ontslag met wederzijds goedvinden

Discussie in 'De lounge' gestart door marleen3, 3 aug 2011.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. marleen3

marleen3 Actief lid

27 mei 2006
    317
    0
    0
    Hallo Forummers,

Vandaag kreeg ik van mijn werkgever te horen dat ik ontslag met wederzijds goedvinden krijg.
    Ik ben een aantal maaden ziek en van mijn bedrijfsarts mag ik tot september nog niet werken. Heb een vast contract. Ik heb gezegd dat ik het niet wil en wanneer ik in staat ben om te gaan werken dat ik ook wil blijven werken. Maar werkgever dwingt mij over de wederzijds goedvinden ontslag.

Wie kan mij helpen wat ik nu moet doen?

2. Fuchsia

Fuchsia Niet meer actief

NIET TEKENEN!

Je baas wil jou weg hebben en jij niet, als je dit tekent heb je geen recht op WW heb ik begrepen!

Verder weet ik hier weinig van, ik denk dat hier wel dames zijn die je verder op weg kunnen helpen!

Succes!

3. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Dwingen tot wederzijds goedvinden??!! Zo als in 'onder vrijwillige dwang'?

Hier gaan alle alarmbellen rinkelen! Het lijkt mij dat je werkgever onder het betalen van je ziekte-uitkering uit wil.
    Maar let goed op, als je hiermee akkoord gaat, verspeel je volgens mij je recht op een WW-uitkering.

Ik zou even je rechtsbijstand of vakbond om raad vragen.

4. Antares

Antares VIP lid

17 nov 2008
    19.894
    3
    38
    idd, absoluut niets tekenen...je werkgever mag jouw ontslaan..maar jouw handtekening komt nergens op!!

5. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.265
    6.790
    113
    Rechtsbijstand of juridischloket bellen. Die kunnen je heel goed helpen hiermee.

6. Bkoenen

Bkoenen Niet meer actief

Ik zou even rechtsbijstand gaan bellen!
    Hoe dan ook: niks tekenen.

7. marleen3

marleen3 Actief lid

27 mei 2006
    317
    0
    0
    Oke, bedankt voor jullie snelle advies. Ze hebben mij gezegd dat we zo onderling uitkomen en dat ik ww kan krijgen en een stukje vergoeding. Ik weet niet hoe dat kan?

Ik ga ook zo even de rechtbijstand bellen maar hoe kom ik aan de nummer?

8. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    niet tekenen en laten uitzoeken. ga meteen naar een rechtswinkel voor een afspraak of schakel je bijstandverzekering in.

je hebt zowiezo geen recht op ww als je tekent. je heb zelf goedkeuring gegeven voor ontslag. verder is de vergoeding een oprotpremie misschien. dit is meen ik voor elk gewerkt jaar een maandloon maar kan zijn dat het ondertussen veranderd is. ze willen je vast niet zoveel meegeven en proberen zo goedkoop van je af te komen. een zieke werknemer kost nu eenmaal geld en voor hun is op dit moment uitkopen misschien goedkoper dan je houden. toch mogen ze je niet zomaar ontslaan vanwegen ziekte en proberen het dus zo stiekem via een omweg toch weg te krijgen. zadra jij tekent vervallen alle rechten op WW en heb je geen werk en geen punt om op te staan

9. Sanne1975

Sanne1975 Fanatiek lid

20 apr 2010
    2.173
    0
    0
    Flevoland
    Zoals de anderen al zeggen, niet tekenen! Met wederzijds goedvinden moet ook echt wederzijds zijn. Daarnaast mag een werkgever uberhaupt geen werknemer ontslaan die in de ziektewet zit. BTW Bij een ontslag met wederzijds goedvinden houdt het niet altijd in dat je geen ww krijgt. Maar dit moet dan tekstueel worden opgenomen dat je daar nog wel recht op hebt.

10. afrola

afrola Fanatiek lid

7 aug 2008
    3.434
    2
    38
    Utrecht
    Absoluut NIET tekenen.
    Als ze een andere vorm van ontslag afgeven, protest aantekenen.

Als ik jou was zou ik snel contact opnemen met rechtsbijstand, rechtswinkel, vakbond oid om advies te vragen hoe om te gaan met deze situatie.

11. Lizzy14

Lizzy14 Niet meer actief

Idd hulp vragen bij het juridisch loket.
    Wat je in ieder geval kan doen is zelf een brief schrijven aan je werkgever waarin je beschrijft welk aanbod hij jouw gedaan heeft en dat je hier niet mee akkoord gaat. Daarnaast vermelden dat je je beschikbaar houdt voor werk (voor zover mogelijk) en dat je betreurt dat hij jouw dienstverband eenzijdig wil beeindigen.

Mocht het tot een ontslagprocedure komen, dan zal een rechter dit zwaar meewegen.
    Als je hulp nodig hebt met het schrijven van een brief of meer informatie wil kun je me altijd een pb sturen.

