Ik heb een naam op het oog die in heel NL welgeteld 6 keer gegeven is. Zeldzaam dus. Nu ben ik normaal gesproken niet zo van de zeldzame namen, ik zie er veel nadelen van. Je moet vaak de naam herhalen, spellen, enz. Maargoed, dit is wel de enige naam die een echte kanshebber is. Wie heeft hier ook een zeldzame naam, en hoe ervaar je dat? Of jullie kinderen, als ze al iets groter zijn en dus al kunnen ervaren hoe het is om een zeldzame naam te hebben? Voor de duidelijkheid, het is een bestaande naam, op de standaardwijze geschreven. Niks geknutseld dus.
Ben toch wel erg benieuwd naar de naam. Mijn zoon heeft een niet veel voorkomende naam, maar om nou te zeggen dat deze zeldzaam is nee, dat niet!
Mijn man heeft er eentje en vind het niks. Altijd spellen en als hij op werk email contact heeft, kunnen mensen niet plaatsen of het een man of vrouw is. Geen dramas natuurlijk, maar in zijn geval heeft hij het nooit leuk gevonden. Daarnaast had het ook een te makkelijke rijm/scheld mogelijkheid.
Mijn vriend heeft een Turkse naam die voor Nederlanders ingewikkeld is (met een achternaam die nog ingewikkelder is) maar hij doet daar zelf nooit moeilijk over, hij snapt wel dat het niet zo wordt uitgesproken zoals het bedoeld is en stelt zich zelfs vaak op de 'Nederlandse' manier voor. Ik denk dat het heel erg aan de naam ligt of het te ingewikkeld is of niet. Namen als Tias, Danne, Boan, Caspian en Avan klinken normaal en zijn goed te begrijpen ook al zijn er maar heel weinig van.
Mijn moeder heeft een zeldzame Franse naam. Zij is genoemd naar een tante die ook die naam had. Mijn moeder is trots op haar aparte naam en heeft er geen moeite mee, dat ze die moet spellen of herhalen.
Wij hebben voor een meisje 2 namen op het oog die ook niet veel voorkomend zijn, maar (in mijn ogen) niet 'raar'. Namelijk Myrna/Mirna (tot: 4x) en Alize (1x). Dus het ligt een beetje aan de naam. Namen als Dj'quenaishely, Beer en Spijker vind ik van het andere soort 'zeldzame' namen.
Ligt er denk ik aan hoe ingewikkeld de naam is. Als een naam zeldzaam is maar toch heel duidelijk zonder veel andere mogelijkheden van schrijven/uitspraken, dan denk ik niet dat er veel problemen komen. Zelf heb ik een naam die niet super zeldzaam is (maar ook niet populair) maar wel op verschillende manieren gezegd en gespeld kan worden. Dat is wel redelijk irritant
Een van m'n kinderen heeft absoluut een zeldzame naam, wordt positief op gekeken door het kind in kwestie. De schrijfwijze is wel heel makkelijk. En een van m'n andere kinderen heeft trouwens een top vijf naam.. Ben benieuwd hoe daar later op teruggeven wordt
Jij kijkt denk ik naar hoe vaak de naam vorig jaar is gegeven? Want in 2014 liepen er in Nederland in totaal 93 meisjes/vrouwen met de naam Alize rond, 1010 met de naam Myrna en 319 met de naam Mirna. Inderdaad niet zeldzaam dus (Met de naam Beer liepen er 217 jongens/mannen rond dus die naam is niet zo zeldzaam. Er waren slechts 6 jongens/mannen met de naam Spijker, dus die naam is wel vrij zeldzaam. Dj'quenaishely bestaat niet. Raar is weer een ander verhaal dan uniek/zeldzaam ) De 'echte' populariteitscheck vind je wat mij betreft dus hier: Nederlandse Voornamenbank (= hoeveel mensen lopen er van alle leeftijden met die naam in Nederland rond)
Mijn oudste dochter heet Nouk. Ook een naam die niet veel voorkomt. Ze is nu bijna 7, en ze is erg trots op haar naam! Ze vind het alleen maar leuk dat niemand anders zo heet. Ik ben wel nieuwsgierig naar de naam!
Ik heb een naam die je weinig hoort. Het enige leuke er aan is dat het een unieke naam is. Verder vind ik het verschrikkelijk. Altijd maar uitleggen hoe je heet. Hoe je het schrijft. En dan nog zeer regelmatig zien dat je naam verkeerd geschreven wordt. Irritant
Ik vind het juist leuk dat mensen mijn naam niet kennen, maakt mij niets uit dat ik moet spellen. Een enkeling heeft het gelijk goed. Het leuke is dat ik dus juist veel complimenten over mijn naam krijg. Onze dochter heeft ook een aparte naam, die wel weer meer voorkomt bij jongens.
Onze jongste heeft een vrij zeldzame naam (in totaal 88 mensen met die naam in NL). Mensen reageren er eigenlijk altijd heel positief op. Maar het is geen aparte naam verder en de spelling en uitspraak is gelijk aan een veel meer voorkomende naam m.u.v. de eerste letter dus dat vergemakkelijkt ook wel natuurlijk. Heb ook eigenlijk juist het idee dat hij beter blijft hangen door het unieker zijn. Men hoort hem 1x en dat blijft hangen.
