Hazenslaapjes van een half uur

Discussie in 'Baby en dreumes' gestart door Fizzy, 8 mrt 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Fizzy

Fizzy Bekend lid

24 jul 2013
    518
    0
    0
    NULL
    Groningen
    Mijn dochter is bijna 5 maanden en slaapt 's nachts keurig het klokje rond. Vaak verlengt ze haar nacht na de ochtendfles zelfs nog van 7 tot 9 á 10 uur. Dat heeft ze ook echt nodig want ze is dan nog moe.
    Heerlijke nachten! En ben er ook echt blij mee, maar toch slaapt ze hierdoor overdag steeds heel kort. Ik lees overal dat de slaapcyclus van een baby 3 kwartier duurt, maar ze slaapt niet langer dan een half uur. Ik kan er de klok op gelijk zetten, op de minuut af. Standaard na een half uur wordt ze wakker. Of ik nu aan het wandelen ben, of dat ze in bed ligt, altijd, behalve wanneer ze bij mij op de bank in slaap valt. Dan slaapt ze gerust 2 uur.
    Wie heeft er tips? Ze wordt namelijk soms huilend wakker en houdt het daardoor ook niet lang vol om wakker te zijn. Ze gaat 's avonds om 19.00 uur slapen, zonder gedoe en slaapt dan door tot 07.00. Ik let al op de eerste slaapsignalen, maar ook daar heeft het naar mijn idee niet mee te maken. Of ik haar nu bij haar eerste gaapje op bed leg of wanneer ze oververmoeid is maakt geen verschil.

Nogmaals, ik klaag zeker niet over de nachten ;) Maar vind het sneu voor haar dat ze niet langer kan slapen, terwijl ze dat wel wil en nodig heeft.

2. red88

red88 VIP lid

3 dec 2008
    13.137
    0
    0
    Is een draagdoek geen optie als ze bij jou langer slaapt? Hier op die manier regelmaat gecreeerd en daarna in bedje leren slapen overdag.
    Overigens sliep ze hier steeds een uurtje (zowel bij mij als later in bed) en ging ze rond 7 mnd langer slapen overdag.

3. Winddanser

Winddanser Fanatiek lid

2 mrt 2013
    3.295
    0
    0
    NULL
    NULL
    Zo heb ik het ongeveer ook gedaan. Eerst bij mij laten slapen, later in bed overdag. Sinds mn dochter zelf actief is met rollen en kruipen enzo slaapt ze wat langer, maar vaak nog maar maximaal 1 a 1.5 uur

4. Fizzy

Fizzy Bekend lid

24 jul 2013
    518
    0
    0
    NULL
    Groningen
    Oh ja, dat vergat ik te zeggen. Ik heb een zwakke rug, dus dragen is geen optie.
    In haar eigen bed slapen gaat opzich wel goed. We hebben een vast bedritueel en ze weet ook wat er gaat komen en valt dan in slaap. Ze wordt alleen zo snel weer wakker. Als ze al een uur zou slapen zou dat al een hoop verschil maken!

5. Fizzy

Fizzy Bekend lid

24 jul 2013
    518
    0
    0
    NULL
    Groningen
    Niemand met tips? :(

6. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Nope. Mijn oudste deed dit ook, de middelste niet en nu de jongste weer wel...mijn ervaring is dat je het niet kunt sturen. Soms als ze heel moe zijn, slapen ze per ongeluk langer. Maar als je ze dan bewust moe probeert te maken zijn ze juist overprikkeld en slapen ze weer korter...valt geen peil op te trekken! Bij de oudste ging het over toen ze een jaar was en 1 lange middagslaap ging doen. Daar hoop ik bij de jongste (van 4 mnd) dan ook maar op. Want die is idd ook alleen in de ochtend 1,5 uur gezellig en daarna gaat het de rest van de dag bergafwaarts. Overigens komt die van mij daardoor 's avonds ook niet meer in slaap en komt hij nog zeker 3x voor een voeding in de avond en nacht....

7. Fizzy

Fizzy Bekend lid

24 jul 2013
    518
    0
    0
    NULL
    Groningen

Oeffff, dat is dubbel zo zwaar met die nachten erbij!
    Het rare vind ik ook dat ze zodra ze bij mij ligt wel aan een ruk gerust 2 of 3 uur slaapt. En hoewel ik best iedere middag een tukkie wil doen, gaat dat natuurlijk niet werken :p

8. Blemma

Blemma Fanatiek lid

11 mrt 2013
    2.472
    16
    38
    Vrouw
    Verpleegkundige in de wijk
    Geen tips, wel herkenning.
    Denk dat zoonlief pas sinds een maand langere slaapjes doet als drie kwartier.
    Hij heeft wel erg veel last gehad van reflux en darmkrampjes, wat hem wakker hield.
    Was voor mij ook mega wennen, want grote zus was een slaapkop.

9. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Herkenbaar....

Mijn tip: blijven proberen ;)
    Hier ook weken gehad van 30 minuten tot 45 minuten over de hele dag.
    Wij zijn het blijven proberen, steeds maar weer in bedje leggen en het beste er van hopen.

Sinds kort slaapt ze nu in de ochtend vaak 1 uurtje in in de middag 1,5 tot 2 jeej!
    Gister in de ochtend 1 uur en in de middag 45 minuten.
    Vandaag in de ochtend 1 uur en in de middag 30 minuten.... Shit!

Maar goed, als ik íets geleerd heb de afgelopen 6,5 jaar is dat je ze niet kan dwingen te eten en niet kan dwingen te slapen....

10. pepe

pepe Fanatiek lid

29 okt 2012
    1.021
    0
    36
    Onze dochter deed dat ook, slaapjes van een half uur. Ze had dan 4 slaapjes per dag ( overdag). In de nacht sliep ze ook goed door. Toen ze zelf ging draaien en dus haar eigen slaaphouding ging bepalen, sliep ze langer overdag. Op een gegeven moment had ze 2 slaapjes van gemiddeld 1,5 uur. Mijn tip is, gewoon accepteren dat dit nu gewoon zo is. ;)

11. Emma86

Emma86 VIP lid

25 jun 2012
    5.281
    2.232
    113
    Vrouw
    Nederland
    Hier een baby van 4 maanden die ook maar half uurtjes pakt, 3 kwartier max. 'S ochtends slaapt ze eventjes en 's middags 2 keer (soms 1x). Om 19.00 uur ligt ze in bed. Om 21.45 uur de laatste fles en dan slaapt ze tot 7.00 - 7.30 uur
    Overdag moet ik haar echt op weg helpen om te gaan slapen. Ik ga er maar in mee. Volgens schoonmoeder was papa ook een wakker kindje.

12. Cammy

Cammy Fanatiek lid

24 feb 2014
    1.905
    2
    38
    Als ze het er goed op lijkt te doen dan zou ik me er niet al te druk over maken. Als ze na het slaapje vrolijk is dan heeft ze er kennelijk genoeg aan. Dat ze daarna weer snel moe is, is logisch maar dan leg je haar gewoon weer op bed. Ik heb mij in het begin een beetje gek laten maken door kreten als 'baby moet minimaal een slaapcyclus doen, korte slaapjes zij slecht' blabla. Inmiddels weet ik dat elk kindje anders is, en de een doet het goed met hazelslaapjes en de andere niet. Kijk dus gewoon naar je kindje. Nogmaals, heb je het idee dat ze uitgerust wakker wordt? Prima dan toch? Ideaal is anders, maar dat is een ander verhaal;) Succes!

13. Fizzy

Fizzy Bekend lid

24 jul 2013
    518
    0
    0
    NULL
    Groningen
    Ze wordt helaas niet uitgerust wakker maar huilend. Daarom vind ik het zo sneu voor haar. Ik ben er vanmiddag naast gaan zitten toen het half uur bijna om was om te kijken wat er gebeurd. Ze is dan gewoon direct klaarwakker maar erg moe. Kreeg haar niet in slaap zonder haar op te tillen, dus heb maar net gedaan alsof ik haar 'naar bed bracht' gewoon weer hetzelfde bedritueel (liedje zingen, kusje geven etc). Ze huilt zichzelf altijd even in slaap, zo'n 5 minuutjes. Heeft ze echt nodig.

Bedankt voor alle tips, ook al moet ik het accepteren, herkenning is ook al erg prettig! Inderdaad, ik hoor steeds om me heen dat 'ze nu toch wel minimaal 3 uur een middagdutje zou moeten doen'. Word daar erg onzeker van. Fijn om te lezen dat mijn dochter niet de enige is. We wachten af..... 😊

14. Winddanser

Winddanser Fanatiek lid

2 mrt 2013
    3.295
    0
    0
    NULL
    NULL
    M'n dochter heeft nog noooooit!!!!! een middagdutje van 3 uur gedaan, laat je niet onzeker maken hoor, iedereen heeft een mening en allemaal weten ze het zo goed maar elk kindje is anders, kijk naar je kindje en wat voor jou werkt.

15. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Bovenstaande hadden wij ook.... Wij zijn toen begonnen met een speentje geven en een knuffeltjes geven. Heeft ze iets van troost als ze wakker wordt. Sindsdien gaat het wel beter. Ze geeft zich meteen neer met haar speentje en koes. Ook als ze tussendoor wakker wordt, geeft ze zich meteen weer neer.

Laat je niet gek maken hoor! Ze zijn nog zo klein en hebben gewoon de liefde en veiligheid van mama of papa nodig!

16. Fizzy

Fizzy Bekend lid

24 jul 2013
    518
    0
    0
    NULL
    Groningen
    Speentje wil ze niet, knuffeltje heeft ze inderdaad. Bedacht me dat ik kan proberen om haar overdag ook een slaapzakje aan te doen. Misschien helpt het, ook qua geborgenheid. Hoe doen jullie dit?

Bedankt. 3 uur slaap is dus niet altijd zo. Haha

17. penseel

penseel Niet meer actief

Hier sliep dochter over dag ook niet zo lang vaak drie korte slaapjes over de dag. S nachts spookte ze ook.

Jou kindje krijgt wel een goede nacht rust zo te lezen. En slaapt daarna ook nog lekker door tot 9 uur. Ik zou de dag nemen zoals het dan is.

Beter in de nacht een goede slaper en overdag wat rommelen dan beiden of in de nacht rommelig.

18. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Ja hier ook slaapzak aan overdag. Anders ligt ze alleen maar te trappelen.

Hier slaapt ze nu een uur, jee!
    In de slaapzak, met speen en koes. Ze is overigens wel bij mij in slaap gevallen, in bed lukte niet.

Ben benieuwd hoe het vanmiddag zal gaan.
    VAnnacht was ze hier ook wakker, van 2 tot 3. Ik wil geen nachtvoedingen meer geven voor 3 uur, anders is ze ook weer voor 6en wakker.
    Nu was ze keurig om 7 uur weer wakker :)

Het is echt per kind verschillend.
    Dochter 1 spookte 's nachts heel veel, maar toen ze eenmaal doorsliep was ze een echte slaapkop. Sliep tot 3,5 jaar wel 3 uren in de middag.
    Nu is ze nog steeds een lekkere slaper.

Dochter 2 heeft nooit gespookt 's nachts, de nachten dat we met haar bezig zijn geweest, zijn op 2 handen te tellen.
    Heeft altijd goed geslapen, sliep met 4 weken door, maar.....sliep met 2,5 jaar overdag niet meer en is altijd tussen 6 en 7 wakker.

Dochter 3, is nu 7 mnd, slaapt nog niet door en overdag gaat het wisselend. Maar we zijn bijna nooit met haar bezig 's nachts. Meestal is het drinken en weer slapen.
    Wel altijd vrolijk :D

Dus wat ik wil zeggen....er is geen standaard en handleiding.

19. Fizzy

Fizzy Bekend lid

24 jul 2013
    518
    0
    0
    NULL
    Groningen
    Toch grappig hoe het per kind zo verschillend is he! Inderdaad kun je beter overdag gespook hebben dan 's nachts! Ben ook heel blij dat ze dan heerlijk klokje rond slaapt. Overdag is voor mij prima te doen hoor, maar vind het zo sneu dat ze huilend van vermoeidheid wakker wordt. Slaapzakje geprobeerd maar maakte geen verschil. Zal het nog wat vaker doen.

Hoe het komt, geen idee maar ze slaapt nu al iets meer dan een uur! In haar eigen bed!!! En nu zit ik dom 'te wachten' tot ze wakker wordt, hahaha. Stomme gewoonte.

20. NafNaf

NafNaf Fanatiek lid

5 feb 2015
    1.258
    55
    48
    NULL
    NULL
    Ik wilde nog even zeggen dat jouw kindje waarschijnlijk 's nachts zo goed slaapt omdat het overdag weinig slaapt. Het slaapt niet overdag weinig omdat het 's nachts zo veel slaapt, dat is echt iets anders. Kindjes die overdag te weinig slapen trekken vaak al jong de nacht door uit lijfbehoud, tot ze groter en sterker zijn en dan komen ze ook weer 's nachts...al hoop ik voor jou natuurlijk dat het niet zo is! Maar wat ik zeggen wil: je moet dus niet proberen om de nacht in te korten want dan maak je het alleen maar 'erger'.

Deel Deze Pagina