Psz met indicatie en zonder naast kinderdagverblijf? Doen of niet?

Discussie in 'Peuter en kleuter' gestart door piccolina, 31 aug 2014.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ze gaat vanaf 1 jaar naar kinderdagverblijf 1x per week.
    Zit in groep met tweetalige begeleidster en met oudere kindjes wat ze echt leuker vind dan met haar leeftijd. Ze heeft ontwikkelings voorsprong.

Dochter heeft indicatie voor 4 dagdelen psz (tweetalig).
    Psz met indicatie is niet op school waar ze gaat en hij zit in matig inkomen wijk geen idee zelf of dat iets uit maakt.
    Kosten 20 euro voor maand 4x per week.
    Ik twijfel heeeeel erg want ze moet echt 4x gaan is regel.

Daarbij wil ik haar kinderdagverblijf 1x in week behouden ivm mijn werk/vrije dag en dat ze daar super leuk vind.

Psz van haar school kost 50 euro per maand 1x per week.
    Pluspunt is dat ze dus kindjes zal leren kennen die in haar school gaan ook zitten en dat er dus geen achterstandswijk is.

Psz hier met 2.5 maar ze mag met 2 door haar ontwikkeling. Ze is erg sociaal en erg op zijn gemak en zelfstandig.

Ik weet niet welke keuze ik moet gaan maken:
    - goedkopere pzs spreekt mij wel aan maar dan is dus echt elke dag daarheen en dan maar 1x psz. Is het nie TE veel??? Want thuis spelen we ook veel en ik leer haar ook veel en dag uit en we gaan buiten ook vaak.
    - psz op school plus kinderdagverblijf lijkt mij dat weer te wienig...

Het liefst zou ik alle3 combineren maar dat gaat niet hihi.
    Zijn hier kindjes die 4x met indicatie gaan? Hoe gaat het dan want tis ja staat je moet echt 4 keer gaan, maar ik ben freelancer dus met kinderdagverblijf kan ik elke week aangeven welke dag of indien nodig extra dag ze gaan als ik werk en met psz 4x per werk gaat dat niet lukken zeg maar. Hoe doen dat moeders die werken of deels werken?

Ps: ik ben nog niet bij psz geweest enkel op site info gelezen en dat met indicatie is wel streng lijkt mij ze verplichten ouders meedoen en meegaan en ook dat regel streng is voor 4x per week. Is het echt zo?

En misschien iemand weet over toeslagen?
    -staat op site belastingdienst dat als kind naar psz gaar heb je geen recht op toeslag maar is dat op de dag waneer kind heen gaat of gewoon nooit meer toeslag?? Ook bijv als het 1 x psz zelf betaald en 1x kinderdagverblijf met toeslag?

2. Ona

Ona Fanatiek lid

8 mei 2011
    1.469
    1
    36
    Ik denk dat je een VVE indicatie bedoelt en dat is voor kinderen met een lichte taalachterstand. Nu klinkt dit misschien erger dan dat het is maar het is echt supernormaal en komt zelfs bijna altijd voor bij kinderen die tweetalig worden opgevoed. Ik snap dat dit niet leuk klinkt als je weet dat je dochter een ontwikkelingsvoorsprong heeft maar dit heeft in feite niet veel met achterstand te maken. Als je leert praten en dan ook nog eens 2 talen moet leren is dat verwarrend voor een dreumesbrein dus niks raars aan. Er vanuit gaande dat je het over een VVE indicatie hebt. Volgens mij heb je namelijk maar 2 indicaties en dat zijn de VVE en een Medische indicatie. Ik zou dit je kindje wel aanraden want dit kan best moeilijk voor haar zijn. Ik denk dat het juist goed is voor kinderen met een voorsprong die tweetalig worden opgevoed. Ze zijn erg leergierig en willen het goed leren, beide talen. Dit kunnen ze het best voor hun vijfde jaar. Ik zeg dus DOEN! :)

Tsja, een achterstandswijk vind ik lastig te beoordelen. Ik denk dat dat juist ook zo z'n voordelen heeft maar ik ben zelf ook niet helemaal Nederlands en zie daar eigenlijk geen nadelen aan. Ik ben zelf opgegroeid met de gedachte 'je moet met iedereen kunnen omgaan'.

3. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Ona:
    Ja indd ik bedoel vve indicatie omdat ze tweetalig is krijg je die zoiezo zeg maar. Ze is in taal ook vlot ze begrijpt beide talen en antwoord op vraag ja/nee afhankelijk van in welk taal het wordt gevraagt. Echt knap dus! Ik spreek russische voornamelijk 80% niet altijd dus tegen haar wel ook sommige korte dingetjes in ned. Mijn man is ned en spreekt ned gewoon. Op kdv is ook tweetalig er is russische en nederladse begeleiders beide aanwezig.

Maar wat is dan psz met indicatie anders is dan gewone psz?
    Ik vind zelf dat ze 4x verplichting vragen het raarste of nou ja wel iets wat ik zelf denk dat het te veel is voor haar want zo dan kan ze minder op kdv en zit niet echt in psz/school onze keuze.
    Van andere kant hebben we het niet breed en 50 euro per psz vind ik vrij duur terwijl ik kdv 70 euro betaal voor 8-18 uur...
    Dus het psz met inducatie zal haar meer vermaken en leren voor kleine prijsje

4. Storm

Storm Niet meer actief

Mijn oudste heeft de psz met VVE-indicatie bezocht. 4 dagdelen. Dit ging prima. Daarnaast ging hij nog een dag in de week naar het MKD (later twee en een dag minder psz). Maar hij was al 3 toen hij het VVE traject inging.
    Hier mogen kinderen ook 3 dagdelen komen ipv 4.

Ik weet niet het precieze verschil. Wel dat de leidsters op een VVE psz in ieder geval MBO 4 hebben. En er wordt getoetst met CITO. (bij ons)
    Mijn andere kinderen gaan nu naar dezelfde psz en doen in principe hetzelfde, alleen dan twee dagdelen per week.

5. Eylem

Eylem Niet meer actief

Ten eerste: DENK je dat je dochter die indicatie krijgt of HEB je die indicatie al? Tweetalige kinderen komen (tegenwoordig) alleen nog maar in aanmerking als ze inderdaad een taalachterstand in het Nederlands hebben. Zoals jij het beschrijft heeft jouw dochtertje dat niet. Hier gaat die indicatie via het consultatiebureau maar dat kan bij jou anders zijn. Ga er in ieder geval niet vanuit dat ze automatisch die indicatie krijgt.

Hoe het hier gaat: mijn meiden zijn ook tweetalig, de oudste kreeg nog automatisch een indicatie, de jongste heeft er een gekregen vanwege lichte achterstand in het Nederlands. De reguliere groep op de psz is twee dagdelen per week en de kinderen met een indicatie komen daarnaast nog twee dagdelen extra. Ze zitten dus twee dagen met de gewone, grotere (16 kindjes) groep en twee dagen in een kleinere (max 12 kindjes) groep. Wat ze aan activiteiten doen verschilt op de VVE niet veel van de gewone groep. Er is iets meer aandacht voor taal maar er zijn geen superspeciale activiteiten ofzo. Mijn oudste vond het vooral heeeel erg leuk om 4 keer per week naar de psz te gaan. De jongste begint deze week.

En wat betreft de 4 dagdelen, tsja. Als je nu al weet dat ze niet de 4 dagdelen gaat komen moet je het niet doen. Dan neem je de plek in van een ander kindje die het misschien veel harder nodig heeft want meestal zijn er wachtlijsten. Dan kies je gewoon voor de 2 dagdelen. Dat lijkt me in jouw situatie sowieso handiger met ook nog het kdv.

6. Eylem

Eylem Niet meer actief

Nee dat is helemaal niet raar. Waarom denk je dat het zo goedkoop is? VVE wordt heel erg gesubsidieerd dus logisch dat dan ook verwacht wordt dat je gewoon komt. Anders geven ze die plek liever aan iemand anders die er wel echt voor wil gaan. Overigens denk ik niet dat ze een kindje van 2 meteen 4 dagdelen laten komen. Meestal gaan ze eerst 2 dagdelen en later over op 4 dagdelen.

7. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Okey, duidelijker geworden iets;)
    Cb arts zei laatst dat ze indicatie krijgt zoiezo dus als ik wil dus als ik aangeef dat ik dat nodig vindt mag ze naar voorschool (psz met vve indicatie). Ze zei dat ik dan alvast kan gaan kijken welk psz het kan (kreeg lijstje mee)

Maar weten jullie hoe het zit met 4x psz en 1 dag kinderdagverblijf krijg ik dan nog voor die dag een toeslag? Het is niet zo dat ze zoiezo 4x niet gaat het is meer dar ik dan aan vaste dage zit en ze kan dan niet eerst psz dan kinderdagverblijf gaan zodat ik kan werken. Ik werk vanuit huis en soms is geen werk soms wel maar dan afhankelijk van welk dag ik werk heb hele dag kies ik de dag van kinderdagverblijf nu. Met psz zal dat niet lukken maar lijkt mij dat als je 1x per maand niet gaat niet erg.

Hoe gaat het dan als kind ziek ik lijk mij dan ook dat kind dan thuis blijft?

8. Eylem

Eylem Niet meer actief

Voor de toeslag zul je de Belastingdienst moeten bellen. Ik weet niet hoe dat werkt.

Nee natuurlijk is een enkele keer niet komen geen punt maar het moet niet structureel zijn. Maar ik begrijp nog steeds niet zo goed, als het je zoveel lijkt, waarom kies je dan niet gewoon voor 2 dagdelen psz? Dat lijkt me ruim voldoende samen met 1 dag kdv. Die indicatie is niet verplicht.

9. adi

adi Niet meer actief

Mijn kinderen zijn tweetalig opgevoed en wij hebben geen gebruik gemaakt van vve-indicatie. Ze gingen 2 dagen naar het kinderdagverblijf, later 1,5 dag, en dat ging prima.
    Mijn ervaring is dat kinderen beter Nederlands optimaliseren op een kinderdagverblijf tussen grotendeels autochtone Nederlandse kinderen dan op een psz met indicatie in een wijk waar voornamelijk buitenlandse gezinnen wonen waar thuis geen Nederlands wordt gesproken. Voorwaarde is vind ik dat het kind thuis ook gewoon Nederlands leert.

Onze kennissen in Helmond hebben hun zoontje van psz afgehaald, want hij begon onderhand Marrokaans te praten. In zijn groep zaten 6 kindjes die vanuit huis alleen Marrokaans spraken,.daarnaast nog 3 kinderen die andere talen spraken maar geen Nederlands. Het duurt echt even voordat de juffen AL die kinderen aan vloeiend Nederlands krijgen. En ondertussen praten ze allemaal hun eigen taal.

10. Jo79

Jo79 VIP lid

6 mei 2007
    25.069
    3.862
    113
    Vreemd dat ze zo die indicatie geven, omdat je je kind tweetalig opvoedt. Zo'n VVE-indicatie is toch voor kinderen met een taalachterstand (of een andere achterstand)?
    Zou het lekker laten bij die dag op het kdv, daar wordt toch of kiezen voor 2 dagen psz erbij. Was hier echt genoeg hoor. Ben je wel wat duurder uit, maar je kind een indicatie laten geven voor een achterstand die er niet eens is, zou ik niet doen.

11. piccolina

piccolina VIP lid

5 mrt 2012
    7.199
    5
    0
    Adi
    Dat is dus ook mijn gedachten dat het omgeving in groep waar hij zal zitten zo anders dan op kinderdagverblijf en thuis. Ook het opleidingsniveau en sociaal van ouders. Niet dat het mij iets uitmaakt ik vind dat ze mag best alles zien en leren maar dat ik daar zelf ook moet mee om te gaan vind ik lastig. Misschien is niet zo ook ik denk dat voordat ik ga oordelen moet gewoon bezoeken en misschien proef draaien. Staat op website dat met 1.5 jaar mag je ook gewoon komen keertje.

2x psz is ook voldoende ik zou het ook doen maar dan is naast kinderdagverblijf (70euro) is extra 100 euro p mnd en dat hebben we niet helaas over met twee hypotheken.

Enige opties zij dus: 1x kdv+1dag reguliere psz / kdv alleen 1x per week/1x kdv + 4x vve psz
    Ik nijg zelf ook meer richting om geen indicatie gebruiken maar wilde optie toch wel bekijken. Volgens mij is ook zo dat het psz vve indicatie hetzelfde groep heeft als gewone psz van die school dat wil zeggen dar ze daarin geen onderscheid maken geloof ik.

Deel Deze Pagina