Inslapen 4 maanden

Discussion in 'Baby en dreumes' started by Arevinol, Jun 18, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Mijn dochtertje heeft vanaf dat ze een week of 4 was problemen gekregen met inslapen 's avonds. Overdag was er niets aan de hand, maar 's avonds was t iedere avond raak. Alleen voeden of haar rondsjouwen hielp, anders begon ze te huilen.

Doorslapen was nooit een probleem, zodra ze eenmaal de slaap te pakken had, sliep ze lekker door tot 's ochtends.

Het is de laatste weken opeens veel beter gegaan met inslapen (terwijl het doorslapen juist minder werd :(), maar de laatste dagen lijkt het probleem van inslapen toch weer de kop op te steken...

Ik heb al vanalles geprobeerd.
    Láten huilen, maar dit werkt niet, ze gaat alleen maar harder huilen tot ze overstuur is (en ik laat haar liggen als ik na 5-10 minuten kom kijken).
    Een bedritueel bij ieder slaapje, overdag werkt dit super, maar 's avonds niet. Overdag huilt ze max een minuutje als ik wegga, daarna is ze stil. Maar 's avonds... zodra ze haar bedje raakt, begint ze al te huilen. Ik probeer ook heel consequent te zijn met naar bed gaan, zodra ze tekenen van vermoeidheid vertoont. En na t voeden altijd even knuffelen/spelen, dan in de box/wipstoel en als ze moe wordt naar bed.
    Ze is ook niet oververmoeid als ik haar 's avonds in bed leg (bij de eerste poging); ze heeft t ook als ze 's middags gewoon 3 uur heeft geslapen en 's avonds nog een uurtje. Gaat allemaal prima, maar zodra ze in moet slapen voor de nacht... :$

Het enige wat werkt is voeden (ik geef BV), dus als ze niet uit zichzelf gaat slapen, ga ik haar uiteindelijk toch maar weer voeden. Ze drinkt dan vaak echt alsof ze honger heeft (ook al is de vorige voeding nog niet zo lang geleden). Wel is het dan ff doorzetten - omdat ze onrustig is/wordt - maar uiteindelijk valt ze in slaap (rond 2230u).

Ik zou natuurlijk het liefste willen dat ze lekker uit zichzelf in slaap kan vallen 's avonds. Want ik begrijp niet dat ze t overdag wél kan, maar 's avonds niet? En waarom het een tijdje beter is gegaan en nu toch weer terugkomt...

Is dit herkenbaar en hebben jullie nog tips?

2. Snoopy1979

Snoopy1979 VIP lid

Oct 8, 2006
    34,229
    7,276
    113
    Female
    Brabant
    Ik denk eigenlijk dat ze 's avonds graag wil clusteren, dat hoort echt een beetje bij baby's, vooral als je borstvoeding geeft. Ik zou er gewoon aan toegeven, het is goed voor je productie en voor haar en het zal vanzelf wel beter gaan.

Hier hadden we dezelfde problemen trouwens, maar ook overdag. Een meisje wat zich heel moeilijk aan de slaap kon overgeven en daar vaak de borst bij nodig had. Is helemaal goed gekomen, vanaf ongeveer 6 maanden ging ze lekker zelf in slaap vallen met haar duim :)

3. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Ja, dat dacht ik de eerste weken ook. Dan kon ze zo de hele avond door drinken. Maar dit brak me ook op en toen zijn we andere dingen gaan bedenken (wiegen/wippen in wipstoel tot ze in slaap viel). En ook zonder het 'clusteren' sliep ze net zo lang door 's nachts... Maar beide methoden zijn vermoeiend, al kun je de laatste natuurlijk wel afwisselen met elkaar.

Ik heb zelf niet het idee dat het nu clusteren is. Ze is echt moe (niet oververmoeid, gewoon moe) en níet hongerig als ik haar naar bed breng. Ze blijkt pas hongerig als ik haar na een half uur van rustig jammeren - huilen - pauze - jammeren - huilen - sussen - jammeren - huilen - niet meer te sussen -> overstuur ... eruit haal en aanleg...

Op zich is het natuurlijk makkelijk om toe te geven aan de voeding om haar in slaap te krijgen, maar ik wil niet dat ze er aan went, en mij 'nodig' heeft om 's avonds in slaap te vallen...

Trouwens als ik haar op het moment dat ze moe wordt en ik haar naar bed wil brengen zou gaan aanleggen, dan heeft ze dus (meestal) nog geen honger en valt ook niet in slaap aan de borst! Dat gebeurt pas als ze helemaal moe is van het huilen.