Onze dochter heeft een moeilijke naam (niet geknutseld) en de ene helft van de mensen snapt t wel en de andere helft zegt t fout.. Tja voor ons was t toch echt DE naam. Zelf heb ik een simpele naam; V.era Maat hoe vaak ik wel niet E.va ben genoemd..
Ik heb zelf een zeldzame naam en ben er erg blij mee. Krijg altijd leuke reacties van Oh wat een mooie naam. En het is blijkbaar zo zeldzaam dat toen ik jaren geleden voor het eerst een emailadres aanmaakte, ik gewoon mijn voornaam kon gebruiken! Twee meisjes zijn naar mij vernoemd, echt grappig. Een oud klasgenootje van mij en van mijn zus hun dochters naar mij vernoemd zeg maar. Dat hebben ze ook echt zo gezegd. Leuk joh. Nu zie ik de kindjes wel eens op fb en dan zie je je naam voorbij komen, echt heel raar voor mij! Mijn moeder had de naam gehoord van een vrouw in het dorp. Evanne. Ze hebben er later Eva Anne van gemaakt als doopnamen maar mijn roepnaam is altijd Evanne geweest. alleen hier in Spanje spreken ze het niet mooi uit dus ben ik hier Eva gaan gebruiken. Maar voor de Nederlanders hier ben ik gewoon Evanne.
Mijn man en ik hebben allebei een naam die je moet spellen. En we hebben allebei een top 10 achternaam. Wij vonden het leuk om een unieke naam te geven aan onze kinderen. We hebben ze zelf bedacht, maar het zijn niet echt gekunstelde namen. Ik ga ze hier niet neerzetten ivm hun privacy De oudste is inmiddels bijna 7 en vindt het een leuke naam. Ook zijn er mensen die zeggen: 'goh, nog nooit van gehoord, maar het past erg goed bij haar!' Dat vind ik erg leuk. Onze namen hebben wij gemaakt uit mooie klanken en uit een gevoel wat we onze kinderen mee wilden geven...
Ik vind 't zelf niet vervelend. Dat mensen het niet in één keer goed verstaan, kan ik goed begrijpen en soms stel ik me maar gewoon alvast voor met de afkorting die iedereen gebruikt. Wat ik wel gruwelijk irritant vind, is wanneer mensen (en dan vooral bedrijven en organisaties) het niet goed over kunnen typen. Als ik een e-mail afsluit met m'n naam en ik iets terugkrijg wat gericht is aan een heel andere naam, of als ze 36 keer m'n naam op een E laten eindigen, in plaats van op een A (terwijl het ook met een E geen veelvoorkomende naam is). Ik zou wel proberen na te gaan (en eventueel proberen te peilen bij anderen) of je naam apart, maar mooi / bijzonder is, of apart en eigenlijk gewoon raar Er zijn prachtige namen die maar 1 keer gegeven zijn, maar ook namen die maar 1 keer gegeven zijn en waarbij je direct begrijpt waaróm ze maar 1 keer gegeven zijn.. Even opgezocht; er schijnen 7 mensen in Nederland te zijn met dezelfde naam en 12 mensen met deze naam, maar dan met een E op het eind
Als klein kind maakte het met niet uit, als puber vond ik het erg irritant. Als ik iets uitspookte dan wist mijn moeder meteen dat ik die x was terwijl Susan daar geen last van had... Nu vind ik het vooral irritant als ik mijn naam onder het mailtje zet en dan toch verkeerd gespeld staat boven aan het antwoord mailtje.
Ik heb zelf een naam die ik zelf pas 1 keer eerder gehoord heb. Varianten op mijn naam komen wel veel vaker voor. Ik heb werkelijk nooit een probleem gehad met m'n naam. Ja, ik moet soms m'n naam spellen, maar dat is zo gebeurd. Mijn vriend heeft een naam die in zijn geboortejaar op 1 stond, en die zat bij meerdere kinderen in de klas en werden dus met achternaam genoemd. Dat lijkt mij persoonlijk veel minder. Het ligt denk ik wel heel erg aan of het een 'normale' naam is, of een naam waarbij je 6 keer moet kijken hoe je het moet uitspreken.
Zeldzame naamdraagster meldt zich. Op zich niet vervelend, ik heb een "normaal klinkende" naam maar heb ook nooit een naamgenoot ontmoet of over gehoord. Ik kreeg wel vaak te horen: wat een mooie/aparte/etc. naam, niet echt negatieve dingen maar soms was ik al die "aandacht" wel eens zat en wilde ik gewoon wel eens Sandra of Kim heten... Of dat je 100x moet spellen hoe je heet, altijd uitleggen waar je naam vandaan komt, natuurlijk lief bedoeld uit interesse maar soms wil je even snel verder zonder al die vragen. Ik weet nog dat de dominee er maar niet uitkwam tijdens de crematie van m'n oma, hij bleef maar stuntelen (ondanks dat het niet echt een heel rare naam is ofzo) en die man vond het echt ongemakkelijk. E-mail adres aanmaken was altijd wel grappig, vriendinnen moesten allerlei letters en cijfers toevoegen omdat er al duizenden andere Melissa's enzo waren met dat e-mail adres maar bij mij niet natuurlijk! Maargoed het is nou eenmaal zo, het heef zowel voor- als nadelen.