Inslapen in peuterbed

Discussion in 'Peuter en kleuter' started by conijn, Jul 6, 2009.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. conijn

conijn Bekend lid

Oct 24, 2008
    691
    0
    0
    Onze kleine vriend is in april 2 geworden en omdat hij over een week of 4 een brusje krijgt hebben we toen een peuterbedje aangeschaft. We hebben een poosje gehad dat hij er totaal niet in wilde en toch in zijn ledikantje ging slapen. Toen wilde hij er wel in, maar kwam er telkens weer uit en speelde kiekeboe met ons. We lieten hem dan inslapen in het ledikantje en mijn man legde hem dan 's avonds over in zijn peuterbed. Zijn ledikantje staat dus ook op zijn kamer.
    Nu zijn we zover dat meneertje perse in zijn peuterbed wil liggen, maar hier, zodra de deur dicht is, weer uit komt. Hij wil niet meer in zijn ledikantje slapen. Nu lukt het nog wel om hem te slapen te leggen in zijn ledikantje en dan over te leggen, maar ik wil eigenlijk het ledikantje klaar gaan maken voor zijn brusje.
    Voor ons begint de tijd dus een beetje te dringen en mijn man wil absoluut geen extra ledikantje erbij kopen. Conclusie is dat ik nu vrij gestresst ben, want de baby heeft nu geeneens een bedje.
    Mijn plan is nu om het ledikantje van de kamer van onze oudste zoon te halen en toch maar gaan proberen om hem in zijn peuterbed in slaap te laten vallen zonder dat hij er telkens uit komt.
    Wie heeft er tips voor mij om dat te laten lukken?? Even handig om te vermelden is wel dat hij nog niet praat, maar wel begrijpt :)

Alvast bedankt voor jullie hulp!!

Liefs

2. Brezjika

Brezjika Bekend lid

Hoi,

Dat je peuter eruit komt gaat echt vanzelf over. Zolang hij geen deur open kan maken (haakje) of op meubels klimmen in kamer (vanwege omvallen), kan het in toch geen kwaad?

Als je hem laat rondlopen op zijn kamer, gaat hij er dan niet vanzelf zijn bed meer in?

Die van mij hebben het ook gedaan (oudste twee), maar zorgde wel dat ze hun kamer niet uit konden.

3. bloem82

bloem82 VIP lid

Sep 5, 2007
    11,197
    601
    113
    Bij mij is het nog niet zover, maar wat ik me al wel afvraag.
    Als ze dan rond kunnen lopen in hun kamertje, dan kunnen ze de deurtjes van de kaast ed ook openen, dan moet je dus zorgen dat daar niks kleins in ligt? En in de commode la heb ik flesje alcohol, thermometer en dat soort dingen liggen, moet dat dan ergens anders heen?
    Of als er iets kleins op de grond ligt, wat de stofzuiger niet heeft gepakt en jij niet hebt gezien, kan je kindje dat opeten omdat je er geen toezicht op hebt, hoe los je dat het beste op.

4. inge1983

inge1983 Bekend lid

Jul 27, 2006
    675
    0
    0
    Slaapt je zoontje in een slaapzakje? Hier heeft dat toen wel geholpen toen Nils overging naar het peuterbedje. En als je na het avondeten even uit gaat leggen dat hij straks in zijn mooie nieuwe bedje voor grote jongens mag gaan liggen en de volgende dag een hele grote sticker mag plakken (of iets anders van beloning). Dit werkt bij Nils heel goed.
    O ja en nog een tip als je bang bent dat hij de deur open maakt, . . even de klink een kwartslag draaien.

Hoop dat je er iets aan hebt,

Groetjes Inge

5. inge1983

inge1983 Bekend lid

Jul 27, 2006
    675
    0
    0
    Ik zou overigens geen haakje of zo op de deur zetten, hoe krijg je die open als je in paniek bent omdat er brand in je huis is en je niks kunt zien????

6. Brezjika

Brezjika Bekend lid

Als er meubels op de slaapkamer staan moet het wel vastgemaakt zijn aan de muur, vanwege het klimmen en dat het dan op je kindje kan vallen, levensgevaarlijk.

Ik had wel een haakje op de deur, het stond dan op een klein kiertje. Zo konden ze er niet uit als ze niet in bed bleven. Het idee dat ze ín de nacht er uit glippen en je merkt het niet meteen omdat je slaapt. Als ze ouder worden dan hoeft dat haakje niet meer.

En wat betreft over het niet open kunnen krijgen in paniek, heb je je voordeur of achterdeur ook niet op slot of op de haak?

Ik gebruikt daarvoor zo'n simpel haakje wat je omhoog wipt om open te krijgen.

En kleine dingen in laden etc. zijn ook gevaarlijk.

