Mag je als persoonlijk begeleider vrienden worden?

Discussie in 'De lounge' gestart door bunchy, 12 jan 2023.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.677
    515
    113
    Een kennis van mij op de sportschool kwam laatst met haar pb-er op de sportschool. Later vertelde hij mij dat zij vrienden zijn en elkaar bijna dagelijks zien. Geen seksueel contact verzekerde hij mij. Is dit wel toegestaan? Als psycholoog sowieso niet maar als maatschappelijk werker wat zij is, veronderstel ik?
    Ik vind het grensoverschrijdend maar misschien zit ik er wel naast? Even nieuwsgierig

2. Oilell

Oilell Fanatiek lid

8 okt 2018
    3.225
    4.457
    113
    Vrouw
    Dit is natuurlijk altijd lastig. Zeker bij langdurig contact is het fijn dat het klikt en dat er ook naar de mens achter de cliënt/professional gekeken wordt. Maar ik ben van mening dat een vriendschap evenwichtig moet zijn. Je staat op het zelfde niveau en kiest er van beide kanten voor om een vriendschap aan te gaan. Dat kan niet als je een afhankelijkheidsrelatie hebt, waarbij de een meer "macht" heeft dan de ander. Als je als professional betrokken bent bij een cliënt kan je dus geen vriendschap hebben. Het kan uiteraard gebeuren dat je een fantastische klik hebt, maar dan zou de professionele relatie beëindigd moeten worden. Een collega neemt dan de cliënt over, waardoor er op persoonlijk vlak ruimte ontstaat.

consider, Kolibrie2, Saartje33 en 4 anderen vinden dit leuk.
  3. NiekeKris

NiekeKris VIP lid

13 apr 2008
    23.139
    8.870
    113
    Dat lijkt me aan heel veel factoren liggen, weinig algemeens over te zeggen... Ik sluit me aan bij wat Oilell schrijft.

4. KleineLai

KleineLai VIP lid

30 dec 2017
    14.248
    28.270
    113
    Persoonlijk begeleider voor wat precies? Ik denk dat het wel verschil maakt of het om een fysio -achtige begeleider gaat of om een psychische begeleider

mausi, citroenrasp, Ysabella en 4 anderen vinden dit leuk.
  5. Juul75

Juul75 VIP lid

8 apr 2010
    12.091
    7.843
    113
    Als er een werkrelatie is (en die is er) waarbij een zekere ongelijkheid is (en die is er) vind ik het bijzonder ongepast om de grens tussen werkrelatie en privé relatie te overschrijden. Dan maakt het helemaal niet uit of het seksueel is of niet.

Madelie, einad, Kolibrie2 en 3 anderen vinden dit leuk.
  6. Syane

Syane VIP lid

21 aug 2013
    12.245
    11.825
    113
    Dat is niet de bedoeling. Het moet professioneel blijven. Natuurlijk kan er wel een vriendschap ontstaan maar dan moet je als begeleider je begeleiding overdragen aan een ander.

7. Iertje81

Iertje81 VIP lid

31 dec 2015
    17.953
    33.624
    113
    Wat voor begeleider is het dan? Iemand die vanuit een professionele organisatie hulp biedt? Maar in wat voor vorm precies? En is samen sporten onderdeel van de behandeling? Wie weet denkt de hulpvrager wel heel anders over de ‘vriendschap’ dan de professional in deze?

Huismuisie, Kundera, NiekeKris en 2 anderen vinden dit leuk.
  8. MamavanLieverd

MamavanLieverd VIP lid

1 dec 2014
    7.394
    5.298
    113
    Het is me niet duidelijk op welk vlak de begeleiding zich afspeelt, want dat maakt natuurlijk heel veel uit voor de context. Ik ken de term persoonlijk begeleider voornamelijk vanuit de wlz en dan is het zeker wel toegestaan om een bekende de begeleiding te laten doen (de svb heeft daar zelfs modelovereenkomsten voor).
    Als het inderdaad gaat om een maatschappelijk werkster (daar lijk je niet zeker van?), dan is het misschien wel een ander verhaal. Ik vind de term persoonlijk begeleider daar dan weer niet bij passen, maar misschien ligt dat aan mijn ervaringen.

9. owly

owly VIP lid

19 aug 2013
    22.323
    10.291
    113
    Ligt denk ik aan wat voor begeleider hij is.
    Is hij een personal trainer of dansleraar heb je het over mijn gevoel wat anders dan in de ( geestelijke) gezondheidszorg.

