Inslapen en huilen

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Meis28, 21 nov 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Strandbal

Strandbal VIP lid

3 mei 2013
    8.890
    3.414
    113
    @samarinde dat geldt dus niet voor elk kind. Ik zal niemand adviseren zijn kind te laten huilen maar ik zal wel mijn ervaring vertellen.
    Mijn dochter heeft de eerste weken alleen maar gehuild. Medisch was er niks. Ik heb ook alles geprobeerd, wiegen, sussen, bij haar slapen en noem maar op. Niks hielp.
    En toen wij de methode hebben toegepast om haae even te laten hebben wij van de 1 op andere dag een totaal ander kind. Dus dan snap ik niet waarom ik dat niet zou toepassen?
    Niet ieder kind is hetzelfde dus ook niet iedere aanpak werkt bij elk kind. Mijn dochter werd juist onrustig door het sussen, wiegen en troosten.

2. Liekje81

Liekje81 VIP lid

6 sep 2013
    20.370
    23.560
    113
    doktersassistente
    Zevenhoven
    Hetzelfde bij mij hoor Strandbal. Maar dat is bij haar gewoon echt inslaaphuiltje. Als het ander huilen is, of ziek, of wat dan ook, laat ik dr echt niet huilen. Dan ben ik er ook voor haar. En juist daar ff huilen bij gaan slapen, ben ik er ook voor haar door juist niet ernaar toe te gaan.

3. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Het is gewoon moeilijk er een duidelijk advies voor te geven want elk kindje reageert anders en ook ligt het aan de periode.. De ene keert werkt dit beter dan dat, en een tijdje later is het misschien weer andersom.. Ik heb m'n zoontje nu wel twee keer laten huilen (wat 25 min duurde) omdat ook niets anders hielp, en sinds die twee keer huilt hij nog niet eens een halve minuut en gaat hij lekker slapen. Hier heeft dit dus wel 'gewerkt' en ik heb een heel vrolijk en lief ventje dus volgens mij was er niets mis met deze aanpak. Al ging het ook tegen mijn gevoel in, maar ben toch blij dat ik het geprobeerd heb. Blijkbaar was dit nodig. Maar dit kan misschien over een tijdje weer over zijn met de pret en dat hij toch weer gaat huilen bij het naar bed gaan en ik wat anders moet verzinnen! Maar dat merken we wel weer..

4. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Wat een overdreven reactie.
    Bij mij gaat het helemaal niet tegen mijn gevoel in om mijn zoontje even te laten huilen. Als ik weet dat hij geen pijn heeft en alleen maar huilt omdat hij bij me wil zijn. En daar dan aan toe gaan geven? Daar snap ik niks van. Hij krijgt de hele dag alle aandacht maar als het bedtijd is niet meer hoor. Dat moet hij gewoon leren. Hij kan niet altijd z'n zin krijgen.
    Moet er niet aan denken om te gaan wiegen en dan heel voorzichtig slapend in bed leggen.. Waarom al dat gedoe? Mijn zoontje is super vrolijk de hele dag en ik denk dat dat deels is omdat hij zo lekker slaapt.
    als hij 's nachts wakker wordt vindt hij zelf zijn speen en slaapt verder.

5. Celika

Celika Fanatiek lid

15 jul 2013
    1.893
    381
    83
    Vrouw
    Dicht bij de zee
    #25 Celika, 26 nov 2015
    Laatst bewerkt: 26 nov 2015
    Hier een mama die altijd gewiegd heeft de rede was hij schreeuwde het uit als hij in zijn bedje lag dus om hem zijn rust te gunnen deed ik het zo.
    Ik ben tegen alleen laten huilen à 15 min of langer maar vriendinnen van mij laten hun kindjes ook huilen omdat die het schijnbaar nodig hebben.
    Ieder heeft zijn of haar mening en gelukkig is daar een forum voor om dat te delen.

En tuurlijk zou het zoveel makkelijker zijn als je kindje vanzelf in slaap valt of maar een paar minuutjes huilt.
    Helaas die van mij schreeuwde het uit en ja dan zit er niks anders op om hem in mijn armen te troosten en te wiegen.
    Een heel gedoe inderdaad! Maar voor mij als mama totaal geen probleem!

