Vooropgesteld, ja ik weet dat loopstoeltjes niet goed zijn, niet voor de heupen, niet voor de voeten, niet voor de rug. Ja, ze staan de normale ontwikkeling in de weg. Ik wil hier geen 'loopstoeltjes zijn duivels, die moet je ritueel verbranden anders verpesten ze zeker je kind' topic van maken. Het eerste wat ik riep toen mensen cadeau ideetjes vroegen voor het kraamfeest was geen loopstoeltje! Die komt er hier niet in. Maar nu mijn zoontje 20 maanden is, alleen tijgert en rolt en mega gefrustreerd raakt in de tuin, ben ik er over na aan het denken. Hij wil buiten niet bewegen, niet rollen, niet tijgeren.. Niks. Niet zo gek ook, want het ligt hard, doet zeer aan z'n knieën, armen en voeten. Z'n tenen zijn al open geschaafd, evenals z'n knieën en bij z'n heupbotten zitten flinke harde plekken van het liggen op z'n buik op de tegels. Hij vind het niet leuk en ik vind het niet leuk dat hij niet naar buiten kan. Op schoot blijven of zitten in de kinderstoel is 5 minuten leuk. Ik heb al kniebeschermers geprobeerd, maar dat heeft ook niet het gewenste effect. Oh, en een kleed is super stom, daar blijf ik echt niet op liggen. Hij wil graag op ontdekkingstocht. Maar zodra hij dan op een stuk tegel komt is het frustrerend gehuil. Samen met de ergotherapeut gekeken naar andere opties, maar waar zij mee kwam, blijkt in de praktijk niet te werken. Volgende optie is een rolstoeltje, maar daar wil ik (nog) niet aan. Dus dacht ik, voor het incidenteel gebruik in de tuin bij de oma's (tuinen zijn helemaal betegeld, geen gras) aan een loopstoeltje. Wij hebben zelf geen tuin, alleen een balkon waar zachte tegels op liggen. Maar zoontje is natuurlijk wel al 20 maanden, 81 cm en net aan 9 kilo. Past dit dan nog wel? En, waar ik ook benieuwd naar ben, is er daadwerkelijk een goed onderbouwde reden waarom we hem nog steeds niet in een loopstoel moeten zetten? Hij heeft heupdysplasie gehad, maar vorige week nog een foto laten maken en z'n heupen zijn helemaal goed. Hij kan niet staan, niet zelfstandig zitten en lopen zal hij waarschijnlijk niet (goed) gaan kunnen. Voor mijn gevoel is het dus al 'as bad as it gets' dus wat valt er verder nog te verpesten met een loopstoel .. Ik heb momenteel de kees vliegende hollander op het oog. Via marktplaats, die heeft twee beugels langs het zitje waar hij zich aan vast kan houden voor de stabiliteit. Ook is deze, mocht het in de praktijk helemaal niet werken, goed verkoopbaar. Ik ben benieuwd naar jullie meningen! En als jullie andere ideeën hebben om het leuk te maken in de tuin, hoor ik ze ook graag .
Mijn zoontje zat tot een paar maanden geleden ook in een loopstoeltje, nu niet meer omdat hij nu zelf kan lopen. Hij vond het een heerlijk ding! Hij raakte ook super gefrustreerd omdat het lopen niet ging en hij wel alle kanten op wilde Dit was een fijne tussenoplossing. Op het einde was het stoeltje echte wel te laag geworden. In de hoogste stand zat hij er met bijna 90 graden gebogen knieën in en hij was toen ook ongeveer 82-83 cm. Qua gewicht moet het voor jouw zoontje geen probleem zijn, mijn zoontje woog toen 13,5 kilo en het stoeltje hield het prima. Een bijkomend voordeel voor mijn zoontje was dat hij met het loopstoeltje eindelijk wat beweging kreeg. Hij was daarvoor veeeeel te zwaar en kon niet kruipen met die dikke slappe beentjes. Nu rent hij de hele kamer door
Aangezien jouw zoontje al heupdysplasie had zou ik het gewoon even aan de arts voorleggen. Soms het is kiezen tussen de minste van twee 'kwaden'. En dan gewoon proberen. Tot hoe groot weet ik niet, want ik heb er geen. Heb je al een schommel waar hij in kan voor in de tuin? Vaak willen kindjes hier wel een tijdje in verblijven.