12. Katalaya

Katalaya Fanatiek lid

3 jan 2009
    4.937
    4
    38
    Pubertemmer
    In een vogelkooitje
    Rechtsbijstand is een soort verzekering die je (wel of niet) hebt. Voor een telefoonnummer moet je dus in je eigen verzekeringspapieren kijken.

13. Yummy

Yummy Fanatiek lid

7 jan 2011
    4.571
    8
    38
    Brabant
    Indien er een vaststellingsovereenkomst wordt opgesteld heb je na ontslag met wederzijds goedvinden wel recht op WW. Het moet echter wel met wederzijds goedvinden zijn en hij kan jou nergens toe dwingen. Ben jij het niet eens met het ontslag dan teken je niet.

14. marleen3

marleen3 Actief lid

27 mei 2006
    317
    0
    0
    Ik heb mijn verzekeraar gebeld waar ik mijn rechtsbijstand heb en hebben gezegd dat ik op de brief moet wachten dat ik van de werkgever krijg over wat we hebben gesproken en dat pas actie nemen. Werkegever zij ook ga even alvast op google zoeken wat deze ontslag inhoud

15. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    Is de werknemer ziek?

Als de werknemer ziek is, dan mag de werkgever hem niet zo maar ontslaan. De werknemer heeft normaal gesproken recht op twee jaar loondoorbetaling tijdens ziekte. Stel dat de werknemer tijdens zijn ziekte wel akkoord zou gaan met ontslag, terwijl hij vanwege zijn ziekte niet op zoek kan gaan naar een andere baan. De werknemer heeft dan geen recht op WW. Bovendien loopt hij het risico dat hij geen Ziektewetuitkering krijgt. Ga daarom niet zomaar akkoord met ontslag als de werknemer niet kan werken door ziekte. Overleg eerst met een rechtsbijstandverzekeraar, de vakbond of een advocaat.
    Als de werknemer langer dan twee jaar ziek is, dan mag de werkgever hem in principe wel ontslaan. Het moet dan duidelijk zijn dat de werknemer zijn eigen werk of aangepast werk niet (meer) kan doen. En dat de werkgever er in de afgelopen twee jaar alles aan heeft gedaan om de werknemer te laten re-integreren in de eigen functie, een aangepaste functie of in ander passend werk binnen zijn eigen bedrijf of bij een andere werkgever.
    Is er te weinig aan re-integratie gedaan, dan kan de werkgever een loonsanctie krijgen. Hij moet dan langer het loon doorbetalen en mag de werknemer nog niet ontslaan.
    Als de werknemer voor minder dan 35% arbeidsongeschikt wordt verklaard, krijgt hij geen WIA-uitkering. Zijn werkgever moet dan nog steeds moeite doen om hem in dienst te houden of te bemiddelen naar een passende baan bij een andere werkgever. Dit hebben werkgevers en werknemers in de Stichting van de Arbeid zo afgesproken.

dit stond op internet over ww in jou situatie

16. lovewinnie

lovewinnie VIP lid

13 jan 2007
    16.251
    790
    113
    tilburg
    normaal wel maar ivm het feit dat ze ziek is zijn er weer andere regels (zie stukje terug)

hier nog wat info voor je opgezocht
    https://www.werk.nl/werk_nl/werknemer/meer_weten/ontslag/wederzijdsgoedvinden

17. sannie30

sannie30 Fanatiek lid

24 jan 2011
    1.050
    9
    38
    Ik sluit me aan bij yummy. Daarnaast moet er in de vaststelling overeenkomst staan, dat het op initiatief van de werkgever is. Maar als je het er niet mee eens bent, dan kun je beter niet tekenen. Dan moet je werkgever een ontslagvergunning voor je aanvragen.

18. marilouise

marilouise Niet meer actief

Dit hebben ze bij mij ook geprobeerd, zolang je ziek bent kunnen ze je wel iets aanbieden maar het kan niet helemaal wat hun willen,

Houd er rekening mee dat dit wel het begin is van waarschijnlijk een hoop gedonder, helaas ervaring ermee,

let wel op wat ze bij mij hebben gedaan is naar de arboarts gestuurd en die was het met mij eens en vervolgens naar een 2e arboarts gestuurd en deze was het met hun eens later bleek dat deze niet onpartijdig was was een vriendje van de baas, als er zoiets gebeurd altijd een second opinion aanvragen bij het uwv

voor nu gelijk contact opnemen met de rechtbijstand.

19. Loesje13

Loesje13 Actief lid

3 apr 2009
    397
    0
    0
    gastouder
    Kop van Noord Holland
    Inderdaad NIET tekenen!!
    Als je lid bent van een vakbond, zou ik die even bellen, je verhaal vertellen en dan kunnen zij jou hier ook in steunen en adviseren.

20. marilouise

marilouise Niet meer actief

ik heb ook een vaststellingsovereenkomst gekregen deze kan niet als je ziek bent je moet beter zijn.
    helaas een hoop gezeur over nu

Deel Deze Pagina