Volg je eigen gevoel en kijk naar wat voor jullie de beste methode is en waar jullie je prettig bij voelen.
    Moet wel zeggen dat mijn zoontje ook rond de 10 à 11 maanden ineens weer begon te huilen met inslapen misschien een fase of iets?

6. Suusjeuh

Suusjeuh VIP lid

4 jul 2010
    13.211
    13
    38
    Verpleegkundige/gastouder
    Juist het gaan slapen is zo'n gezellig en intiem momentje. Veel getrouwde mensen gaan toch ook liever slapen als hun man ook boven is ipv beneden of op het werk? Waarom moet zo'n klein kind dan helemaal alleen gaan slapen terwijl je zelf al aangeeft dat hij snakt naar je aandacht?

Wij hebben ook nooit laten huilen. Eerst slapend weg gelegd, later in ons nabijheid, hand op de rug, rommelen op de gang met de was, eventjes kijken. Toch hebben we nu voorbeeldige slapers s avonds. Zonder huilen. En zonder wiegen.

7. Humtum

Humtum Fanatiek lid

9 nov 2013
    1.046
    30
    48
    Noord Brabant
    Tsja, dit blijft een item dat onderdeel van twijfel/visie/strijd kan zijn.

Ik weet zelf vanuit mijn vakgebied t alleen gelaten worden voor een kind heel stresserend kan zijn en wat dat met het stresssysteem/Cortisolgehalte van een kind doet. Een baby kan zichzelf nog niet reguleren dus dat zouden wij als ouders moeten doen. Teveel Cortisol is slecht voor de ontwikkeling en kan leiden tot een minder goed emotie regulatie systeem. Ik zeg expres kan want het hangt natuurlijk met meer samen maar zeer zeker ook met dit.

Sommige ouders zeggen mijn kind moet ff huilen om in slaap te komen, ieder kent zijn kind het beste maar krijsen in bed is in mijn ogen niet ff "afschakelen" maar stress hebben.

Onze zoon mag best ff 5 min huilen maar we laten m nooit krijsen.
    Met 6 mnd zijn we het slaapritueel gaan omgooien naar eerst bv, dan spelen en dan klaarmaken voor de nacht ipv bv op t eind zodat die koppeling eraf is. We hebben toen paar avonden bij t bedje gezeten, nabijheid geboden maar niet eruit gehaald maar via fysiek contact regulatie. Sindsdien gaat hij prima slapen.

Maar mijn ervaringen zijn niet die van een ander. Mijn grootste houvast en daarmee ook tip aan jou: kies een methode uit, denk m goed uit hoe je t gaat doen en waarom en doe t gewoon. Waar jij achterstaat voor jouw kindje is goed, ongeacht wat de rest vd wereld vind!!

8. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Je moet ook doen wat bij je past hé. Ben je een moeder die het niet erg vindt om je kindje in slaap te wiegen of erbij te blijven tot het slaapt (ook al duurt dat tot ze 4 jaar zijn ofzo). Dan moet je dat doen, als jullie daar allebei rust in vinden.
    Als je dat niet kan of wil, of een andere mening hebt, dan zul je het anders moeten aanpakken en dat kan zijn 'laten huilen'. En ook die methode heb je natuurlijk in verschillende gradaties...ga je ernaast zitten of niet, raak je je kindje aan of niet, maak je oogcontact of niet, blijf je 5 minuten weg of 30 minuten etc etc. Ook heb je natuurlijk huilen en huilen. Wat de ene hard huilen vindt, vindt de ander wel meevallen. Ik vind het bijvoorbeeld al heel snel klinken als hard huilen en ga er dan vrij snel naartoe waardoor mijn zoon weer wakker der wordt en ik gestrest. Mijn man vindt het gehuil wel meevallen en laat hem 5-10 minuten gaan waardoor zoon lekker slaapt voor een uurtje of 2 (bij mij max 30 minuten) en zowel mijn man als mijn zoon lekker relaxt zijn als hij weer wakker is. Dus ja ik ga hem ook wat langer laten huilen want in ons geval lijkt iedereen daar relaxter van te worden.

