Hoi allemaal, Ik ben benieuwd of iemand misschien ideeën of tips heeft. Beetje achtergrond info; wij hebben hier een eigenwijze, hoogsensitieve peuter van bijna 2.5 die behoorlijk pienter lijkt. Spreekt gemiddeld in zinnen van 4-5 woorden (maar heb ook weleens 7 geteld), kent alle kleuren, motorisch super vlot en handig. Behoorlijk fel karakter, snel "emotioneel". Slapen is altijd wel lastig geweest. Hoe moe ze ook is, toegeven aan de slaap blijft ze heel lastig vinden. Geen kind dat "zomaar" in de buggy in slaap valt als ze moe is. Nu is het sinds ruim een maand zo dat ze 's avonds niet meer makkelijk in slaapt valt. We zijn een paar dagen op vakantie geweest, toen heeft ze daarna bovengemiddeld veel geslapen, en toen van de een op de andere dag, duurde het ineens een uur voor ze savonds in slaap viel. Vandaag bijvoorbeeld heb ik haar om 7 uur in bed gelegd, om 8 uur en om kwart over 8 nog eens terug gegaan en uiteindelijk ging ze om half negen slapen. Gister ook 7 uur in bed, om 8 uur nog even ingestopt en ze werd rond half negen stil. Ze blijft praten, maar na een tijdje gaat ze ook bonken met haar voeten tegen het bed (nogal hard). Meestal doet ze dan ook haar slaapzak uit, soms gaat ze ook dingen uit bed gooien. Dit gedrag ken ik van haar als ze niet wil gaan slapen. Ik heb een tijdje later naar bed brengen geprobeerd, omdat ik dacht dat ze misschien (ondanks de slaap signalen) niet moe genoeg was. Maar dan schoof haar uiteindelijk slaaptijd alleen maar verder op. Leg ik haar om 8 uur op bed, dan slaapt ze pas om 9 uur. Ook slaapt ze niet uit, ze word standaard tussen 6:15 en 6:45 wakker. Dus hoe later ze slaapt, hoe korter haar nacht. Overdag slaapt ze tussen de 2 en 3 uur. Ze heeft altijd meer slaap dan gemiddeld nodig gehad. Het slaapje overslaan (wat eigenlijk echt niet gaat, dan huilt en zeurt ze alleen nog maar), of korter doen. Eerder doen/later doen.. het maakt allemaal geen verschil. Ook maakt het niet uit of ze juist een hele drukke dag met PSZ en gastouder heeft gehad, of een dagje thuis met mij. We hebben al 1.5 jaar hetzelfde ritueel, eten in bad verhaaltje lezen naar bed. Het gekke is dat er sinds ze dit doet, er in ons leven ook niks veranderd is. De enige optie die voor mij overblijft is een soort sprong? Ik merk wel dat ze nog meer praat, fantasiespel laat zien en socialer is naar andere kinderen (vraagt of ze met haar willen spelen bvb), dus ze lijkt wel weer sneller te ontwikkelen. Maar het duurt wel al dik een maand, en er zit zeker geen vooruitgang in. Ze geeft zelf overigens ook niks aan (zegt niet dat ze niet wil slapen ofzo). Ze is bijna altijd heel moe, gaapt, trekt aan dr oortjes. Ze draait zich om in bed met dr beer, zegt dag mama ga maar En een paar minuten later begint ze te kletsen en te zingen. Soms is haar nacht dan wel erg kort, en dan is ze de hele ochtend moe/hangerig/huilerig, en valt onmiddellijk in slaap bij haar middagslaapje. Na haar slaapje is ze dan wel en tijdje uitgerust, maar voor bedtijd komt is ze zeker weer aan slapen toe. Als we thuis zijn dan begint ze rond 12 uur aan haar middagslaapje, en als ze naar de PSZ is geweest rond 13:00. Dus ja, afwachten maar tot t over gaat of heeft iemand ideeën over waarom dit ineens al weken zo is? Alvast bedankt!
Mijn jongste is van dezelfde leeftijd ongeveer. Hij is bijna 2,5. Ik maak hem altijd na 1,5 à 2 uur slapen 's middags wakker, anders feest hij tot half 10 in zijn bed. Sowieso slaapt hij nooit voor half 9. Dit hoor ik van veel moeders in mijn omgeving, dit komt echt door het middagslaapje. Dus inkorten en anders is het nu eenmaal zo. Mijn andere kinderen hadden dit niet zo erg, die konden wel een uurtje wakker liggen 's avonds en even lekker ontwikkelen, maar mijn jongste gebruikt zijn bed als trampoline of ligt eindeloos liedjes te zingen. Misschien is het een sprong, misschien is ze gewoon moe of speelt er iets anders. Ik vind het in ieder geval niets geks. Meer dan 's middags eerder wakker maken, kun je niet doen. Overigens wordt m'n jongste daar vreselijk chagrijnig van, maar dan laat ik hem nog een half uurtje wakker worden in z'n bed en is het ook goed.
Haha ja wij zaten in t zelfde uitgerekend groepje Ja klopt dat eerder wakker maken smiddags daar word ze inderdaad zeker niet vrolijker van. Dat heb ik een tijdje wel gedaan, maar had op de slaaptijd savonds ook geen invloed. Zelfs al slaat ze m helemaal over, geen invloed. Ik vind t apart dat t van de een op de andere dag is ontstaan, misschien dat ik daarom t gevoel heb dat er een reden voor is? Maarja is misschien geen duidelijke reden voor. Half negen is best laat toch? Ik ga zelf om half tien naar bed haha. En als ze dan om 6:15 wakker word, lijkt me de nacht zo kort voor haar? Of is dat niet kort? Ik heb verder geen vergelijking. En als ik verhalen hoor, is het van kindjes die er om zeven uur inliggen
Bij ons was het wel vaak dat als ze niet wilden slapen, ze toch niet moe genoeg waren. Mijn jongste (eind juli wordt ze 2) laat ik ook niet zo lang meer slapen overdag en soms slaat ze haar dutje over. Eigenlijk zou ik het toch in die hoek zoeken. En anders erbij blijven oid, of juist je partner haar naar bed laten brengen.
19u is een normale kinderbedtijd inderdaad, maar bij mij gingen ze pas om 19u toen ze geen middagslaapje meer deden. Mijn oudste 2 slapen nu van 18.30 - 7:15, maar in combinatie met middagslaapje lukt het niet meer altijd. Maar goed, onze jongste is niet om 6.15 wakker. Meestal moet ik hem wakker maken. Hij heeft de biologische klok van z'n vader: 's avonds niet willen slapen, 's morgens niet wakker te krijgen.
Misschien een dekentje ipv slaapzak, eerder terug gaan, ipv om 20.00 bv 19.30, en middag slaapje toch korter maken, zomaar wat ideeën.