Hoe worden de opa's en oma's aangesproken?

Discussie in 'Zwangerschap' gestart door xElles, 7 sep 2015.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Hai meiden,

Ik ben even benieuwd naar het volgende.
    Hoe laten jullie je kindje(s) de opa's en oma's aanspreken?
    Ik had hier namelijk een 'discussie' over met mijn sm.

Zelf dacht ik gewoon bijvoorbeeld Opa Henk en oma Carla, opa Jos en oma Ria. Vinden mijn ouders geen probleem; kindjes van mijn zus spreken hun ook zo aan.
    Nu vindt mijn schoonmoeder het grappig om opa/oma + woonplaats te doen. Dus bijvoorbeeld opa en oma Nijmegen.
    Maar ik krijg daar zooooo de kriebels van. Vind het echt heel stom en lelijk klinken. Ze weet dat ook. Nu was Mijn man laatst jarig en krijgen we een kaartje, waarin ze 'voor de gein' opschreef: Groetjes opa en oma (woonplaats).

Sorry, maar ik vind het zo stom klinken dat ik er echt niet om kon lachen.

Maar.... Wie bepaalt dit eigenlijk? Ouders of opa/oma.
    En wat doen jullie?

2. mamaatjevan5

mamaatjevan5 VIP lid

30 sep 2007
    5.584
    2
    38
    waar maak je je druk om, ik denk dat het juist leuk is als oma en opa een beetje zelf mogen bepalen hoe de kleinkinderen hun noemen, (wel met opa en oma ervoor uiteraard dus niet enkel voornamen gebruiken) maar het maakt het juist des te specialer

mijn kinderen zeggen tegen mijn moeder en vader gewoon opa en oma
    en tegen mijn man zijn moeder omi ;)

mijn vriendin is ook oma en zij word door de kinderen oma peukie genoemd en haar man is opa banaan (omdat de kinderen altijd een banaan krijgen )

andere oma die ik ken die wordt oma mc Donalds genoemd, en weer andere oma is oma snoepie ;)

zolang het voor de kinderen duidelijk is dat oma en opa heel speciaal zijn vind ik alles goed en mogen de kinderen en oma omi en opa dat helemaal zelf bepalen ;)

en bedenk wat voor ons misschien stom klinkt is voor kinderen vaak juist heel speciaal ;)

3. Tigra

Tigra Bekend lid

15 dec 2014
    706
    0
    16
    NULL
    NULL
    Mijn ouders noemen mijn kinderen gewoon opa en oma. Ik heb zelf nog 2 oma's, die heten oma+naam.
    Mijn schoonouders wonen in Friesland. Hen hebben we gevraagd wat ze zelf willen. Zij willen pake en beppe genoemd worden (Fries voor opa en oma).
    Voor de kinderen is het wel makkelijk. Opa en oma zijn mijn ouders, pake en beppe de ouders van m'n man.

Opa/oma en dan de woonplaats vind ik persoonlijk wat vreemd

4. mausi

mausi Fanatiek lid

22 jul 2009
    2.745
    646
    113
    Gelderland
    Het zijn jouw kinderen, dus jij bepaald wat er gezegd mag worden tegen anderen... maar probeer dat maar los te laten, je kinderen gaan vanzelf hun eigen benamingen bedenken voor dingen. Zo heeft mijn dochter een 'opa treinen', want die heeft modeltreinen, en een opa uil, want die heeft vogels/een uil. En dat heb ik niet bedacht hoor haha.
    Hier heten opa en oma gewoon 'opa en oma' trouwens. En inderdaad zeg ik dan wel eens; 'opa en oma uit 'woonplaats' of ik zeg 'oude oma' dat is mijn oma dus. Maar geloof me, ze komen zelf met verrassende benamingen. Voornamen gebruik ik eigenlijk nooit. Zelf noemde ik mijn opa en oma's ook niet oma + voornaam. Gewoon oma.

5. Pipo30

Pipo30 Fanatiek lid

31 jul 2014
    4.944
    681
    113
    Ik zou me daar niet druk om maken,en kijken wat ze er straks zelf van maken.Kunnen erg leuke Namen uitkomen:D

6. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Dan noem jij haar stug oma Miep en opa Piet. Kind gaat uiteindelijk zelf wat verzinnen.