Moet ik haar dan beneden houden en moe laten worden - zodat ze gaat jengelen - en maar blijven aanleggen zodra ze weer gaat jengelen (van vermoeidheid), totdat ze uiteindelijk in slaap valt? Dat lijkt me toch ook geen goede oplossing?!!! :D

4. Frieda

Frieda Bekend lid

Feb 24, 2009
    691
    1
    0
    Moeder, Huisvrouw, WAO-er
    Wij hebben dit zelfde probleem met Noelle. Zij is sowieso al een problematische slaapster, maar meestal gaat het overdag en 's nachts nog wel redelijk goed, maar wil ze 's avonds vooral helemaal niet gaan slapen. Hier heeft het volgens ons vooral te maken met het verwerken van alle indrukken/prikkels van de dag. Ze is 's avonds helemaal hyper en als we haar niet meteen rustig in bed kunnen leggen, maar dus alles aan haar beweegt, dan gaat het inslapen niet lukken. Wij halen haar er meestal weer een tijdje uit en dan proberen we het later weer, wanneer ze wat rustiger is.

Wij hebben haar ook wel een tijdje later op de avond nog een flesje gegeven, omdat ze daar dan rustiger van werd, maar op den duur werkte dat ook niet meer. Ze krijgt nu gewoon overdag 4 flessen en dus al bijvoeding, maar het ligt er dus verder niet aan, dat ze nog voeding nodig heeft. Het is meer dat ze onze veiligheid nodig heeft om dingen los te kunnen laten. Wanneer ze heel jengelig is, laat ik haar dus ook wel eens bij mij op schoot lekker een potje huilen om haar emoties te kunnen uiten.

Noelle is dus gewoon net een spons, die alles in zich opzuigt wat ze meemaakt. Ze is ook vreselijk nieuwsgierig en ook heel wilskrachtig en temperamentvol. Ze kan dus moeilijk alles loslaten en zich overgeven aan de slaap. Momenteel lijkt het er echter op, dat ze zich toch eindelijk wat beter aan de slaap kan overgeven, want de laatste avonden gaat het ineens redelijk goed en gaat ze rustiger haar bed in. Misschien dat ze nu dus toch leert om alle indrukken wat beter te verwerken.

Ik heb dus geen oplossing voor je en kan alleen maar aanraden om de dag zo rustig en voorspelbaar mogelijk te houden. Maar goed, dat deden wij ook al en dat hielp dan nog niet echt. Ze had dus sowieso veel moeite om alles te verwerken. Ik heb hier al veel meer gelezen, dat veel kindjes juist 's avonds moeite hebben om in te slapen en dat het vooral te maken heeft met het verwerken van de dag en dus moeite hebben met het loslaten daarvan.

5. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Thanx Frieda.
    Ja, daar gooi ik t ook meestal op. Maar dan vind ik t toch raar, dat ze bij haar slaapje van ~7-8u meestal nergens last van heeft en wel bij t inslapen voor de nacht... Moet ze dan opeens dingen gaan verwerken?! Die gekke kindjes toch! :D

6. Snoopy1983

Snoopy1983 VIP lid

Feb 11, 2008
    9,543
    4,729
    113
    Female
    Misschien heel stom maar heb je al eens een nachtlampje geprobeerd? Misschien dat het 's avonds heel erg donker is.

7. Frieda

Frieda Bekend lid

Feb 24, 2009
    691
    1
    0
    #7 Frieda, Jun 19, 2009
    Last edited: Jun 19, 2009
    Nou, zo gaat het bij ons ook wel heel vaak, dat ze dan eerst aan het begin van de avond wel gewoon gaat slapen en dan is ze na 1 slaapcyclus weer wakker en krijgen we haar met geen mogelijkheid meer in slaap en zijn we tot een uur of 10/11 met haar bezig en dan is ze ongelofelijk druk en kan helemaal geen rust vinden.

Ik weet het ook niet hoor.
    Snap af en toe ook niks van die 'gekke' kindjes. :D

BTW: Vera lijkt trouwens heel veel op mijn oudste dochter Anouk toen zij die leeftijd had. Zij was toen ook zo'n mooi meisje met zo'n enorme bos donker haar en nu heeft ze nog steeds heel mooi haar, maar inmiddels is het een mooie bos lang blond haar. Toen Anouk 5 maanden oud was, zaten we trouwens al met haar bij de kapper voor haar eerste knipbeurt om er een modelletje in te laten knippen.

