Internet en privacy

Discussie in 'De lounge' gestart door Agter, 6 feb 2013.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. Agter

Agter Fanatiek lid

3 mei 2012
    2.266
    0
    0
    In een huis
    Wist je dat google weet waar je woont, werkt, onderweg bent op bepaalde momenten van de dag, de telefoonnummers van je familieleden en vrienden, waar je zoal eet en wat voor activiteiten je doet in je vrije tijd?

Hoe weten ze dit?

-Elke keer die je gmail gebruikt of naar een gmail adres een bericht stuurt worden jouw gegevens door de gmail server verwerkt. Dat Google je berichten kan inzien ontgaat de meeste mensen.

-Ben jij in het bezit van een smartfoon die de google maps app gebruikt of sws draait op android? Google weet dmv de GPS waar je je bevindt en wat voor plaatsen/bedrijven je allemaal opgezocht hebt. Als je Android hebt (Samsung bijv), kan google zelfs je locatie achterhalen zonder dat je maps draait.

-Gebruik je de google zoekmachine weleens? Google kan al je zoekopdrachten van ruwweg de laatste drie jaar opzoeken en ophalen. Dit wordt gedaan doordat je mogelijk op gmail of google+ ingelogd bent tijdens het zoeken. Anders gebeurt het dmv je ip-adres te koppelen.

-Gebruik je weleens youtube? Google weet wat je interesses in muziek, film, en games zijn. Door je geschiedenis op te slaan of je zoekopdrachten.

Google weet de meeste dingen van wat de meesten online doen.

Ik dacht, ik zeg het maar.

De enige resterende issue is wie je vertrouwt met al deze informatie.

2. Mystify

Mystify Bekend lid

24 mei 2011
    938
    0
    0
    Volgens mij zijn er zelfs APPjes waarmee je al lopend op straat met maps kan zien wie er online en ingelogd op bv z'n fb is of elke andere sociale media die je gekoppeld hebt aan die twee.

3. Mukkie11

Mukkie11 Fanatiek lid

13 dec 2009
    3.378
    2
    0
    Ja dit wist ik...ik heb geen gmail die ik gebruik.ooit aangemaakt voor m'n telefoon maar kijk er nooit op...

Het gekke is dat wanneer ik mezelf Google, ik niet heel veel kan vinden!geldt dit dan voor anderen dan ik ook?

4. Smnee

Smnee Niet meer actief

Ik heb geen gmail of android, maar ik verbaas me hier wel over... Dag privacy!

5. MamaPeetje

MamaPeetje Niet meer actief

Ja i know... maar maakt me niet uit eigenlijk...;)
    Zolang ik geen dubieuze plekken bezoek...prima toch.

6. Rosao

Rosao VIP lid

3 nov 2007
    12.893
    1.390
    113
    Ik ben hier eigenlijk niet zo benauwd over. Die informatie zit in enorme hordes informatie van allerlei andere mensen, google heeft geen belang bij wat pietje van de hoek doet... google wil weten wat mensen die geinteresseerd zijn in x bijvoorbeeld kopen.

Overigens geloof ik niet dat google mijn mail leest en gekopppeld aan mij bewaard. Dat is namelijk illegaal... De Wet Computercriminaliteit: Aftappen van gegevens @ iusmentis.com door Arnoud Engelfriet

7. babyhope

babyhope VIP lid

23 jun 2009
    16.199
    1.082
    113
    Vrouw
    Mama
    somewhere
    Ligt aan jezelf want gps is makkelijk uit te zetten.
    Dus ALTIJD klopt niet.

8. Flipske

Flipske Fanatiek lid

25 mrt 2011
    1.330
    0
    36
    overijssel
    Ze hebben niet alleen die informatie, maar ze verkopen het ook nog eens.

Maar alleen gratis komt de zon op en als Google en andere internetsites dit niet doen zal je ervoor moeten betalen en dat willen we ook weer niet.

Ik vind mezelf niet interessant genoeg om me hier druk over te maken. Ik ben vrij gewoon voor een miljardenbedrijf en vind het wel fijn dat ik adds zie die ik nog eens aan wil klikken.

9. Marnatman

Marnatman Fanatiek lid

17 jun 2010
    2.382
    206
    63
    Man
    Bedrijfsleider
    In Grunn
    Dan kunnen ze altijd nog zien dat je je in een straal van zo'n 200 meter vanaf een bepaalde telefoon mast bevindt. Dat kan je namelijk niet uitschakelen (tenzij je je telefoon uit zet)
    Verder is privacy op internet wat je zelf er van maakt. Tegenwoordig heb je facebook, twitter, enz waar je zelf al bewust een deel van je privacy opgeeft.
    Ben je paranoia over je privacy, dan hieronder wat tips voor anoniem surfen e.d.:

Het beste is om overal nep accounts te gebruiken met een fictieve naam. Ook regelmatig wisselen van IP adres is aan te raden (mits je provider dat toelaat) Anders is er nog de optie van anoniem surfen, maar gebruik dan niet de anonieme functie van Chrome want zo anoniem is die niet. Gebruik voor echt anoniem surfen Tor of iets dergelijks.

