Inspiratie nodig: Koolhydraatarm, eiwitrijk

Discussie in 'De lounge' gestart door mamavanjuul, 25 jun 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. susy26

susy26 Niet meer actief

oke, dank jullie wel voor het antwoord .

Wil toch ook is minderen met brood, en idd smiddags dan een salade eten.

en net als crackers s''ochtends zijn dat wel toegestane koolhydraten ?

2. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

4 jan 2011
    2.938
    58
    48
    Ik mag 6 dagen per week maximaal 50 khd en 1 dag in de week houd ik een 'opruimdag', dan mag ik er maximaal 20.
    Als je je hier aan houdt, zou je af moeten vallen.
    Ik mag roomboter en olijfolie gebruiken. Maar alles met mate. Maximaal 2x per dag iets van de koe.

Hoe ziet mijn dag er ongeveer uit:
    -Griekse yoghurt met stukjes appel, kaneel, wat noten
    -proteïneshake (dit is alleen proteine, dus geen smaakjes er aan toegevoegd. Nee het is niet te drinken, maar wel gezond, dus vooruit maar.)
    -twee wasa vezelrijk crackers met gekookt ei
    -wat nootjes en klein stukje fruit
    -groente en vlees met wat sla of rauwkost
    -wat blokjes kaas

3. Noelle85

Noelle85 Fanatiek lid

8 jul 2013
    1.796
    496
    83
    Hoeveel koolhydraten durf ik ook niet te zeggen. Ik ben gaan minderen in de zin van, geen lekkere afbak stokbroodjes meer voor de lunch, geen bolletjes meer als ontbijt, niet meer kant en klare pizza's, geen chips meer, geen borden pasta...hmm dat klinkt wel als een hele slechte voedingsstijl die ik had haha.

Mijn dag is meestal:
    - 40 gram muesli met magere yoghurt
    - een stuk fruit
    - zilvervliesrijst met groenten en vlees/vis
    - eventueel nog een stukje fruit
    - groenten met vlees/vis/vegetarisch ding

Als ik gesport heb, eet ik vaak twee stuks fruit. En ik sport 3-4 per week. Wat misschien nog een leuke aanrader is, is het youtube kanaal van fitnessblender. Kan je heel veel verschillende workouts vinden, van 5 minuten tot 90 minuten en op je eigen tempo opbouwen.

4. Dappertje Dik

Dappertje Dik Niet meer actief

Ik zie 3x per dag iets van de koe.;)
    Waarom is dat trouwens?

Een naturelshake kan je heel makkelijk lekker maken door er (diepvries) fruit aan toe te voegen.

Als ik dit menu zie, denk ik dat de kilo's eraf vliegen?

5. shay78

shay78 Actief lid

29 jan 2015
    113
    2
    18
    NULL
    NULL
    Ik heb een stofwisselingskuur gedaan en ik zie nu wat koolhydraten, e nummers, zoetstoffen en verborgen suikers met mijn lichaam gedaan hebben!
    Momenteel eet ik geen aardappels, pasta of rijst (soms uiteten een paar patatjes. 2x in de week een speldbroodje of een cracker.
    Verder eet ik volle produkten en veel noten, veel groente en 2 stuks fruit per dag.

6. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Dat vind ik ook veel te weinig... Volgens mij krijg je dan zo'n crashdieet. Heel goed als je heel snel af wil vallen, maar niet gezond en dan kom je ook heel snel weer aan als je ineens koolhydraten gaat eten.

Maar goed, ik ben geen expert....

Ik zit tussen de 40 en 90 gram per dag en ben 6 kilo afgevallen in 36 dagen.

7. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

4 jan 2011
    2.938
    58
    48
    Maximaal 2x per dag iets van de koe, is volgens mij vanwege de dierlijke vetten.
    En ik neem bij het avondeten vaak kipfilet, dus dan blijft het ook bij die 2x.

Ik vind het geen probleem om die proteïneshake zonder smaakje te drinken hoor.
    Als ik fruit toe ga voegen, kom ik weer te hoog in de khd en dat is niet de bedoeling.

Ja de kilo's vlogen er in het begin zeker af. Ben 14 kilo kwijt nu. Wil er nog wel een paar kilo af, maar dat gaat niet zo snel meer nu. Maar dat komt omdat ik in het weekend met de rest mee doe, dus af en toe een lekker ijsje of gebakje. Daarom blijft m'n gewicht ook hetzelfde nu.
    Maar moet zeggen dat ik nu ik weer leuke kleding aan kan en regelmatig zelfs in kledingmaat M pas, ik niet zo heel veel haast meer heb om die laatste kilo's eraf te krijgen.
    Zolang ik stabiel blijf, vind ik het voor nu ook wel prima. Die laatste kilo's komen dan wel.

8. Dappertje Dik

Whey komt ook van de koe. Maar is nagenoeg vetvrij.

9. LindaS80

LindaS80 Fanatiek lid

10 aug 2010
    1.117
    590
    113
    Sport je daarnaast ook?

10. mamavanjuul

mamavanjuul VIP lid

10 aug 2010
    11.954
    31
    48
    Vrouw
    Publieke sector
    Maar waarom koolhydraat arm? Dat is helemaal niet goed!

Ik "moet" 1600 kca eten...daarvan mag ik 136 gram besteden aan koolhydraten, en 155 gram eiwitten. Dat is 35%/40%

11. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

4 jan 2011
    2.938
    58
    48
    Ik sport niet echt. Maar probeer dagelijks wel 10.000 stappen te zetten.

12. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

4 jan 2011
    2.938
    58
    48
    Ik gebruik plantaardige proteïne

13. Dappertje Dik

Noem het dan geen whey, dat is afkomstig van de koe.;)

14. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

4 jan 2011
    2.938
    58
    48
    Ik heb het nooit whey genoemd 😏 dat heb jij ervan gemaakt!

15. Dappertje Dik

Dat is echt te erg, hahaha!
    Sorry meid!;)

16. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

4 jan 2011
    2.938
    58
    48
    Geeft niet 😊

17. Naomi1971

Naomi1971 Bekend lid

21 okt 2010
    740
    0
    16
    woonbegeleidster gehandicaptenzorg
    home sweet home
    Waar baseer je op dat koolhydraat arm eten slecht is? Omdat een diëtiste dat zegt? Heb je je weleens verdiept in koolhydraatarm eten?

18. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

22 jul 2008
    18.631
    31
    48
    Daar verschillen de meningen over. Ook de professionele meningen. Maar goed, jouw mening telt ook natuurlijk :) Zou je het eens kunnen onderbouwen?

Voedingscentrum: "Onder ‘normale’ omstandigheden zijn er in het lichaam voldoende koolhydraten aanwezig om vetten uit de voeding volledig te verbranden."

Verder worden de nadelen van de zogenaamde "ketose" genoemd. Daar kan ik me wel in vinden. Maar die ketose treed pas op bij zeer weinig koolhydraten, dus onder de 30 of zo. Dat lijkt me ook niet gezond. Koolhydraatarm wil echter niet zeggen dat je zó laag zit in je koolhydraten.

Koolhydratenarm kán nadelig zijn voor je cholesterol, omdat men meer vetten en eiwitten eet, waarbij er te weinig gelet wordt op wat slecht is voor je cholesterol, maar dat heb je zelf in de hand en heeft niks met koolhydraten te maken. Dito met dat je bepaalde andere voedingsstoeffen tekort zou komen. Ook daar kun je op letten.

Hier nog meer onderbouwde agumenten: Wetenschappelijk Atkinsdieet onderzoek

Maar ben wel benieuwd naar jouw argumenten.

19. Dappertje Dik

#79 Dappertje Dik, 30 jun 2015
    Laatst bewerkt door een moderator: 30 jun 2015
    Op dezelfde site van het Voedingscentrum staat oa dit:

'Koolhydraten geven het lichaam energie. Vooral voor de hersenen en rode bloedcellen zijn koolhydraten erg belangrijk. De hersenen kunnen zelfs niet zonder glucose, een soort koolhydraat.

Volgens de Gezondheidsraad hebben we dagelijks minimaal een bepaalde hoeveelheid koolhydraten nodig. Als je te weinig koolhydraten binnenkrijgt, dan gebruikt het lichaam spiereiwit als energiebron. Dat wil je voorkomen, want dat gaat ten koste van je spieren.

Gezonde keuzes zijn koolhydraatbronnen die veel voedingsvezels bevatten zoals volkorenbrood, volkorenpasta, zilvervliesrijst en peulvruchten. Daarnaast zitten er in deze voedingsmiddelen B- vitamines en belangrijke mineralen, zoals ijzer, magnesium, chroom en zink.'

En ik heb even het hele stukje over het Atkins-dieet gekopieerd, waar ondermeer het schuin gedrukte zinnetje uit jouw post hebt gehaald:

'Zoals bij elk afslankdieet wordt in de eerste 1 tot 2 weken sneller gewicht verloren dan daarna. Doordat het lichaam minder energie binnenkrijgt dan het nodig heeft, mobiliseert het snel de glycogeenvoorraden (koolhydraatvoorraden) in het lichaam. Het lichaam gaat dan eerst de koolhydraten verbranden die in de spieren zijn opgeslagen. Dit gaat gepaard met een aanzienlijk vochtverlies, waardoor het gewichtsverlies optreedt.
    Onder ‘normale’ omstandigheden zijn er in het lichaam voldoende koolhydraten aanwezig om vetten uit de voeding volledig te verbranden.
    Maar in een bepaalde fase van het Atkins-dieet kunnen de vetzuren niet meer volledig door het lichaam worden verbrand en benut. Dit komt door de combinatie van relatief veel vet en zeer weinig koolhydraten in de voeding.

De restanten van de vetzuren komen dan vrij in de bloedbaan. Dit proces staat bekend als ketose. De zogeheten ketonlichamen verlaten het lichaam via de urine en de uitademingslucht. Dit veroorzaakt bij de gebruikers van een dergelijk dieet een typische geur (‘acetonlucht’).

20. Dappertje Dik

Hè, waar haal je dit nou weer vandaan?
    Waarom zou iemand die koolhydraatarm eet niet letten op de rest van zijn voeding? Op welke vetten hij binnenkrijgt?

Ik eet behoorlijk wat vet en dat helpt me juist met afvallen.
    Waardoor een te hoog cholesterol wordt veroorzaakt is zelfs de wetenschap het niet eens. Het gaat steeds meer de kant op van de erfelijkheid. De schreeuw dat we massaal aan de halvarine moeten is gelukkig allang achterhaald.
    Sowieso wordt je slechte LDL-cholesterol niet verhoogd door het eten van kokosolie, olijfolie, noten, zaden, vis, avocado, etc.

Deel Deze Pagina