Ik ben twee jaar geleden ergens komen werken en ging fors minder verdienen. Dit was een andere cao dan voorheen. Eerst mee akkoord gegaan, aangegeven dat als ik mijn skj registratie kon behouden ik erop terug zou komen tzt. Nu was het na twee jaar dat ik vond dat het tijd werd hiernaar te kijken. Na twee jaar was me ook duidleijk dat wij hbo werkzaamheden doen en dat dit word gewaardeerd onder mbo. Desbetreffende leidinggevende was inmiidels weg dus dat dit is besproken stond nergens. Van beide kanten voorstel gekomen, ik ben uiteindelijk in het midden van lonen en schalen gaan zitten, vond ik netjes. Zij verschuilen zich achter hun cao, dit ist en niet anders. Ook zag ik late dat t weer een jaarcontract was ipv een vast contract wat de meesten krijgen na twee jaar. Overigens geeft leidinggevende terug dat ze me snapt maar dat directie niet meer loon kan geven ivm cao. Nu had ik uiteindleijk gezegd zwaar teleurgesteld te zijn. Me niet gewaardeerd voel. Mijn 22 jaar ervaring word overigens ook nergens meegerekend qua loon... Dat ik nu mijn ogen openhoud voor wat anders maar akkoord ging met dit aangezien iets anders niet kon. In de tussentijd zag ik een vacature en kan ik met een paar dagen al op sollicitatie. Ik heb eerlijk aangegeven bij werkgever dat ik dit eerst wil afwachten. Werkgever gaf aan dat ze willen dat ik nu direct teken. Ik heb gezegd dit niet te doen want dan zit ik vast aan een opzegtermijn. Toen werd gezegd dat t contract dan verviel. Ik heb prima gezegd. Er werd gevraagd hoe ik dit collegas vertel, ik heb gezegd een appje te sturen. Ik ben nl sinds paar dagen op vakantie, t gesteggel over t contract nu ondertekenen vond plaat in mijn vakantie. Wat nu te doen met de 1 en halve week. Zon 5 werkdagen. Die nu nog resten. Ik ben er wel klaar mee...
Gewoon werken? Zeker als het nog maar 5 dagen zijn. Je collega’s kunnen er toch niks aan doen? En dan heb jij het gewoon netjes afgerond en dan is het klaar. Valt je ook niks te verwijten verder
Ik werk ook in een branche met salarisschalen en periodieken op basis van jaren relevante werkervaring dus ik begrijp het wel dat daar aan vast gehouden werd. Maar wat je moet doen met de dagen die je nog moet werken? Gewoon werken natuurlijk. Tenzij je nog verlofuren hebt en je deze in overleg kunt inzetten.
Op basis van jaren relevante werkervaring idd. Maar die 22 jaar van mij worden dus niet meegenomen. Ze zijn er blij mee en profiteren ervan maar willem daar verder niets mee
Goed dat je op zoek bent gegaan naar iets anders, aangezien jullie er samen niet uitkomen. Soms lopen zaken nou eenmaal zo. Kun jij niets aan doen, maar je nog huidige werkgever ook niet. Die laatste dagen zou ik nog gewoon gaan werken. Je kunt deze arbeidsrelatie het best zo netjes mogelijk afsluiten. Je weet tenslotte nooit wie je in de toekomst nog eens tegen gaat komen.
Kan aan mij liggen, maar ik begrijp je bericht niet helemaal. Van wie moet je wat ondertekenen? Ben je al op gesprek geweestcen heb je een andere baan ja of nee?
En het contract vervalt niet hoor, dat was vroeger zo maar nu is er ook gewoon een opzegtermijn bij een tijdelijk contract. Kijk maar even wat je doet. In ieder geval netjes de boel uitwerken en afsluiten met je collega's. En misschien niets doen met het feit dat je gewoon een contract hebt als zij dat ook niet doen, heb je ook geen gezeur als je met een andere baan wilt beginnen. Maar ik zou ze houden aan het contract, en gewoon met een opzegtermijn afscheid nemen. Dan heb je ook geen periode geen loon als het bij de nieuwe werkgever niet wat wordt
Mijn leidinggevende gaf t door vanuit directie, dat ik nu moest ondertekenen. Vrijdag heb ik een sollicitatiegesprek elders.
