Ik ben een voorstander van de rust en regelmaat bieden maar als ik Ria Blom en het cb moet geloven dan ligt de kleine na iedere voeding vrijwel direct in zijn bedje. In de middag en avond is Thijmen een stuk onrustiger en dan heb ik hem graag bij me. Wel geeft hij zelf aan dat hij dan hartstikke moe is dus leg ik hem toch maar op bed. In bed verzet hij zich vaak in de middag en avonduren maar goed beneden huilt hij omdat hij zo moe is. Hoe doen jullie dat? De kleine beneden laten slapen in de avonduren tot dat jullie zelf ook naar bed gaan? Hebben jullie sowieso een beetje een schema op deze leeftijd? Liefs Eva
Merel was toen ze zo oud was, ook onrustig. Ik hield haar dan altijd een tijdje bij me tot ze in slaap viel op schoot. Dan sliep ze ook in bed wel door. Als jij je kindje lekker bij je wilt hebben in die uren...gewoon lekker doen hoor. Heel veel baby's hebben onrustige perioden op een dag en hebben dan gewoon behoefte aan mama of papa bij zich. gewoon doen wat goed voelt voor jou, die rust en regelmaat ligt meer in de volgorde van de dingen die je doet. Steeds zelfde volgorde met uit bed halen, eten geven, spelen enz. Een baby heeft ook gewoon heel veel behoefte aan liefde en warmte en lekker bij je zijn. Dat in bed slapen komt vanzelf goed!
Volgens mij is de Ria Blom methode slapen, voeden en dan knuffelen/spelen dus niet direct weer zn bedje in. Maar ik weet niet of dat ook zo is bij heel jonge baby's want ik begon ermee toen ons zoontje al 6 weken oud was. Ons zoontje kan zich ook erg verzetten als hij naar bed moet, vooral in de middag en avond. 's Middags wil ik hem er nog wel eens weer uithalen als hij al een tijd ligt te huilen maar 's avonds gaat hij niet meer van zn kamertje af. We komen dan nog een paar keer troosten en knuffelen maar hij gaat wel weer terug in zn bedje. Hij gaat om een uur of zes, half zeven naar bed en meestal zijn we dan nog wel even bezig totdat hij slaapt. Huilen, naar boven lopen, troosten/knuffelen, weer in bed leggen, gaat ie weer huilen, naar boven om te troosten etc. Rond een uur of zeven, half acht slaapt ie dan meestal toch wel. Ik vind dat kinderen en ook kleine baby's om een uur of zeven in bed horen te liggen. Maar dat is mijn mening
Hoi hoi, Hier hebben we een "ritueel" van eerst een borst voeden, ff boeren, knuffelen en dan de luier verschonen/ beetje door het huis lopen dingetjes kijken (hij is zo nieuwsgierig). Daarna kijken of meneer de andere borst wil, zoniet nog even knuffelen en meestal slaapt ie dan al en leg ik hem zo in zijn bedje. 's Avonds komt daar ook nog het badder/douche ritueel bij, vindt ie heerlijk met papa onder de douche en ik droog hem dan en masseer hem met babyolie, als ie daarvoor in de stemming is. Als ik geen visite heb wil ik hem ook nog wel in de box leggen. Hij wil niet altijd in zijn bedje op zijn rug liggen maar wel op zijn buik. En dat mag hij alleen in de box (hij slaapt dan als een roosje), zodat wij er bij zijn. Het gebeurt ook dat hij niet wil slapen in zijn bedje en dan hou ik hem lekker bij me. Negen van de tien keer valt ie dan lekker in slaap. Veel baby's zijn 's middags en 's avonds onrustiger. Een echt strak schema op uur hebben we hier niet, ik geef BV op verzoek (is nu ongeveer om de 3 uur), maar probeer wel de rituelen hetzelfde te houden. Probeer je gevoel te volgen, een huilend kind in bed is ook niet de oplossing. Als ie dan wel bij jou of in de box slaapt is dat toch ook prima. Wij hebben hier een aantal dagen gehad dat onze uk helemaal niet meer in bed wilde slapen. Toen hebben we ook met de "regels"gebroken en hem lekker bij ons laten slapen en overdag in de box op zijn buik of op schoot, dan sliep hij in ieder geval anders krijg je zo'n oververmoeide baby en dat is ook niet goed. Succes ermee en doe waar jij je het best bij voelt. Iedere baby is weer anders.
Toen Jarissa nog zo klein was (jeetje, dat klinkt alsof het al eeuwen geleden is), sliep ze 's middags en vooral 's avonds vaak bij ons. Ze had dan echt mamahonger. Heerlijk toch? Voor je het weet hebben ze helemaal geen tijd meer om te knuffelen of bij je te liggen!
ik doe wat me goed lijkt: soms even laten liggen huilen soms uit bed halen troosten soms in de box leggen soms bij mij in slaap laten vallen... net wat mij goed lijkt, alleen krijg je van andere mensen dan het commentaar dat je niet meteen naar een huilende baby moet toegaan en uit bed moet halen, troosten of aandacht geven want dan raken ze verwend? lastig dus! maar ik probeer het gewoon op mijn manier te doen en dan zien we wel...
