Inspiratie nodig: Koolhydraatarm, eiwitrijk

Discussion in 'De lounge' started by mamavanjuul, Jun 25, 2015.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. paula1984

paula1984 Niet meer actief

Dat doe ik niet dat is de filosofie van de coach van Gewoonlinda een paar kopjes terug.

2. paula1984

En in zuid Amerika word wel degelijk brood gegeten en veel!
    Enkel van andere graan en tarwe soorten.

3. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

Jan 4, 2011
    2,938
    58
    48
    Ik schrap het brood vooral omdat ik heel goed zonder kan en ik vond er veel te veel khd in zitten.
    Maar ik vind het erg lekker, dus in het weekend neem ik meestal wel 1 maaltijd met brood.
    Ik maak zelf 'brood' van zaden, noten, boekweitvlokken, appelvezel, kruiden en yoghurt.
    1 dun plakje met wat roomboter en kaas en ik zit voor 3 uur vol. Dat lukt me echt niet met 1 boterham.

4. paula1984

Klinkt intressant dat brood van je.
    Heb je mss een recept?
    En hoeveel koolhydraten bevat een sneetje?

5. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

Jan 4, 2011
    2,938
    58
    48
    Ik stuur je zo een pb.
    Sneetje bevat geloof ik 6 khd

6. paula1984

Dank je heel fijn.
    Een mooie vervanging is altijd welkom :)

7. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Oh dat recept wil ik ook wel :) Zou je het mij ook kunnen sturen?

8. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

Jan 4, 2011
    2,938
    58
    48
    Doe ik!

9. shay78

shay78 Actief lid

Jan 29, 2015
    113
    2
    18
    NULL
    NULL
    Mag ik ook een pb?
    Ik maak ook notenbrood etc, maar ik ben op zoek naar nieuwe recepten! thanx

10. Islah

Islah Niet meer actief

Mijn schoonfamilie in Afrika eet juist nog meer brood dan de gemiddelde Nederlander...

11. GewoonLinda

GewoonLinda Fanatiek lid

Jan 4, 2011
    2,938
    58
    48
    Ja ik stuur het je door.
    Heb jij dan misschien een recept van jouw notenbrood voor mij?

12. shay78

shay78 Actief lid

Jan 29, 2015
    113
    2
    18
    NULL
    NULL
    Done!

13. Dappertje Dik

Dappertje Dik Niet meer actief

Oermensen dronken geen melk van dieren.
    En ze namen ook geen proteïneshakes.
    En ze gaven hun kinderen ook geen boterham met kaas.

En brood, pasta en rijst zijn natuurlijk heel gezond en een topleverancier van energie. Voor je hersenen, voor je spieren.
    Maar we hebben er zo aan geknutseld dat er alleen witte koolhydraten van over bleven en die zijn niet gezond.

Maar tenzij je geen coaliakie hebt, kan je prima graan eten.

Waarom denk je dat wij niet meer jagen en in hutjes wonen?
    Serieuze vraag.

Al die 2015-oermensen die zo anti-graan en koolhydraten zijn, geven jullie dat wel aan jullie kinderen? Oerkinderen aten hetzelfe als hun ouders, ook geen brood dus.

Als je er echt in gelooft, moet je het strak doorvoeren, maar pas op dat je dan niet eindigt als de familie Kenter/Watkins. Want man, die vinden we allemaal van lotje getikt! Dat doe je toch niet!

We moeten eens ophouden met dat oerdieet-gedoe en gewoon normaal gezond gaan eten, de keuze is reuze.

14. Dappertje Dik

Maar dit is toch verre van oer?
    Boekweit, yoghurt, roomboter en kaas????

15. #115 bolkje, Jun 30, 2015
    Last edited: Jun 30, 2015
    De oertijd is wel wat langer geleden dan een paar 100 jaar, he? :D

Edit: oeps, een bladzijde overgeslagen, snap nu waarom je die opmerking maakte ;)

16. Dappertje Dik

Mensen die zeggen oer/paleo te eten, maken de verleden tijd steeds een stukje korter, is je dat weleens opgevallen?;)

17. Dappertje Dik

HET OERDIEET VOLGENS REMKO KUIPERS
    Paleo’s geloven dat obesitas, suikerziekte, botontkalking en meer nare welvaartsziekten ontstonden doordat we overschakelden naar een eetpatroon met veel meer zuivel, peulvruchten en granen. Onze lichamen pasten zich wel iets aan, maar dat waren meer noodgrepen, zegt Remko Kuipers, een onderzoeker die gepromoveerd is aan de Rijksuniversiteit Groningen en onlangs het boek Het Oerdieet (2014) publiceerde. Die noodgrepen waren: meer amylase in het speeksel (dat zetmeel in knollen omzet in suikers) en een groter vermogen om melksuikers af te breken. Kuipers is een van de bekendste Nederlandse voorvechters van het paleo dieet. Vergeleken met veel paleo’s denkt hij gematigd: peulen, zuivel en granen niet afschaffen, maar alleen de consumptie flink verminderen. Veel paleo’s gaan all the wayen eten er helemaal niets meer van.