Ik zit nu nog in het tijdelijke tweede jaar contract, dat loopt eind deze maand af. Het nieuwe jaarcontract, het derde, zou ik nu dus per direct moeten ondertekenen.
Wat ik me ineens bedenk; ik weet niet in hoeverre je al zeker bent van die andere baan? En in hoeverre je afhankelijk bent van je inkomen? Want stel, die andere baan gaat het niet worden en je andere contract loopt af en je moet een uitkering aanvragen; kan het dan niet zo zijn dat je verwijtbaar werkloos bent, omdat je een contractverlening hebt afgewezen?
Hmmm, ik lees wat herkenbaarheid vanuit mijn vak. Als ik het niet goed heb, corrigeer me dan. Hoe zit het nu met je SJK? Heb je die behouden of is dat niet/nooit verlengd? Werk je op MBO niveau en zou dat eigenlijk HBO moeten zijn/betaald worden? Het klopt wel dat een instelling kan aangeven wat ze je gaan betalen in eerste instantie en later kun je groeien in treden en schalen. Je zou het nu zo kunnen laten en denken: ach die 5 dagen. Ben je zeker van je nieuwe baan? Wat voor baan wordt het?
Bedoel je een aanzeg termijn? Want het contract eindigt gewoon van rechtswege. En ze hebben een maand van te voren aangegeven het contract te willen verlengen, dus m.i. daaraan voldaan (het aanzeggen). En TS heeft ook geen opzegtermijn volgens mij: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/ontslag/vraag-en-antwoord/ontslag-nemen-opzegtermijn-werknemer#:~:text=Opzegtermijn%20met%20tijdelijk%20contract&text=Bijvoorbeeld%20een%20contract%20voor%201,in%20dit%20geval%20geen%20opzegtermijn.&text=U%20mag%20met%20uw%20werkgever,uw%20contract%20eerder%20kunt%20opzeggen.
Ik dacht dat een werkgever verplicht is om op tijd (1 of 2 mnd afhankelijk van je cao) je contract te regelen. Indien ze hier te laat mee zijn, wordt je contract automatisch verlengd obv de al bestaande voorwaarden (ervaring mee, ook hulpverlening). Maar volgens mij geldt dit dan ook andersom.. ik zou dat wel even uitzoeken. Ik heb gemerkt dat de wereld in hulpverlening klein is, dus ik zou me wel inzetten om het netjes af te ronden.
Ik heb t niet sfgewezen. Ik heb gezegd dat ik t niet per direct wou tekenen. Zij hebben toen gezegd dat t dan verviel
Ik zou de situatie echt heel goed uitzoeken. HRM moet je precies kunnen zeggen hoe eea zit en in de cao staan de precieze afspraken. Daarnaast zou ik het ook eventueel voorleggen aan rechtsbijstand. Wat ik me bijv afvraag: Mogen ze die eis stellen dat je direct tekent en mogen ze dan geen nieuw contract geven als je dat niet doet? Ze hebben al aangegeven door je het contract aan te bieden dat ze werk hebben en blijkbaar zijn ze ook tevreden over je. Welke termijn zit er aan een automatische verlenging wat hierboven ook al werd gezegd? Dat geldt ook beide kanten op. Ik zou heel goed bekijken wat de regels zijn en of de werkgever maar ook jezelf er aan hebben gehouden. Verder weet je nog niet of je wel aangenomen wordt bij die nieuwe baan. Straks zit je zonder baan en inkomen of kan je werkgever afdwingen dat je daar nog een bepaalde tijd werkt ivm termijnen die niet nagekomen zijn. Mocht het contract aflopen en je moet nog 5 dagen werken dan werk je die gewoon. Of je neemt resterend verlof op wat je nog hebt staan. Dat lijkt me logisch.
En daar ben je mondeling mee akkoord gegaan. Althans, dat staat in je openingspost; Toen werd gezegd dat t contract dan verviel. Ik heb prima gezegd. Het zijn wel dingetjes om voorzichtig mee te zijn.
Als je contract afloopt heb je geen opzegtermijn. Het loopt dan gewoon af per de datum die vermeld staat.
Deze begrijp ik niet helemaal. Of bedoel je als je inderdaad een nieuwe werkgever hebt? En hoeveel tijd heb je nog voordat het oude contract afloopt?