Omdat je lichaam koolhydraten nodig heeft! Het zit in alle basisvoedingsmiddelen die een mens eet. En dat is niet omdat een dietiste het zegt, maar omdat het menselijk lichaam zo werkt. Dat is de reden dat mensen koolhydraatarm eten niet volhouden en dan krijg je het welbekende yo-yo effect. Beter is om op je verhoudingen te letten...minder koolhydraten in verhouding tot eiwitten en vetten. Alleen beperken in je koolhydraten heeft geen zin. Daarbij helpt helemaal niks als je er niet bij beweegt. Als je vet wilt verbranden zal je moeten bewegen. Anders gaat het tenkoste van je spieren, helemaal als je je koolhydraten verband uit je dieet. Dat is idd heel makkelijk gewicht verliezen, maar zo slecht voor je lichaam! Maar maakt niet uit hoor, dat jij afgeeft op een diëtiste.... Want tja....die heeft er natuurlijk de ballen verstand van!
Nou als ik het zo lees ga ik toch wel twijfelen of dat nu wel zo gezond allemaal is. Ik blijf maar lekker bij me volkoren boterham, en dan wat minder brood eten is nooit niet weg. Maar om helemaal te stoppen, doe ik maar niet, wat ik overigens ook niet kan haha... alles met mate, maar geen koekjes en gebak etc meer scheelt ook een hoop hihi..
Ik denk dat elk echt dieet niet goed is...ik snap soms ook niet waarom mensen zich daar soms zo op storten.. koolhydraat arm, suikervrij, vetvrij..wat kun je nog meer verzinnen?? Ik denk dat het ook allemaal niet werkt. Volgens mij moet je gewoon normaal blijven eten. Groentes zijn gezond dat weet iedereen...dus zorg dat je die veel binnenkrijgt en vul aan met de rest. Té veel van iets is nooit goed...dus eet gewoon brood...geen 10 dus maar een stuk of 2/3;en vul aan met rauwkost oid. Als tussendoortje vooral fruit eten..maar uiteraard ook geen 6 stuks op een dag. Gebakjes en koekjes....lekker..maar met mate. Ik heb geen dieëtist nodig om mij dat te vertellen. Verder lekker bewegen.
Er is genoeg voeding met weinig tot geen koolhydraten. Noten en zaden, zuivelproducten, veel groenten, vlees, etc. "Omdat je lichaam het nodig heeft" is voor mij geen argument. WAAROM heeft je lichaam het nodig? Omdat een dietiste dat zegt? Er zijn ook zat dietisten, die zeggen dat je prima kunt teren op weinig koolhydraten en je bijna al je energie kunt halen uit eiwitten en vetten. De reden, dat de meesten het niet volhouden, is omdat mensen het niet kunnen laten om snoep, koek, toetjes, chips, etc. te laten staan. Als je het aantal koolhydraten beperkt, worden de verhoudingen uiteraard ook gelijk anders. Ook daar zijn de wetenschappers het niet met elkaar over eens. Sommigen zeggen, dat de eiwitten het eerst worden aangesproken, anderen zeggen dat het de vetten zijn. Iedereen kan zichzelf diëtiste noemen. Het is niet een beschermd beroep/titel. En dan nog. Zolang er binnen de vakgroepdeskundigen veel verschil van mening is, kun jij ook niet bepalen dat het per definitie slecht is voor je. Ja wat wil je nou zeggen? Als je boven de 30 gram koolhydraten per dag eet, dan komt je niet in die 'ketose'-stand en heb je dat probleem dus ook helemaal niet.
Nou snap ik er helemaal geen vetkwab meer van.... wat is dan wel goed voor je? Hoe kom je dan van je lovehandles af?