7. inge1983

inge1983 Bekend lid

Jul 27, 2006
    675
    0
    0
    Ik vind het gewoon niks om mijn kind op te sluiten op zijn kamer. Nils heeft zijn deur nog nooit opengemaakt en hij slaapt al een jaar in een peuterbedje en komt er wel uit, maar blijft dan aan de deur staan ( sinds kort slaapt hij zelfs met de deur open, daarvoor staat er een traphekje aan de trap).

En misschien heb je wel gelijk van dat haakje en voordeur, maar mijn voorkeur heeft het niet. Ik zou eerst proberen om de klink om te zetten.

8. conijn

conijn Bekend lid

Oct 24, 2008
    691
    0
    0
    Dank je wel voor jullie reacties. Ik heb de deur niet op slot. Ook ik ben daar persoonlijk niet voor. Hij komt zowel met als zonder slaapzak uit bed, dus dat helpt ook niet zo. Ik heb er al wel aan gedacht om hem te laten lopen op de bovenverdieping met de traphekjes dicht en met de babyfoon erbij.
    Ook het stimuleren met stickers heeft nog niet zo veel zin denk ik omdat hij nog niet praat. Hij begrijpt mij wel en geeft zelf aan dat hij in het grote bed wil (aanwijzen en antwoord geven op de vraag: ga je lekker in het grote bed slapen: JA!! Blijf je dan lekker liggen: JA, maar vervolgens staat meneertje weer direct naast me :) )

We gaan morgen het ledikantje weg halen en hem wat langer op houden. Zodat hij goed moe is en als hij dan goed inslaapt dan weer telkens ietsje eerder naar bed. Kijken of dat helpt.

Liefs Conijn

9. inge1983

inge1983 Bekend lid

Jul 27, 2006
    675
    0
    0
    Ja je moet toch iets proberen dan. Succes ermee en hopelijk werkt het!

10. pinguin72

pinguin72 VIP lid

Jan 7, 2006
    7,832
    1
    38
    Ik heb bij Quinn op een gegeven moment ook gewoon het ledikantje weggehaald.
    De kamer dichtgedaan waar het ledikantje naar verschoven is en hem dus voor een voldongen feit gezet.
    Hij heeft de eerste avond gehuild en daarna nooit meer.
    succes meid!

11. deepfreeze

deepfreeze VIP lid

Nov 29, 2007
    11,895
    42
    48
    Ons zoontje gaat binnenkort ook over. Dus ik lees even mee.

Wij gaan een klein kettinkje met een oogje in het kozijn en een oogje in de deur. Maar dan kleine oogjes, die je er zo uit kun duwen met je schouder als er echt paniek is. Sterk genoeg voor de kleine, maar slap genoeg voor een volwassene..

12. MissFlower

MissFlower Fanatiek lid

Nov 17, 2008
    4,166
    397
    83
    die van ons gaat ook binnenkort over en geen idee hoe het zal gaan.. denk dat het steeds terug leggen gaat worden als ze niet wil.. wij hebben boven ook een traphekje dus ze kan de trap niet af en ik heb de babyfoon altijd nog aan dus ik hoor haar snel genoeg

13. Liesbeth79

Liesbeth79 Bekend lid

May 18, 2007
    575
    1
    18
    Female
    Gelderland
    Nou, ik was eerst ook tegen haakjes enzo, maar ga het nu toch maar doen. Afgelopen zaterdagavond vond ik onze zoon in onze slaapkamer, in het open raam. Had ie de lamellen helemaal weggeschoven, raam helemaal open gedaan (raam gaat naar binnen open, dus dat kan anders helemaal niet), hor eruitgehaald en daar stond ie dan.. en ik maar denken dat ie sliep, want het was stil op de babyfoon. Ja logisch, was ie net zijn kamer uitgeglipt toen ik even in de keuken was ofzo. Pff, ben nog nooit zo geschrokken.
    Ik moest wel lachen om zijn antwoord op mijn vraag wat ie daar dan wel deed: poepen :).
    Dus, in dit geval is een haakje wel veiliger. En nee, met die hitte van afgelopen week kon ik echt niet op de hele bovenverdieping alle ramen sluiten.

14. sammmie

sammmie Actief lid

Sep 6, 2006
    154
    0
    0
    Volhouden volhouden en nog is volhouden!
    Echt hoor, zo is het bij mij ook gegaan.
    Nikita kwam steeds haar peuterbedje uit als ik haar net in bed had gelegd... gek werd ik ervan.

