kunnen komen vind ik voor de meeste mensen inderdaad wel absurd lang, dan ben je de fase over het algemeen wel voorbij dat 1 kamer voldoende is.
Hier in Zeeland kan je maximaal 3 jaar ingeschreven staan, daarna vervalt je inschrijftijd en begin je weer opnieuw. Ze geven hier aan, je kan hier binnen 3 jaar een ander huis krijgen. Dat klopt ook wel, tenzij je een huis wilt met een tuin in een goede wijk. Dan is het gokken of je het op tijd redt.
Euh, je begrijpt me totaal verkeerd, ik oordeel daar helemaal niet over, ik maak gewoon een opmerking over hoe het systeem nu is en waarom het heel lastig is er tussen te komen.
Nee je zei dat je vond dat "wij" eigenlijk niet ingeschreven mochten staan want "wij" zouden ervoor zorgen dat de mensen die een woning nodig hebben er niet meer tussen komen. Maar dat is niet "onze" schuld. "Wij" zijn gewoon eerder ingeschreven en er zijn te weinig huizen. Maar zolang "wij" er niks mee doen zijn "wij" jullie niet tot last. En als "wij" wel een huis nodig hebben en op een huis reageren waarom zouden andere mensen dan voorrang moeten hebben op ons? Want op dat moment zijn "wij" net zo goed woningzoeken als "jullie". Ik vind het oprecht heel sneu dat er zulke lange wachtlijsten zijn maar dat is niet de schuld van de mensen die zich hebben ingeschreven maar niet zoekende zijn. Ze krijgen alleen "voorrang" (wat dus niet zo is want ze staan al jaren ingeschreven, betalen ervoor) omdat ze meer jaren hebben. Maar hoezo zou iemand die net begint of mensen die bijvoorbeeld woningzoekend zijn door een scheiding meer recht hebben op een huis?
Wat Waar komt dit vandaan en waar is het een reactie op in vredesnaam? Ik weet niet waar jij op reageert, maar dat zei ik dus echt totaal niet
Ik sta sinds mn 18e ingeschreven, nu 21 jaar inschrijfduur dus. Ik hoop het nooit nodig te hebben, maar in geval dat dat wel het geval is, heb ik een back up. Ik voel me ook niet schuldig naar de mensen die geen inschrijfduur hebben.
Maar moet je dan betalen? Ik betaal jaarlijks voor mijn inschrijving. Pas als ik reageer op een huis en dat huis daadwerkelijk toegewezen krijg en accepteer vervalt mijn hele inschrijving en mag ik 6 maanden later mezelf pas weer inschrijven.