Inspiratie nodig: Koolhydraatarm, eiwitrijk

Discussion in 'De lounge' started by mamavanjuul, Jun 25, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Dappertje Dik

Dappertje Dik Niet meer actief

En volkorengranen ook.
    Ik weet niet wie ts heeft verteld dat granen niet in een koolhydraatARM dieet passen. Ze vallen onder de goede koolhydraten.

2. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Hoeveel koolhydraten per dag houden jullie dan aan om koolhydratenARM te blijven eten?

3. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Ik at echt heel veel fruit en kwam er dus achter dat ik te veel fruit at! Nu hou ik het bij 1 appel en dat is het wel.

Je moet wel een onderscheid maken in het soort koolhydraten!
    je hebt langzame en snelle. Wortels en doperwten behoren tot de langzame koolhydraten.
    Goede koolhydraten worden niet zo sterk door het lichaam geabsorbeerd en hebben daardoor een zwakke stijging van de glycemie tot gevolg.

Je moet alles met mate nemen en niks weglaten. Je lichaam heeft het altijd nodig.

Deze tabel is voor mij erg handig. Zo zie ik wat ik als beter alternatief kan nemen.
    gi index tabellen

Ik eet niet koolhydraat arm, maar probeer maar 35% van mijn voeding te laten bestaan uit koolhydraten. En dat is best een opgave voor iemand waarbij de voeding uit bijna 50% koolhydraten bestond.

Door meer inspiratie te krijgen voor koolhydraten arme maaltijden, kan ik die afwisselen met bijvoorbeeld een broodmaaltijd.

Zo schrok ik bijvoorbeeld van rijstwafels! Die nam ik altijd als tussendoortje, wel 3 stuks. Dacht dat ik goed bezig was....nou valt dat even tegen. Die dingen zitten vol met koolhydraten.

4. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

Aug 10, 2010
    11,954
    31
    48
    Female
    Publieke sector
    Ik ben nu 2 weken bezig en ben nu 1 cm rond mijn buik kwijt!
    Kan het echt aanraden om aan je koolhydraten te denken!

5. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

Jul 8, 2013
    1,796
    496
    83
    Koolhydraatarm betekent voor mij niet compleet stoppen met koolhydraten. Kan me niet voorstellen dat iemand dat volhoudt (plus, bijna overal zitten wel koolhydraten in, ook voeding die wel gezond is) :$

Dat wij lunchen met zilvervliesrijst, is omdat wij 's avonds alleen groenten en vlees/vis eten. Je lunch verbrand je makkelijker dan je avondeten, want na de lunch ben je vaak actiever dan 's avonds :)

En lijkt mij, dat als je wilt afvallen, dat je toch echt ook op je calorieën inname moet letten. Te veel calorieën is niet goed, te weinig ook niet..het gaat om een goede balans vinden. En een patroon, wat je vol kan houden. Nu van alles schrappen totdat je je doel hebt bereikt, om vervolgens weer 'normaal' te gaan eten en je vervolgens weer aankomt, schiet natuurlijk ook niet op ;)

Wij hebben veel baat bij de fitnesspal app (weet dat er meerdere hier zijn die hem gebruiken), omdat je je bewuster wordt van wat je eet. En wij eten allebei zo'n 50% koolhydraten, maar toch vallen we allebei goed af. Het gaat erom, waar je die koolhydraten vandaan haalt. Groente is een stuk minder slecht, dan koek, brood en snoep.

6. Imensa

Imensa Fanatiek lid

Oct 23, 2014
    2,463
    18
    38
    Dat is de grootste onzin die er is.

7. femkes

femkes VIP lid

Jul 24, 2007
    9,088
    10,382
    113
    Is bulgur beter dan zilvervliesrijst? Quinoa gaat er hier redelijk in, maar is wel aardig prijzig en vind ik niet zo lekker dat ik het echt vaak wil eten.
    Bulgur daarentegen vind ik wel echt lekker. Eigenlijk lekkerder dan rijst. Dus dat zou ik geen probleem vinden.

8. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

Jul 8, 2013
    1,796
    496
    83
    Toch kan ik me voorstellen dat mensen dan snel denken. Want als ik brood eet, zie je echt een groot verschil op mijn buik (in de negatieve vorm dan he ;)). Maar als je gaat kijken, in bijna elk brood zit suiker verwerkt. Denk eerder dat het daar van komt, maar mensen denken dan dat het door het brood=koolhydraten komt.

9. Dappertje Dik

Je hebt wel de typische tarwebrood/bier/colabuik.

10. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

Jun 5, 2013
    7,019
    548
    113
    volgens mij is het een niet beter dan het ander. naar mijn idee gewoon alles met mate en varieeren

11. Imensa

Imensa Fanatiek lid

Oct 23, 2014
    2,463
    18
    38
    #51 Imensa, Jun 28, 2015
    Last edited: Jun 28, 2015
    Een broodbuik is allemaal door inwendige oorzaak en niet door vetopslag
    Eet maar eens drie dagen geen brood.... is de broodbuik weg!! En vetverbranden doe je niet zo snel hoor.

gevalletje de klok hebben horen luiden maar niet weten waar deklepelhangt

12. Dappertje Dik

#52 Dappertje Dik, Jun 28, 2015
    Last edited by a moderator: Jun 28, 2015
    Wheatbelly ontstaat wel door vetopslag.
    Brood bevat ontzettend veel koolhydraten en wij Nederlanders eten massaal teveel (tarwe)brood. Bij het ontbijt en de lunch en met een glas melk erbij!

