Inspraak datum inleiding?

Discussion in 'De bevalling' started by Vlinder94, Jun 29, 2024.

Thread Status:
Not open for further replies.
  1. Vlinder94

Vlinder94 Lid

May 30, 2018
    39
    25
    18
    Female
    Hi dames,
    Ik ben nieuwsgierig naar ervaringen rondom inleiden van de bevalling.
    As donderdag heb ik mijn controle bij de gynaecoloog weer gepland staan, ik ben dan 37 weken zwanger. Tijdens die afspraak gaan we ook kijken naar de datum van de inleiding.
    Nu vroeg ik me af of er dames zijn die antwoord hebben op mijn vraag.
    Ik had gisteravond een gesprek met mijn man over het plannen van de inleiding. Hierbij zei ik nog, goh ik hoop niet dat ze gaat zeggen kom maar 12-7 voor de ballon, het verdere inleiden zou dan in het weekend vallen. De reden dat ik dit besprak met mijn man was omdat hij 14-7 nog een toernooi heeft (hij beoefend een sport op hoog niveau) die belangrijk is voor een eventuele plek voor het EK in 2025. Ik zou het hem zo gunnen dat hij daar heen kan gaan dat toernooi, omdat hij dit jaar het EK moet laten schieten omdat hij het niet aandurft volgende week af te reizen naar Slovenië gezien mijn zwangerschapsduur.
    Om dan even op mijn vraag terug te komen: heb je als patient een beetje inspraak op de datum van inleiding? Dat stel ze zeggen kom de 12e maar, ik zou kunnen vragen of het ook na het weekend mag? heb namelijk geen idee hoe ze daar in zouden staan.

2. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

May 7, 2019
    23,638
    27,293
    113
    Female
    Ja hoor, maar of er plek is is een tweede. Je moet ook in de ochtend bellen of t door kan gaan. Ik heb met hun besproken wanneer ik wilde. Ik wou perse na 38 weken (ze wilde het liefst gelijk met 38 weken). Als ik 37 had gezegd waren ze ook akkoord gegaan, als ik met 39 weken wou mocht het ook). Dus we hebben samen een datum geprikt. Ik heb bij alle 3 inleidingen inspraak gehad. 2verschillende ziekenhuizen. 1 ziekenhuis deed t niet in het weekend als er geen nood was, ivm bezetting.

Ben pas 5 dagen na de start bevallen overigens

Vlinder94 likes this.
  3. Vlinder94

Vlinder94 Lid

May 30, 2018
    39
    25
    18
    Female
    B
    bedankt voor het delen van je ervaring!
    Natuurlijk is de datum onder voorbehoud inderdaad, maar hoopte meer dat ik wel nog iets van inspraak zou hebben. Ik weet namelijk wel al dat ik in de avond de ballon geplaatst krijg en dan gelijk opgenomen wordt ivm medische indicatie. Het is natuurlijk sowieso altijd wel afwachten of de kleine man niet vanzelf komt en dan hebben we er geen inspraak in natuurlijk dan zou mijn man niet kunnen gaan.
    Aangezien je ervaring hebt met inleidingen zou ik nog wat willen vragen:oops:
    Ik krijg de ballon dus ‘s avonds geplaatst en verblijf dan in het ziekenhuis tot hij de dag erna of uitvalt of ze hem verwijderen. Zou ik mijn man met een gerust hart thuis een nachtje kunnen laten slapen nog? De bedbanken in het ziekenhuis waar ik ga bevallen zijn nu eenmaal niet erg comfortabel en aangezien wij na de bevalling ook 72 uur ter observatie moeten verblijven had ik al gezegd van goh slaap nog een nachtje door thuis als de ballon er in zit en kom de ochtend erna optijd terug. Ook omdat we dus niet weten hoelang het hele proces in beslag gaat nemen

4. GroeneBomen

GroeneBomen VIP lid

May 7, 2019
    23,638
    27,293
    113
    Female
    Mijn man kreeg gewoon een opklapbed :) ik had ook medische indicatie maar in overleg met ziekenhuis mocht ik met ballon naar huis. Ik woon op 10 minuten afstand dus dat vonden ze verantwoord. Was wel uniek hoor, dat ziekenhuis deed het normaal niet. Mijn man wou ik altijd erbij hebben. De 1e inleiding sliep hij thuis, maar ik voelde mij echt heel eenzaam. Bij de andere 2 waren we samen. Wij moesten ook 72 uur blijven. Dat vond ik echt oprecht heerlijk. Toen had man wel zo'n stomme slaap stoel idd. Maar heeft die ingeruild voor een opklapbed haha

Maar inspraak,ja die had ik :)

5. evaleana

evaleana Fanatiek lid

Nov 2, 2021
    4,878
    6,405
    113
    Hier deden ze geen ballon plaatsen op vrijdag, ik mocht kiezen tussen de woensdag of donderdag ervoor (op dinsdag werd besloten dat ik ingeleid zou worden). Ik zou dus gewoon in gesprek gaan met de gyn en je wensen voorleggen :)

6. Sado

Sado VIP lid

May 16, 2016
    19,042
    17,010
    113
    Jahoor, ik mocht gewoon overleggen.
    Her streven was alle drie de keren om me in te leiden met 38 weken, precies:

1e keer: op exact 38+0
    2e keer: op ons verzoek zijn we voor 37+6 gegaan, dat was een vrijdag, anders zou het na het weekend worden en dit was iets praktischer, vond de gynaecoloog prima (oa omdat ik ook al 3cm ontsluiting had)
    3e keer: stond gepland voor 38+0, maar ik werd in op 37+5 in de ochtend gebeld of ik niet die middag al kon en wilde, ipv personeels- en ruimtetekort (eind 2020, dus middenin de covid gekte ;)), dus werd onverwacht eerder ingeleid

7. San1320

San1320 Lid

Nov 27, 2021
    64
    33
    18
    Female
    Mijn ervaring is dat dat ook afhangt van de reden om in te leiden. Als het medisch gezien verantwoord is om wat langer te wachten, doen ze daar bij ons niet moeilijk over. Vanwege medische redenen werd met 37 weken besloten dat ik ingeleid zou worden. Streven was om dat met 38 weken te doen, maar qua oppas voor de oudste zou 38+2 veel handiger zijn. Dit was geen probleem, dus met 38+2 ingeleid. Maar zoals anderen ook al zeiden, er moet natuurlijk wel plek zijn. Dus ik zou gewoon vragen of het mogelijk is om na het weekend te beginnen.

Share This Page