Ja maar verschil is dat het huis waar ik nu in woon van mij is. Dus ik zou hier blijven wonen. In dit specifieke geval. En in dit geval heb ik ook toevallig (ben net begonnen met een nieuwe baan) binnen een maand een nieuwe baan gevonden omdat in mijn branche nog genoeg te vinden is. Maar goed. Ik weet ook wel dat altijd alles kan veranderen. Maar dat is het hele leven. Ik geloof dat er altijd wel weer een oplossing ergens voor komt.
Dat risico loop je altijd, ook wanneer je gelukkig samen bent en je man raakt zijn baan kwijt zodat jeje hypotheek niet meer kunt betalen. Dan zouheel Nederland uit voorzorg bij de woningbouwvereniging ingeschreven moeten staan. Maar even serieus, een vriendin van mij heeft haar hele leven gehuurd en ze heeft een jaar geleden voor het eerst een huis gekocht met haar man. Hun hypotheek is lager dan de huur incl huursubsidie was voor een eengezinswoning. Ik heb hetidee datidereen denkt dat kopen kneiterduur is maar dat valt heel erg mee. Ik zoualtijd liever kopen dan huren, anders gooi jehetgeld elke maand ineen put en nu bouw je wat op.
Dat klopt, en dat zie ik ook als het grootste probleem. Ik zou eerder voorstellen te investeren in jezelf en de mogelijkheden om voor jezelf te zorgen, dan voor de zekerheid inschrijven bij een woningstichting. Want hoe moet je anders de huur betalen?
Wij kunnen onze hypotheek ook op 1 salaris betalen dus dat risico loop ik niet. En huren is zeker duurder dan kopen, dat is vrij duidelijk. Maar er zijn omstandigheden waarin je even niet kunt kopen. Soms zit alles tegen in het leven, dat heb ik zelf ondervonden en maak ik in mijn omgeving ook mee. Voor een tientje per jaar heb ik dan graag een backup.
Ik ben het met je eens dat economische zelfstandigheid heel erg belangrijk is. Maar bij een huurhuis krijg je huursubsidie als je niet kán werken. (Je kind zal maar ernstig ziek worden of zo.) Bij een koophuis moet je dan interen op je spaargeld. Geen probleem, maar dat moet je dan wel hebben. En niet weinig ook.
Daar verschillen wij dan in. Mijn man en ik hebben er voor gekozen zo veel mogelijk thuis te zijn voor de kinderen. Wij werken beiden niet fulltime, omdat ons salaris dat toelaat. Ik ga niet meer werken om voorbereid te zijn op " wat als". Ingeschreven staan bij een woningcoöperatie kost 15 euro per jaar. Als er ooit wat gebeurd dat ik meer moet werken, zal ik dat zeker doen. Maar voor nu kiezen we daar niet voor. Tijd met mijn kinderen is voor nu prioriteit nummer 1.
Wonen jullie dan in een boeren gat ofzo? Als ik hier in Utrecht kijk wat een koophuis kost en wat je daarvoor kwijt bent ga je spontaan van huilen
nee hoor. En ik keek even op funda en in utrecht kun je onder 2 ton ook best wel wat kopen, dat heeft haar huis gekost. Rente is nu maar rond de 2% hoor!
Bij ons is kopen ook goedkoper dan huren over het algemeen. En ik woon niet in een boerengat. Huurprijs ligt tussen de 450-700euro ongeveer bij de sociale huurwoningen en de woningen van de vrije sector (waar wij onder vallen ivm inkomen) is vanaf 700euro ongeveer. Een huis kun je hier kopen vanaf 125.000 euro en voor 150.000 heb je echt een leuk huis met voldoende ruimte.
Joh... ik moet me daar eens dieper in gaan graven dan. Mijn ouders hebben hun hele leven alleen maar gehuurd dus ik heb daar totaal geen ervaring mee.
Nee, ik sta niet ingeschreven en ben ook niet van plan om dat te doen. Je kan je niet op alles indekken en je weet maar nooit hoe het leven loopt. Sommigen zullen dat naief noemen of struisvogelpolitiek, maar altijd maar rekening moeten houden met iets dat misschien nooit zal komen vind ik zonde van mijn tijd en energie. Ik houd me liever bezig met het nu, met onze kinderen en investeren in onze relatie en onszelf, in plaats van 'iets achter de hand te hebben voor je weet maar nooit'.
ik sta ook ingescreven en idem mijn man. ik sta wel stil ingeschreven en houd dus geen plek bezet voor actief zoekende. Zodra ik een huis nodig heb maak ik de inschrijving actief en sta ik meteen met hoop punten bovenaan.
Da is het misschien een ander verhaal... Hier zijn de huizenprijzen best wel wat gedaald afgelopen jaren, maar nog steeds heb je onder de 180.000 euro niks..
Ik snap waarom je dat misschien dacht maar het maakt niks uit hoeveel mensen er ingeschreven staan, het gaat erom hoeveel er reageren op 1 woning en diegene die dan het langst ingeschreven staat heeft dan eerste keus. DAT is de veiligheid die de mensen hier bedoelen want als je net pas ingeschreven staat dan is de kans op een woning gewoon super klein via een woningbouwvereniging.
Ja eerlijk gezegd zou ik daar wel wat achter zoeken, als het serieus bedoeld is!! Ik sta echt ervan te kijken hoeveel van jullie ( en dan vaak ook nog allebei apart van elkaar) staan ingeschreven bij een woningstichting. Klinkt misschien stom maar ik denk dus echt dat dit ook 1 van de redenen kan zijn waardoor een huwelijk nog sneller word opgegeven. Omdat er toch snel een woning voor de ander beschikbaar is