Ik worstel hier ook een beetje mee. 's nachts en 's ochtends slaapt mijn zoontje in zijn ledikantje, maar 's middags en 's avonds is hij met geen mogelijkheid in zijn ledikantje te krijgen. Het is dan meteen krijsen, terwijl hij wel heel moe is. Dus dan neem ik of mijn vriend hem maar op de borst, want dan slaapt hij tenminste. Na zijn laatste fles van 22:00 kunnen we hem wel gewoon wegleggen. Ik heb ook al visioenen dat mijn zoontje als hij een half jaar is nog steeds 's avonds niet naar bed wil. Heb ook het idee dat alle baby'tjes keurig om 7 uur naar bed gaan behalve die van ons
Je bent niet de enige hoor. Gisteravond bv is ie bij mij in slaap gevallen en pas na de douche zijn bedje in gegaan, of hij ligt in de box te slapen.... ook hier slaapt ie 'sochtends tot halverwege de middag in zijn bedje (meestal dan... )
wij hebben onze kleine nooit savonds beneden laten slapen.al vannaf t begin t ritme bad/verschonen,flesje en naar bed.nooit mee naar beneden genomen. en t was vrij snel dat ze doorhad dat t dan echt bedtijd was. vandaar dat ik overdag nooit een slaapzakje aan doe.alleen savonds als ze echt moet slapen. door dat ritme hebben wij heerlijke rustige avonden. overdag zijn de slaaptijden net hoe t gaat die dag. maar avonds
inkie: overdag dus wel mee naar beneden voor een fles en 's avonds boven de fles geven? vanaf hoe laat bleef je boven dan? wel een slimme, wij sjouwen haar eigenlijk elke keer mee naar beneden, boven blijven zou al een hoop kunnen schelen...
we gaan rond kwart over 7 half 8 naar boven (ligt eraan of ze in bad gaat,en dat is om de dag) wij gaan altijd op bed zitten met een kussen tegen je hoofdeinde en dartegen aan zitten.kamer wat donkerder maken met ganglicht aan. ik heb dr nu altijd met dr rug tegen mn buik aan en dan ligt ze tegen mn buik aan te drinken.heel ontspannen en rustig.ze is zo weg. en als ze dan in slaap is gevallen met dr fles dan leg ik dr tegen mn schouder zachtjes boertje doen en ze is weg.(soms boert ze niet) dan loop ik zachtjes naar har kamertje waar mn vriend alles in de tussentijd donker heeft gemaakt.en leg ik dr zachtjes in bed. en dan ga ik zachtjes naar beneden.en onze avond begint.... als ze in bad gaat neem ik alleen dr fles met water mee die warm is en de poeder in n bakje los.en vlak voor ik klaar ben maak ik t klaar zodat t wat kan indikken(krijgt AR).dan hoef ik niet meer naar beneden. we hebben vannaf geboorte dr avond en nacht voeding boven gegeven.in t begin dr ochtend voeding ook mar dat al n poos niet meer. nu nog doe ik soms overdag de fles op mn bed geven in wat donkere kamer.dan is ze helemaal rustig en valt ze soms in slaap...
werkt super toch? idd al gaat ze uren vervelend doen (wat ze niet veel doet door dat ritme) ze weet niet beter....dus weet ze ook niet hoe t is om savonds beneden te zijn.dus vraagt ze er ook niet om.... wij gaan savonds nooit weg....gewoon omdat ritme niet te verstoren....
Rond die tijd was onze dochter ook altijd 's avonds in de weer. Ik hield ze dan beneden op schoot of in het wippertje en na de laatste voeding, lekker in eigen bedje. Totdat ze de hele avond op schoot lag te slapen en toen had ik het idee, ik leg haar in bed en dat ging goed. Ze gaat nu zonder problemen tussen 7 en half 8 naar bed. Ik denk niet dat je ze zo gauw verwent als je ze 's avonds niet in bedje leg, maar even bij je houdt.
Justin is overdag ook het onrustigst, hoe later op de middag hoe onrustiger. Dan ben ik het liefst zo snel mogelijk bij hem en steeds trap op trap af gaat nog niet zo lekker (keizersnee) dus ligt ie dan gewoon lekker in de box. Savonds rond een uur of 8 a 9 als ie echt onrustig is en wij nemen m op schoot valt ie daar wel in slaap tot zn laatste fles. Savonds tegen 11en gaan we naar boven en geef ik m op bed de fles en dan zorg ik ook dat alles donker is boven, ook mijn kamer. Hij slaapt nu ook al door, dus misschien dat dat toch wel geholpen heeft... Maar doe vooral wat jou het beste lijkt en niet iets doen omdat het in een boek staat....
Als je telkens zo lang bezig bent om je kindje in slaap te krijgen, kan het ook best zijn dat je hem te vroeg naar bed brengt. Wij hadden dat bij Eva rond die tijd ook en zijn haar toen een half uur tot een uur later naar bed gaan doen en toen ging het veel beter. Je kan wel vinden dat het om 6 uur bedtijd is, maar je kan baby's nu eenmaal niet programmeren .
Wij hebben ook geen vast ritme. Als Kyano moe word, laat ik hem soms wel in de box slapen, maar s'avonds nooit, dan leg ik hem in zijn bedje neer.
Ja daar heb je gelijk in dat het geen programma-tjes zijn ons mannetje slaapt meestal 's middags heel slecht en is tegen zessen echt wel moe...als ik het ga rekken wordt hij snel oververmoeid en inslapen gaat dan nog moeilijker! Dus naast dat het mijn mening is hoe laat kindjes er in horen te liggen, is het ook nog eens echt bedtijd voor ons mannetje.