Koolhydraten zitten ook in veel groenten. De vraag is dan ook, eet je geen brood pasta etc meer of ook die groente niet meer. Ik eet genoeg koolhydraten, maar geen brood hoor of pasta! Wel noten en zaden, veel groente en wat fruit. Mijn man is hierdoor al 17 kilo afgevallen en is nu pas gaan sporten, voelt zich fitter dan ooit, alleen omdat hij geen koolhydraten eet en de opmerking dat het anders ten kosten gaat van je spieren is onzin. Gemeten op de sportschool hij heeft 0,3 kg verlies in spiermassa gehad tijden het afvallen (waarvan ruim 15 kilo aan vet!!!) Ik denk dat als je wilt afvallen, eerst alle suiker moet verbannen uit de menu's! Dat is al een hele kunst en vooral erg verslavend! Ik heb echte ontwenningsverschijnselen gehad, trillen etc maar als ik nu iets zoets eet, bah dat is zo naar! Het is gewoon te zoet. Als ik een aardbei eet, deed ik er vroeger standaard suiker op en nu vind ik ze superzoet. Natuurlijk is bewegen goed voor je, maar ik denk dat je zonder suiker en minder brood/ pasta en aardappel een heel eind komt. Leer koken zonder zakje en poeders, terug naar de basis, dat maakt het verschil!
Er zijn meerdere manieren. Belangrijkste is dat je voldoende vitaminen, mineralen en voedingsvezels binnen krijgt EN dat je voldoende energie binnen krijgt, om te voorkomen dat je lichaam vet gaat opslaan omdat het denkt dat je in hongersnood bent of zo. Koolhydratenarm (dus niet helemaal weglaten) is een manier. Ik ben van mening, dat je dus uit die 'ketose' stand moet blijven, dus minimaal 30 gram koolhydraten per dag. Persoonlijk probeer ik dagelijks tussen de 50 en 70 te zitten. Wat sowieso scheelt is bijhouden wat je eet, om inzicht te krijgen. Dan kun je ook in de gaten houden of je voldoende van alles binnenkrijgt en niet te veel van de slechte dingen (suikers, verzadigde vetten, zout, cholestrol, etc)
Als ik het goed heb zijn de verhoudingen tussen koolhydraten,vet en eiwitten toch ook voor ieder mens anders? Ik bedoel 50 tot 70 gr koolhydraten past bij jou gewicht leeftijd en geslacht neem ik aan? Iemand die 120 kilo weegt zal meer van alles nodig hebben dan iemand van 85 kilo. Ik gebruik myfitnesspal en met dat ik mn gewicht aanpas omdat ik afval past hij de gr per dag aan in de verhouding 35/40/25.
IK eet dus wel gewoon groenten, maar let ook op wélke groenten. Bijvoorbeeld: Aantal koolhydraten per 100 gram van onderstaande groenten: Spinazie: 0,6 gram Paksoi: 0,8 gram Ijsbergsla: 0,9 gram Rauwe andijvie: 1 gram Zuurkool: 1 gram Rucola: 1 gram Asperges: 1,3 gram Postelein: 1,5 gram Avocado: 1,5 gram Chinese kool (rauw): 1,8 gram Witlof: 1,9 gram Broccoli: 2 gram Snijbonen: 2 gram Komkommer: 2,2 gram Bloemkool: 2,2 gram Rode kool: 2,4 gram Radijs: 2,5 gram Pompoen: 2,5 gram etc... Maar de volgende groenten hebben dus veel koolhydraten en die mijd ik dus: Schorseneren, pastinaak, bruine bonen, witte bonen, kapucijners, aardpeer, kekererwten (en humus), tomatenpuree (geconcentreerd... allemaal meer dan 10 gram koolhydraten per 100 gram. Als ik dan zo'n 300 tot 400 gram opschept, dan heb ik in één maaltijd al de helft van mijn koolhydraten binnen. Gezien ik overdag vaak ook nog een verse jus drink, wat ook zo'n 20 gram koolhydraten is, kan ik dus 's avonds niet nog eens 50 gram koolhydraten erbij hebben.
Tja dat zou je dus denken, maar voor mijn lichaam werkt dat dus niet. Wat voor de een veel groente is, is voor de ander weinig. In sommige groentes zitten heel veel koolhydraten en als ik daar te veel van eet, kan ik zo weinig kca etrn als ik wil, maar ik val geen grammetje af.
Hmmm...als ik jou stukjes zo lees, maak jij dus geen onderscheid in goede en slechte koolhydraten en dat verbaasd me dan weer omdat je wel wil overkomen alsof je koolhydraten vermijd. Waarom eet je dan wel slechte koolhydraten en laat je de goede staan? Bonen en erwten zijn juist goede koolhydraten.
