Hallo Recentelijk beviel ik voor de derde keer met een keizersnede. Gelukkig ging de operatie goed en is er een prachtig meisje geboren. Echter waarom ik er een topic over open is omdat ik benieuwd ben naar andere vrouwen hun ervaring met de nieuwe 24h opname. Dit is sinds februari dit jaar in veel ziekenhuizen het nieuwe protocol waar het voorheen 36 of 48 uur was. Ik ben benieuwd wat jullie ervan vinden. Het ziekenhuis beweert namelijk bij hoog en laag dat mensen dit fijner zouden vinden dan langer blijven. Ik deel eerlijk gezegd deze mening niet en vond het allemaal erg gehaast na een vrij rustige operatie. Zodra je op de verpleegafdeling komt willen ze je zo snel mogelijk je bed uit en laten plassen. Ik vond dit onnodig veel druk opleveren. Ik kon het wel en heb het ook gedaan maar hierdoor had ik wel her gevoel dat het allemaal "even snel" moest en ik nu, anderhalve week later, wel meer wond pijn heb dan denk ik nodig zou zijn. Zeker als ik het vergelijk met mijn eerdere sectio's. Ik snap het, bewegen is goed maar ik heb het gevoel dat we een soort minimum hebben bereikt wat eigenlijk onhaalbaar is. De verloskundige, kraamzorg en huisarts delen deze mening en zijn ook niet blij want de zorg wordt nu naar hun meer doorgeschoven. Mijn simpele vraag: wat is de ervaring hier? Groetjes
‘Mijn’ ziekenhuis staat daar anders is. Het protocol is inderdaad gewijzigd van 48 naar 24uur (overigens al veel eerder dan dit jaar), maar ze kijken echt naar de persoon of dit haalbaar is. Ik heb 5 maanden geleden mijn 3e ks gehad (4e kindje) en de gyn zei op de ok al; jij gaat zaterdag pas naar huis hoor! En misschien zondag pas… (ks was donderdagmorgen vroeg). Ze kwamen dus donderdagavond vragen of ik mn katheter eruit wilde en dat zag zitten, maar echt niet. Wilde niet mn bed uit moeten om steeds te plassen. Dus deze is er einde vrijdagmorgen pas uit gegaan. We hebben nog gekeken of ik vrijdag einde middag naar huis kon, maar de verloskundige in t ziekenhuis vond t dan voor iedereen beter dat ik nog een nachtje bleef en zaterdagmorgen op mn gemakje huiswaarts zou gaan. En dat hebben we gedaan.
Nog gefeliciteerd met je dochter! Hier juist een tegenovergestelde ervaring, bijna een jaar geleden. Op mijn verzoek is de katheter eerder verwijderd. Ik stond binnen 24 uur na de keizersnede zelfstandig te douchen, voelde me goed en wilde heel graag naar huis maar ik moest blijven, want, protocol. De verpleegkundigen kwamen gezellig bij ons op de kamer om te kletsen maar hoefden niks te doen omdat we alles zelf deden/wilden doen. Ik vond het zo’n verspilling van een bed en medische zorg. Van mij mag deze zorg wat meer op maat, wat heeft iemand nodig? De een wil het liefst zo snel mogelijk naar huis en de ander trekt dat nog niet. Ik zou pleiten om daarnaar te kijken ipv voor iedereen dezelfde aanpak.
Ik heb ook ervaring. Ikzelf ben bevallen met een spoedkeizersnede. Ik kreeg pre-eclampsie en daarom moest ik langer blijven. Omdat alles goed ging en ik me prima voelde mocht ik ook een dag eerder weg (als ik langer had willen blijven mocht dat ook, maar voelde me goed en wilde graag naar huis). Een kennis heeft vorige week in hetzelfde ziekenhuis een spoedkeizersnede gehad op maandagmorgen. Dinsdagmorgen was ze weer thuis. Dus inderdaad met 24 uur. Zij voelde zich ook goed en wilde ook graag naar huis. Verpleegkundige gaven wel aan dat als ze liever een nachtje langer wilde blijven dat ook een optie was. Eens verder met de reactie hierboven. De zorg wat meer op maat. Al gaan sommige ziekenhuizen (zo ook degene waar ik en kennis lagen) daar al op die manier mee om.