Is een buitenspeelkleed niet iets? Via google zag ik bijv een molly speelkleed. De onderkant is water dicht en hij heeft een vulling zodat je niet hard ligt. Je kunt het zo overal mee naar toenemen.
ik probeer gehoor te geven aan je openingsvraag, maar moet er wel iets bij uitleggen. Dat jouw zoontje van 20 maanden alleen tijgert en rolt dat zegt wel iets denk ik...dan is er toch iets met hem? Daarom zou ik zeker in jouw geval GEEN loopstoeltje gebruiken....die dingen zijn zoals je al zegt slecht en voor een kindje waarbij alles al niet goed gaat zou ik dan zeker nog niet zo'n ding gebruiken. Dus wil hiermee niet weer negatief over loopstoeltjes praten maar anders krijg ik het niet uitlegd.
Ik denk om eerlijk te zijn ook dat het zijn ontwikkeling niet zal stimuleren. Je laat hem iets doen wat hij lichamelijk niet kan, en door het stoeltje kan hij het wel. Waardoor in mijn ogen, de stimulans weg valt voor het zelf te gaan proberen. En bovendien zal je wel snel in een cirkel terecht komen van 10 minuten in het stoeltje. Gillende dreumes want hij wilt er niet uit. Dus uiteindelijk heel veel langer in het stoeltje. Ik zou ook iets van foamtegels doen, lekker kleurrijk en zacht. Wel een zoektocht zeg, met een kindje van die leeftijd bezighouden als hij lichamelijk niet zo veel kan.
Ik zou het overleggen met je therapeut, al vverwacht ik dat ze er niet positief over zal zijn...... toen wij fysiotherapie kregen voor voorkeurshouding van dochtertje zei hij wat je ook doet niet in een loop stoeltje zetten. Hij begreep niet waarom die überhaupt nog verkocht mogen worden. Aangezien jou kindje al hd gehad heeft zou ik er niet voor kiezen juist daarom niet. Ik zou faomtegels kiezen. Of bij leen Bakker of kwantum groor tapijt halen zo'n dikke waar hij op kan liggen buiten.
Hier was het een kwestie van beweeglijkheid en had het op zolder zetten van het loopstoeltje niets te maken net lengte, gewicht of leeftijd. Mijn dochter was 7 maanden, krap 70 en een kilo of 7 en klom er uit! Ze zette haar been opzij in het frame en duwde zichzelf er zo uit.... Er zal op de doos van het stoeltje vermeld staan tot welk gewicht en welke lengte het geschikt is Succes! Oh en die naaaaare loopstoeltjes: ik vind ze super! Drie dochters hebben er enorm plezier in gehad en er niets raars aan overgehouden.
Aylen, gewicht ben ik inderdaad niet zo bang voor . Hopelijk gaat het qua lengte ook nog even. Fijn dat het voor jouw zoontje een goede tussenoplossing is geweest. Gefrustreerde baby's/dreumesen zijn niet makkelijk. Sandana, schommelen vind hij inderdaad helemaal geweldig! We gaan regelmatig naar de kinderboerderij, hij zit dan vlot een half uur te schommelen. Mijn moeder heeft een babyschommel in de tuin gehad, maar die is nu weg. En ik heb gekeken voor op het balkon, maar ik ben bang dat die niet hard genoeg zullen gaan (van die schommels op een standaard). En hoe harder hoe beter . Het zal inderdaad kiezen zijn tussen twee kwaden, dat doen we al regelmatig. En ik ben nu geneigd om voor de leukste van de twee te kiezen. Averlhach, een kleed blijft hij niet op. Ik heb een picknickkleed, maar alles wat daar buiten ligt is veel leuker . Chebu, deze heb ik op ons balkon liggen. Om daarmee te tuinen van de (schoon)ouders te bekleden is een duur grapje. Alleen het balkon is al 80 geweest. Tuc, mijn zoontje heeft inderdaad 'iets'. Een motorische achterstand door een cerebrale parese. En juist daarom probeer ik alternatieve te zoeken zodat hij wél wat kan, wat valt er nog te verpesten bij een kind wat motorisch al slecht is (niet de meest prettige gedachtengang). Suusjeuh, ik wil het loopstoeltje ook niet om zijn ontwikkeling te stimuleren, daar doen we genoeg andere dingen voor. Hij kan ook wel staan, door de verhoogde spierspanning, maar kan zijn balans