Ok dankjewel voor je uitleg. Ik weet van mezelf dat ik veel snoep, en veel cola drink. Daar zit het probleem vooral.
Mijn coach zegt altijd: aten ze het een paar honderd jaar geleden? Nee? Dan hebben wij het ook niet nodig. Gewoon Back to Basic: Groenten Zaden Noten Pitten Fruit Vlees Beetje zuivel Zo simpel is het! Al het overige wat wij mensen tegenwoordig eten (pasta, rijst, brood, aardappelen) is vulling, geen voeding, over het algemeen. We zouden om te beginnen eens moeten stoppen met al die suiker. Het is onvoorstelbaar hoe slecht die rommel voor ons is. Het is echt vergif. Nu ik suikervrij eet voel ik me zoveel beter. En ik neem echt af en toe nog weleens wat lekkers, een ijsje of een stukje gebak, maar dit zijn uitzonderingen, geen dagelijkse praktijken.
Er word toch brood gebakken sinds mensenheugenis dus dat als ze het 100 jaar geleden niet nodig hadden is onzin.
Het gaat om de verhouding. Dat zijn geen absolute cijfers, maar relatieve. Die zijn niet per mens anders, maar per dieet. Als je hetzelfde dieet of voedingspatroon volgt zijn de verhoudingen gelijk, ongeacht leeftijd, gewicht, etc. Het aantal calorieën, wat ik nodig heb, is wel afhankelijk van mijn gewicht, leeftijd én hoeveel ik beweeg. Als ik elke dag 70 gram KH wil eten, moet ik tot mijn minimale aantal calorieën komen met alleen eiwitten en vetten. Als ik heel actief ben, betekent dat automatisch, dat ik méér eiwitten en vetten moet eten op zo'n dag. Dan worden de verhoudingen ook anders. In het laatste geval zou ik naar verhouding minder koolhydraten eten.
Welke slechte koolhydraten eet ik dan volgens jou? Als je daarmee stopt, dan val je geheid een paar kilo af.
Het brood van tegenwoordig is heel wat anders dan vroeger. Tegenwoordig is het tarwe genetisch gemanipuleerd. Dat is net het hele probleem van ons mensen. We manipuleren maar een eind raak, zonder te beseffen wat het met de kwaliteit van onze voeding doet. Neem bijvoorbeeld de druiven van tegenwoordig. Ze zijn allemaal pitloos, denk je dat dat zomaar vanzelf zo gekomen is? Nee, dat hebben wij mensen weer genetisch gemanipuleerd, want ja: die pitjes zijn toch lekker? Wat blijft er nog over van de gezonde druif? Een suikerbommetje, waar het goede is uitgehaald!
Dus je schrapt brood alleen omdat de tarwe niet deugt? Dan zeg je dus zelf dat je het in een gezond voedingspatroon nodig heb. Maak je dan zelf brood mss van biologisch graan?
Je kunt hoe wij nu leven toch helemaal niet vergelijken met hoe men vroeger leefde? Daarnaast is de samenstelling van brood tegenwoordig heel anders dan vroeger. Daarnaast zijn er delen in de wereld, waar überhaupt geen brood wordt gegeten. In landen in Azië, Zuid Amerika en Afrika bijvoorbeeld. Daar hebben ze ook geen brood nodig. Mensen hebben geen brood nodig, en ook geen koolhydraten. Ze hebben energie nodig. En die kun je halen uit koolhydraten, eiwitten en vetten. Koolhydraten zijn makkelijk, snel, goedkoop... Graan en rijst wordt heel veel verbouwd. Zeker niet schaars dus. En ja, je krijgt er energie van, dat ontken ik ook helemaal niet. Maar je wordt er ook dik van. Koolhydraten worden door je lichaam omgezet in suikers. Als je stopt met koolhydraten eten (of drastisch gaat minderen) zonder dat je de rest van je voeding aanpast om toch aan voldoende energie te komen (en vitaminen, mineralen, voedingsvezels, etc) dan is het inderdaad ongezond.