Ben het ook eens dat het meer op maat moet. 16 jaar geleden een geplande keizersnede gehad van mijn eerste en moest toen verplicht 4 dagen blijven. Donderdag ochtend keizersnede en mocht toen op maandagochtend naar huis. Heb me daar toen vreselijk ongelukkig en gevangen gevoeld. Ik voelde me goed maar mocht niet naar huis. 5 jaar geleden mijn jongste ook via keizersnede gehaald. Toen was het ineens 48 uur. Dat was alleen van te voren niet verteld, dat dat veranderd was dus keek blijkbaar heel verbaasd toen de verpleegkundige het zei. Ze begon meteen excuses te maken en dat het zo druk was enzo. Maar ik was er toen wel heel blij mee. Maar als het gewoon niet zo lekker gaat hoop ik dat ze mensen niet te vroeg naar huis sturen
Hier was mijn eerste 18 jaar geleden een spoedkeizersnee op zondagochtend het beleid was inderdaad 4 dagen blijven toch ben ik op dag 3, op eigen verzoek en na goedkeuring van de kinderarts en de gynaecoloog ontslagen, Bij nr 2 was het 15 jaar geleden een geplande keizersnee (op een dinsdagochtend) Op donderdagochtend kwamen ze bij mij om te vertellen dat ik van de 1 persoons kamer naar een kamer met meerdere dames zou worden geplaatst. Heb toen ook aangegeven dat ik dan liever gewoon naar huis ging. Kinderarts en gyn gingen akkoord . Man kwam rond 10 uur binnen en kon meteen weer terug naar huis om de maxi cosi op te halen . Maar ik mag toch hopen dat ze naar de patiënt zelf kijken en daar hun verwachtingen aan aanpassen
Misschien is dat wel de beste conclusie: dat ze gewoon naar de patiënt kijken ipv iemand langer houden die zich goed voelt of iemand eruit gooien die zich niet goed voelt..
Maar dat is oke. De keuze krijgen. Ik vroeg om 2 uur langer (vanwege aansluiting met de kraamhulp en schema van mijn man) maar zelfs dat was te veel gevraagd.. toen ik vertelde over de 48 uur deden ze alsof ik het over 1955 had. Dat was al zo lang geleden.. (for the record ik had het over 3 jaar terug)
Ik heb bij mijn oudste op dag 2 en 3 ook aangegeven dat ik naar huis wilde. Ik mocht het bed niet eens uit. Ik kon er niet slapen en dan haalde ze mijn zoon bij me weg, “want dat was beter voor mijn rust”. En ook dan sliep ik natuurlijk niet. En ik mocht absoluut niet naar huis. De andere kinderen kreeg ik in een ander ziekenhuis (we waren inmiddels verhuisd naar een andere stad) en ik heb mijn kindjes dus gewoon nauwelijks durven loslaten… nr 2 en 3 zijn met een normale bevalling geboren en bij hun mocht ik naar huis toen het goed voelde. Bij nr2 duurde dat wat langer Ivm veel bloedverlies en bij nr3 stonden we al snel weer buiten.
Het is echt heel verschillend. De vrouw van een collega is rond dezelfde tijd bevallen dmv een keizersnee, die lag alleen in een ander ziekenhuis ( zal zo'n 70 km uit elkaar wezen) en die heeft ook 4 dagen in bed gelegen incl. morfine pomp. Ik stond s'avonds naast mijn bed omdat ik zo ontzettend graag even op een stoel wilde zitten met 2 paracetamolletjes. Verpleging was er blij mee want dan konden ze gelijk het bed even verschonen. Dat was bij nr 1. Bij nr 2 had ik wel wat meer last (maar die moesten ze nog onder mijn ribben wegplukken tijdens de ks) en heb ik 's nachts een morfine spuit gehad omdat ik zo'n zere rug had (wederom van het liggen maar ja toen was er geen personeel om mij uit bed te helpen snap ik ook wel was 's nachts) en hebben ze nr 2 wel even meegenomen. Laten we het erop houden dat ik snap dat mensen daar verslaaft aan raken. Volgende dag lekker gedoucht en toen ging het wel weer.