Maar zelf zou ik afstand houden om scheve ogen te vermijden. Je zou professioneel genoeg mieten kunnen zijn.

10. olleke

olleke Fanatiek lid

8 mrt 2012
    4.845
    4.103
    113
    Dit!
    Op basis van de weinige info die we hebben kan ik er niks over zeggen. Hangt van zoveel dingen af. Ik ken iemand die met begeleider naarvde sportschool gaat, maar daar is een duidelijke reden voor.

Iertje81 vindt dit leuk.
  11. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.004
    3.665
    113

Zij is maatschappelijk werker van die ''hij'' of lees ik het verkeerd, als dit zo is vind ik omdat je zegt dagelijks contact en elkaar zien echt ongepast in een proffesionele setting.
    Seksueel of niet, denk dat het goed zou zijn om het proffesionele aan een ander over te laten en verder te gaan met de vriendschap.
    Waarom moet er bijgezegd worden geen seksueel contact? Dat is al een opmerking dat ik denk, eigenlijk weet jezelf dat dit al een grens erover is.

Syane vindt dit leuk.
  12. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.677
    515
    113

Ja inmiddels is zij niet meer zijn persoonlijk begeleider omdat het contact te persoonlijk werd.. maar dan nog vind ik het vreemd.
    Nouja..
    ik weet dat mensen met big geregistreerde beroepen die niet mogen (contact blijven houden) maar geen idee of dit voor maatschappelijk werkers ook geldt..
    waarschijnlijk mag het dan wel gewoon..

esklessebes vindt dit leuk.
  13. Biny

Biny VIP lid

10 feb 2011
    17.556
    5.653
    113
    Vrouw
    Maar als zij niet meer z’n persoonlijk begeleider is is er toch niks meer aan de hand?
    Wat wil je er verder mee dan?

Syane, Eefje00, Kundera en 2 anderen vinden dit leuk.
  14. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.004
    3.665
    113

Je kan natuurlijk net iemand treffen wat heel goed klikt maar dan moet er wel proffesioneel gehandeld worden en dat dus afsluiten.

Zelf werk ik in de zorg en had ook collega's die cliënten op fb/insta enz hebben zelf vind ik dit ook te ver gaan. Onprofessioneel en snap dat je heel goed kan matchen met cliënten maar weet je grens daarin. Anders ergens anders gaan werken.
    Zelf ben ik ook wel eens opgezocht of dat ik ineens een berichtje kreeg maar hier persoonlijk op gereageerd van ik begin daar niet aan. Want waar is dan de grens.

15. bunchy

bunchy VIP lid

21 aug 2009
    6.677
    515
    113
    niks! Ik was gewoon verbaasd!

16. evaleana

evaleana Fanatiek lid

2 nov 2021
    4.884
    6.415
    113
    Als er echt sprake is van een ongelijke situatie, snap ik je zorgen. Hier meegemaakt dat een begeleider van een familielid (met een licht verstandelijke beperking, woont begeleid, toen nog minderjarig) contact bleef houden nadat ze ergens anders was gaan werken en gebruik maakte van zijn goedgelovigheid. Dus ze vertelde dan bv dat ze geldzorgen had, een beetje zo vissend naar hulp, en hij bood dan zelf aan om wat geld te geven (gelukkig nooit heel grote bedragen, hij kreeg elke week wat zakgeld).

Maar bij twee volwassenen zonder dit soort problematiek, lijkt een vriendschap me geen probleem.

17. Prjbt

Prjbt Fanatiek lid

28 jun 2022
    1.116
    1.183
    113
    Vrouw
    Ik ben al jaren lang zeer goed bevriend met mijn fysio. Onze kinderen zijn ook beste vrienden.

En weet je ze is nog steeds mijn fysio en dat gaat prima

18. Narcisje

Narcisje VIP lid

17 mrt 2016
    12.809
    8.474
    113
    Vrouw
    Ik heb een persoonlijke band opgebouwd met mijn maatschappelijk werkster van vroeger en we zijn goede vriendinnen geworden.

19. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113

Ik snap wel dat je het bijzonder vindt.

Vind ik ook wel een beetje. Natuurlijk kun je wel vrienden worden maar dan niet meer begeleider.

Persoonlijk heb ik dat nooit met iemand gehad. Maar ik sta er ook niet voor open.

20. esklessebes

esklessebes VIP lid

23 mrt 2014
    7.004
    3.665
    113

Blijven mensen stel het is de ware!;) vind dat niet zo erg vind het belangrijker hoe een professional ermee omgaat.

Deel Deze Pagina