niet houden. Als hij houvast kan hebben aan de zijkant denk ik dat hij er best even prima in zal kunnen staan. Een zoektocht is het zeker, het is steeds lastiger en confronterender aan het worden. Juffie26, zn therapeut(en) zien we pas weer over twee weken. Ik zal het zeker bespreken, maar ben ook eigenwijs genoeg om het op eigen initiatief uit te willen proberen. Overigens is zijn ergotherapeute wel alternatieven voor het voortbewegen buiten aan het verzinnen, maar het is lastiger dan zij had gedacht. Janneke000, dat hij er uit gaat klimmen ben ik niet zo bang voor bed en box staan ook nog op de hoogste stand . Ik kan nergens iets vinden over de maximale lengte, alleen de hoogte van de loopstoelen zelf. Fijn dat jouw dochters er zo'n plezier aan hebben gehad! En nog even als aanvulling, ik heb via familie een loopstoeltje kunnen lenen, dus dit weekend gaan we even uitproberen of meneer het leuk vind en of hij er iets mee kan zónder een slechte houding aan te nemen. Voor thuis hebben wij zat hulpmiddelen om hem in een juiste positie te 'dwingen' (statafel, aangepaste eetstoel, driehoeksstoeltje..) dus het zal niet direct een aanslag op zijn lichaam zijn. Ergotherapeute vind het belangrijk dat kindjes van zijn leeftijd er zelf op uit kunnen om kattenkwaad uit te halen, dat is juist ook heel belangrijk voor de ontwikkeling. En als dit ook niks blijkt te zijn, 'vrees' ik dat de rolstoel toch echt de volgende stap is. En daar vind ik hem toch eigenlijk nog te jong voor . Bedankt voor het meedenken en antwoorden!
Ik ga nu hele domme dingen zeggen denk ik. Maar waarom niet gewoon een groot speelkleed of een dekbed? Dan doet hij toch ook zijn heupjes geen zeer en schaaft hij zijn tenen niet open?
Dat heb ik al twee keer eerder verteld, daar blijft hij niet op. Het is een dreumes van 20 maanden, die blijft echt niet meer op 2 vierkante meter liggen, die wil (net zoals 'gezonde' leeftijdsgenootjes) op ontdekkingstocht! Als dat zou werken zou het een stuk makkelijker zijn . Biancamv2, dankje! Dan moet dat wel lukken. Morgen gaan we het even uitproberen als hij niet ziek is. Ik haalde hem vanmiddag met hoge koorts uit bed en heb sindsdien een duf mannetje op me hangen. Goede timing .
Een loopauto misschien? Van Little Tikes heb je er waar ze echt in kunnen zitten. Of heeft hij dan niet genoeg steun om te kunnen blijven zitten? Ik begrijp dat het heel lastig is voor je...
Wat de schommel betreft: je kan ook 2 haken in de deuropening (buitendeur maar ook gewoon binnen) draaien en daar de schommel aan ophangen, werkt ook prima. Ik hoop dat je snel een goede oplossing vind, want een gefrustreerde peuter is zo zielig.
En een karretje waar bij achter kan lopen? Of zo'n autootje waar hij op kan zitten en zich met zijn voeten moet afzetten? Als dat te moeilijk voor hem is zou ik een loopstoeltje wel overwegen. Maar zou het eraf met fysio en/of kinderarts overleggen.
Ik zou het proberen als ik jou was. Misschien dat klinkt heel stom maar krijgt hij ook een ander gevoel van even daar in zitten dan alleen nog maar op de grond kunnen. Er gaat dan een andere wereld voor hem open. Je kunt kijken of je er een tweedehands kunt vinden op marktplaat.s. En ik neem aan dat jij als moeder echt wel weet wat je doet. Misschien is het ook wel een aanzet om wat meer te doen met zijn beentjes en kan hij wat meer gaan pakken enzo ik zie buiten dat het misschien niet goed is voor zijn heupen ook wel hele andere mogelijkheden als je hem daar in zou zetten daar bij hij is geen baby meer zijn botten zijn al wat sterker en niet meer zo zacht. Ik zou het proberen al is het alleen maar zo als je zegt hij van de grond af kan. Dan gaat hij zijn wereld je ook een beetje anders zien. Net zo als gewone kinderen zonder lichamelijke problemen. Ook hij mag kind zijn.