Na 3 dagen broodbuik weg, wauw, dat zou top zijn, maar werkt uiteraad niet zo. Teveel koolhydraten in je dieet zetten zich om in vet en dat nestelt zich op je buik. Ook gist vervangen door zuurdesem zal niet schelen.

Ik vind je reactie trouwens wel apart, want ik heb jou vaak genoeg gehoord over de 'broodbuik'.

Er is inmiddels voldoende onderzoek gedaan naar de 'wheatbelly'.

13. Imensa

Imensa Fanatiek lid

Oct 23, 2014
    2,463
    18
    38
    Waar jij het over hebt is een vette pens ;)
    En dankzij alle hypes spreekt men nu vaak van een broodbuik ipv een erg hoog vetpercentage.... waarom geen idee, goedpratertje misschien.
    Maar waar broodbuik aanvankelijk vandaan komt is het feit dat idd de tarwen en gluten e.d. in brood slecht en langzaam verteerbaar zijn... men keist simpelweg verkeerde voeding wat resulteerd in een opgezette buik... "broodbuik" een van oorspring "broodbuik" is dan ook tijdelijk ;) na verloop van tijd trekt de bolling weg en na een paar dagen juiste voeding is de buik weer plat.
    Een vette pens daarentegen is iets van jaaaaren lang verkeerde voeding en een fysieke aanleg om meer vet op de buik op te slaan (vaak bij vrouwen meer dan bij mannen) de ene pakt meer op de benen, de ander op de rug en weer een ander idd op de buik .
    Naast brood zijn ook zuivel en simpele kant en klaar maaltijden boosdoener van de "moderne broodbuik"... allen geven een insulnedip en daardoor een verhoogt bloedsuiker met als gevolg.... honger.... eten, dik worden.
    Echter is veel nog steeds niet helemaal wetenschappelijk onderbouwt aan deze theorieën!!
    Daarnaast... hoe je het ook went of keert, ieder pondje gaat ;)

14. susy26

susy26 Niet meer actief

misschien een rare vraag. maar klopt het zodra je weer met koolhydraten begint, net zo ook weer aan komt?
    Heb je die niet nodig voor je lichaam?

15. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

Jul 8, 2013
    1,796
    496
    83
    Die heb je ook nodig. Daarom kan je ook het beste een levensstijl zoeken die je kan volhouden, in plaats van een dieet. Een dieet geeft misschien wel resultaat, maar lijkt mij dat je dat ook op de lange termijn er af wilt houden :) Wel kan je minder koolhydraten, of betere koolhydraten, tot je nemen. Dus niet meer de hele dag brood, maar ook bijvoorbeeld een salade als lunch.

16. Dappertje Dik

Wat Noelle zegt.
    Koolhydraten zijn de nr. 1 energieleveraar.
    Een lichaam heeft ze nodig.
    Niet teveel en de juiste.
    Als je teveel vet eet (zelfde aantal kcal per gram) kom je ook aan.
    Alleen wordt vet anders verwerkt in een lichaam.

17. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    #57 SushiLover123, Jun 29, 2015
    Last edited: Jun 29, 2015
    Suiker = koolhydraten.

Ondertussen heb ik nog gen antwoord gekregen op mijn vraag: Hoeveel koolhydraten per dag raden jullie dan aan voor een koolhydraatARM dieet? Ik lees op internet veel uiteenlopende hoeveelheden.
    Ik sport er niet naast. Dat maakt wel uit voor het aantal benodige calorieën per dag, maar ik weet niet hoe het dan zit met het aantal koolhydraten.

Er wordt bijvoorbeeld op verschillende sites gesproken van 20-50 gram per dag, 50-100 gram per dag en 100-150 gram per dag. Die laatste vooral voor mensen die actief bewegen, of om op gewicht te blijven (dus niet om af te vallen).

Nog weer ergens anders: "Voor de gemiddelde persoon die 3 dagen in de week sport en voor de rest zittend werk verricht, is de 150-200 gram voldoende."

En ook:"Onder de 70 gram is veel gezien bij diëten en/of in geval van geen of zeer lichte lichamelijke inspanning. Wanneer je aan krachttraining of andere zware lichamelijke belasting doet, is 150 à 200 gram koolhydraten per dag meer geschikt. "
    Dan zit ik volgens mij wel goed. Ik mik op ca. 70 gram per dag. Ik zit er soms wat onder en soms wat boven.

18. TinaTeenslipper

TinaTeenslipper VIP lid

Jun 5, 2013
    7,019
    548
    113
    daar kan ik je geen antwoord op geven omdat ik me daar om jou reden nooit in heb verdiept. ik eet een bepaald aantal kha voor mijn persoonlijke leefstijl maar die is niet koolhydraatarm. zeker niet. alleen eet ik wel veel minder kha als 2 jaar geleden zeg maar ;)

19. Naomi1971

Naomi1971 Bekend lid

Oct 21, 2010
    740
    0
    16
    woonbegeleidster gehandicaptenzorg
    home sweet home
    Als je echt wilt afvallen met koolhydraatarm eten wordt tussen de 20 en 30 koolhydraten aangeraden. 2/3 daarvan moet bestaan uit groente.
    Je kunt je op Facebook aansluiten bij koolhydraatarme groepen en zo heel veel leren/vragen over deze leefwijze. Op internet zijn ook meerdere sites te vinden waar je informatie vandaan kunt halen (gobento.nl)

Ik doe het nu 3 maanden en ik wil niet meer anders.

20. LindaS80

LindaS80 Fanatiek lid

Aug 10, 2010
    1,117
    590
    113
    Is 20/30 KH niet veel te weinig?

Share This Page