Mijn neefje noemt zijn opa's en oma's dus wel met woonplaats erbij maar dat is hij zelf gaan doen. Of het was opa en oma Poes omdat ze een poes hadden.

Mijn ouders zeggen steeds opa en oma vinkje (ze wonen in een straat die Zebravink heet) prima. Ik zeg gewoon opa en oma.
    Mijn schoonouders noemen we opa snor (grote snor) en oma stokkie (loopt met krukken) maar dat is meer onderling dat we het grappig vinden.

Maar ehm... ik vind wel dat je, je er onnodig druk om maakt. Maar das mijn mening. Ik zou hier nog geen twee keer over nadenken of überhaupt een discussie over voeten.

7. Hippo89

Hippo89 VIP lid

11 dec 2012
    7.373
    343
    83
    Vrouw
    Hier is het bij mijn schoonouders ouders opa voornaam oma voornaam

Bij mijn ouders is het opa achternaam en oma achternaam,

Dit is automatisch zo gegaan omdat de voornamen van onze ouders en schoonouders enorm op elkaar lijken, mijn schoon ouders zijn gescheiden dus we gaan naar opa voornaam... Maar bij mijn ouders is het dan we gaan naar opa EN oma en automatisch kwam daar de achternaam bij.

Vroeger zeiden wij bij de ene opa en oma hun plaatsnaam erbij en bij de andere hun voornamen

De oma van mijn moeder leefde ook nog die noemden wij oude oma :p en mijn ene nichtjes noemden haar oma zwaluw omdat er een zwaluw bord in de straat hing en andere noemden haar weer oma visje omdat ze een aquarium had met vissen....

Uiteindelijk gaat het vanzelf denk ik, laat opa en oma lekker zelf kiezen en kijk wat je kindje over een tijdje doet als het zelf praat misschien verzint hij/zij zelf wel iets dat specifiek aan een opa of oma doet denken.

8. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Zal een combinatie zijn van hormonen en andere ergernissen ;)

En het was ook niet echt een discussie, vandaar ook tussen haakjes ;) het was meer een gesprek waarin ik zei dat ik opa/oma + voornaam zou doen en zij het daar niet mee eens was.

9. MI87

MI87 VIP lid

21 dec 2012
    5.119
    1
    0
    Hmmm dan geld ook voor je sm...waar maakt ze zich druk over :D

Ik zou thuis haar noemen zoals jij wilt en laat haar zelf zichzelf oma Nijmegen noemen.
    En hopen dat ze niet ooit gaat verhuizen want dan heet ze ineens Oma Lutjebroek ;)

10. Superjollie

Superjollie Fanatiek lid

13 feb 2011
    1.821
    72
    48
    Groningen
    Ik ben zelf ook niet zo van de gekke namen/omschrijvingen. Je hebt een naam, die kun je toch gebruiken? Dat wil niet zeggen dat ik me druk maak om hoe onze kinderen de opa's en oma's noemen.

Hier worden ze opa/oma + voornaam genoemd. Als mijn kinderen iets anders zouden verzinnen, vind ik het prima, maar ik ga het zelf niet voorstellen.

11. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Zal het haar doorgeven :D

Ja denk ook dat ik dat doe.
    Hahah oma Lutjebroek 😂

12. Abri

Abri VIP lid

16 jun 2010
    12.423
    3
    38
    Haha dit inderdaad. Hier zijn de opa's en oma's omgedoopt tot opa en oma ... (naam huisdier) en de andere opa en oma ook. Zo heten ze nu nog (al zijn we 7 jaar verder :p). De overgrootoma's werden oma (achternaam).

Zelf gebruikten wij overigens ook altijd opa/oma en dan achternaam, wij hebben ze nooit met de voornaam aangesproken. Maar ik spreek mijn eigen ouders ook niet aan met hun voornaam, wel met pap/mam.

13. wonderbaby1

wonderbaby1 VIP lid

9 jan 2010
    7.063
    90
    48
    Noord-Brabant
    Waar maak je je druk om? Hier hebben de kinderen zelf opa en oma diesel en opa en oma Tiger ervan gemaakt. Namen van de honden. Boeit mij dat nou Hoe ze ze noemen als ze er maar goed voor zijn

14. Be Happy

Be Happy Niet meer actief

Wij hebben inderdaad gewacht totdat Aiden zelf met een idee kwam. Daarvoor noemden we ze gewoon opa en oma "mijn achternaam" en opa en oma "mijn vriends achternaam".