8. shampoo

shampoo Bekend lid

Sep 6, 2008
    948
    0
    0
    Rotterdam
    Heel herkenbaar. Hier is het ook iedere avond "feest". Het slaapje van 19.00 - 20.00 gaat nog goed en daarna is het mis tot de volgende fles. Ik zie dit echt als haar huiluurtje(s). Wij nemen haar bij ons en troosten haar. Ze is hartstikke moe, maar ook superonrustig. Ze valt steeds even in slaap op mijn arm of buik, schrikt wakker en begint weer te huilen. In bed leggen is geen optie. Zodra haar billen het matras raken is het krijsen. Terwijl het tot nu toe overdag wel goed gaat en na de fles van 22.00 uur ook. Ik had gehoopt dat dit bij 3 maanden over zou zijn, maar ik lees nu dat er ook nog kinderen van 7 maanden zijn die hier last van hebben. Pff... nog veel lange avonden te gaan dus :$

9. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Hm, nou iig fijn om te weten dat we niet de enigen zijn!!

De laatste tijd ging t overigens ook een stuk beter en hadden we weer zelf ook nog een stuk avond. Ik krijg zelf t idee dat t de laatste dagen toch weer erger is geworden, doordat ze in t 19 weken sprongetje zit. Vandaag had ze er nl overdag ook last van. En dat heb ik alleen nog maar gezien tijdens haar 8 weken sprong!

Frieda, wat leuk dat Vera op jouw oudste dochter lijkt! Ik krijg idd erg veel opmerkingen over haar haar. En Vera zou ook best nog wel eens blond kunnen worden... ik ben nl ook blond en bij Vera's geboorte was t bijna zwart!
    Leuke namen trouwens, Anouk en Noelle!

Shampoo, ach wie weet is t bij jou sneller over! Hier is t nu wel al beter dan 2 maanden geleden hoor en een aantal weken dus heel erg goed gegaan.

10. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    @Snoopy, ja ik laat wel eens een lichtje aan, maar dat maakt niet veel uit hoor. Meestal begint het al als t nog licht is. 's Nachts heeft ze geen problemen en dan is het wel pikdonker.

11. Frieda

Frieda Bekend lid

Feb 24, 2009
    691
    1
    0
    Nou, ik hoop ook voor jullie, dat het eerder over gaat hoor, want wij hebben nog maar vrij weinig avonden voor onszelf gehad. Maar Noelle heeft ook in de eerste maanden veel gehuild en later bleek pas dat haar nekje vast zat en dat ze een koemelkallergie had. Die problemen zijn nu opgelost door behandelingen bij de osteopaat en andere voeding, maar doordat ze veel huilde en slecht sliep, vrees ik dat haar slaapritme niet goed is ontwikkeld en dat ontwikkelen kindjes in de 1ste 3 maanden las ik ergens.

Het heeft ons dus ook al veel moeite gekost om er uberhaupt een beetje in te krijgen dat ze ging slapen. Inmiddels doet ze nu wel, na elke 2 uur wakker zijn, een dutje en gelukkig sliep ze de nachten over het algemeen al wel vrij goed (na hele dagen hazenslaapjes was ze uiteindelijk dan 's nachts wel uitgeput). Sinds een paar dagen begint ze nu ineens overdag ook wat langer te slapen, in plaats van de hazenslaapjes die ze altijd deed, en we hebben nu ook, goddank, al eens wat avonden voor onszelf gehad. Dus we hopen dat ze de smaak van het slapen nu eindelijk eens te pakken krijgt.

12. Dora en Boots

Dora en Boots Niet meer actief

En de laatste voeding om 7 uur doen? En dan laten doorslapen tot de volgende ochtend? Of kan dit niet met borstvoeding?
    (Misschien een beetje 'dom'antwoord, maar probeer even mee te denken):D

13. Arevinol

Arevinol VIP lid

Oct 7, 2007
    7,759
    3
    0
    mama!
    Hihi, ja áls ze zou doorslapen vanaf 7 uur!! I wish! Ik maak haar niet wakker hoor ;)

Nee, ze wordt na t slaapje van 7u weer snel wakker en rond 8u-half 9 heeft ze weer honger. Rond half 10 wordt ze weer moe en dan wil ze dus niet slapen.

Maar ik dacht idd gisteren nog dat ik haar misschien na dat slaapje van 7u moet proberen weer te laten inslapen... Hihi, maar ik denk niet dat Vera t daar mee eens is ;)
    Bovendien redt ze t nevernooit de hele nacht dan, maar dat is niet zo erg.

14. Sweetlakecity

Sweetlakecity Niet meer actief

gaat vanzelf over.
    Vergeet niet dat bv iets in zich heeft waarvan ze beter slapen. Het wekt slaap op.
    Hier was ze ook aan het clusteren geslagen en kon zichzelf alleen in slaap brengen door slokjes. Nu is het vanzelf over. Ik heb me dus echt overgegeven aan het clusteren van haar.
    Nu is het ritueel na haar voeding ron 21 uur want het gekke is dat ze dan daarna wil slapen. Lekker in bedje en ze gaat vanzelf slapen. Hier werkt dat nachtlampje ook heeeeel goed! Daar gaat ze naar staren en valt vanzelf in slaap.

Share This Page