10. Leo85

Leo85 Niet meer actief

Hier ook GPS uit, dus echt zien waar je bent kunnen ze niet.. En je hebt zelf in de hand hoeveel info je post overal.. Hier staan Facebook e.d. altijd afgeschermd.. Dus alleen vrienden kunnen dingen zien.

Verder maak ik me daar niet zo heel erg druk om.. En ik heb geen Google + :p

11. Sanny76

Sanny76 Fanatiek lid

4 feb 2010
    1.912
    0
    0
    Medewerker Educatie bij het Gemeentearchief in Den
    Leiden
    Dit dus.

Het maakt me niet zoveel uit eigenlijk. GPS heb ik uitstaan, omdat dat batterij vreet (en die is al zo snel leeg, haha) maar bij festivals als Oerol was het bijvoorbeeld juist superhandig om Google Latitude te gebruiken, zodat we elkaar steeds weer konden vinden op Terschelling! Veel handiger dan ingewikkelde smsjes met: 'Als je Midsland uitfietst richting Hee, moet je het derde paadje rechts in en dan voor het bosje links en dan waar alle fietsen staan ergens het bos inlopen...'

12. Umm85

Umm85 VIP lid

17 jun 2007
    26.310
    248
    63
    Vrouw
    huismama, doktersassistente
    Turkije
    Zou me echt een worst wezen eigenlijk, lekker boeiend wat voor muziek ik luister en dat ze weten waar ik rondhobbel met mn kinderwagen.

13. Sterrefeetje

Sterrefeetje Niet meer actief

Lekker belangrijk :)

14. Micchan

Micchan VIP lid

24 jan 2012
    22.458
    2.258
    113
    Vrouw
    Wenen
    Ik gebruik alleen de zoekmachine en Youtube, nouja voor zover ik weet doe ik daar geen gekke dingen mee, dus maakt me niet zo erg veel uit. :')

15. alamea

alamea Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Betekent dit dat dit je laatste dag online is? ;)

16. Sterre82

Sterre82 VIP lid

23 sep 2008
    8.211
    3
    0
    In de wolken
    Ik denk ook dat je zo onderhand niet meer onder dit soort dingen uit komt dat G.oogle en bedrijven dit doen. Wat denk je wat dat berichtje gister hier op de site inhoudt? Dat je bepaalde dingen niet meer mag en dat berichtjes eerst nagekeken worden... Geen puntjes meer tussen namen e.d....

17. vivianbraak

vivianbraak Niet meer actief

Ach ze doen maar. Al ben ik het er mee eens dat het wel erg ver gaat allemaal!

18. alamea

alamea Fanatiek lid

15 jan 2013
    1.270
    0
    0
    Ter verduidelijking: de anonieme functie die browsers aanbieden, zorgen er over het algemeen alleen voor dat er niks op je eigen computer wordt opgeslagen, dus sessies/cookies/geschiedenis/cache. Het betekent niet dat de websites die je bezoekt geen informatie van je zullen opslaan op de servers waar deze websites draaien.

Echt anoniem surfen kan met een proxy. Er zijn echter veel forums die het bezoeken ervan via een proxy verbieden. Als moderators daarvan vermoeden dat je via een proxy aan het forummen bent, dan kan je bijvoorbeeld een definitieve ban verwachten.

19. Ellen291982

Ellen291982 Niet meer actief

Tja mij persoonlijk maakt het net uit. Ben niet interessant genoeg om te gaan volgen.
    Idd dan zal je alle communicatiemiddelen weg moeten doen. Zelfs op straat wordt je soms opgenomen en in de gaten gehouden door camera's.
    Ik denk er eigenlijk ook weinig over na. Komt vooral omdat ik geen rare dingen doe ofzo.

20. bosi333

bosi333 VIP lid

1 aug 2006
    37.268
    6.800
    113
    Ja bovengenoemde is een hele grote speler...die bepaalt inderdaad dus nu ook hier wat je wel en niet mag zeggen.

Doen we dat niet dan heeft ZP een probleem.

Ik verstuur geen gevoelige informatie via het internet. Nooit gedaan.

Een adres en telefoonnummer vind ik niet vallen onder gevoelige informatie. Die gegevens kunnen veel instanties wel achterhalen.

Verder zit ik niet met mijn eigen naam op internet. Maar een afkorting van mijnvoornaam en de achternaam van mijn man ( waar er veel meer van zijn)

Als ik mijn echte naam zou googelen krijg ik gegevens van iemand anders uit Italië. Prima dus.

Deel Deze Pagina