Omdat wij tegenwoordig veel beter tegen melk(suikers) bestand zijn, kunnen we melk redelijk verteren. Maar die verhindert niet, dat lactose ons op langere termijn kwalen kan bezorgen zoals aderverkalking en staar. Veel paleo’s eten grote hoeveelheden vlees en vis, en weinig koolhydraten. Wij zijn echter geen apen. Apendarmen verteren taaie plantenvezels, die van ons niet. Apendarmen zijn beter bestand tegen rauw vlees dan de onze. Apen kunnen geen zetmeel uit knollen omzetten in suiker. Wij wel, waarschijnlijk sinds de ontdekking van het vuur.

KRITIEK OP HET PALEO DIEET
    Veel paleo’s eten geen aardappelen, brood en suikers meer en dus bijna geen koolhydraten. Kris Verburgh waarschuwt in zijn Voedzelzandloper: koolhydraten en suikers leveren noodzakelijke energie, ook voor je hersenen. Weinig koolhydraten is erg gezond, helemaal geen koolhydraten is destructief. Dan gaat je lijf methylglyoxal aanmaken, 40.000 keer actiever dan gewone suiker. Deze stof creëert meer cellenvernietigende vrije radicalen dan welke voeding ook. Het zet je op een supersnelweg naar diabetes en veroudering.

Hij waarschuwt ook tegen te veel eiwitten en vetten. Deze stoffen afbreken is nogal belastend voor je lijf, vooral je lever en nieren. Ouderdomsziekten als Alzheimer ontstaan door samenklittende, slecht verteerde proteïnen die neerslaan in bloedvaten en hersenen. Dagelijkse vleeseters hebben vier keer zoveel kans op een hartaanval dan wie maar de helft ervan eet. Dierlijke vetten verzuren het bloed en verhogen de kans op botontkalking.

At de steentijdmens dagelijks vlees? Elke dag een mammoet vellen of een gazelle vangen? Waarschijnlijk aten ze vooral knollen en groen, met wat noten, fruit en heel af en toe wat vlees. En dan is er nog Die Umwelt. “Een pond vlees vereist 30 pond graan en 4500 liter water”, zegt Jonathan Foley van de Universiteit van Minnesota. “De hoeveelheid land geschikt voor begrazing is beperkt. De helft van de mensheid leeft op rijst. Die kunnen nooit allemaal paleo worden, we hebben niet genoeg bouwland voor al die grazers. Paleo is voor de elite”. Als mensen overstappen op een veganistisch dieet, duurt het ruim vier jaar voor er tekorten ontstaan. Volgens Verburgh heeft je noodzakelijke dagelijkse stukje vlees ongeveer de afmeting van het rondje dat je kunt maken met duim en wijsvinger. Kortom, veel vlees eten, is niet goed voor je gezondheid en het milieu.

WAT STAAT ER OP HET MENU BIJ HET PALEO DIEET?
    Wat moet je eten als op een paleo dieet overstapt?

-Groente: Asperges, avocado, artisjok, wortels, koolsoorten, spinazie, selderij, uien. Pompoen, bietjes en bataat voor sporters of wie niet af wil vallen; courgette, pepers en aubergine als je nachtschades verdraagt.

-Paleo-fruit: geen hele bak aardbeien want kwekerijen had je niet. Dus alle fruit met mate.

-Eiwitten: alle biologische en onbewerkte vlees, vis en eieren.

ZES VOORDELEN VAN EEN PALEO DIEET
    1. Je hoeft nooit meer etiketten te lezen, want alles wat je koopt is natuurlijk.

2. Je krijgt geen suikerpieken meer en bent dus gelijkmatiger gestemd en met een gelijkmatiger energieniveau.

3. Je krijgt vrachten gezonde vitamines binnen door het grote aandeel rauw in je eten.

4. Je bent veel opgewekter vanwege de opmonterende frisse lucht en zonneschijn en leert en passant veel wilde bessen, kruiden en groenten kennen.

5. Paleo’s joggen niet maar trekken korte sprintjes, vanwege de theorie dat mensen vroeger vooral snel moesten wegrennen, bijvoorbeeld voor een poema. Je leert razendsnelle sprintjes trekken, zo vaak dat je er nauwelijks meer van buiten adem raakt

6. Paleo’s slapen diep en goed vanwege hun natuurlijke suiker- en cortisolspiegels. ‘s Ochtends zijn ze zeer actief, en tegen het vallen van het duister willen ze naar bed.

18. SushiLover123

SushiLover123 VIP lid

Jul 22, 2008
    18,631
    31
    48
    Gaan we het nu over oer hebben? Volgens mij ging het gewoon over koolhydraten...

En nog steeds weet ik niet wat al die tegenstanders hiero nou een gezonde ondergrens vinden qua aantal gram koolhydraten per dag...

19. Je kan toch niet één ondergrens aangeven? :(

Iedere persoon is verschillend. Iemand die heel zwaar is heeft meer energie nodig dan een licht persoon. Iemand die de hele dag zittend werk doet hoeft minder koolhydraten dan iemand die constant actief is.

20. paula1984

Dit denk ik dus persoonlijk ook.

Share This Page