Hoi, Wie van jullie wast eerst een avocado voor het aansnijden? Ik eet elke week wel een avocado. maar ik was ze nooit eerst, ik dacht ik eet de schil toch niet. maar nu na 1 gegeten te hebben dacht ik zou ik mijn avocado toch moeten wassen,omdat ik er met mijn mes door heen ga. Nu heb ik gegoogled en kwam ik toevallig engelse websites tegen waar op staat te lezen dat er in engeland gewaarschuwd wordt voor avocado's omdat er vaak toxoplasmose op wordt gevonden en je met de mes bij het aansnijden de parasiet op het eetbare binnenste zou verspreiden en als ik het goed heb begrepen zou de parasiet zelf door een avocado schil kunnen komen. ik maak me nu best wel een beetje zorgen. daarbij adviseren ze ook sinaasappels te wassen voor te gaan schillen en dat doe ik ook nooit. Groetjes Jinky
Bedankt voor je reactie! Ik hoop dat besmettingskans meevalt. Ik lees er ook niks over op nederlandse websites. En avocado's groeien toch aan de boom, dus is kans op toxoplasmose dan niet klein. Van nu af aan maar wel afspoelen, voor de zekerheid.
Gaat het om toxoplasmose of listeriose? Ik probeer het wel altijd, maar volgens mij is het vrijwel onmogelijk om ze echt goed te wassen. In het begin deed ik het zelfs met zeep, maar onderhand ben ik daar een beetje laks in geworden. Ik eet ze wel altijd in één keer op en laat ze meestal niet aangebroken een dag in de koelkast liggen. En ik eet ze ook heel vaak. Lekker hoor! En gezond!
mijn engels is niet heel goed,maar ik lees ook over avocado's dips? en inderdaad ook over listeriose? allemaal niet in Nederland hoor. dus ik denk dat ik er maar niet meer over moet gaan piekeren en voortaan mijn avocado's ga wassen!
Ik heb me er aan het begin van mijn zwangerschap in verdiept en wat ik me meen te herinneren is dat er weleens listeriose is aangetroffen in zakken bevroren avocado-helften en inderdaad in voorverpakte dips. Maar die werden dus als zodanig in de winkel verkocht en dat gaat dus niet om de verse avocado's met schil die wij in de supermarkt kopen. Dus in die gevallen is er inderdaad wat mis gegaan tijden het productieproces in de fabriek, maar je weet natuurlijk nooit hoe dat eruit heeft gezien. (Het kan overigens ook voorkomen in kant en klare hummus die je in de supermarkt koopt.) Als je gewoon je avocado's wast (baat het niet, dan schaadt het niet) en ervoor zorgt dat je het niet een eeuwigheid in de koelkast laat staan na het aansnijden, dan lijkt het me dat je vrij weinig risico loopt.