Mijn ouders zijn klein van stuk, dus Aiden noemt ze Kleine Opa en Oma.
    De ouders van mijn vriend zijn vrij fors, dus die noemt hij Grote Opa en Oma.

:D

Wij zijn juist niet zo van die voorstanders van iedereen maar bij de voornaam noemen. Aiden en Finley noemen ons ook gewoon papa en mama, ipv ons bij de voornamen te noemen. Het idee om de opa's en oma's dan wel bij de voornaam te noemen, vinden wij dan ook niet zo geslaagd. Komt waarschijnlijk ook doordat mijn vriend zijn ouders met u aanspreekt (doe ik overigens niet, vind dat wat afstandelijk overkomen).

15. frums

frums Bekend lid

25 sep 2011
    642
    287
    63
    Hier is het opa/oma + voornaam.
    Maar dat is meer als wij er thuis over praten, bijvoorbeeld "we gaan naar opa Piet en oma Truus".
    Als we er zijn en ze willen iets vragen, is het eigenlijk altijd alleen opa/oma...ze vragen dan niet "opa Piet, wil je met me spelen?"...

dus als je sm "oma Nijmegen" op de kaart wilt zetten, lekker laten gaan. Thuis noem je haar dan gewoon oma Truus en als je daar bent zeg je gewoon "vraag maar aan oma".

16. mamaEl

mamaEl Fanatiek lid

4 feb 2011
    1.088
    221
    63
    Vrouw
    Hier is het gewoon opa en oma, zowel tegen mijn ouders als tegen mijn schoonouders. En als ze willen weten welke opa en oma dan gebruiken we de achternaam erbij.

17. Danty88

Danty88 Fanatiek lid

27 jul 2011
    2.899
    584
    113
    huismus
    Hier heeft mijn zoon hetzelfde verzonnen

Ze hebben allemaal een hond en die gebruikt hij dus erachter opa (naam van de hond)

kan me er zelf niet druk om maken

Maar ik zelf zeg dus ook ook opa en oma woonplaats

18. Phoenixxx

Phoenixxx Lid

7 aug 2015
    89
    0
    0
    Voor ons ook nog wel een nadenkertje....

Mijn schoonzus heeft al kinderen die geboren zijn toen m'n schoonvader nog leefde. Ze kennen m'n schoonmoeder dus als oma + [achternaam schoonvader]. Nu is ze opnieuw getrouwd, de achternaam van m'n schoonvader is komen te vervallen en ze voert haar eigen achternaam. Haar nieuwe man kenden we al toen m'n schoonvader nog leefde en de kinderen spraken hem al aan met "oom" en doen dat nog. Maar zij hebben hun opa nog gekend.

Wij gaan nog even denken hoe wij dat gaan doen. M'n schoonmoeder haar nieuwe man zal voor ons kindje hetzelfde gaan heten als voor de andere kleinkinderen, denk ik. Met name omdat m'n man al 30 was toen z'n vader overleed en de nieuwe man ook niet als z'n vader ziet. En m'n schoonmoeder.... We gaan er nog wel even over denken. Maar de keuze ligt, vind ik, wel bij ons in deze aangezien er ook een emotioneel aspect meespeelt.

Maar ik heb het idee dat er meer speelt in de band tussen jou/jullie en je schoonouders als je hier mee bezig bent. Ik herken wel wat 😉

19. xElles

xElles VIP lid

24 mei 2013
    9.575
    2.232
    113
    Oh dat is een lastige ja, Phoenixxx..
    Gelukkig heb je nog even om daar goed over na te denken, maar snap dat dit je bezig houdt.

En eehh ja, je hebt helemaal gelijk met dat laatste stukje ;)

20. Grietjenb

Grietjenb Niet meer actief

Hier zijn het gewoon opa+achternaam en oma+achternaam aan allebei de kanten.
    Mijn nichtje zei vroeger wel tegen onze oma oma+achternaam. Om onderscheid te maken tussen onze moeder en onze oma. Zij hadden dezelfde achternaam.

Deel Deze Pagina