Als eerste ben ik begonnen met uitleggen dat ze moet blijven liggen (ze begrijpen inderdaad meer als je denkt) daarna gewoon in bed in gelegd, ritueel gevolgd en weggegaan.
    Ben boven gebleven , in andere kamer, aangezien ik al standaard wist dat ze er toch weer uit komt.
    Gelijk weer teruggelegd, zodra ik maar merkte dat ze eruit komt. Toen nog aardig. De 2e keer minder aardig. De volgende keren zeg ik niks meer, pak d'r alleen beet en leg d'r terug... Soms moet ik dit wel 15 keer doen.
    Kost even tijd, maar op een gegeven moment geven ze echt op, als ze maar merken dat ze d'r zin niet krijgen. Niet naar beneden, niet in een ander bedje.

Uit eigen ervaring; het wordt steeds minder, het eruit komen! Nu is het nog maar 2x (toch even proberen) en dan geeft ze het al op!

Succes!

15. Brezjika

Brezjika Bekend lid

Ja inderdaad ze geven op een moment wel op, maar met een haakje is toch supermakkelijker en minder werk. Als het haakje erop zat, stond de deur van de slaapkamer op een klein kiertje.

Zeggen dat hij/zij moet slapen, verhaaltje voorlezen blablabla etc. Voordeel hier van is, ze kunnen wel bij de deur gaan staan en misschien gaan roepen/schreeuwen, gewoon negeren en hebben ze wel gauw door dat teruggaan naar bed het beste is :). En je hoeft niet tig keer heen en weer te lopen.

Op een gegeven moment hoeft het haakje er ook niet meer op als ze ouder zijn. Bij oudste dochter was dat al redelijk snel, ligt ook aan hoe het kind is, oudste zoon duurde langer, deed het ook in zijn slaap soms (uit bed), vond het doodeng.

Volgens mij ligt er ook aan in wat voor huis je woont, want ik kon dat niet altijd horen/zien als zij of hij uit bed kroop.

16. cupcakes

cupcakes Fanatiek lid

Sep 28, 2006
    2,574
    4
    38
    Midden van NL
    Ik heb de klink van de deur omgezet, de eerste keer werd hij hysterisch en hebben we de klink uiteindelijk teruggezet. Toen ging het even iets beter, hij kwam er 1 of 2 keer uit en bleef toen liggen. Maar na 2 dagen bleef hij er maar weer uitkomen. Uiteindelijk was ik het een middag zat nadat ik hem al minstens 10x had teruggebracht naar zn bed en heb toch de klink weer omhoog gezet.

Dat bleek te werken, hij heeft toen nog even gehuild maar niet hysterisch en is toen gaan slapen. Daarna is het elke nacht goed gegaan (en 's middags ook). Ik heb hem overigens wel goed uitgelegd dat ik wegging, dat hij de deur niet open kon maken, maar dat als hij wakker werd hij mij kon roepen en dat ik dan de deur open zou maken. Hij pikte er toch wat van op, want 's avonds begon hij het zelf te vertellen: mama weg, deurtje dicht, mama roepen, mama openmaken :)

17. baard

baard Actief lid

Jul 9, 2006
    196
    0
    0
    verzorgende
    ik vraag me af of er op hun kamer speelgoed staat, zo ja gaan ze dan niet spelen?
    of niet in de kasten zitten of vallen ze niet op de grond in slaap?
    mijn meisje is pas 2 en ligt nu nog lekker in haar ledikant.
    mischien van de winter over of zo?

gr debby

18. conijn

conijn Bekend lid

Oct 24, 2008
    691
    0
    0
    Onze eerste "echte'' poging gaat vanavond beginnen!! Duimen jullie mee haha!!

Ik laat het weten

Liefs Conijn

19. sammmie

sammmie Actief lid

Sep 6, 2006
    154
    0
    0
    Veel succes Conijn, en volhouden he, en niet alleen vandaag, ook morgen en de dag erna!

Ik lees mee, ben erg benieuwd hoe het gaat!

Gisteren had onze Nikita weer een slechte avond met naar bed gaan, vaak is het nog maar zo'n 2 keer eruit (voorheen echt wel is 15 keer; ze is een echte volhouder, in alles hoor!).
    Maar gisteren was het weer goed mis. Uiteindelijk heb ik d'r in de badkamer gezet, zonder knuffel, zonder speen! (nog net de douche niet aan pff ;) )
    Daar staat nl. de klink wel omhoog, dus kon ze er niet zomaar uit.
    2 min. moest ze blijven zitten (zoveel min. als leeftijd).
    Brullen, maar het had wel effect!!

20. suus1983

suus1983 VIP lid

Oct 10, 2006
    50,252
    36,073
    113
    Kan het niet zijn dat hij gewoon nog niet toe is aan het grote bed als hij nog wel goed slaapt in zijn ledikantje? Persoonlijk zou ik het gewoon eerst zo laten.
    Je zegt dat je man niet nog een ledikantje wil, een wiegje anders voor de baby en je hebt zelf ook nog wat te zeggen neem ik aan.. Kun je anders niet een ledikantje lenen van iemand.

Share This Page