9. Boommm

Boommm Niet meer actief

Hier ben ik het mee eens. Na 19.00 is het gewoon mijn tijd. Heb geen zin om nog een kwartier naast haar bedje te zitten totdat ze in slaap valt. Hier gaan ze na het bed ritueel dus gewoon in bed en de deur gaat dicht. De jongste huilt soms even 5 a 10 minuten en valt dan in slaap. Helemaal prima voor mij. Laten huilen gaat ook absoluut niet tegen mijn gevoel in.

10. Rainbow88

Rainbow88 Fanatiek lid

13 jan 2014
    3.648
    305
    83
    Ik heb mijn dochter 8 maanden lang 's avonds in slaap gewiegd, en op den duur bij mij in slaap laten vallen omdat ze te zwaar werd om te wiegen :) En dan legde ik haar slapend weg..

Toen eens v/d ene op de andere dag (Overdag lukte het vanaf 7 maand om haar wakker in bed te leggen) haar wakker erin gelegd na de avondfles en ze viel bijna meteen & tevreden in slaap.. En nu gaat dat elke avond zo.

En ik die dacht dat ik het nooit afgeleerd zou krijgen! Ik ben blij dat ik die 'paar' maanden haar toch lekker veel bij mij heb gehad, ook al had ik toen bijna niks van mijn avonden :D

11. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Dat is fijn dat het nu zo makkelijk gaat, maar dat is niet altijd en overal zo. Ik ken namelijk meerdere gezinnen waarbij 1 van de ouders de halve (zo niet de hele) avond naast het bed van peuter of kleuter zit omdat die anders niet slaapt, en dat is mij toch een stap te ver

12. Meis28

Meis28 Fanatiek lid

30 aug 2013
    4.026
    184
    63
    Spanje
    Dat heb ik idd ook veel gehoord ligero.. En daarom: elk kind is anders! Het een werkt bij het ene kindje wel en bij de andere totaal niet. Wel ben ik van mening dat je een baby goede slaapgewoonten aan moet leren want dat is heel belangrijk voor ze. En daarbij hoort ook het zelf in slaap vallen. Uiteindelijk is dat namelijk voor iedereen fijner (ouders én kind).

13. Ligero

Ligero VIP lid

1 aug 2011
    6.823
    1.533
    113
    Kijk goed naar je kindje en jezelf, wat bij jullie past. Als ik steeds m'n zoontje gaat troosten, gaat hij steeds harder huilen, slaapt vervolgens helemaal niet en is daarna nog langere tijd onrustig. Overstrekken, jengelen, mopperen, huilen. Zelfs op schoot of in de draagzak. Als ik hem in bed 10-15 minuten laat huilen, valt hij in slaap voor een uur, of 2 als ik geluk heb. En is daarna vrolijk, gezellig, rustig...Ik vraag me dus werkelijk af in welke van de 2 gevallen hij meer stress heeft.
    Ik vind het inderdaad lastig om hem te laten huilen. Maar slaap is ook belangrijk, en als ik steeds bij hem ben slaapt hij niet. Mamatijd krijgt hij wel weer als het geen bedtijd is. Dan draag ik hem vaak genoeg bij me, spelen, knuffelen, boekje lezen etc. Dus hij komt niks tekort 😉

14. Mop81

Mop81 Fanatiek lid

9 nov 2013
    4.130
    2.517
    113
    Vrouw
    Amsterdam
    Daar ben ik het helemaal mee eens. Mijn zoontje slaapt gelukkig wel goed in.
    Na de ritueeltjes die we samen hebben. Heel gezellig inderdaad.
    Ik bedoelde meer als hij om 5u wakker wordt ouzo en eruit wil.
    Nu loop ik naar hem toe en geef hem z'n speen en een aai en loop weer weg. Hij weet nu dat hij dan in bed moet blijven en gaat weer rustig slapen.

15. enerisab

enerisab Actief lid

16 mei 2015
    267
    0
    0
    Even meegelezen, zoontje 9,5 maand oud is ziek geweest (en nu herstellend) van een RS virus. Daardoor in de avonden meer aandacht en wat soepeler geweest tav huilen en uit bed halen. Nu dus niet zelf willen in slapen. Heb een combinatie van laten huilen met consequent bed ritueel overnieuw doen gedaan.... Het lijkt te werken.... Hij is al bijna 10 minuten stil. (Ik zal nog niet te vroeg gaan juichen). We zijn al een paar avonden/nachten aan het tobben.

Deel Deze Pagina