Denk ook dat er nog een verschil is tussen een geplande keizersnede als een spoedkeizersnede. wanneer je start met een vaginale bevalling met uiteindelijk een spoedkeizersnede lijkt me dat lichamelijk meer vragen. ik kreeg te horen dat ik heel snel op de been was maar ik had echt die 36 uur wel nodig. Die eerste 24 uur kon ik mezelf niet fatsoenlijk draaien in bed en ook niet rechtop lopen. Na 36 uur ging het heel veel beter, kon ik douchen en lekker naar huis. mij lijkt een protocol van 24 tot 48 uur beter, geen druk op vertrek maar ook niet onnodig vasthouden. Mij lijkt dat de meeste mensen na een operatie zelf zsm naar huis willen.
Ik ben 9 jaar geleden bevallen via een spoedkeizersnede en moest toen 3 dagen blijven. Vorig jaar is mijn 5e kindje geboren via een geplande keizersnede en ik had na 24 uur naar huis gemogen, maar ik mocht ook een nacht langer blijven en daar heb ik voor gekozen. Onze zoon is om 11.17 geboren en ze zouden de volgende ochtend het infuus eruit halen, maar ik werd elke keer heel misselijk van de morfine dat ik ‘s nachts heb gevraagd of ze hem eruit wilden halen (ze hadden geprikt in de knik van mijn arm, dus ik had er ook heel veel last van als ik de kleine op die arm had liggen). Wanneer de katheter eruit is gehaald weet ik eigenlijk niet eens meer, volgens mij een dag na de ks).
stomme was dat het draaien thuis in bed veel beter ging dan in het ziekenhuis, lag in het bed met de hekjes omhoog (want dan kon je je vasthouden met het draaien) en lukte mij draaien totaal niet. Thuis kon ik uit bed stappen en er dan weer opnieuw instappen maar dan op de andere zij
Herkenbaar hoor. Ze willen je zsm uit bed hebben, zo ervaarde ik het ook. Enerzijds snap ik het, want beweging is natuurlijk belangrijk. Maar ik voelde me ook best onder druk gezet.. en voelde me een beetje een aansteller want tja, het zou moeten kunnen? Vind het een beetje dubbel..
Ik denk dat het fijnste zou zijn als het zorg op maat kan worden. Mijn eerste keizersnede (“spoed”) was in 2017 en MOEST 48 uur blijven. Vond het prima maar eerder kon ook. Mijn tweede keizersnede (“spoed”) in 2021 ben ik 24 uur later op eigen verzoek naar huis gegaan. Ziekenhuis gaf ons de keuze en stuurde nergens op aan. Mijn 3e keizersnede (mega spoed) 2 maanden geleden stond ik op eigen verzoek 6 uurtjes later alweer lekker te douchen en katheter eruit en was ik ook binnen 24 uur thuis. Maar bij alle 3 heb ik nooit het gevoel gehad dat het ziekenhuis mij iets opgelegd heeft (behalve de eerste keizersnede zelf). Ik had zelf de touwtjes in handen en dat voelde heel fijn!
Hier had het met de eerste makkelijk gekund, maar de tweede had ik een bloedtransfusie nodig en kon ik pas aan het einde van dag twee uit m’n bed. Terwijl de keizersnede bij de eerste veel gecompliceerder was verlopen met allerlei narigheid en ik met catheter naar huis moest. Dus eigenlijk heel goed dat de gewoon kijken of het kan of niet.
Ja ik vond het ook niet fijn overkomen. Tis dat ik sterk in mijn schoenen stond en zei dat ik echt een nacht langer ging blijven, toen was het ook wel ok. Maar ik voelde ook wel druk. Ik kon inderdaad met hulp van partner uit bed bij het toilet komen maar dat was het dan ook. Thuis nog drie kids en een hoog bed. Had geen idee hoe ik dat thuis al moest doen. Heel blij dat ik pas na 48u ging. 48 of 72 maakte mij niet veel uit..pas op dag 5 merkte ik weer groot verschil met dag 2.